Initial experience with a state-of-the-art mobile head CT scanner for use in neurointensive care units.

Erste Erfahrungen mit einem modernen mobilen Kopf-CT-Scanner für den Einsatz auf der neurologischen Intensivstation.
Computed tomography ICU Intracranial hemorrhage Mobile CT

Journal

Radiologie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7056
Titre abrégé: Radiologie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384887306676

Informations de publication

Date de publication:
12 Apr 2024
Historique:
received: 11 10 2023
accepted: 16 03 2024
medline: 12 4 2024
pubmed: 12 4 2024
entrez: 12 4 2024
Statut: aheadofprint

Résumé

Mobile head computed tomography (CT) scanners can reduce transport-related complications in neurointensive care unit (NICU) patients and decrease the burden on NICU staff; however, the initial investment cost and reduced image quality of early mobile scanners have prevented their widespread clinical use. Here, we report our initial experience with a novel 32-row mobile CT scanner for use in NICUs. Over a 2-year period, 107 patients received a mobile head CT scan. The technical characteristics of the scanner and the organizational procedures are described in detail. Patient characteristics were retrospectively collected and image quality was subjectively evaluated on a Likert scale ranging from 0 to 5 and compared with a stationary CT scanner. Mobile head CT was used for follow-up of intracranial hemorrhage in 51%, routine postoperative imaging in 28%, evaluation of neurological deterioration in 14%, bedside monitoring after external ventricular drain placement in 4%, and follow-up of ischemic stroke in 3% of cases. Diagnostic imaging quality was achieved in all cases, eliminating the need for stationary CT scanning. The overall image quality of mobile CT (median 4 points) was inferior to that of conventional stationary CT (median 5 points, p < 0.01), but was rated with 4 or 5 points in the majority of cases. State-of-the-art mobile CT was found to be easy to use and maneuver and has the potential to expedite the diagnosis of NICU patients and reduce staff workload. Image quality was adequate for common NICU issues. ZIEL: Durch mobile Kopf-Computertomographie(CT)-Scanner können transportbedingte Komplikationen bei Patienten auf neurologischen Intensivstationen (NICU) und die Belastung des Personals dort vermindert werden, jedoch haben die anfänglichen Investitionskosten und eine verminderte Bildqualität der frühen mobilen Scanner ihre Verbreitung im klinischen Einsatz verhindert. In der vorliegenden Arbeit berichten die Autoren über ihre ersten Erfahrungen mit einem neuartigen mobilen 32-Zeilen-CT-Scanner für den Einsatz auf NICU. In einem Zeitraum von 2 Jahren wurde bei 107 Patienten eine mobile Kopf-CT-Untersuchung durchgeführt. Technische Merkmale des Geräts und organisatorische Abläufe werden detailliert beschrieben. Die Patientenmerkmale wurden retrospektiv erhoben und die Bildqualität subjektiv auf einer Likert-Skala von 0 bis 5 bewertet und mit einem stationären CT-Scanner verglichen. Die mobile Kopf-CT kam für Nachuntersuchungen bei intrakranialer Blutung in 51%, für postoperative Routinebildgebung in 28%, zur Beurteilung einer neurologischen Verschlechterung in 14%, zum Bedside-Monitoring nach externer Ventrikeldrainagenplatzierung in 4% und für Nachuntersuchungen bei ischämischem Schlaganfall in 3% der Fälle zum Einsatz. Dabei wurde in allen Fällen eine zu diagnostischen Zwecken ausreichende Bildqualität erzielt, wodurch keine Notwendigkeit einer Untersuchung mittels stationärem CT-Gerät mehr bestand. Die Bildqualität des mobilen CT-Geräts (Median: 4 Punkte) war insgesamt schlechter als die des herkömmlichen stationären CT-Geräts (Median: 5 Punkte; p < 0,01), allerdings in der Mehrzahl der Fälle mit 4 oder 5 Punkten bewertet worden. Das mobile CT-Gerät auf dem neuesten Stand wurde als einfach zu bedienen und zu bewegen empfunden und hat das Potenzial, die Diagnosestellung bei NICU-Patienten zu beschleunigen sowie die Belastung des Personals zu reduzieren. Für die üblichen NICU-Fragestellungen war die Bildqualität ausreichend.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
ZIEL: Durch mobile Kopf-Computertomographie(CT)-Scanner können transportbedingte Komplikationen bei Patienten auf neurologischen Intensivstationen (NICU) und die Belastung des Personals dort vermindert werden, jedoch haben die anfänglichen Investitionskosten und eine verminderte Bildqualität der frühen mobilen Scanner ihre Verbreitung im klinischen Einsatz verhindert. In der vorliegenden Arbeit berichten die Autoren über ihre ersten Erfahrungen mit einem neuartigen mobilen 32-Zeilen-CT-Scanner für den Einsatz auf NICU.

Identifiants

pubmed: 38607391
doi: 10.1007/s00117-024-01304-1
pii: 10.1007/s00117-024-01304-1
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Informations de copyright

© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

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Auteurs

Lukas Goertz (L)

Faculty of Medicine and University Hospital, Department of Radiology and Neuroradiology, University of Cologne, Kerpener Straße 62, 50937, Cologne, Germany. lukas.goertz@uk-koeln.de.

Yosef Al-Sewaidi (Y)

Department of Interventional Radiology and Neuroradiology, Klinikum Hochsauerland, Arnsberg, Germany.

Mahmoud Habib (M)

Department of Interventional Radiology and Neuroradiology, Klinikum Hochsauerland, Arnsberg, Germany.

David Zopfs (D)

Faculty of Medicine and University Hospital, Department of Radiology and Neuroradiology, University of Cologne, Kerpener Straße 62, 50937, Cologne, Germany.

Benjamin Reichardt (B)

Department of Interventional Radiology and Neuroradiology, Klinikum Hochsauerland, Arnsberg, Germany.

Alexander Ranft (A)

Department of Interventional Radiology and Neuroradiology, Klinikum Hochsauerland, Arnsberg, Germany.

Christoph Kabbasch (C)

Faculty of Medicine and University Hospital, Department of Radiology and Neuroradiology, University of Cologne, Kerpener Straße 62, 50937, Cologne, Germany.

Classifications MeSH