Evaluation of placenta and fetal lung using shear wave elastography in gestational diabetes mellitus: An innovative approach.
Placenta and fetal lung using shear wave elastography in gestational diabetes.
Journal
Ultraschall in der Medizin (Stuttgart, Germany : 1980)
ISSN: 1438-8782
Titre abrégé: Ultraschall Med
Pays: Germany
ID NLM: 8303585
Informations de publication
Date de publication:
10 May 2024
10 May 2024
Historique:
medline:
11
5
2024
pubmed:
11
5
2024
entrez:
10
5
2024
Statut:
aheadofprint
Résumé
This study aims to investigate placental and fetal lung stiffness in pregnant women with and without gestational diabetes, considering the well-established delay in fetal lung maturation associated with gestational diabetes. This prospective cohort study was conducted at a tertiary center and included pregnant women who underwent a 75-gram oral glucose tolerance test between 24-28 weeks of gestation. Elastography measurements were performed using point shear wave elastography (pSWE). The study included 60 pregnant women diagnosed with gestational diabetes and 60 pregnant women in the control group. SWE velocity of peripheral placenta, central placenta, and lung were higher in the gestational diabetes group compared to the control group. Furthermore, SWE velocity of peripheral placenta, central placenta, and lung were higher in newborns with neonatal respiratory morbidity. Based on the ROC analysis of gestational diabetes patients the AUC for lung SWE velocity was 0.88 (cut-off 12.4 kPa, 95% CI: 0.77-0.99, p<0.001) with a sensitivity of 71.4% and specificity of 95.6% in predicting neonatal respiratory morbidity. Fetal placental and lung stiffness increase in fetuses of pregnant women with diabetes. Moreover, higher fetal lung stiffness during the fetal period is associated with increased neonatal respiratory morbidity. Zweck: Diese Studie zielt darauf ab, die Lungensteifheit der Plazenta und des Fötus bei schwangeren Frauen mit und ohne Schwangerschaftsdiabetes zu untersuchen, wobei die bekannte Verzögerung der fetalen Lungenreifung im Zusammenhang mit Schwangerschaftsdiabetes berücksichtigt wird. Materialien und Methoden: Diese prospektive Kohortenstudie wurde an einem tertiären Zentrum durchgeführt und umfasste schwangere Frauen, die sich zwischen der 24. und 28. Schwangerschaftswoche einem oralen 75-Gramm-Glukosetoleranztest unterzogen. Elastographiemessungen wurden mittels Punktscherwellenelastographie (pSWE) durchgeführt. Ergebnisse: Die Studie umfasste 60 schwangere Frauen mit diagnostiziertem Schwangerschaftsdiabetes und 60 schwangere Frauen in der Kontrollgruppe. Die SWE-Geschwindigkeit der peripheren Plazenta, der zentralen Plazenta und der Lunge war in der Gruppe mit Schwangerschaftsdiabetes höher als in der Kontrollgruppe. Darüber hinaus war die SWE-Geschwindigkeit der peripheren Plazenta, der zentralen Plazenta und der Lunge bei Neugeborenen mit neonataler respiratorischer Morbidität höher. Basierend auf der ROC-Analyse von Patienten mit Schwangerschaftsdiabetes betrug die AUC für die Lungen-SWE-Geschwindigkeit 0,88 (Grenzwert 12,4 kPa, 95 %-KI: 0,77-0,99, p < 0,001) mit einer Sensitivität von 71,4 % und einer Spezifität von 95,6 % bei der Vorhersage neonataler Erkrankungen Atemwegsmorbidität. Schlussfolgerung: Die Steifheit der fetalen Plazenta und der Lunge nimmt bei Feten schwangerer Frauen mit Diabetes zu. Darüber hinaus ist eine höhere fetale Lungensteifheit während der Fetalperiode mit einer erhöhten Atemwegsmorbidität bei Neugeborenen verbunden.
Types de publication
Journal Article
Langues
eng
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