Effects of transcranial direct current stimulation and sensorimotor training in anterior cruciate ligament patients: a sham-controlled pilot study.

Auswirkungen von transkranieller Gleichstromstimulation und sensomotorischem Training bei Patienten mit vorderer Kreuzbandruptur – eine Sham-kontrollierte Pilotstudie.

Journal

Sportverletzung Sportschaden : Organ der Gesellschaft fur Orthopadisch-Traumatologische Sportmedizin
ISSN: 1439-1236
Titre abrégé: Sportverletz Sportschaden
Pays: Germany
ID NLM: 8904133

Informations de publication

Date de publication:
24 Apr 2024
Historique:
medline: 25 4 2024
pubmed: 25 4 2024
entrez: 24 4 2024
Statut: aheadofprint

Résumé

Studies showed changes in the central nervous system in patients who sustained an anterior cruciate ligament tear. There is a lack of evidence regarding the effectiveness of transcranial direct-current stimulation in such patients. A sham-controlled randomised study. One group of patients (n = 6) underwent 6 weeks of sensorimotor training after an anterior cruciate ligament tear during transcranial direct-current stimulation. The stimulation consisted of 20 minutes (3 sessions/week; 2 weeks) of 2 mA anodal transcranial direct-current stimulation over the primary motor and premotor cortex. The second group (n = 6) received sham stimulation with 6 weeks of sensorimotor training. Centre of pressure deviations in the medio-lateral and anterior-posterior direction and centre of pressure velocity were measured. The results demonstrated a significant effect of sensorimotor training on the centre of pressure in medio-lateral and anterior-posterior direction (p=0.025) (p=0.03) in the leg in which an anterior cruciate ligament tear occurred. The type of training did not affect the results. Post-hoc tests showed no significant effect of training in the subgroups (p≥0.115). Sensorimotor training led to a decrease in sway of the centre of pressure in patients who sustained an anterior cruciate ligament tear, but the addition of anodal transcranial direct-current stimulation placed over the primary motor cortex did not potentiate the adaptive responses of the sensorimotor training. Studien haben Veränderungen im zentralen Nervensystem bei Patienten nach einer Ruptur des vorderen Kreuzbandes gezeigt. Für die Wirksamkeit von transkranieller Gleichstromstimulation bei Patienten nach einer vorderen Kreuzbandruptur gibt es keine ausreichenden Belege. Eine Gruppe von Patienten (n=6) unterzog sich nach vorderer Kreuzbandruptur einem 6-wöchigen sensomotorischen Training während der transkraniellen Gleichstromstimulation. Die Stimulation bestand aus 20 Minuten (3 Sitzungen/Woche; 2 Wochen) über den primären motorischen und prämotorischen Kortex. Die zweite Gruppe (n=6) erhielt eine Scheinstimulation mit 6 Wochen sensomotorischem Training nach vorderer Kreuzbandruptur. Die Abweichungen des Druckzentrums in mediolateraler und anterior-posteriorer Richtung sowie die Geschwindigkeit wurden gemessen. Die Ergebnisse zeigten einen signifikanten Effekt des sensomotorischen Trainings auf die Abweichungen des Druckzentrums in mediolateraler und anterior-posteriorer Richtung (p=0,025; p=0,03) im Bein mit vorderer Kreuzbandruptur. Die Art des Trainings hatte keinen Einfluss auf die Ergebnisse. Post-hoc-Tests zeigten keinen signifikanten Effekt des Trainings in den Untergruppen (p≥0,115). Sensomotorisches Training führte zu einer Verringerung des Schwankens des Druckzentrums bei Patienten nach vorderer Kreuzbandruptur, aber der Zusatz von transkranieller Gleichstromstimulation, die über dem primären motorischen Kortex platziert wurde, potenziert die adaptiven Reaktionen des sensomotorischen Trainings nicht.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Studies showed changes in the central nervous system in patients who sustained an anterior cruciate ligament tear. There is a lack of evidence regarding the effectiveness of transcranial direct-current stimulation in such patients.
METHODS METHODS
A sham-controlled randomised study. One group of patients (n = 6) underwent 6 weeks of sensorimotor training after an anterior cruciate ligament tear during transcranial direct-current stimulation. The stimulation consisted of 20 minutes (3 sessions/week; 2 weeks) of 2 mA anodal transcranial direct-current stimulation over the primary motor and premotor cortex. The second group (n = 6) received sham stimulation with 6 weeks of sensorimotor training. Centre of pressure deviations in the medio-lateral and anterior-posterior direction and centre of pressure velocity were measured.
RESULTS RESULTS
The results demonstrated a significant effect of sensorimotor training on the centre of pressure in medio-lateral and anterior-posterior direction (p=0.025) (p=0.03) in the leg in which an anterior cruciate ligament tear occurred. The type of training did not affect the results. Post-hoc tests showed no significant effect of training in the subgroups (p≥0.115).
CONCLUSION CONCLUSIONS
Sensorimotor training led to a decrease in sway of the centre of pressure in patients who sustained an anterior cruciate ligament tear, but the addition of anodal transcranial direct-current stimulation placed over the primary motor cortex did not potentiate the adaptive responses of the sensorimotor training.
HINTERGRUND UNASSIGNED
Studien haben Veränderungen im zentralen Nervensystem bei Patienten nach einer Ruptur des vorderen Kreuzbandes gezeigt. Für die Wirksamkeit von transkranieller Gleichstromstimulation bei Patienten nach einer vorderen Kreuzbandruptur gibt es keine ausreichenden Belege.
METHODEN METHODS
Eine Gruppe von Patienten (n=6) unterzog sich nach vorderer Kreuzbandruptur einem 6-wöchigen sensomotorischen Training während der transkraniellen Gleichstromstimulation. Die Stimulation bestand aus 20 Minuten (3 Sitzungen/Woche; 2 Wochen) über den primären motorischen und prämotorischen Kortex. Die zweite Gruppe (n=6) erhielt eine Scheinstimulation mit 6 Wochen sensomotorischem Training nach vorderer Kreuzbandruptur. Die Abweichungen des Druckzentrums in mediolateraler und anterior-posteriorer Richtung sowie die Geschwindigkeit wurden gemessen.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Die Ergebnisse zeigten einen signifikanten Effekt des sensomotorischen Trainings auf die Abweichungen des Druckzentrums in mediolateraler und anterior-posteriorer Richtung (p=0,025; p=0,03) im Bein mit vorderer Kreuzbandruptur. Die Art des Trainings hatte keinen Einfluss auf die Ergebnisse. Post-hoc-Tests zeigten keinen signifikanten Effekt des Trainings in den Untergruppen (p≥0,115).
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Sensomotorisches Training führte zu einer Verringerung des Schwankens des Druckzentrums bei Patienten nach vorderer Kreuzbandruptur, aber der Zusatz von transkranieller Gleichstromstimulation, die über dem primären motorischen Kortex platziert wurde, potenziert die adaptiven Reaktionen des sensomotorischen Trainings nicht.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Studien haben Veränderungen im zentralen Nervensystem bei Patienten nach einer Ruptur des vorderen Kreuzbandes gezeigt. Für die Wirksamkeit von transkranieller Gleichstromstimulation bei Patienten nach einer vorderen Kreuzbandruptur gibt es keine ausreichenden Belege.

Identifiants

pubmed: 38657648
doi: 10.1055/a-2285-7159
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Sven Reuter (S)

SRH University of Applied Sciences Heidelberg: SRH Hochschule Heidelberg, Gera, GERMANY.

Christophe Lambert (C)

Deparment of Trauma and Orthopedic Surgery, University of Witten/Herdecke: Universitat Witten/Herdecke, Cologne, GERMANY.

Maja Schadt (M)

Department of Biomechanics in Sports, Technical University Munich: Technische Universitat Munchen, München, GERMANY.

Andreas B Imhoff (AB)

Department for Orthopaedic Sports Medicine, Munich University of Technology: Technische Universitat Munchen, München, GERMANY.

Christoph Centner (C)

University of Freiburg im Breisgau: Albert-Ludwigs-Universitat Freiburg, Freiburg, GERMANY.

Elmar Herbst (E)

Department for Orthopaedic Sports Medicine, Technische Universität München: Technische Universitat Munchen, München, GERMANY.

Fabian Stöcker (F)

Department of Biomechanics in Sports, Technische Universität München: Technische Universitat Munchen, München, GERMANY.

Philipp Forkel (P)

Department for Orthopaedic Sports Medicine, Technische Universität München: Technische Universitat Munchen, München, GERMANY.

Classifications MeSH