[Clinical courses and costs for hospitalizations of potentially immunocompromised COVID-19 patients in Germany].
Klinische Verläufe und Kosten für Hospitalisierungen von COVID-19-Patienten mit potenziell eingeschränktem Immunsystem in Deutschland.
Journal
Deutsche medizinische Wochenschrift (1946)
ISSN: 1439-4413
Titre abrégé: Dtsch Med Wochenschr
Pays: Germany
ID NLM: 0006723
Informations de publication
Date de publication:
Mar 2024
Mar 2024
Historique:
medline:
14
3
2024
pubmed:
14
3
2024
entrez:
13
3
2024
Statut:
ppublish
Résumé
Patients at increased risk of inadequate immune response to COVID-19 vaccinations due to their underlying disease or therapy are potentially vulnerable to severe COVID-19 courses. The aim is to assess the population size, clinical courses and hospitalization costs of these patients in Germany. This retrospective cohort study is based on extrapolations of a representative sample of statutory health insurance (SHI) claims data from 2020. Clinical COVID-19 courses, hospitalization costs and durations are compared between the insured group at increased risk for inadequate immune response to COVID-19 vaccinations (risk group) and the insured group without this risk. There are approximately 1.82 million SHI-insured individuals in the risk group, of whom an estimated 240 000 insured individuals do not develop a humoral immune response after 3 COVID-19 vaccinations. The risk group shows higher proportions with COVID-19 (relative risk [RR] 1.21; 95 % confidence interval [95 % CI] 1.20-1.23), hospitalizations for COVID-19 (RR 3.40; 95 % CI 3.33-3.48), hospitalizations for COVID-19 with intensive care treatment (RR 1.36; 95 % CI 1.30-1.42), and mortality (RR 5.14; 95 % CI 4.97-5.33) compared with the group without risk. In addition, hospitalizations in the risk group are on average 18 % longer (15.36 days vs. 13.00 days) and 19 % more expensive (12 371 € vs. 10 410 €). Expected hospitalization costs in the risk group are four times greater than in the group without risk (4115 € vs. 1017 €). The risk group is vulnerable to COVID-19 and requires additional resources in the German hospital sector. This results in a need for further protective measures. Further studies are needed to evaluate the impact of different viral variants, active and passive immunizations, and therapies on clinical COVID-19 courses and their costs. Patienten, die wegen ihrer Erkrankung bzw. Therapie ein erhöhtes Risiko haben, unzureichend auf COVID-19-Impfungen anzusprechen, sind potenziell vulnerabel gegenüber schweren COVID-19-Verläufen. Ziel ist es, ihre Populationsgröße, klinischen Verläufe und Hospitalisierungskosten in Deutschland zu beurteilen. Die retrospektive Kohortenstudie basiert auf Hochrechnungen einer repräsentativen Stichprobe von GKV-Abrechnungsdaten des Jahres 2020. Klinische COVID-19-Verläufe, Hospitalisierungskosten und -dauern werden zwischen der Gruppe mit erhöhtem Risiko für inadäquate Immunreaktion auf COVID-19-Impfungen (Risikogruppe) und der Gruppe ohne dieses Risiko verglichen. Es gibt ca. 1,82 Mio. GKV-Versicherte in der Risikogruppe, von denen schätzungsweise 240 000 Versicherte keine humorale Immunantwort nach 3 COVID-19-Impfungen bilden. Die Risikogruppe zeigt im Vergleich zur Gruppe ohne Risiko höhere Anteile mit COVID-19 (Relatives Risiko [RR] 1,21; 95 %-Konfidenzintervall [95 %-KI] 1,20–1,23), Hospitalisierungen wegen COVID-19 (RR 3,40; 95 %-KI 3,33–3,48), Hospitalisierungen wegen COVID-19 mit intensivmedizinischer Behandlung (RR 1,36; 95 %-KI 1,30–1,42) und Mortalität (RR 5,14; 95 %-KI 4,97–5,33). Zudem sind Hospitalisierungen in der Risikogruppe durchschnittlich 18 % länger (15,36 Tage vs. 13,00 Tage) und 19 % teurer (12 371 € vs. 10 410 €). Die erwarteten Hospitalisierungskosten in der Risikogruppe betragen das Vierfache der Gruppe ohne Risiko (4115 € vs. 1017 €). Die Risikogruppe ist vulnerabel gegenüber COVID-19 und beansprucht zusätzliche Ressourcen im deutschen stationären Sektor. Hieraus resultiert ein Bedarf an weiteren Schutzmöglichkeiten. Weitere Studien sind notwendig, um den Einfluss verschiedener Virusvarianten, aktiver/passiver Immunisierungen und Therapien auf die klinischen COVID-19-Verläufe und deren Kosten zu bewerten.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Patients at increased risk of inadequate immune response to COVID-19 vaccinations due to their underlying disease or therapy are potentially vulnerable to severe COVID-19 courses. The aim is to assess the population size, clinical courses and hospitalization costs of these patients in Germany.
METHODS
METHODS
This retrospective cohort study is based on extrapolations of a representative sample of statutory health insurance (SHI) claims data from 2020. Clinical COVID-19 courses, hospitalization costs and durations are compared between the insured group at increased risk for inadequate immune response to COVID-19 vaccinations (risk group) and the insured group without this risk.
RESULTS
RESULTS
There are approximately 1.82 million SHI-insured individuals in the risk group, of whom an estimated 240 000 insured individuals do not develop a humoral immune response after 3 COVID-19 vaccinations. The risk group shows higher proportions with COVID-19 (relative risk [RR] 1.21; 95 % confidence interval [95 % CI] 1.20-1.23), hospitalizations for COVID-19 (RR 3.40; 95 % CI 3.33-3.48), hospitalizations for COVID-19 with intensive care treatment (RR 1.36; 95 % CI 1.30-1.42), and mortality (RR 5.14; 95 % CI 4.97-5.33) compared with the group without risk. In addition, hospitalizations in the risk group are on average 18 % longer (15.36 days vs. 13.00 days) and 19 % more expensive (12 371 € vs. 10 410 €). Expected hospitalization costs in the risk group are four times greater than in the group without risk (4115 € vs. 1017 €).
CONCLUSIONS
CONCLUSIONS
The risk group is vulnerable to COVID-19 and requires additional resources in the German hospital sector. This results in a need for further protective measures. Further studies are needed to evaluate the impact of different viral variants, active and passive immunizations, and therapies on clinical COVID-19 courses and their costs.
HINTERGRUND
UNASSIGNED
Patienten, die wegen ihrer Erkrankung bzw. Therapie ein erhöhtes Risiko haben, unzureichend auf COVID-19-Impfungen anzusprechen, sind potenziell vulnerabel gegenüber schweren COVID-19-Verläufen. Ziel ist es, ihre Populationsgröße, klinischen Verläufe und Hospitalisierungskosten in Deutschland zu beurteilen.
METHODE
METHODS
Die retrospektive Kohortenstudie basiert auf Hochrechnungen einer repräsentativen Stichprobe von GKV-Abrechnungsdaten des Jahres 2020. Klinische COVID-19-Verläufe, Hospitalisierungskosten und -dauern werden zwischen der Gruppe mit erhöhtem Risiko für inadäquate Immunreaktion auf COVID-19-Impfungen (Risikogruppe) und der Gruppe ohne dieses Risiko verglichen.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Es gibt ca. 1,82 Mio. GKV-Versicherte in der Risikogruppe, von denen schätzungsweise 240 000 Versicherte keine humorale Immunantwort nach 3 COVID-19-Impfungen bilden. Die Risikogruppe zeigt im Vergleich zur Gruppe ohne Risiko höhere Anteile mit COVID-19 (Relatives Risiko [RR] 1,21; 95 %-Konfidenzintervall [95 %-KI] 1,20–1,23), Hospitalisierungen wegen COVID-19 (RR 3,40; 95 %-KI 3,33–3,48), Hospitalisierungen wegen COVID-19 mit intensivmedizinischer Behandlung (RR 1,36; 95 %-KI 1,30–1,42) und Mortalität (RR 5,14; 95 %-KI 4,97–5,33). Zudem sind Hospitalisierungen in der Risikogruppe durchschnittlich 18 % länger (15,36 Tage vs. 13,00 Tage) und 19 % teurer (12 371 € vs. 10 410 €). Die erwarteten Hospitalisierungskosten in der Risikogruppe betragen das Vierfache der Gruppe ohne Risiko (4115 € vs. 1017 €).
DISKUSSION
CONCLUSIONS
Die Risikogruppe ist vulnerabel gegenüber COVID-19 und beansprucht zusätzliche Ressourcen im deutschen stationären Sektor. Hieraus resultiert ein Bedarf an weiteren Schutzmöglichkeiten. Weitere Studien sind notwendig, um den Einfluss verschiedener Virusvarianten, aktiver/passiver Immunisierungen und Therapien auf die klinischen COVID-19-Verläufe und deren Kosten zu bewerten.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Patienten, die wegen ihrer Erkrankung bzw. Therapie ein erhöhtes Risiko haben, unzureichend auf COVID-19-Impfungen anzusprechen, sind potenziell vulnerabel gegenüber schweren COVID-19-Verläufen. Ziel ist es, ihre Populationsgröße, klinischen Verläufe und Hospitalisierungskosten in Deutschland zu beurteilen.
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
e38-e46Informations de copyright
The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commecial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
Déclaration de conflit d'intérêts
D.H. ist Angestellter der WIG2 GmbH. M.P. ist Angestellter der ZEG GmbH. Die WIG2 GmbH und die ZEG GmbH sind Auftragnehmer der AstraZeneca GmbH. P.L.D., V.L. und F. J. sind Angestellte der AstraZeneca GmbH. F.J. besitzt Aktien der CureVac N.V. C–M.W. hat Honorare, Reise- und Forschungsunterstützung von der AstraZeneca GmbH, BioNTech SE, Gilead Sciences GmbH, GlaxoSmithKline GmbH & Co. KG und der Moderna Germany GmbH erhalten.