[Iatrogenic retinal defects after intravitreal operative drug injections].
Iatrogene Netzhautdefekte nach intravitrealer operativer Medikamenteneingabe.
Complications
Intravitreal injections
Outcome
Retinal defects
Treatment
Journal
Die Ophthalmologie
ISSN: 2731-7218
Titre abrégé: Ophthalmologie
Pays: Germany
ID NLM: 9918402288106676
Informations de publication
Date de publication:
12 Jan 2024
12 Jan 2024
Historique:
received:
02
08
2023
accepted:
19
12
2023
revised:
06
12
2023
medline:
12
1
2024
pubmed:
12
1
2024
entrez:
12
1
2024
Statut:
aheadofprint
Résumé
Intravitreal operative drug injections represent one of the most frequently performed medical interventions. The risk profile is low. In addition to intraocular pressure elevation, the most frequent complications include exogenous endophthalmitis, vitreous hemorrhage and rhegmatogenous retinal detachment. Furthermore, isolated cases of lens injuries, macular holes associated with vitreoretinal traction and peripheral retinal defects have been described. In the present case series sharp iatrogenic macular and retinal defects are described. Retrospective multicenter case collection of patients with iatrogenic retinal defects after intravitreal injections from 2016 to 2023. Iatrogenic retinal trauma after intravitreal injections for treatment of neovascular age-related macular degeneration was identified in 9 cases (72 years ± 8.1, 3 eyes pseudophakic). While sharp injuries within the macula occurred in six cases, extramacular lesions were detected in the other cases. Iatrogenic retinal and macular injuries are rare complications of intravitreal injections and when correctly carried out are preventable, especially with respect to use of cannulas and the choice of the distance from the limbus. HINTERGRUND: Intravitreale operative Medikamenteneingaben (IVOM) stellen einen der häufigsten Eingriffe in der Medizin dar. Das Risikoprofil ist gering. Neben intraokularen Drucksteigerungen zählen insbesondere erregerbedingte Endophthalmitiden, Glaskörperblutungen und rhegmatogene Netzhautablösungen zu den gängigen Komplikationen. Darüber hinaus wurden auch einzelne Fälle von Linsenverletzungen sowie peripheren Netzhautdefekten und Makulaforamina in Assoziation mit vitreoretinalen Traktionen beschrieben. In der hier vorliegenden Fallserie berichten wir über scharfe iatrogene Netzhaut- bzw. Makulaverletzungen. Multizentrische Fallsammlung von IVOM-Patienten mit iatrogenen Netzhautdefekten, retrospektiv über den Zeitraum 2016 bis 2023. Es konnten 9 Fälle (72 Jahre ± 8,1, 3 Augen pseudophak) mit einem iatrogenen retinalen Trauma nach IVOM zur Therapie einer neovaskulären altersbedingten Makuladegeneration (nAMD) dokumentiert werden. Während in 6 Fällen scharfe Verletzungen innerhalb der Makula vorlagen, waren die Läsionen in den anderen Fällen extramakulär lokalisiert. Iatrogene Netzhaut- und Makulaverletzungen sind seltene Komplikationen im Rahmen der IVOM und bei sachgemäßer Durchführung insbesondere mit Blick auf die Kanülenverwendung und die Wahl des Limbusabstands vermeidbar.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Intravitreal operative drug injections represent one of the most frequently performed medical interventions. The risk profile is low. In addition to intraocular pressure elevation, the most frequent complications include exogenous endophthalmitis, vitreous hemorrhage and rhegmatogenous retinal detachment. Furthermore, isolated cases of lens injuries, macular holes associated with vitreoretinal traction and peripheral retinal defects have been described. In the present case series sharp iatrogenic macular and retinal defects are described.
METHODS
METHODS
Retrospective multicenter case collection of patients with iatrogenic retinal defects after intravitreal injections from 2016 to 2023.
RESULTS
RESULTS
Iatrogenic retinal trauma after intravitreal injections for treatment of neovascular age-related macular degeneration was identified in 9 cases (72 years ± 8.1, 3 eyes pseudophakic). While sharp injuries within the macula occurred in six cases, extramacular lesions were detected in the other cases.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
Iatrogenic retinal and macular injuries are rare complications of intravitreal injections and when correctly carried out are preventable, especially with respect to use of cannulas and the choice of the distance from the limbus.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Intravitreale operative Medikamenteneingaben (IVOM) stellen einen der häufigsten Eingriffe in der Medizin dar. Das Risikoprofil ist gering. Neben intraokularen Drucksteigerungen zählen insbesondere erregerbedingte Endophthalmitiden, Glaskörperblutungen und rhegmatogene Netzhautablösungen zu den gängigen Komplikationen. Darüber hinaus wurden auch einzelne Fälle von Linsenverletzungen sowie peripheren Netzhautdefekten und Makulaforamina in Assoziation mit vitreoretinalen Traktionen beschrieben. In der hier vorliegenden Fallserie berichten wir über scharfe iatrogene Netzhaut- bzw. Makulaverletzungen.
METHODEN
METHODS
Multizentrische Fallsammlung von IVOM-Patienten mit iatrogenen Netzhautdefekten, retrospektiv über den Zeitraum 2016 bis 2023.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Es konnten 9 Fälle (72 Jahre ± 8,1, 3 Augen pseudophak) mit einem iatrogenen retinalen Trauma nach IVOM zur Therapie einer neovaskulären altersbedingten Makuladegeneration (nAMD) dokumentiert werden. Während in 6 Fällen scharfe Verletzungen innerhalb der Makula vorlagen, waren die Läsionen in den anderen Fällen extramakulär lokalisiert.
SCHLUSSFOLGERUNGEN
UNASSIGNED
Iatrogene Netzhaut- und Makulaverletzungen sind seltene Komplikationen im Rahmen der IVOM und bei sachgemäßer Durchführung insbesondere mit Blick auf die Kanülenverwendung und die Wahl des Limbusabstands vermeidbar.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Intravitreale operative Medikamenteneingaben (IVOM) stellen einen der häufigsten Eingriffe in der Medizin dar. Das Risikoprofil ist gering. Neben intraokularen Drucksteigerungen zählen insbesondere erregerbedingte Endophthalmitiden, Glaskörperblutungen und rhegmatogene Netzhautablösungen zu den gängigen Komplikationen. Darüber hinaus wurden auch einzelne Fälle von Linsenverletzungen sowie peripheren Netzhautdefekten und Makulaforamina in Assoziation mit vitreoretinalen Traktionen beschrieben. In der hier vorliegenden Fallserie berichten wir über scharfe iatrogene Netzhaut- bzw. Makulaverletzungen.
Identifiants
pubmed: 38214731
doi: 10.1007/s00347-023-01976-5
pii: 10.1007/s00347-023-01976-5
doi:
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Informations de copyright
© 2024. The Author(s).
Références
Wolfram C, Schargus M (2022) Das Hamburger Register für intravitreale Injektionstherapien (QIVOM). Ophthalmologe 119:280–287. https://doi.org/10.1007/s00347-021-01454-w
doi: 10.1007/s00347-021-01454-w
pubmed: 34415380
Framme C, Junker B, Feltgen N et al (2022) Indikationen zur intravitrealen Injektionstherapie mit Anti-VEGF für Makulaerkrankungen – Fehler vermeiden. Ophthalmologe 119:309–326. https://doi.org/10.1007/s00347-021-01553-8
doi: 10.1007/s00347-021-01553-8
pubmed: 35029746
Falavarjani KG, Nguyen QD (2013) Adverse events and complications associated with intravitreal injection of anti-VEGF agents: a review of literature. Nature 27:787–794. https://doi.org/10.1038/eye.2013.107
doi: 10.1038/eye.2013.107
Meyer CH, Rodrigues EB, Michels S et al (2010) Incidence of damage to the crystalline lens during intravitreal injections. J Ocul Pharmacol Ther 26:491–495. https://doi.org/10.1089/jop.2010.0045
doi: 10.1089/jop.2010.0045
pubmed: 20874500
Tufan HA, Gencer B, Kara S (2013) Macular hole after intravitreal bevacizumab injection for choroidal neovascularisation. Clin Exp Optom 97:178–180. https://doi.org/10.1111/cxo.12009
doi: 10.1111/cxo.12009
pubmed: 23331251
Muramatsu D, Mitsuhashi R, Iwasaki T et al (2015) Macular hole formation following intravitreal injection of ranibizumab for branch retinal vein occlusion: a case report. BMC Res Notes. https://doi.org/10.1186/s13104-015-1324-4
doi: 10.1186/s13104-015-1324-4
pubmed: 26285577
pmcid: 4541740
Christensen L, Sanders R, Olson J (2016) “Magic bullet”: eccentric macular hole as a complication from Dexamethasone implant insertion. Case Rep Ophthalmol Med 2016:1706234. https://doi.org/10.1155/2016/1706234
doi: 10.1155/2016/1706234
pubmed: 27800199
pmcid: 5069384
Ekinci C, Kayıran A, Özdemir H (2019) Extramacular retinal hole following intravitreal Dexamethasone implant: case report. tjo 49:175–177. https://doi.org/10.4274/tjo.galenos.2019.98975
doi: 10.4274/tjo.galenos.2019.98975
pubmed: 31245982
pmcid: 6624461
Propst SK, Seider MI, Vora RA (2020) Jet stream maculopathy. Ophthalmology 128:718. https://doi.org/10.1016/j.ophtha.2020.11.014
doi: 10.1016/j.ophtha.2020.11.014
Kishore K, McGowan DS, Hanebrink KA (2021) Iatrogenic retinal penetration from Intravitreal injections. Case Rep Ophthalmol 12:248–253. https://doi.org/10.1159/000512695
doi: 10.1159/000512695
pubmed: 33976691
pmcid: 8077486
Sudhalkar A, Chauhan P, Sudhalkar A, Trivedi RH (2012) Pars plana width and sclerotomy sites. Ophthalmology 119(1):198–199.e1. https://doi.org/10.1016/j.ophtha.2011.09.002
doi: 10.1016/j.ophtha.2011.09.002
pubmed: 22214943
Lincke J‑B, Keller S, Amaral J, Zinkernagel MS, Schuerch K (2021) Ciliary body length revisited by anterior segment optical coherence tomography: implications for safe access to the pars plana for intravitreal injections. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 259(6):1435–1441. https://doi.org/10.1007/s00417-020-04967-3
doi: 10.1007/s00417-020-04967-3
pubmed: 33074373
https://www.dog.org/wp-content/uploads/2009/09/DOG_Empfehlung_Intravitreale_Injektionen.pdf
Grzybowski A, Told R, Sacu S, Bandello F, Moisseiev E, Loewenstein A, Schmidt-Erfurth U (2018) Euretina board; 2018 update on intravitreal injections: euretina expert consensus. Recomm Ophthalmol 239(4):181–193. https://doi.org/10.1159/000486145
doi: 10.1159/000486145
Karimi A, Razaghi R, Biglari H, Sabbaghi H, Sera T, Kudo S (2018) A comparative study to determine the optimal intravitreal injection angle to the eye: A computational fluid-structure interaction model. Technol Health Care 26(3):483–498. https://doi.org/10.3233/THC-160777
doi: 10.3233/THC-160777
pubmed: 29710740
Hubschman J‑P, Coffee RE, Bourges J‑L, Yu F, Schwartz SD (2010) Experimental model of intravitreal injection techniques. Retina 30(1):167–173. https://doi.org/10.1097/IAE.0b013e3181b094cf
doi: 10.1097/IAE.0b013e3181b094cf
pubmed: 19779317
Drüke D, Feltgen N, Hoerauf H (2022) Loss of visual acuity following acupuncture. Dtsch Ärztebl Int 119:663. https://doi.org/10.3238/arztebl.m2022.0222
doi: 10.3238/arztebl.m2022.0222
pubmed: 36594283
pmcid: 9811548
Rodriguez-Coleman H, Spaide R (2001) Ocular complications of needle perforations during retrobulbar and peribulbar injections. Ophthalmol Clin North Am 14:573–579. https://doi.org/10.1016/s0896-1549(05)70257-1
doi: 10.1016/s0896-1549(05)70257-1
pubmed: 11787737
Brown P, Chignell AH (1982) Accidental drainage of subretinal fluid. Br J Ophthalmol 66:625. https://doi.org/10.1136/bjo.66.10.625
doi: 10.1136/bjo.66.10.625
pubmed: 7115645
pmcid: 1039885
Dang Y, Racu C, Isenberg SJ (2004) Scleral penetrations and perforations in strabismus surgery and associated risk factors. J Am Assoc Pediatr Ophthalmol Strabismus 8:325–331. https://doi.org/10.1016/j.jaapos.2004.03.003
doi: 10.1016/j.jaapos.2004.03.003
Liu M, Lee HC, Hertle RW, Ho AC (2004) Retinal detachment from inadvertent intraocular injection of botulinum toxin A. Am J Ophthalmol 137:201–202. https://doi.org/10.1016/s0002-9394(03)00837-7
doi: 10.1016/s0002-9394(03)00837-7
pubmed: 14700677
Bowen RC, Possin ME, Altaweel MM (2020) Bilateral globe penetration from electromyography electrode placement for intraoperative neurophysiologic monitoring. J Vitr Dis 4:136–138. https://doi.org/10.1177/2474126419868888
doi: 10.1177/2474126419868888