[Perceived utility of the inclusion of physician assistants in the surgical process quality and continuing education in Germany : Results of an interprofessional online survey].

Empfundener Nutzen der Einbindung von Physician Assistants in die chirurgische Prozessqualität und Weiterbildung in Deutschland : Ergebnisse einer interprofessionellen Online-Umfrage.
Clinical workload Healthcare system Physician assistant Process quality Skills shortage Surgical training

Journal

Unfallchirurgie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-703X
Titre abrégé: Unfallchirurgie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384886306676

Informations de publication

Date de publication:
26 Apr 2024
Historique:
accepted: 18 03 2024
medline: 26 4 2024
pubmed: 26 4 2024
entrez: 26 4 2024
Statut: aheadofprint

Résumé

Compared to Anglo-American countries, physician assistants (PA) remain an underrepresented professional group within the German healthcare system. In the surgical disciplines, PAs may relieve the administrative burden of doctors by taking on delegable routine tasks, thus creating time and resources for advanced surgical training. According to interprofessional experts, can the use of PA lead to an optimization of surgical training and a gain in time for surgical qualification in Germany? After searching for systematic reviews of the current state of knowledge, an online survey was initiated among surgeons and PAs via social networks to determine current and desired clinical areas of activity for PAs in surgery and their future influence on specialist training in Germany. A total of nine systematic reviews were identified, suggesting a beneficial impact of PAs on length of stay, direct costs, and treatment outcomes in surgical scenarios. The online survey included 234 surgeons and 114 PAs. Hospitals with ≥ 90 surgical beds employed PAs far more frequently (65%) than smaller institutions (40%). Although both professional groups are generally highly satisfied with the integration of PAs into clinical workflows, there are gradually different opinions about the preferred spectrum of tasks and duties. PAs would like to have greater responsibility in ordering and interpreting diagnostic tests, communicating with patients, and working in the operating theater. Surgeons are concerned that PAs could replace surgical interns and residents. PAs may enrich healthcare in Germany on various levels and can also improve surgical training. The voice and needs of all professional groups must be considered and respected during the upcoming health system reform. HINTERGRUND: Das Berufsbild des Physician Assistant (PA) ist im Vergleich zu anderen Ländern im deutschen Gesundheitssystem noch unterrepräsentiert. Gerade in den operativen Fächern könnten PA Ärzt*innen durch die Übernahme von delegierbaren Routinetätigkeiten entlasten und somit auch Zeit und Ressourcen für die chirurgische Weiterbildung schaffen. ZIEL: Es wurde die Frage gestellt, ob nach Einschätzung interprofessioneller Expert(inn)en der Einsatz von PA zu einer Optimierung der chirurgischen Weiterbildung und zum Zeitgewinn für die operative Qualifizierung in Deutschland führen kann. Nach einer Recherche von systematischen Übersichtsarbeiten zum derzeitigen Kenntnisstand i. S. eines „Umbrella Review“ wurde über soziale Netzwerke eine Online-Umfrage unter Chirurg*innen und PA initiiert, welche aktuelle und gewünschte klinische Tätigkeitsfelder von PA in der Chirurgie sowie deren zukünftigen Einfluss auf die fachärztliche Weiterbildung in Deutschland beschreiben sollte. Es wurden 9 systematische Reviews identifiziert, welche international einen günstigen Einfluss von PA auf die stationäre Verweildauer, direkte Kosten und Behandlungsergebnisse im chirurgischen Szenario nahelegen. Vollständige Fragebögen aus der Online-Umfrage lagen von 234/284 (82 %) Chirurg*innen und 114/117 (97 %) PA vor. Kliniken mit ≥ 90 chirurgischen Betten beschäftigten weitaus häufiger PA (65 %) als kleinere Institutionen (40 %). Bei grundsätzlich hoher Zufriedenheit beider Berufsgruppen mit der Integration von PA in klinische Arbeitsabläufe bestehen graduell unterschiedliche Auffassungen über deren Schwerpunktausrichtung. Physician Assistants wünschen sich eine höhere Verantwortung in der Anordnung und Interpretation diagnostischer Tests, der Kommunikation mit Patient*innen und im OP. Chirurg*innen sind besorgt, dass PA ärztliche Stellen ersetzen könnten. PA können die Gesundheitsversorgung in Deutschland auf verschiedenen Ebenen bereichern und auch die chirurgische Weiterbildung verbessern. Hierbei müssen die Bedürfnisse aller Berufsgruppen berücksichtigt und Synergien betont werden.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Compared to Anglo-American countries, physician assistants (PA) remain an underrepresented professional group within the German healthcare system. In the surgical disciplines, PAs may relieve the administrative burden of doctors by taking on delegable routine tasks, thus creating time and resources for advanced surgical training.
OBJECTIVE OBJECTIVE
According to interprofessional experts, can the use of PA lead to an optimization of surgical training and a gain in time for surgical qualification in Germany?
MATERIAL AND METHODS METHODS
After searching for systematic reviews of the current state of knowledge, an online survey was initiated among surgeons and PAs via social networks to determine current and desired clinical areas of activity for PAs in surgery and their future influence on specialist training in Germany.
RESULTS RESULTS
A total of nine systematic reviews were identified, suggesting a beneficial impact of PAs on length of stay, direct costs, and treatment outcomes in surgical scenarios. The online survey included 234 surgeons and 114 PAs. Hospitals with ≥ 90 surgical beds employed PAs far more frequently (65%) than smaller institutions (40%). Although both professional groups are generally highly satisfied with the integration of PAs into clinical workflows, there are gradually different opinions about the preferred spectrum of tasks and duties.
DISCUSSION CONCLUSIONS
PAs would like to have greater responsibility in ordering and interpreting diagnostic tests, communicating with patients, and working in the operating theater. Surgeons are concerned that PAs could replace surgical interns and residents. PAs may enrich healthcare in Germany on various levels and can also improve surgical training. The voice and needs of all professional groups must be considered and respected during the upcoming health system reform.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Das Berufsbild des Physician Assistant (PA) ist im Vergleich zu anderen Ländern im deutschen Gesundheitssystem noch unterrepräsentiert. Gerade in den operativen Fächern könnten PA Ärzt*innen durch die Übernahme von delegierbaren Routinetätigkeiten entlasten und somit auch Zeit und Ressourcen für die chirurgische Weiterbildung schaffen. ZIEL: Es wurde die Frage gestellt, ob nach Einschätzung interprofessioneller Expert(inn)en der Einsatz von PA zu einer Optimierung der chirurgischen Weiterbildung und zum Zeitgewinn für die operative Qualifizierung in Deutschland führen kann.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
Nach einer Recherche von systematischen Übersichtsarbeiten zum derzeitigen Kenntnisstand i. S. eines „Umbrella Review“ wurde über soziale Netzwerke eine Online-Umfrage unter Chirurg*innen und PA initiiert, welche aktuelle und gewünschte klinische Tätigkeitsfelder von PA in der Chirurgie sowie deren zukünftigen Einfluss auf die fachärztliche Weiterbildung in Deutschland beschreiben sollte.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Es wurden 9 systematische Reviews identifiziert, welche international einen günstigen Einfluss von PA auf die stationäre Verweildauer, direkte Kosten und Behandlungsergebnisse im chirurgischen Szenario nahelegen. Vollständige Fragebögen aus der Online-Umfrage lagen von 234/284 (82 %) Chirurg*innen und 114/117 (97 %) PA vor. Kliniken mit ≥ 90 chirurgischen Betten beschäftigten weitaus häufiger PA (65 %) als kleinere Institutionen (40 %). Bei grundsätzlich hoher Zufriedenheit beider Berufsgruppen mit der Integration von PA in klinische Arbeitsabläufe bestehen graduell unterschiedliche Auffassungen über deren Schwerpunktausrichtung. Physician Assistants wünschen sich eine höhere Verantwortung in der Anordnung und Interpretation diagnostischer Tests, der Kommunikation mit Patient*innen und im OP. Chirurg*innen sind besorgt, dass PA ärztliche Stellen ersetzen könnten.
DISKUSSION CONCLUSIONS
PA können die Gesundheitsversorgung in Deutschland auf verschiedenen Ebenen bereichern und auch die chirurgische Weiterbildung verbessern. Hierbei müssen die Bedürfnisse aller Berufsgruppen berücksichtigt und Synergien betont werden.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Das Berufsbild des Physician Assistant (PA) ist im Vergleich zu anderen Ländern im deutschen Gesundheitssystem noch unterrepräsentiert. Gerade in den operativen Fächern könnten PA Ärzt*innen durch die Übernahme von delegierbaren Routinetätigkeiten entlasten und somit auch Zeit und Ressourcen für die chirurgische Weiterbildung schaffen. ZIEL: Es wurde die Frage gestellt, ob nach Einschätzung interprofessioneller Expert(inn)en der Einsatz von PA zu einer Optimierung der chirurgischen Weiterbildung und zum Zeitgewinn für die operative Qualifizierung in Deutschland führen kann.

Identifiants

pubmed: 38668769
doi: 10.1007/s00113-024-01431-3
pii: 10.1007/s00113-024-01431-3
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Informations de copyright

© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

Adler JA, Lotz NM (2017) Intrathecal pain management: a team-based approach. J Pain Res 10:2565–2575. https://doi.org/10.2147/JPR.S142147
doi: 10.2147/JPR.S142147 pubmed: 29138593
Althausen PL, Shannon S, Owens B et al (2016) Impact of Hospital-Employed Physician Assistants on a Level II Community-Based Orthopaedic Trauma System. J Orthop Trauma 30(Suppl 5):S40–S44. https://doi.org/10.1097/01.bot.0000510721.23126.48
doi: 10.1097/01.bot.0000510721.23126.48 pubmed: 27870674
Blum K, Löffert S (2010) Ärztemangel im Krankenhaus – Ausmaß, Ursachen, Gegenmaßnahmen. In: Deutsches Krankenhaus Institut, Düsseldorf. https://web.archive.org/web/20180422104123id_/http://www.dkgev.de/media/file/8324.2010_10_11_Aerztemangel_Endbericht_1.pdf
Braun B (2020) Gemeinsame Assistentenumfrage des BDC und des Perspektivforums Junge Chirurgie der DGCH 2018/2019. Berufsverband der Deutschen Chirurgie e. V. (BDC), Berlin
Chambers HE, Reinschmidt K, Smith G et al (2021) Examining the critical role of advanced practice providers on a multidisciplinary transplant team. Am J Transplant 21:3840–3846. https://doi.org/10.1111/ajt.16715
doi: 10.1111/ajt.16715 pubmed: 34101989
Chaney AJ, Yataco ML (2019) The Emerging Role of Nurse Practitioners and Physician Assistants in Liver Transplantation. Liver Transpl 25:1105–1109. https://doi.org/10.1002/lt.25474
doi: 10.1002/lt.25474 pubmed: 31013382
Day LW, Siao D, Inadomi JM et al (2014) Non-physician performance of lower and upper endoscopy: a systematic review and meta-analysis. Endoscopy 46:401–410. https://doi.org/10.1055/s-0034-1365310
doi: 10.1055/s-0034-1365310 pubmed: 24627086
Dubs L, Kirschner S, Neugebauer E et al (2011) Der EbM-Kommentar auf dem DKOU: Hintergründe, Ziele und Vision. Z Orthop Unfall 149:384–388. https://doi.org/10.1055/s-0030-1271100
doi: 10.1055/s-0030-1271100 pubmed: 21590662
Duffourc M, Gerke S (2023) Generative AI in Health Care and Liability Risks for Physicians and Safety Concerns for Patients. JAMA 330:313–314. https://doi.org/10.1001/jama.2023.9630
doi: 10.1001/jama.2023.9630 pubmed: 37410497
Bundesministerium für Gesundheit (2021) Globaler Aktionsplan für Patientensicherheit 2021–2030. Auf dem Weg zur Beseitigung vermeidbarer Schäden in der Gesundheitsversorgung. https://www.bundesgesundheitsministerium.de/fileadmin/Dateien/3_Downloads/P/Patientensicherheit/WHO_Global_Patient_Safety_Action_Plan_2021-2030_DE.pdf
Hix LR, Fernandes SM (2020) An Initial Exploration of the Physician Assistant Role in Germany. J Physician Assist Educ 31:42–47. https://doi.org/10.1097/JPA.0000000000000292
doi: 10.1097/JPA.0000000000000292 pubmed: 32004250
Hoffmann M (2017) Physician Assistant. Ein neuer Beruf im deutschen Gesundheitswesen. Orthopädie Unfallchirurgie 7:20–21
doi: 10.1007/s41785-017-0249-7
Johal J, Dodd A (2017) Physician extenders on surgical services: a systematic review. Can J Surg 60:172–178. https://doi.org/10.1503/cjs.001516
doi: 10.1503/cjs.001516 pubmed: 28327274
Kleinpell RM, Ely EW, Grabenkort R (2008) Nurse practitioners and physician assistants in the intensive care unit: an evidence-based review. Crit Care Med 36:2888–2897. https://doi.org/10.1097/CCM.0b013e318186ba8c
doi: 10.1097/CCM.0b013e318186ba8c pubmed: 18766097
Lewis SR, Nicholson A, Smith AF et al (2014) Physician anaesthetists versus non-physician providers of anaesthesia for surgical patients. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD010357.pub2
doi: 10.1002/14651858.CD010357.pub2 pubmed: 25019298
Ludwig J, Seifert J, Schorlemmer J (2022) Umfrage zur Weiterbildung Orthopädie/Unfallchirurgie. Ist Deutschland bereit für eine kompetenzbasierte Weiterbildung? Chirurgie 93:586–595. https://doi.org/10.1007/s00104-021-01536-0
doi: 10.1007/s00104-021-01536-0 pubmed: 34882255
Mayring P (2000) Qualitative Content Analysis. Forum Qual Sozialforsch. https://doi.org/10.17169/fqs-1.2.1089
doi: 10.17169/fqs-1.2.1089
Meyer-Treschan T, Stegemann AK, Sebastian J et al (2023) Gesundheitsversorgung in Deutschland durch Mitarbeit von Physician Assistants im ärztlichen Team. Gesundheitswesen 85:181–187. https://doi.org/10.1055/a-1718-3132
doi: 10.1055/a-1718-3132 pubmed: 35213896
Osterloh F (2017) Deutscher Ärztetag. Physician Assistant: Ärztetag billigt Delegationsmodell. Dtsch Ärztebl 114:A–1106
Renner RM, Brahmi D, Kapp N (2013) Who can provide effective and safe termination of pregnancy care? A systematic review. BJOG 120:23–31. https://doi.org/10.1111/j.1471-0528.2012.03464.x
doi: 10.1111/j.1471-0528.2012.03464.x pubmed: 22900974
Stengel D, Mutschler W, Dubs L et al (2021) Klinische Studien in Unfallchirurgie und Orthopädie: lesen, interpretieren und umsetzen. Unfallchirurg 124:1007–1017. https://doi.org/10.1007/s00113-021-01101-8
doi: 10.1007/s00113-021-01101-8 pubmed: 34761281
Stengel D, Wunscher J, Dubs L et al (2023) Evidenzbasierte Medizin versus Erfahrungsmedizin in Orthopädie und Unfallchirurgie. Es gibt nichts Praktischeres als eine gute Theorie. Orthopädie 52:435–446. https://doi.org/10.1007/s00132-023-04382-6
doi: 10.1007/s00132-023-04382-6 pubmed: 37222750
Wilson A, Lissauer D, Thangaratinam S et al (2011) A comparison of clinical officers with medical doctors on outcomes of caesarean section in the developing world: meta-analysis of controlled studies. BMJ 342:d2600. https://doi.org/10.1136/bmj.d2600
doi: 10.1136/bmj.d2600 pubmed: 21571914

Auteurs

Stephanie Schneider (S)

Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, BG Klinikum Unfallkrankenhaus Berlin, Warener Straße 7, 12683, Berlin, Deutschland. stephanie.schneider@ukb.de.

Dirk Stengel (D)

Ressort Medizin, BG Kliniken - Klinikverbund der gesetzlichen Unfallversicherung gGmbH, Leipziger Pl. 1, 10117, Berlin, Deutschland.

Julia Seifert (J)

Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, BG Klinikum Unfallkrankenhaus Berlin, Warener Straße 7, 12683, Berlin, Deutschland.

Axel Ekkernkamp (A)

Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, BG Klinikum Unfallkrankenhaus Berlin, Warener Straße 7, 12683, Berlin, Deutschland.
Ressort Medizin, BG Kliniken - Klinikverbund der gesetzlichen Unfallversicherung gGmbH, Leipziger Pl. 1, 10117, Berlin, Deutschland.

Johanna Ludwig (J)

Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, BG Klinikum Unfallkrankenhaus Berlin, Warener Straße 7, 12683, Berlin, Deutschland.

Classifications MeSH