[Effects of the COVID-19 pandemic on the course of geriatric trauma patients with proximal femoral fractures].

Auswirkungen der COVID-19-Pandemie auf den Verlauf von alterstraumatologischen Patienten mit proximaler Femurfraktur.
COVID-19 Geriatric patient Geriatric trauma register Geriatric traumatology

Journal

Unfallchirurgie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-703X
Titre abrégé: Unfallchirurgie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384886306676

Informations de publication

Date de publication:
23 Nov 2023
Historique:
accepted: 18 09 2023
medline: 23 11 2023
pubmed: 23 11 2023
entrez: 23 11 2023
Statut: aheadofprint

Résumé

In 2020 the COVID-19 pandemic posed a major challenge to the healthcare system. The hypothesis is that the COVID-19 pandemic in 2020 had an impact on the care of older adults with proximal femoral fractures due to resource scarcity, regardless of whether or not the patient was infected. This study analyzed the data of 87 hospitals which entered 15,289 patients in the Geriatric Trauma Register ("AltersTraumaRegister DGU®", ATR-DGU) in Germany in 2019 and 2020. In this study we analyzed the influence of the COVID-19 pandemic on the inpatient treatment of hip fractures as well as the mid-term follow-up during the first 120 days. For the main analysis, we compared patients documented during the COVID-19 pandemic in 2020 (April-December) with a control group in 2019 (April-December). Additionally, we performed a subgroup analysis of the periods with high COVID-19 incidence rates. Between 2019 and 2020 a total of 11,669 patients (2020: n = 6002 patients vs. 2019: n = 5667 patients) were included in this study. Only minor differences were found between the patients treated during the pandemic; however, when the COVID-19 incidence in Germany was greater than 50/100,000 residents, significantly fewer patients (p < 0.001) were discharged to a geriatric rehabilitation ward (27.2% vs. 36.3%) and an increased mortality rate during inpatient treatment was determined (8.4% vs. 4.6%) (p < 0.001). The healthcare system was able to respond to the pandemic and patients' clinical courses were not impaired as long as the incidences were low. Nevertheless, the healthcare system reached its limits in times of higher incidence, which was also directly reflected in the patient outcome, mortality and place of discharge. HINTERGRUND/ZIEL DER ARBEIT: Im Jahr 2020 stellte die COVID-19-Pandemie eine große Herausforderung für das Gesundheitssystem dar. Die Hypothese lautet, dass die COVID-19-Pandemie im Jahr 2020 aufgrund von Ressourcenknappheit Auswirkungen auf die Versorgung älterer Erwachsener mit proximaler Femurfraktur hatte, unabhängig davon, ob der Patient infiziert war oder nicht. Diese Studie analysiert die Daten von 87 Krankenhäusern, die in den Jahren 2019 und 2020 15.289 Patienten in das „AltersTraumaRegister DGU®“ in Deutschland aufgenommen haben. In dieser Studie wurde der Einfluss der COVID-19-Pandemie auf die stationäre Behandlung und das Outcome von alterstraumatologischen Patienten mit hüftgelenknahen Frakturen analysiert. Für die Hauptanalyse haben wir Patienten, die während der COVID-19-Pandemie im Jahr 2020 (April bis Dezember) dokumentiert wurden, mit einer Kontrollgruppe aus dem Jahr 2019 (April bis Dezember) verglichen. Zusätzlich haben wir eine Untergruppenanalyse der Zeiträume mit hohen COVID-19-Inzidenzraten durchgeführt. Zwischen 2019 und 2020 wurden 11.669 Patienten (2020: n = 6002 Patienten vs. 2019: n = 5667 Patienten) in diese Studie eingeschlossen. Es wurden nur geringe Unterschiede zwischen den während der Pandemie behandelten Patienten festgestellt. Wenn jedoch die COVID-19-Inzidenz in Deutschland größer als 50/100.000 Einwohner war, wurden eine signifikant erhöhte Mortalität während des stationären Aufenthalts festgestellt (8,4 % vs. 4,6 %) (p < 0,001) sowie signifikant weniger Patienten (p < 0,001) in eine geriatrische Rehabilitationsstation entlassen (27,2 % vs. 36,3 %). Solange die Inzidenz niedrig war, war das Gesundheitssystem in der Lage auf die Pandemie zu reagieren, und der klinische Verlauf der Patienten wurde nicht beeinträchtigt. Dennoch stieß das Gesundheitssystem in Zeiten höherer Inzidenzen an seine Grenzen, was sich auch direkt in den Ergebnissen, der Sterblichkeit und dem Entlassungsort der Patienten widerspiegelte.

Sections du résumé

BACKGROUND/OBJECTIVE OBJECTIVE
In 2020 the COVID-19 pandemic posed a major challenge to the healthcare system. The hypothesis is that the COVID-19 pandemic in 2020 had an impact on the care of older adults with proximal femoral fractures due to resource scarcity, regardless of whether or not the patient was infected.
MATERIAL AND METHODS METHODS
This study analyzed the data of 87 hospitals which entered 15,289 patients in the Geriatric Trauma Register ("AltersTraumaRegister DGU®", ATR-DGU) in Germany in 2019 and 2020. In this study we analyzed the influence of the COVID-19 pandemic on the inpatient treatment of hip fractures as well as the mid-term follow-up during the first 120 days. For the main analysis, we compared patients documented during the COVID-19 pandemic in 2020 (April-December) with a control group in 2019 (April-December). Additionally, we performed a subgroup analysis of the periods with high COVID-19 incidence rates.
RESULTS RESULTS
Between 2019 and 2020 a total of 11,669 patients (2020: n = 6002 patients vs. 2019: n = 5667 patients) were included in this study. Only minor differences were found between the patients treated during the pandemic; however, when the COVID-19 incidence in Germany was greater than 50/100,000 residents, significantly fewer patients (p < 0.001) were discharged to a geriatric rehabilitation ward (27.2% vs. 36.3%) and an increased mortality rate during inpatient treatment was determined (8.4% vs. 4.6%) (p < 0.001).
DISCUSSION CONCLUSIONS
The healthcare system was able to respond to the pandemic and patients' clinical courses were not impaired as long as the incidences were low. Nevertheless, the healthcare system reached its limits in times of higher incidence, which was also directly reflected in the patient outcome, mortality and place of discharge.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND/ZIEL DER ARBEIT: Im Jahr 2020 stellte die COVID-19-Pandemie eine große Herausforderung für das Gesundheitssystem dar. Die Hypothese lautet, dass die COVID-19-Pandemie im Jahr 2020 aufgrund von Ressourcenknappheit Auswirkungen auf die Versorgung älterer Erwachsener mit proximaler Femurfraktur hatte, unabhängig davon, ob der Patient infiziert war oder nicht.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
Diese Studie analysiert die Daten von 87 Krankenhäusern, die in den Jahren 2019 und 2020 15.289 Patienten in das „AltersTraumaRegister DGU®“ in Deutschland aufgenommen haben. In dieser Studie wurde der Einfluss der COVID-19-Pandemie auf die stationäre Behandlung und das Outcome von alterstraumatologischen Patienten mit hüftgelenknahen Frakturen analysiert. Für die Hauptanalyse haben wir Patienten, die während der COVID-19-Pandemie im Jahr 2020 (April bis Dezember) dokumentiert wurden, mit einer Kontrollgruppe aus dem Jahr 2019 (April bis Dezember) verglichen. Zusätzlich haben wir eine Untergruppenanalyse der Zeiträume mit hohen COVID-19-Inzidenzraten durchgeführt.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Zwischen 2019 und 2020 wurden 11.669 Patienten (2020: n = 6002 Patienten vs. 2019: n = 5667 Patienten) in diese Studie eingeschlossen. Es wurden nur geringe Unterschiede zwischen den während der Pandemie behandelten Patienten festgestellt. Wenn jedoch die COVID-19-Inzidenz in Deutschland größer als 50/100.000 Einwohner war, wurden eine signifikant erhöhte Mortalität während des stationären Aufenthalts festgestellt (8,4 % vs. 4,6 %) (p < 0,001) sowie signifikant weniger Patienten (p < 0,001) in eine geriatrische Rehabilitationsstation entlassen (27,2 % vs. 36,3 %).
DISKUSSION CONCLUSIONS
Solange die Inzidenz niedrig war, war das Gesundheitssystem in der Lage auf die Pandemie zu reagieren, und der klinische Verlauf der Patienten wurde nicht beeinträchtigt. Dennoch stieß das Gesundheitssystem in Zeiten höherer Inzidenzen an seine Grenzen, was sich auch direkt in den Ergebnissen, der Sterblichkeit und dem Entlassungsort der Patienten widerspiegelte.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND/ZIEL DER ARBEIT: Im Jahr 2020 stellte die COVID-19-Pandemie eine große Herausforderung für das Gesundheitssystem dar. Die Hypothese lautet, dass die COVID-19-Pandemie im Jahr 2020 aufgrund von Ressourcenknappheit Auswirkungen auf die Versorgung älterer Erwachsener mit proximaler Femurfraktur hatte, unabhängig davon, ob der Patient infiziert war oder nicht.

Identifiants

pubmed: 37994922
doi: 10.1007/s00113-023-01384-z
pii: 10.1007/s00113-023-01384-z
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Informations de copyright

© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

Arafa M, Nesar S, Abu-Jabeh H et al (2020) COVID-19 pandemic and hip fractures: impact and lessons learned. Bone Jt Open. https://doi.org/10.1302/2633-1462.19.BJO-2020-0116.R1
doi: 10.1302/2633-1462.19.BJO-2020-0116.R1 pubmed: 33215151 pmcid: 7659637
Bliemel C, Lechler P, Oberkircher L et al (2015) Effect of preexisting cognitive impairment on in-patient treatment and discharge management among elderly patients with hip fractures. Dement Geriatr Cogn Disord 40:33–43. https://doi.org/10.1159/000381334
doi: 10.1159/000381334 pubmed: 25896170
Bub CD, Larsen CG, Heimroth J et al (2021) Hip fracture trends and outcomes during the covid-19 pandemic. Orthopedics 44:293–298. https://doi.org/10.3928/01477447-20210819-05
doi: 10.3928/01477447-20210819-05 pubmed: 34590943
Bliemel C, Buecking B, Oberkircher L, Knobe M, Ruchholtz S, Eschbach D (2017) The impact of pre-existing conditions on functional outcome and mortality in geriatric hip fracture patients. International Orthopaedics (SICOT). https://doi.org/10.1007/S00264-017-3591-2
doi: 10.1007/S00264-017-3591-2
Carpintero P, Caeiro JR, Carpintero R et al (2014) Complications of hip fractures: a review. World J Orthop. https://doi.org/10.5312/wjo.v5.i4.402
doi: 10.5312/wjo.v5.i4.402 pubmed: 25232517 pmcid: 4133447
Chung JW, Ha YC, Lee MK et al (2021) Hip fracture management during the covid-19 pandemic in south korea. Clin Orthop Surg 13:474–481. https://doi.org/10.4055/cios21123
doi: 10.4055/cios21123 pubmed: 34868496 pmcid: 8609206
Craig J, Maguire M, Shevlin SP, Black ND (2021) The effects of COVID-19 on hip fracture management and mortality in a regional trauma centre. Anaesthesia 76:710–711. https://doi.org/10.1111/anae.15323
doi: 10.1111/anae.15323 pubmed: 33263184
Egol KA, Konda SR, Bird ML et al (2020) Increased mortality and major complications in hip fracture care during the COVID-19 pandemic: a New York city perspective. J Orthop Trauma. https://doi.org/10.1097/BOT.0000000000001845
doi: 10.1097/BOT.0000000000001845 pubmed: 32815845 pmcid: 7446996
Fell A, Malik-Tabassum K, Rickman S, Arealis G (2021) Thirty-day mortality and reliability of Nottingham hip fracture score in patients with COVID 19 infection. J Orthop 26:111–114. https://doi.org/10.1016/j.jor.2021.07.009
doi: 10.1016/j.jor.2021.07.009 pubmed: 34305350 pmcid: 8283006
Grassi A, Andriolo L, Golinelli D et al (2021) Higher 90-day mortality after surgery for hip fractures in patients with covid-19: a case–control study from a single center in italy. Int J Environ Res Public Health. https://doi.org/10.3390/ijerph18105205
doi: 10.3390/ijerph18105205 pubmed: 34886585 pmcid: 8657304
Kang SJ, Jung SI (2020) Age-related morbidity and mortality among patients with COVID-19. Infect Chemother. https://doi.org/10.3947/ic.2020.52.2.154
doi: 10.3947/ic.2020.52.2.154 pubmed: 33263241 pmcid: 7779990
Malik MHA, Harwood P, Diggle P, Khan SA (2004) Factors affecting rates of infection and nonunion in intramedullary nailing. J Bone Joint Surg Br. https://doi.org/10.1302/0301-620x.86b4.14097
doi: 10.1302/0301-620x.86b4.14097 pubmed: 15174553
Malik-Tabassum K, Crooks M, Robertson A et al (2020) Management of hip fractures during the COVID-19 pandemic at a high-volume hip fracture unit in the United Kingdom. J Orthop 20:332–337. https://doi.org/10.1016/j.jor.2020.06.018
doi: 10.1016/j.jor.2020.06.018 pubmed: 32665751 pmcid: 7330585
Malik-Tabassum K, Robertson A, Tadros BJ et al (2021) The effect of the COVID-19 lockdown on the epidemiology of hip fractures in the elderly: a multicentre cohort study. ann r coll surg engl 103:337–344. https://doi.org/10.1308/RCSANN.2020.7071
doi: 10.1308/RCSANN.2020.7071 pubmed: 33715420 pmcid: 10334881
Mazeda C, Santos P, Vilas-Boas P et al (2021) What happened to hip fragility fractures during the COVID-19 pandemic? Acta Reumatol Port 46:252–256
pubmed: 34628458
McCusker J, Bellavance F, Cardin S et al (1999) Detection of older people at increased risk of adverse health outcomes after an emergency visit: the ISAR screening tool. J Am Geriatr Soc. https://doi.org/10.1111/j.1532-5415.1999.tb05204.x
doi: 10.1111/j.1532-5415.1999.tb05204.x pubmed: 10522957
Pass B, Vajna E, Knauf T et al (2021) COVID-19 and proximal femur fracture in older adults—a lethal combination? An analysis of the registry for geriatric trauma (ATR-DGU). J Am Med Dir Assoc. https://doi.org/10.1016/j.jamda.2021.09.027
doi: 10.1016/j.jamda.2021.09.027 pubmed: 34678268 pmcid: 8487770
Shemesh S, Bebin A, Niego N, Rutenberg TF (2021) The impact of the COVID-19 2020 pandemic on hospital length of stay following fragility hip fracture surgery. Isr Med Assoc J 23:469–474
pubmed: 34392619
Tripathy SK, Varghese P, Panigrahi S et al (2021) Perioperative mortality and morbidity of hip fractures among COVID-19 infected and non-infected patients: a systematic review and meta-analysis. Chin J Traumatol. https://doi.org/10.1016/j.cjtee.2021.05.004
doi: 10.1016/j.cjtee.2021.05.004 pubmed: 34154865 pmcid: 8135192
Wignall A, Giannoudis V, De C et al (2021) The impact of COVID-19 on the management and outcomes of patients with proximal femoral fractures: a multi-centre study of 580 patients. J Orthop Surg Res. https://doi.org/10.1186/s13018-021-02301-z
doi: 10.1186/s13018-021-02301-z pubmed: 33627153 pmcid: 7903025
American Society of Anesthesiologists (ASA) ASA physical status classification system. https://www.asahq.org/standards-and-guidelines/asa-physical-status-classification-system . Zugegriffen: 9. März 2022
Covid-19-Trends in Deutschland im Überblick. https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Situationsberichte/COVID-19-Trends/COVID-19-Trends.html?__blob=publicationFile#/home . Zugegriffen: 16. Nov. 2021
(2009) EQ5D—a standardised instrument for use of as a measure of health outcome—user guide

Auteurs

Tom Knauf (T)

Orthopädische Klinik Hessisch Lichtenau, Am Mühlenberg, 37235, Hessisch Lichtenau, Deutschland. tknauf@lichtenau-ev.de.

Daphne Eschbach (D)

MVZ Hessisch Lichtenau e.V., Kaufungen und Kassel, Deutschland.

Benjamin Bücking (B)

MVZ Hessisch Lichtenau e.V., Kaufungen und Kassel, Deutschland.

Matthias Knobe (M)

Abteilung für Unfallchirurgie, Klinikum Hochsauerland, Arnsberg, Deutschland.

Katherine Rascher (K)

AUC - Akademie der Unfallchirurgie GmbH, 80538, München, Deutschland.

Carsten Schoeneberg (C)

Abteilung für Orthopädie und Unfallchirurgie, Alfried Krupp Krankenhaus, Essen, Deutschland.

Christopher Bliemel (C)

Zentrum für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Gießen und Marburg, Marburg, Deutschland.

Steffen Ruchholtz (S)

Zentrum für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Gießen und Marburg, Marburg, Deutschland.

Rene Aigner (R)

Zentrum für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Gießen und Marburg, Marburg, Deutschland.

Ulf Bökeler (U)

Marienhospital Stuttgart, Stuttgart, Deutschland.

Classifications MeSH