A Novel Technique of Aseptic Manufacture of Autologous Serum Eye Drops (ASEDs) and Sterility Analysis of the Bottled Ophtioles.

Ein neuartiges Verfahren zur aseptischen Herstellung von autologen Serum-Augentropfen (ASED) und Sterilitätsanalyse der abgefüllten Ophtiolen.

Journal

Klinische Monatsblatter fur Augenheilkunde
ISSN: 1439-3999
Titre abrégé: Klin Monbl Augenheilkd
Pays: Germany
ID NLM: 0014133

Informations de publication

Date de publication:
Apr 2024
Historique:
medline: 24 4 2024
pubmed: 24 4 2024
entrez: 23 4 2024
Statut: ppublish

Résumé

To introduce a novel technique of the aseptic manufacture of autologous serum eye drops (ASEDs) with a prefiltered closed system and to analyze the sterility of the produced ophtioles between 2018 and 2022. This is a prospective single-center study conducted at the Department of Ophthalmology at a Swiss University Hospital between 2018 and 2022. For regulatory reasons, closed systems for manufacturing ASEDs are strongly recommended. We attached an upstream sterile filter (Sterivex PES0.22 µm Burlington, USA) to a commercially available closed system (COL System Modena, Italy) for manufacturing ASEDs. The goal of this novel approach was to reduce the microbiological contamination of the donated autologous blood. Using the presented manufacturing method, we are able to produce, on average, 56 ophtioles per batch, containing either 1.45 mL or 2.5 mL of autologous serum per ophtiole. For each batch of ASEDs, we performed a microbiological analysis by automated blood culture testing (BACTEC). This system examines the presence of bacteria and fungi. We analyzed all manufactured batches between 2018 and 2022. None of the 2297 batches and the resulting 129 060 ophtioles showed bacterial or mycotic contamination. During the analyzed period, two batches were discarded: one due to fibrin-lipid aggregations, further microbiological and histological work-up excluded any contamination; another due to false-positive HIV in serological testing. Overall, the contamination rate was 0%, and the batch discharge rate was 0.09%. The combination of upstream sterile filtration with a commercial closed system for manufacturing ASEDs proved to be effective in ensuring sterility without any contamination over the past 4 years. This is becoming crucial, as the demand for autologous blood products for treating ocular surface disorders, such as refractory dry eyes or nonhealing defects of the corneal epithelium, is on the rise. Einführung einer neuen Technik zur aseptischen Herstellung von autologen Serum-Augentropfen (ASED) mit einem vorgefilterten geschlossenen System und Analyse der Sterilität der hergestellten Ophtiolen zwischen 2018 und 2022. Es handelt sich um eine prospektive Single-Center-Studie, die an der Abteilung für Augenheilkunde eines Schweizer Universitätsspitals zwischen 2018 und 2022 durchgeführt wurde. Aus regulatorischen Gründen werden geschlossene Systeme zur Herstellung von ASED dringend empfohlen. Wir haben einen vorgeschalteten Sterilfilter (Sterivex PES0,22 µm) an ein handelsübliches geschlossenes System (COL-System) zur Herstellung von ASED angeschlossen. Ziel dieses neuartigen Ansatzes war es, die mikrobiologische Kontamination des gespendeten Eigenblutes zu reduzieren. Mit dem vorgestellten Herstellungsverfahren sind wir in der Lage, durchschnittlich 56 Ophtiolen pro Charge herzustellen, die entweder 1,45 mL oder 2,5 mL autologes Serum pro Ophtiole enthalten. Für jede Charge von ASED wurde eine mikrobiologische Analyse mittels automatischer Blutkulturtests (BACTEC) durchgeführt. Mit diesem System wird das Vorhandensein von Bakterien und Pilzen untersucht. Wir analysierten alle zwischen 2018 und 2022 hergestellten Chargen. Keine der 2297 Chargen und der daraus resultierenden 129 060 Ophtiolen wies eine bakterielle oder mykotische Kontamination auf. Während des analysierten Zeitraums wurden 2 Chargen verworfen: Eine aufgrund von Fibrin-Lipid-Aggregationen und eine weitere wegen eines falsch positiven HIV-Tests bei der serologischen Untersuchung. Insgesamt lag die Kontaminationsrate bei 0% und die Chargenausscheidungsrate bei 0,09%. Die Kombination aus vorgeschalteter Sterilfiltration und einem kommerziellen geschlossenen System zur Herstellung von ASED hat sich in den letzten 4 Jahren als wirksam erwiesen, um die Sterilität ohne jegliche Kontamination zu gewährleisten. Dies ist von entscheidender Bedeutung, da die Nachfrage nach Eigenblutprodukten zur Behandlung von Augenoberflächenerkrankungen wie therapierefraktärem trockenem Auge oder nicht heilenden Hornhautepitheldefekten zunimmt.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Einführung einer neuen Technik zur aseptischen Herstellung von autologen Serum-Augentropfen (ASED) mit einem vorgefilterten geschlossenen System und Analyse der Sterilität der hergestellten Ophtiolen zwischen 2018 und 2022.

Identifiants

pubmed: 38653293
doi: 10.1055/a-2249-0056
doi:

Substances chimiques

Ophthalmic Solutions 0

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

392-397

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

D. B. is a consultant and speaker for Novartis and Bayer, and a consultant for Alcon, without conflicts of interest regarding this study. D. R. M. is a speaker for Bayer and Roche, without conflicts of interest regarding this study. F. B., I. M., D. M. P., S. S., D. R. M., S. A. Z., and A. B. declare that they have no conflict of interest related to the topic.

Auteurs

Frank Blaser (F)

Department of Ophthalmology, UniversitätsSpital Zürich, Switzerland.

Isabelle Meneau (I)

Department of Ophthalmology, UniversitätsSpital Zürich, Switzerland.

Daniela Mihic-Probst (D)

Department of Pathology and Molecular Pathology, UniversitätsSpital Zürich, Switzerland.

Daniel Rudolf Muth (DR)

Department of Ophthalmology, UniversitätsSpital Zürich, Switzerland.
Department of Clinical Neuro Science, Karolinska Institutet, Stockholm, Sweden.

Daniel Barthelmes (D)

Department of Ophthalmology, UniversitätsSpital Zürich, Switzerland.
Save Sight Institute, University of Sydney CAR, Glebe, Australia.

Sandrine Zweifel (S)

Department of Ophthalmology, UniversitätsSpital Zürich, Switzerland.

Sadiq Said (S)

Department of Ophthalmology, UniversitätsSpital Zürich, Switzerland.

Anahita Bajka (A)

Department of Ophthalmology, UniversitätsSpital Zürich, Switzerland.

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Classifications MeSH