Ultrasound Changes in Salivary Glands after Radioactive Iodine Treatment in Benign Diseases and Differentiated Cancer of Thyroid Glands in Consideration of Dose and Time Dependency.
Ultraschallbefunde bei Speicheldrüsen nach Radiojod-Therapie von gutartigen Schilddrüsen-Erkrankungen und differenzierten Schilddrüsen-Karzinomen unter Berücksichtigung von Dosis- und Zeiteffekten.
Journal
Ultraschall in der Medizin (Stuttgart, Germany : 1980)
ISSN: 1438-8782
Titre abrégé: Ultraschall Med
Pays: Germany
ID NLM: 8303585
Informations de publication
Date de publication:
03 Jan 2024
03 Jan 2024
Historique:
medline:
4
1
2024
pubmed:
4
1
2024
entrez:
3
1
2024
Statut:
aheadofprint
Résumé
To assess ultrasound (US) features observed in salivary glands after radioactive iodine treatment (RAIT) in relation to the dose and time interval after RAIT. A retrospective analysis of US findings regarding the salivary glands of patients presenting after RAIT due to thyroid cancer (Group 1, n=99) or benign thyroid diseases (Group 2, n=25). The control group consisted of randomly selected patients (no RAIT, Group 3, n=100). Groups were compared regarding RAIT dose, symptoms, and US findings (duct dilation, hypoechoic/heterogeneous parenchyma, parenchymal loss). The association of the presence of US parameters after RAIT with various dose levels (2000-15000MBq) and time intervals (24, 60, 120 months) and the differences between the groups was evaluated. Significant differences between US parameters were noted when comparing Group 1 with Group 2 or 3. Nothing of relevant significance was noted when Groups 2 and 3 were compared. US features indicating a slight or moderate sialadenitis showed the most significant associations with doses <4000MBq and time intervals <24 months after RAIT. US changes indicating a serious sialadenitis or even gland atrophy showed the most significant association at doses between >7000-9000MBq and when US was performed >60 months after RAIT. Our results point to a dose and time dependency of pathologic US findings in RAIT-induced effects on the major salivary glands. Based on the US findings, a better estimation of the current impact of RAIT on the salivary glands and the further prognosis appears possible. ZIEL: Analyse von Befunden im Ultraschall (US) bei Speicheldrüsen nach Radiojod-Therapie (RJT) in Abhängigkeit von der Dosis und dem Zeitintervall nach RJT. Retrospektive Analyse von US-Befunden von Speicheldrüsen bei Patienten nach RJT wegen Karzinomen (Gruppe 1, n=99) oder benignen Erkrankungen (Gruppe 2, n=25) der Schilddrüse. Die Kontrollgruppe bestand aus zufällig selektierten Patienten (keine RJT, Gruppe 3, n=100). Die Gruppen wurden hinsichtlich der RJT-Dosis, der Frequenz von Symptomen und US-Befunden verglichen. Die Häufigkeit von US-Parametern in Abhängigkeit von verschiedenen RJT-Dosen (2000–15000MBq) und Zeitintervallen nach RJT (24, 60, 120 Monate) wurden im Gruppenvergleich evaluiert. Pathologische US-Parameter waren signifikant häufiger in der Gruppe 1 nachweisbar im Vergleich zu den Gruppen 2 und 3, jedoch nicht im Vergleich der Gruppen 2 und 3. US-Befunde, welche auf eine moderate Sialadenitis hindeuteten, waren am signifikantesten mit RJT-Dosen <4000MBq und Zeitintervallen von <24 Monaten nach RJT assoziiert. Pathologische US-Befunde, welche auf eine Sialadenitis mit deutlichem oder komplettem Parenchym-Verlust hindeuteten, zeigten die häufigsten und die höchsten signifikanten Assoziationen mit Dosen von >7000–9000MBq und mit einem Zeitintervall von >60 Monaten nach RJT. Die im US erhobenen pathologischen Befunde der großen Kopf-Speicheldrüsen nach erfolgter RJT deuten darauf hin, dass die Effekte dosis- und zeitabhängig sein können. Eine Analyse kann helfen, sowohl die aktuelle Ausprägung der RJT-induzierten Sialadenitis als auch deren weitere Prognose besser einzuschätzen.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
ZIEL: Analyse von Befunden im Ultraschall (US) bei Speicheldrüsen nach Radiojod-Therapie (RJT) in Abhängigkeit von der Dosis und dem Zeitintervall nach RJT.
Types de publication
Journal Article
Langues
eng
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IM
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