[Urinary bladder tamponade-an urological emergency].

Harnblasentamponade – ein urologischer Notfall.
Bladder Bladder tamponade Catheterization Hematuria Ultrasound imaging

Journal

Urologie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7072
Titre abrégé: Urologie
Pays: Germany
ID NLM: 9918384886606676

Informations de publication

Date de publication:
19 Apr 2024
Historique:
accepted: 21 03 2024
medline: 19 4 2024
pubmed: 19 4 2024
entrez: 19 4 2024
Statut: aheadofprint

Résumé

Urinary bladder tamponade is a urological emergency that is part of the clinical routine of every urologist and requires immediate and adequate diagnosis and therapy. Presentation of the clinical picture of urinary bladder tamponade including etiology, diagnostics, and therapy as well as formulation of recommendations for action for clinical routine. Structured presentation of the diagnosis and therapy of urinary bladder tamponade with practical recommendations for action based on a current literature search and a clinical case study. Urinary bladder tamponade is a usually painful filling of the urinary bladder with blood clots as part of gross hematuria. The central pillars of diagnostics are anamnesis, targeted physical examination, and sonography. Therapy involves the rapid insertion of a flushing catheter with manual evacuation of the tamponade. A flushing catheter with at least 20 French should be used here. Timely diagnosis and prompt treatment are crucial. This usually includes transurethral catheter insertion with manual evacuation. If the tamponade is unsuccessfully removed, further measures such as endoscopic evacuation or, as a last resort, sectio alta or radical cystectomy are available. HINTERGRUND: Bei der Harnblasentamponade (HT) handelt es sich um einen urologischen Notfall, der zur klinischen Routine einer jeden Urologin/eines jeden Urologen gehört und einer umgehenden adäquaten Diagnostik und Therapie bedarf. Ziel der Arbeit war die Vorstellung des Krankheitsbildes der Harnblasentamponade samt Ätiologie, Diagnostik und Therapie sowie Formulierung von Handlungsempfehlungen für die klinische Routine. Die Diagnostik und Therapie der HT werden mit praktischen Handlungsempfehlungen auf Basis einer aktuellen Literaturrecherche und eines klinischen Fallbeispiels strukturiert dargestellt. Die Harnblasentamponade stellt eine meist schmerzhafte Ausfüllung der Harnblase mit Blutkoageln im Rahmen einer Makrohämaturie dar. Zentrale Pfeiler der Diagnostik sind Anamnese, zielgerichtete körperliche Untersuchung und die Sonografie. Die Therapie stellt eine zügige Einlage eines Spülkatheters mit manueller Evakuation der Tamponade dar. Hier sollte ein Spülkatheter mit mindestens 20 Ch verwendet werden. Entscheidend ist das rechtzeitige Stellen der Diagnose samt Einleitung einer Therapie. Diese umfasst in der Regel die transurethrale Kathetereinlage mit manueller Evakuation. Bei frustraner Ausräumung der Tamponade stehen weitere Maßnahmen wie die endoskopische Evakuation bzw. als Ultima Ratio die Sectio alta oder die radikale Zystektomie zur Verfügung.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Urinary bladder tamponade is a urological emergency that is part of the clinical routine of every urologist and requires immediate and adequate diagnosis and therapy.
OBJECTIVES OBJECTIVE
Presentation of the clinical picture of urinary bladder tamponade including etiology, diagnostics, and therapy as well as formulation of recommendations for action for clinical routine.
MATERIALS AND METHODS METHODS
Structured presentation of the diagnosis and therapy of urinary bladder tamponade with practical recommendations for action based on a current literature search and a clinical case study.
RESULTS RESULTS
Urinary bladder tamponade is a usually painful filling of the urinary bladder with blood clots as part of gross hematuria. The central pillars of diagnostics are anamnesis, targeted physical examination, and sonography. Therapy involves the rapid insertion of a flushing catheter with manual evacuation of the tamponade. A flushing catheter with at least 20 French should be used here.
CONCLUSION CONCLUSIONS
Timely diagnosis and prompt treatment are crucial. This usually includes transurethral catheter insertion with manual evacuation. If the tamponade is unsuccessfully removed, further measures such as endoscopic evacuation or, as a last resort, sectio alta or radical cystectomy are available.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Bei der Harnblasentamponade (HT) handelt es sich um einen urologischen Notfall, der zur klinischen Routine einer jeden Urologin/eines jeden Urologen gehört und einer umgehenden adäquaten Diagnostik und Therapie bedarf.
ZIEL DER ARBEIT UNASSIGNED
Ziel der Arbeit war die Vorstellung des Krankheitsbildes der Harnblasentamponade samt Ätiologie, Diagnostik und Therapie sowie Formulierung von Handlungsempfehlungen für die klinische Routine.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
Die Diagnostik und Therapie der HT werden mit praktischen Handlungsempfehlungen auf Basis einer aktuellen Literaturrecherche und eines klinischen Fallbeispiels strukturiert dargestellt.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Die Harnblasentamponade stellt eine meist schmerzhafte Ausfüllung der Harnblase mit Blutkoageln im Rahmen einer Makrohämaturie dar. Zentrale Pfeiler der Diagnostik sind Anamnese, zielgerichtete körperliche Untersuchung und die Sonografie. Die Therapie stellt eine zügige Einlage eines Spülkatheters mit manueller Evakuation der Tamponade dar. Hier sollte ein Spülkatheter mit mindestens 20 Ch verwendet werden.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Entscheidend ist das rechtzeitige Stellen der Diagnose samt Einleitung einer Therapie. Diese umfasst in der Regel die transurethrale Kathetereinlage mit manueller Evakuation. Bei frustraner Ausräumung der Tamponade stehen weitere Maßnahmen wie die endoskopische Evakuation bzw. als Ultima Ratio die Sectio alta oder die radikale Zystektomie zur Verfügung.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Bei der Harnblasentamponade (HT) handelt es sich um einen urologischen Notfall, der zur klinischen Routine einer jeden Urologin/eines jeden Urologen gehört und einer umgehenden adäquaten Diagnostik und Therapie bedarf.

Identifiants

pubmed: 38639783
doi: 10.1007/s00120-024-02340-4
pii: 10.1007/s00120-024-02340-4
doi:

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English Abstract Journal Article Review

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ger

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Auteurs

Felix Steffens (F)

Klinik für Urologie und Urochirurgie, Universitätsmedizin Mannheim, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Deutschland. felix.steffens@umm.de.

Britta Grüne (B)

Klinik für Urologie und Urochirurgie, Universitätsmedizin Mannheim, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Deutschland.

Marie-Claire Rassweiler-Seyfried (MC)

Klinik für Urologie und Urochirurgie, Universitätsmedizin Mannheim, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Deutschland.

Classifications MeSH