[Interdisciplinary ultrasound-guided, minimally invasive autopsy in COVID-19-deceased patients in the intensive care unit of a university hospital : A proof-of-concept study].
Interdisziplinäre ultraschallgesteuerte minimal-invasive Autopsie bei COVID-19-Verstorbenen auf der Intensivstation einer Universitätsklinik : Eine Proof-of-Concept-Studie.
MIA
MITS
Minimally invasive tissue sampling
Multidisciplinary
Postmortem-biopsy
Journal
Pathologie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7196
Titre abrégé: Pathologie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384887506676
Informations de publication
Date de publication:
05 Dec 2023
05 Dec 2023
Historique:
accepted:
06
10
2023
medline:
5
12
2023
pubmed:
5
12
2023
entrez:
5
12
2023
Statut:
aheadofprint
Résumé
In this feasibility study, we carried out in an interdisciplinary team standardised, ultrasound-guided, minimally invasive autopsy (US-MIA) directly at the bedside of patients who died of COVID-19 in the intensive care unit of the Rechts der Isar Hospital of the Technical University Munich (TUM). The aim of the study was to verify the feasibility, time efficiency and infection hygiene aspects of the process, as well as the quality of the tissue samples. Our results show that bedside US-MIA is suitable for obtaining tissue samples before the onset of postmortem autolysis, and that it can also be carried out quickly and safely. The potential of US-MIA, which has gained little recognition so far, deserves special attention in the context of postmortem diagnosis, research and quality assurance. In the future, these strengths of US-MIA could help to lead postmortem diagnosis into the modern age of pathological deep analytics ("omics"). In dieser Machbarkeitsstudie führten wir in einem interdisziplinären Team standardisierte ultraschallgesteuerte minimal-invasive Autopsien (US-MIA) unmittelbar am Krankenbett von COVID-19-Verstorbenen auf der Intensivstation des Klinikums Rechts der Isar der Technischen Universität München (TUM) durch. Die Studie hatte zum Ziel, Machbarkeit, zeitliche Effizienz und infektionshygienische Aspekte des Verfahrens sowie die Qualität der Gewebeproben zu überprüfen. Unsere Ergebnisse zeigen, dass die bettseitige US-MIA geeignet ist, Gewebeproben vor Einsetzen der postmortalen Autolyse zu gewinnen, und dass sie zudem schnell und sicher durchgeführt werden kann. Das bisher wenig beachtete Potenzial der US-MIA verdient besondere Aufmerksamkeit im Kontext der postmortalen Diagnostik, Forschung und Qualitätssicherung. In Zukunft könnten diese Stärken der US-MIA dazu beitragen, die postmortale Diagnostik in die Moderne der pathologischen Tiefenanalytik („Omics“) zu führen.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
In dieser Machbarkeitsstudie führten wir in einem interdisziplinären Team standardisierte ultraschallgesteuerte minimal-invasive Autopsien (US-MIA) unmittelbar am Krankenbett von COVID-19-Verstorbenen auf der Intensivstation des Klinikums Rechts der Isar der Technischen Universität München (TUM) durch. Die Studie hatte zum Ziel, Machbarkeit, zeitliche Effizienz und infektionshygienische Aspekte des Verfahrens sowie die Qualität der Gewebeproben zu überprüfen. Unsere Ergebnisse zeigen, dass die bettseitige US-MIA geeignet ist, Gewebeproben vor Einsetzen der postmortalen Autolyse zu gewinnen, und dass sie zudem schnell und sicher durchgeführt werden kann. Das bisher wenig beachtete Potenzial der US-MIA verdient besondere Aufmerksamkeit im Kontext der postmortalen Diagnostik, Forschung und Qualitätssicherung. In Zukunft könnten diese Stärken der US-MIA dazu beitragen, die postmortale Diagnostik in die Moderne der pathologischen Tiefenanalytik („Omics“) zu führen.
Identifiants
pubmed: 38051339
doi: 10.1007/s00292-023-01248-8
pii: 10.1007/s00292-023-01248-8
doi:
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Informations de copyright
© 2023. The Author(s).
Références
Jonigk D, Werlein C, Acker T et al (2022) Organ manifestations of COVID-19: what have we learned so far (not only) from autopsies? Virchows Arch 481(2):139–159
doi: 10.1007/s00428-022-03319-2
pubmed: 35364700
pmcid: 8975445
Boor P, Eichhorn P, Hartmann A et al (2021) Praktische Aspekte von COVID-19-Obduktionen [Practical aspects of COVID-19 autopsies]. Pathologe 42(2):197–207
doi: 10.1007/s00292-021-00925-w
pubmed: 33625535
pmcid: 7903213
Paganelli CR, Goco NJ, McClure EM, Banke KK, Blau DM, Breiman RF et al (2020) The evolution of minimally invasive tissue sampling in postmortem examination: a narrative review. Glob Health 13:1792682
Castillo P, Ussene E, Ismail MR et al (2015) Pathological methods applied to the investigation of causes of death in developing countries: minimally invasive autopsy approach. Cappello F, editor. PLoS ONE 10:e132057
doi: 10.1371/journal.pone.0132057
pubmed: 26126191
pmcid: 4488344
D’Onofrio V et al (2020) The clinical value of minimal invasive autopsy in COVID-19 patients. PLoS ONE 15(11):e242300
doi: 10.1371/journal.pone.0242300
pubmed: 33175911
pmcid: 7657516
Bassat Q, Varo R, Hurtado JC et al (2021) Minimally invasive tissue sampling as an alternative to complete diagnostic autopsies in the context of epidemic outbreaks and pandemics: the example of Coronavirus disease 2019 (COVID-19). Clin Infect Dis 73(Suppl_5):S472–S479
doi: 10.1093/cid/ciab760
pubmed: 34910176
Duarte-Neto AN, Ferraz da Silva LF, Monteiro RAA et al (2021) Ultrasound-guided minimally invasive tissue sampling: a minimally invasive autopsy strategy during the COVID-19 pandemic in Brazil, 2020. Clin Infect Dis 73(Suppl_5):S442–S453
doi: 10.1093/cid/ciab885
pubmed: 34910174
Blokker BM, Weustink AC, Wagensveld IM, von der Thüsen JH, Pezzato A, Dammers R et al (2018) Conventional autopsy versus minimally invasive autopsy with postmortem MRI, CT, and CT-guided biopsy: comparison of diagnostic performance. Radiology 289:658–667
doi: 10.1148/radiol.2018180924
pubmed: 30251930
Blokker BM, Wagensveld IM, Weustink AC, Oosterhuis JW, Hunink MG (2016) Non-invasive or minimally invasive autopsy compared to conventional autopsy of suspected natural deaths in adults: a systematic review. Eur Radiol 26(4):1159–1179
doi: 10.1007/s00330-015-3908-8
pubmed: 26210206
Ferreira PG et al (2018) The effects of death and post-mortem cold ischemia on human tissue transcriptomes. Nat Commun 9(1):490
doi: 10.1038/s41467-017-02772-x
pubmed: 29440659
pmcid: 5811508
Stan AD, Ghose S, Gao XM et al (2006) Human postmortem tissue: what quality markers matter? Brain Res 1123(1):1–11
doi: 10.1016/j.brainres.2006.09.025
pubmed: 17045977
pmcid: 1995236
Pisapia DJ, Salvatore S, Pauli C et al (2017) Next-generation rapid autopsies enable tumor evolution tracking and generation of preclinical models. JCO Precis Oncol. https://doi.org/10.1200/PO.16.00038
doi: 10.1200/PO.16.00038
pubmed: 29354796
pmcid: 5772901
Barner A et al (2023) Pulmonary findings in hospitalized COVID-19 patients assessed by lung ultrasonography (LUS)—A prospective registry study. Ultraschall Med. https://doi.org/10.1055/a-2013-8045
doi: 10.1055/a-2013-8045
pubmed: 36646113
Brandner JM, Boor P, Borcherding L et al (2022) Contamination of personal protective equipment during COVID-19 autopsies. Virchows Arch 480(3):519–528
doi: 10.1007/s00428-021-03263-7
pubmed: 34993593
pmcid: 8735722