Acute abdomen in pediatric radiology.

Das akute Abdomen in der Kinderradiologie.

Journal

RoFo : Fortschritte auf dem Gebiete der Rontgenstrahlen und der Nuklearmedizin
ISSN: 1438-9010
Titre abrégé: Rofo
Pays: Germany
ID NLM: 7507497

Informations de publication

Date de publication:
22 Dec 2023
Historique:
medline: 23 12 2023
pubmed: 23 12 2023
entrez: 22 12 2023
Statut: aheadofprint

Résumé

 Imaging is a common part of the workup for acute abdomen in childhood and adolescence. Rapid diagnosis is crucial for adequate therapy, especially in young children.  This review is intended to provide an overview of the typical causes of acute abdomen in children and adolescents and is specifically aimed at radiologists who do not regularly work in pediatric radiology.  Age-specific peculiarities make a division into three age groups useful: Newborns, infants and toddlers, and schoolchildren. Possible causes of acute abdomen in children range from congenital lesions, particularly in newborns, to entities well known in adult radiology, more commonly in school-aged children. Since younger children have a higher sensitivity to radiation and often a limited ability to cooperate, sonography and conventional X-ray are the primary imaging modalities used. Decisive advantages of sonography, especially in younger children, include its widespread availability, the lack of need for sedation, and the possibility of bedside examination. Supplementary cross-sectional imaging, usually MRI, is reserved for special clinical questions. Close interdisciplinary cooperation between attending clinicians and radiologists is essential for efficient diagnostics in this patient group.   · Age-specific features must be observed. · Sonography and radiography are the most important modalities. · Both congenital and acquired pathologies play a role. · Good interdisciplinary cooperation is essential in this patient group. · Lochbühler N, Bölle P, Müller-Abt P. Acute abdomen in pediatric radiology. Fortschr Röntgenstr 2023; DOI: 10.1055/a-2193-0205.  Im Kindesalter kommt es häufig zur Bildgebung beim akuten Abdomen. Mit diesem Artikel soll ein Überblick über die häufigsten Differentialdiagnosen und die Zuordnung zu den Altersklassen Neugeborene, Säuglinge und Kleinkinder sowie Schulkinder gegeben warden.  Zusammenfassende Übersicht über die Bildgebung beim akuten Abdomen von Neugeborenen, Säuglingen, Kleinkindern und Schulkindern unter Berücksichtigung der aktuellen Literatur.  Altersspezifische Besonderheiten machen eine Aufteilung in drei Altersgruppen sinnvoll: Neugeborene, Säuglinge und Kleinkinder sowie Schulkinder. Mögliche Ursachen für ein akutes Abdomen reichen von angeborenen Läsionen insbesondere bei Neugeborenen bis zu aus der Erwachsenenradiologie bekannten Entitäten vorwiegend beim Schulkind. Aufgrund eingeschränkter Kooperationsfähigkeit und höherer Strahlensensitivität stehen insbesondere bei jüngeren Kindern Sonografie und Röntgen an erster Stelle bei der bildgebenden Diagnostik. Die rasche Verfügbarkeit, fehlende Notwendigkeit einer Sedierung sowie Möglichkeit der Untersuchung am Patientenbett ist gerade bei jüngeren Kindern ein entscheidender Vorteil der sonografischen Diagnostik. Ergänzende Schnittbilddiagnostik, in der Regel MRT, ist speziellen Fragestellungen vorbehalten. Eine enge interdisziplinäre Zusammenarbeit zwischen betreuenden Klinikern und Radiologen ist für eine effiziente Diagnostik in dieser Patientengruppe unabdingbar.   · Altersspezifische Besonderheiten sind zu beachten. · Die wichtigsten Untersuchungsmodalitäten sind Sonografie und Projektionsradiografie. · Sowohl angeborene als auch erworbene Pathologien spielen eine Rolle. · Essenziell in dieser Patientengruppe ist die gute interdisziplinäre Zusammenarbeit. · Lochbühler N, Bölle P, Müller-Abt P. Acute abdomen in pediatric radiology. Fortschr Röntgenstr 2023; DOI: 10.1055/a-2193-0205.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
 Imaging is a common part of the workup for acute abdomen in childhood and adolescence. Rapid diagnosis is crucial for adequate therapy, especially in young children.
METHOD METHODS
 This review is intended to provide an overview of the typical causes of acute abdomen in children and adolescents and is specifically aimed at radiologists who do not regularly work in pediatric radiology.
RESULTS AND CONCLUSION CONCLUSIONS
 Age-specific peculiarities make a division into three age groups useful: Newborns, infants and toddlers, and schoolchildren. Possible causes of acute abdomen in children range from congenital lesions, particularly in newborns, to entities well known in adult radiology, more commonly in school-aged children. Since younger children have a higher sensitivity to radiation and often a limited ability to cooperate, sonography and conventional X-ray are the primary imaging modalities used. Decisive advantages of sonography, especially in younger children, include its widespread availability, the lack of need for sedation, and the possibility of bedside examination. Supplementary cross-sectional imaging, usually MRI, is reserved for special clinical questions. Close interdisciplinary cooperation between attending clinicians and radiologists is essential for efficient diagnostics in this patient group.
KEY POINTS CONCLUSIONS
  · Age-specific features must be observed. · Sonography and radiography are the most important modalities. · Both congenital and acquired pathologies play a role. · Good interdisciplinary cooperation is essential in this patient group.
CITATION FORMAT UNASSIGNED
· Lochbühler N, Bölle P, Müller-Abt P. Acute abdomen in pediatric radiology. Fortschr Röntgenstr 2023; DOI: 10.1055/a-2193-0205.
HINTERGRUND UNASSIGNED
 Im Kindesalter kommt es häufig zur Bildgebung beim akuten Abdomen. Mit diesem Artikel soll ein Überblick über die häufigsten Differentialdiagnosen und die Zuordnung zu den Altersklassen Neugeborene, Säuglinge und Kleinkinder sowie Schulkinder gegeben warden.
METHODE METHODS
 Zusammenfassende Übersicht über die Bildgebung beim akuten Abdomen von Neugeborenen, Säuglingen, Kleinkindern und Schulkindern unter Berücksichtigung der aktuellen Literatur.
ERGEBNISSE UND SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
 Altersspezifische Besonderheiten machen eine Aufteilung in drei Altersgruppen sinnvoll: Neugeborene, Säuglinge und Kleinkinder sowie Schulkinder. Mögliche Ursachen für ein akutes Abdomen reichen von angeborenen Läsionen insbesondere bei Neugeborenen bis zu aus der Erwachsenenradiologie bekannten Entitäten vorwiegend beim Schulkind. Aufgrund eingeschränkter Kooperationsfähigkeit und höherer Strahlensensitivität stehen insbesondere bei jüngeren Kindern Sonografie und Röntgen an erster Stelle bei der bildgebenden Diagnostik. Die rasche Verfügbarkeit, fehlende Notwendigkeit einer Sedierung sowie Möglichkeit der Untersuchung am Patientenbett ist gerade bei jüngeren Kindern ein entscheidender Vorteil der sonografischen Diagnostik. Ergänzende Schnittbilddiagnostik, in der Regel MRT, ist speziellen Fragestellungen vorbehalten. Eine enge interdisziplinäre Zusammenarbeit zwischen betreuenden Klinikern und Radiologen ist für eine effiziente Diagnostik in dieser Patientengruppe unabdingbar.
KERNAUSSAGEN UNASSIGNED
  · Altersspezifische Besonderheiten sind zu beachten. · Die wichtigsten Untersuchungsmodalitäten sind Sonografie und Projektionsradiografie. · Sowohl angeborene als auch erworbene Pathologien spielen eine Rolle. · Essenziell in dieser Patientengruppe ist die gute interdisziplinäre Zusammenarbeit.
ZITIERWEISE UNASSIGNED
· Lochbühler N, Bölle P, Müller-Abt P. Acute abdomen in pediatric radiology. Fortschr Röntgenstr 2023; DOI: 10.1055/a-2193-0205.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
 Im Kindesalter kommt es häufig zur Bildgebung beim akuten Abdomen. Mit diesem Artikel soll ein Überblick über die häufigsten Differentialdiagnosen und die Zuordnung zu den Altersklassen Neugeborene, Säuglinge und Kleinkinder sowie Schulkinder gegeben warden.

Identifiants

pubmed: 38134901
doi: 10.1055/a-2193-0205
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng ger

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IM

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Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Nina Lochbühler (N)

Department of Pediatric Radiology Olgahospital, Klinikum Stuttgart Olgahospital Frauenklinik, Stuttgart, Germany.

Petra Bölle (P)

Department of Pediatric Radiology Olgahospital, Klinikum Stuttgart Olgahospital Frauenklinik, Stuttgart, Germany.

Peter Müller-Abt (P)

Department of Pediatric Radiology Olgahospital, Klinikum Stuttgart Olgahospital Frauenklinik, Stuttgart, Germany.

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