Technical assessment of resolution of handheld ultrasound devices and clinical implications.

Untersuchung zur technischen Bestimmung der Auflösung in tragbaren Ultraschallgeräten und ihrer klinischen Bedeutung.

Journal

Ultraschall in der Medizin (Stuttgart, Germany : 1980)
ISSN: 1438-8782
Titre abrégé: Ultraschall Med
Pays: Germany
ID NLM: 8303585

Informations de publication

Date de publication:
01 Mar 2024
Historique:
medline: 2 3 2024
pubmed: 2 3 2024
entrez: 1 3 2024
Statut: aheadofprint

Résumé

Since handheld ultrasound devices are becoming increasingly ubiquitous, objective criteria to determine image quality are needed. We therefore conducted a comparison of objective quality measures and clinical performance. A comparison of handheld devices (Butterfly IQ+, Clarius HD, Clarius HD3, Philips Lumify, GE VScan Air) and workstations (GE Logiq E10, Toshiba Aplio 500) was performed using a phantom. As a comparison, clinical investigations were performed by two experienced ultrasonographers by measuring the resolution of anatomical structures in the liver, pancreas, and intestine in ten subjects. Axial full width at half maximum resolution (FWHM) of 100µm phantom pins at depths between one and twelve cm ranged from 0.6-1.9mm without correlation to pin depth. Lateral FWHM resolution ranged from 1.3-8.7mm and was positively correlated with depth (r=0.6). Axial and lateral resolution differed between devices (p<0.001) with the lowest median lateral resolution observed in the E10 (5.4mm) and the lowest axial resolution (1.6mm) for the IQ+ device. Although devices showed no significant differences in most clinical applications, ultrasonographers were able to differentiate a median of two additional layers in the wall of the sigmoid colon and one additional structure in segmental portal fields (p<0.05) using cartwheel devices. While handheld devices showed superior or similar performance in the phantom and routine measurements, workstations still provided superior clinical imaging and resolution of anatomical substructures, indicating a lack of objective measurements to evaluate clinical ultrasound devices. ZIEL: Da tragbare Ultraschallgeräte zunehmend allgegenwärtig sind, sind objektive Kriterien zur Bestimmung der Bildqualität nötig. Wir haben daher einen Vergleich objektiver Qualitätsmessungen und klinischer Leistungen durchgeführt. Es wurde ein Vergleich von Handgeräten (Butterfly IQ+, Clarius HD, Clarius HD3, Philips Lumify, GE VScan Air) und Workstations (GE Logiq E10, Toshiba Aplio 500) unter Verwendung eines Phantoms durchgeführt. Zum Vergleich wurden klinische Untersuchungen durchgeführt, bei denen die Auflösung anatomischer Strukturen in Leber, Pankreas und Darm von 2 erfahrenen Ultraschalldiagnostikern bei 10 Probanden gemessen wurde. Die axiale volle Breite bei halber maximaler Auflösung (FWHM) von 100-µm-Phantomfäden in Tiefen zwischen 1–12cm lag zwischen 0,6 und 1,9 mm, ohne dass eine Korrelation zur Fadenhöhe bestand. Die laterale FWHM-Auflösung reichte von 1,3–8,7mm und zeigte eine positive Korrelation mit der Tiefe (r=0,6). Die axiale und laterale Auflösung unterschied sich zwischen den Geräten (p<0,001), wobei die niedrigste mediane laterale Auflösung beim Gerät E10 (5,4mm) und die niedrigste axiale Auflösung (1,6mm) beim Gerät IQ+ beobachtet wurde. Obwohl die Geräte bei den meisten klinischen Anwendungen keine signifikanten Unterschiede aufwiesen, konnten die Ultraschalldiagnostiker mit den Cartwheel-Geräten im Median 2 zusätzliche Schichten in der Wand des Colon sigmoideum sowie eine zusätzliche Struktur in segmentalen Portalfeldern unterscheiden (p<0,05). Während Handgeräte bei Phantom- und Routinemessungen eine überlegene oder ähnliche Leistung zeigten, lieferten Workstations immer noch eine überlegene klinische Bildgebung und Auflösung anatomischer Substrukturen, was auf den Mangel an objektiven Messungen zur Bewertung klinischer Ultraschallgeräte hinweist.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
ZIEL: Da tragbare Ultraschallgeräte zunehmend allgegenwärtig sind, sind objektive Kriterien zur Bestimmung der Bildqualität nötig. Wir haben daher einen Vergleich objektiver Qualitätsmessungen und klinischer Leistungen durchgeführt.

Identifiants

pubmed: 38428463
doi: 10.1055/a-2243-9767
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Subventions

Organisme : Sächsisches Staatsministerium für Wissenschaft und Kunst
ID : COMEDUS Spitzenförderung

Informations de copyright

The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial-License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commercial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Moritz Herzog (M)

Else Kröner Fresenius Center for Digital Health, TU Dresden Faculty of Medicine Carl Gustav Carus, Dresden, Germany.

Maia Arsova (M)

Medical Department 1, University Hospital Dresden, TU Dresden Faculty of Medicine Carl Gustav Carus, Dresden, Germany.

Katja Matthes (K)

Medical Department 1, University Hospital Dresden, TU Dresden Faculty of Medicine Carl Gustav Carus, Dresden, Germany.

Julia Husman (J)

Medical Department 1, University Hospital Dresden, TU Dresden Faculty of Medicine Carl Gustav Carus, Dresden, Germany.

David Toppe (D)

Else Kröner Fresenius Center for Digital Health, TU Dresden Faculty of Medicine Carl Gustav Carus, Dresden, Germany.

Julian Kober (J)

Else Kröner Fresenius Center for Digital Health, TU Dresden Faculty of Medicine Carl Gustav Carus, Dresden, Germany.

Tönnis Trittler (T)

Else Kröner Fresenius Center for Digital Health, TU Dresden Faculty of Medicine Carl Gustav Carus, Dresden, Germany.

Daniel Swist (D)

Vodafone Chair for Mobile Communications, TU Dresden Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Dresden, Germany.

Edgar Manfred Gustav Dorausch (EMG)

Vodafone Chair for Mobile Communications, TU Dresden Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Dresden, Germany.

Antje Urbig (A)

Else Kröner Fresenius Center for Digital Health, TU Dresden Faculty of Medicine Carl Gustav Carus, Dresden, Germany.

Gerhard Paul Fettweis (GP)

Vodafone Chair for Mobile Communications, TU Dresden Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Dresden, Germany.

Franz Brinkmann (F)

Else Kröner Fresenius Center for Digital Health, TU Dresden Faculty of Medicine Carl Gustav Carus, Dresden, Germany.

Nora Martens (N)

Else Kröner Fresenius Center for Digital Health, TU Dresden Faculty of Medicine Carl Gustav Carus, Dresden, Germany.

Renate Schmelz (R)

Medical Department 1, University Hospital Dresden, TU Dresden Faculty of Medicine Carl Gustav Carus, Dresden, Germany.

Nicole Kampfrath (N)

Medical Department 1, University Hospital Dresden, TU Dresden Faculty of Medicine Carl Gustav Carus, Dresden, Germany.

Jochen Hampe (J)

Else Kröner Fresenius Center for Digital Health, TU Dresden Faculty of Medicine Carl Gustav Carus, Dresden, Germany.

Classifications MeSH