[Importance of aspirin challenges in patients with NSAID-exacerbated respiratory disease].
Stellenwert von ASS-Provokationen beim Analgetika-Intoleranz-Syndrom.
Angioedema
NSAID-induced asthma
Nasal polyps
Rhinitis
Sensitivity and specificity
Journal
HNO
ISSN: 1433-0458
Titre abrégé: HNO
Pays: Germany
ID NLM: 2985099R
Informations de publication
Date de publication:
10 Apr 2024
10 Apr 2024
Historique:
accepted:
02
03
2024
medline:
10
4
2024
pubmed:
10
4
2024
entrez:
10
4
2024
Statut:
aheadofprint
Résumé
Nonsteroidal anti-inflammatory drug-exacerbated respiratory disease (N-ERD) is often characterized by a severe course of chronic rhinosinusitis with nasal polyps (CRSwNP), comorbid asthma, and NSAID hypersensitivity. The gold standard for N-ERD diagnosis is challenge with acetylsalicylic acid (ASA). In expert recommendations, the diagnosis of N-ERD is established based on a plausible positive history of NSAID hypersensitivity and CRSwNP with asthma. The following review describes the performance of ASA challenges and their sensitivity and specificity. It also examines the extent to which a positive history of NSAID hypersensitivity correlates with ASA challenge results in clinical trials and when ASA challenges should be performed. ASA challenges have high sensitivity and specificity. In clinical ASA challenge studies, there is a high concordance between a positive history of NSAID hypersensitivity obtained by rhinologists and the measured data of ASA challenge in patients with CRSwNP and comorbid asthma. Therefore, ASA challenge is primarily indicated in patients with an unclear history of NSAID hypersensitivity. HINTERGRUND: Das Analgetika-Intoleranz-Syndrom (AIS) ist häufig durch schwere Verläufe der chronischen Rhinosinusitis mit nasaler Polyposis (CRSwNP) mit komorbidem Asthma und einer Acetylsalicylsäure(ASS)-Intoleranz gekennzeichnet. Bei Intoleranzreaktionen stellen ASS-Provokationen den Goldstandard der Diagnostik dar. Expertenempfehlungen zufolge liegt ein AIS bei plausibler positiver Anamnese von Intoleranz gegenüber nichtsteroidalen Antirheumatika (NSAR) und einer CRSwNP mit Asthma vor. Im vorliegenden Review wird die Durchführung von ASS-Provokationen sowie deren Sensitivität und Spezifität dargestellt. Des Weiteren wird untersucht, inwieweit eine positive NSAR-Intoleranz-Anamnese mit Ergebnissen von ASS-Provokationen in klinischen Studien übereinstimmt und wann ASS-Provokationen erfolgen sollten. ASS-Provokationen weisen eine hohe Sensitivität und Spezifität auf. In klinischen ASS-Provokationsstudien zeigt sich eine hohe Übereinstimmung zwischen einer von Rhinologen erhobenen positiven NSAR-Intoleranz-Anamnese und den Messdaten von ASS-Provokationen bei Patienten mit einer CRSwNP und einem komorbiden Asthma. Somit sind ASS-Provokationen vorrangig bei unklarer NSAR-Intoleranz-Anamnese indiziert.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Nonsteroidal anti-inflammatory drug-exacerbated respiratory disease (N-ERD) is often characterized by a severe course of chronic rhinosinusitis with nasal polyps (CRSwNP), comorbid asthma, and NSAID hypersensitivity. The gold standard for N-ERD diagnosis is challenge with acetylsalicylic acid (ASA). In expert recommendations, the diagnosis of N-ERD is established based on a plausible positive history of NSAID hypersensitivity and CRSwNP with asthma.
OBJECTIVE
OBJECTIVE
The following review describes the performance of ASA challenges and their sensitivity and specificity. It also examines the extent to which a positive history of NSAID hypersensitivity correlates with ASA challenge results in clinical trials and when ASA challenges should be performed.
RESULTS AND CONCLUSION
CONCLUSIONS
ASA challenges have high sensitivity and specificity. In clinical ASA challenge studies, there is a high concordance between a positive history of NSAID hypersensitivity obtained by rhinologists and the measured data of ASA challenge in patients with CRSwNP and comorbid asthma. Therefore, ASA challenge is primarily indicated in patients with an unclear history of NSAID hypersensitivity.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Das Analgetika-Intoleranz-Syndrom (AIS) ist häufig durch schwere Verläufe der chronischen Rhinosinusitis mit nasaler Polyposis (CRSwNP) mit komorbidem Asthma und einer Acetylsalicylsäure(ASS)-Intoleranz gekennzeichnet. Bei Intoleranzreaktionen stellen ASS-Provokationen den Goldstandard der Diagnostik dar. Expertenempfehlungen zufolge liegt ein AIS bei plausibler positiver Anamnese von Intoleranz gegenüber nichtsteroidalen Antirheumatika (NSAR) und einer CRSwNP mit Asthma vor.
ZIEL DER ARBEIT
UNASSIGNED
Im vorliegenden Review wird die Durchführung von ASS-Provokationen sowie deren Sensitivität und Spezifität dargestellt. Des Weiteren wird untersucht, inwieweit eine positive NSAR-Intoleranz-Anamnese mit Ergebnissen von ASS-Provokationen in klinischen Studien übereinstimmt und wann ASS-Provokationen erfolgen sollten.
ERGEBNISSE UND SCHLUSSFOLGERUNG
UNASSIGNED
ASS-Provokationen weisen eine hohe Sensitivität und Spezifität auf. In klinischen ASS-Provokationsstudien zeigt sich eine hohe Übereinstimmung zwischen einer von Rhinologen erhobenen positiven NSAR-Intoleranz-Anamnese und den Messdaten von ASS-Provokationen bei Patienten mit einer CRSwNP und einem komorbiden Asthma. Somit sind ASS-Provokationen vorrangig bei unklarer NSAR-Intoleranz-Anamnese indiziert.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Das Analgetika-Intoleranz-Syndrom (AIS) ist häufig durch schwere Verläufe der chronischen Rhinosinusitis mit nasaler Polyposis (CRSwNP) mit komorbidem Asthma und einer Acetylsalicylsäure(ASS)-Intoleranz gekennzeichnet. Bei Intoleranzreaktionen stellen ASS-Provokationen den Goldstandard der Diagnostik dar. Expertenempfehlungen zufolge liegt ein AIS bei plausibler positiver Anamnese von Intoleranz gegenüber nichtsteroidalen Antirheumatika (NSAR) und einer CRSwNP mit Asthma vor.
Identifiants
pubmed: 38597968
doi: 10.1007/s00106-024-01460-9
pii: 10.1007/s00106-024-01460-9
doi:
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Informations de copyright
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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