[Complex knee injuries in football : Management from injury to return to competition].

Komplexe Knieverletzungen im Fußball : Management von der Verletzung bis zum „return to competition“.
Anterior cruciate ligament Cartilage Conservative treatment Meniscus Posterior cruciate ligament

Journal

Orthopadie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7153
Titre abrégé: Orthopadie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384887206676

Informations de publication

Date de publication:
27 May 2024
Historique:
accepted: 17 04 2024
medline: 27 5 2024
pubmed: 27 5 2024
entrez: 27 5 2024
Statut: aheadofprint

Résumé

Knee joint injuries are a regular and serious injury in football, often resulting in a long period of absence for players and are, therefore, a significant disadvantage for clubs. The various structures of the knee joint, such as ligaments, meniscus or cartilage, are exposed to the risk of injury due to different sport-specific situations in football and require different and specific therapeutic approaches for their adequate healing. Both surgical and conservative treatment measures have been well investigated scientifically, especially for knee joint injuries in football, so that a successful and sustainable return to play on field is highly possible. Only in professional football is there a deviation from the usual standard of treatment in special situations in order to meet the demands and goals of professional footballers. In order to do address different subpopulations in football in the various injury types, both in treatment and in the return to play decision and, thus, sustainable secondary prevention, in addition to knowledge of scientific evidence on knee joint injuries, basic experience in the sport in which the patients with knee joint injuries are active is also useful. HINTERGRUND: Kniegelenksverletzungen stellen im Fußball eine regelmäßig auftretende schwerwiegende Verletzung dar, welche häufig eine lange Ausfallzeit für Spieler und somit einen wichtigen Nachteil für Vereine darstellen. Die unterschiedlichen Strukturen des Kniegelenkes wie Bänder, Meniskus oder Knorpel sind durch verschiedene sportartspezifische Situationen im Fußball einer Verletzungsgefahr ausgesetzt und benötigen für ihre adäquate Heilung unterschiedliche und spezifische Therapieansätze. Sowohl operative als auch konservative Therapiemaßnahmen sind gerade bei Kniegelenksverletzungen im Fußball gut wissenschaftlich untersucht, sodass eine erfolgreiche und nachhaltige Rückkehr aufs Spielfeld in hohem Maße möglich ist. Einzig im Profifußball wird in speziellen Situationen vom üblichen Therapiestandard abgewichen, um den Ansprüchen und den Zielen von Profifußballern gerecht zu werden. Um verschiedenen Subpopulationen im Fußball in den verschiedenen Verletzungstypen sowohl in Therapie als auch der „Return to play“-Entscheidung und somit einer nachhaltigen sekundären Prävention gerecht zu werden, sind neben der Kenntnis von wissenschaftlicher Evidenz über Kniegelenksverletzungen auch eine grundsätzliche Erfahrung in der Sportart sinnvoll, in welcher sich die Patienten mit Kniegelenksverletzungen bewegen.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Knee joint injuries are a regular and serious injury in football, often resulting in a long period of absence for players and are, therefore, a significant disadvantage for clubs. The various structures of the knee joint, such as ligaments, meniscus or cartilage, are exposed to the risk of injury due to different sport-specific situations in football and require different and specific therapeutic approaches for their adequate healing.
TREATMENT METHODS
Both surgical and conservative treatment measures have been well investigated scientifically, especially for knee joint injuries in football, so that a successful and sustainable return to play on field is highly possible. Only in professional football is there a deviation from the usual standard of treatment in special situations in order to meet the demands and goals of professional footballers. In order to do address different subpopulations in football in the various injury types, both in treatment and in the return to play decision and, thus, sustainable secondary prevention, in addition to knowledge of scientific evidence on knee joint injuries, basic experience in the sport in which the patients with knee joint injuries are active is also useful.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Kniegelenksverletzungen stellen im Fußball eine regelmäßig auftretende schwerwiegende Verletzung dar, welche häufig eine lange Ausfallzeit für Spieler und somit einen wichtigen Nachteil für Vereine darstellen. Die unterschiedlichen Strukturen des Kniegelenkes wie Bänder, Meniskus oder Knorpel sind durch verschiedene sportartspezifische Situationen im Fußball einer Verletzungsgefahr ausgesetzt und benötigen für ihre adäquate Heilung unterschiedliche und spezifische Therapieansätze.
THERAPIE UNASSIGNED
Sowohl operative als auch konservative Therapiemaßnahmen sind gerade bei Kniegelenksverletzungen im Fußball gut wissenschaftlich untersucht, sodass eine erfolgreiche und nachhaltige Rückkehr aufs Spielfeld in hohem Maße möglich ist. Einzig im Profifußball wird in speziellen Situationen vom üblichen Therapiestandard abgewichen, um den Ansprüchen und den Zielen von Profifußballern gerecht zu werden. Um verschiedenen Subpopulationen im Fußball in den verschiedenen Verletzungstypen sowohl in Therapie als auch der „Return to play“-Entscheidung und somit einer nachhaltigen sekundären Prävention gerecht zu werden, sind neben der Kenntnis von wissenschaftlicher Evidenz über Kniegelenksverletzungen auch eine grundsätzliche Erfahrung in der Sportart sinnvoll, in welcher sich die Patienten mit Kniegelenksverletzungen bewegen.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Kniegelenksverletzungen stellen im Fußball eine regelmäßig auftretende schwerwiegende Verletzung dar, welche häufig eine lange Ausfallzeit für Spieler und somit einen wichtigen Nachteil für Vereine darstellen. Die unterschiedlichen Strukturen des Kniegelenkes wie Bänder, Meniskus oder Knorpel sind durch verschiedene sportartspezifische Situationen im Fußball einer Verletzungsgefahr ausgesetzt und benötigen für ihre adäquate Heilung unterschiedliche und spezifische Therapieansätze.

Identifiants

pubmed: 38801525
doi: 10.1007/s00132-024-04508-4
pii: 10.1007/s00132-024-04508-4
doi:

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English Abstract Journal Article Review

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Références

Andrade R, Vasta S, Papalia R, Pereira H, Oliveira JM, Reis RL, Espregueira-Mendes J (2016) Prevalence of Articular Cartilage Lesions and Surgical Clinical Outcomes in Football (Soccer) Players’ Knees: A Systematic Review. Arthroscopy 32(7):1466–1477
doi: 10.1016/j.arthro.2016.01.055 pubmed: 27090724
Becker R, Fink C (2008) Epidemiologie und Konsequenz von Meniskusverletzungen. Arthroskopie 21:221–222
doi: 10.1007/s00142-008-0467-x
Bierke S, Häner M, Karpinski K, Hees T, Petersen W (2022) No increased rate of cyclops lesions and extension deficits after remnant-preserving ACL reconstruction using the sparing technique. J Orthop Surg Res. 21;17(1):463
Bloch H, Kühn N, Pietzonka M, Klein C (2023) Systematische Verletzungsanalyse von über 42.000 Verletzungen im Deutschen Profiteamsport der Männer – Verletzungsrückgang über 6 Saisons. Sports Orthop Traumatol 39(2):103–112
doi: 10.1016/j.orthtr.2023.02.005
Bloch H, Reinsberger C, Klein C, Luig P, Krutsch W (2023) High revision arthroscopy rate after ACL reconstruction in men’s professional team sports. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 31(1):142–151
doi: 10.1007/s00167-022-07105-0 pubmed: 35976389
D’Ambrosi R, Meena A, Raj A, Ursino N, Mangiavini L, Herbort M, Fink C (2023) In elite athletes with meniscal injuries, always repair the lateral, think about the medial! A systematic review. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 31(6):2500–2510
doi: 10.1007/s00167-022-07208-8 pubmed: 36319751
Drenck TC, Frings J, Alm L et al (2020) Periphere Instabilitäten bei Läsionen des hinteren Kreuzbandes: Versorgung der posterolateralen Instabilität. Knie J 2:196–202
doi: 10.1007/s43205-020-00067-8
Drenck TC, Heitmann M, Akoto R, Preiss A, Frings J, Krause M et al (2019) Luxationen und Luxationsfrakturen des Kniegelenks. Op J 34:163–170
doi: 10.1055/a-0718-4320
Ekstrand J, Krutsch W, Spreco A, van Zoest W, Roberts C, Meyer T, Bengtsson H (2020) Time before return to play for the most common injuries in professional football: a 16-year follow-up of the UEFA Elite Club Injury Study. Br J Sports Med 54(7):421–426
doi: 10.1136/bjsports-2019-100666 pubmed: 31182429
Forkel P, Seppel G, Imhoff A, Petersen W (2015) Naht und Refixation des medialen Kollateralbandkomplexes bei schwerer akuter medialer Instabilität des Kniegelenks. Oper Orthop Traumatol 27(2):155–171
doi: 10.1007/s00064-015-0360-5 pubmed: 25862131
Frosch KH, Krause M, Akoto R (2018) Posterolaterale Instabilitäten am Kniegelenk. Ergebnisse der Konsensuskonferenzen der Deutschen Kniegelenkschaft. Arthroskopie 31: 169–173
Frosch KH, Preiss A, Heider S, Stengel D, Wohlmuth P, Hoffmann MF, Lill H (2013) Primary ligament sutures as a treatment option of knee dislocations: a meta-analysis. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 21(7):1502–1509
doi: 10.1007/s00167-012-2154-8 pubmed: 22868350
Herbort M, Lobenhofer P (2018) DGU-Leitlinie. Vordere Kreuzbandruptur. AWMF, Leitlinienregister
Koch M, Klügl M, Frankewycz B, Lang S, Worlicek M, Popp D, Alt V, Krutsch W (2021) Football-related injuries are the major reason for the career end of professional male football players. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 29(11):3560–3568
doi: 10.1007/s00167-021-06684-8 pubmed: 34370085 pmcid: 8514381
Kohn L, Rembeck E, Rauch A (2020) Verletzung des vorderen Kreuzbandes beim Erwachsenen. Orthopade 49:1013–1028
doi: 10.1007/s00132-020-03997-3 pubmed: 33084915 pmcid: 7653792
Krutsch W, Eder K, Krutsch V, Meyer T (2018) “Stay and play” in football : Art of keeping players fit to play. Unfallchirurg 121(6):433–440
doi: 10.1007/s00113-018-0487-6 pubmed: 29637217
Krutsch W, Zeman F, Zellner J, Pfeifer C, Nerlich M, Angele P (2016) Increase in ACL and PCL injuries after implementation of a new professional football league. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 24(7):2271–2279
doi: 10.1007/s00167-014-3357-y pubmed: 25293676
Loose O, Fellner B, Lehmann J, Achenbach L, Krutsch V, Gerling S, Jansen P, Angele P, Nerlich M, Krutsch W (2019) Injury incidence in semi-professional football claims for increased need of injury prevention in elite junior football. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 27(3):978–984
doi: 10.1007/s00167-018-5119-8 pubmed: 30167753
Memmel C, Krutsch W, Szymski D, Pfeifer C, Henssler L, Frankewycz B, Angele P, Alt V, Koch M. (2022) Current Standards of Early Rehabilitation after Anterior Cruciate Ligament Reconstruction in German Speaking Countries-Differentiation Based on Tendon Graft and Concomitant Injuries. Int J Environ Res Public Health.29;19(7):4060
Niemeyer P, Albrecht D, Aurich M, Becher C, Behrens P, Bichmann P, Bode G, Brucker P, Erggelet C, Ezechieli M, Faber S, Fickert S, Fritz J, Hoburg A, Kreuz P, Lützner J, Madry H, Marlovits S, Mehl J, Müller PE, Nehrer S, Niethammer T, Pietschmann M, Plaass C, Rössler P, Rhunau K, Schewe B, Spahn G, Steinwachs M, Tischer T, Volz M, Walther M, Zinser W, Zellner J, Angele P (2023) Empfehlungen der AG Klinische Geweberegeneration zur Behandlung von Knorpelschäden am Kniegelenk. Z Orthop Unfall 161(1):5764
Petersen W, Zantop T (2017) Anatomie der lateralen und medialen Stabilisatoren des Kniegelenks. Arthroskopie 30:4–13
doi: 10.1007/s00142-016-0112-z
Sonnery-Cottet B, Archbold P, Zayni R, Bortolletto J, Thaunat M, Prost T, Padua VB, Chambat P (2011) Prevalence of septic arthritis after anterior cruciate ligament reconstruction among professional athletes. Am J Sports Med 39(11):2371–2376
doi: 10.1177/0363546511417567 pubmed: 21856928
Szymski D, Achenbach L, Zellner J, Weber J, Koch M, Zeman F, Huppertz G, Pfeifer C, Alt V, Krutsch W (2022) Higher risk of ACL rupture in amateur football compared to professional football: 5‑year results of the ‘Anterior cruciate ligament-registry in German football. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 30(5):1776–1785
doi: 10.1007/s00167-021-06737-y pubmed: 34524500
van Melick N, van Cingel RE, Brooijmans F, Neeter C, van Tienen T, Hullegie W, Nijhuis-van der Sanden MW (2016) Evidence-based clinical practice update: practice guidelines for anterior cruciate ligament rehabilitation based on a systematic review and multidisciplinary consensus. Br J Sports Med. 50(24):1506–1515
Verwaltungsberufsgenossenschaft (2015) Return-to-Competition. Testmanual zur Beurteilung der Spielfähigkeit nach Ruptur des Vorderen Kreuzbandes. Hamburg
Weber J, Koch M, Angele P, Zellner J (2018) The role of meniscal repair for prevention of early onset of osteoarthritis. J Exp Orthop. 2;5(1):10

Auteurs

Werner Krutsch (W)

SportDocsFranken, Zentrum für Kniechirurgie, Elisabeth-Selbert-Platz 1, 90473, Nürnberg, Deutschland. werner.krutsch@ukr.de.
Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauss-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland. werner.krutsch@ukr.de.

Thomas Kobes (T)

SportDocsFranken, Zentrum für Kniechirurgie, Elisabeth-Selbert-Platz 1, 90473, Nürnberg, Deutschland.

Lorenz Huber (L)

Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauss-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.

Dominik Szymski (D)

Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauss-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.

Markus Geßlein (M)

Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie, Klinikum Nürnberg, Paracelsus Medizinische Privatuniversität Nürnberg, Nürnberg, Deutschland.

Johannes Rüther (J)

Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie, Klinikum Nürnberg, Paracelsus Medizinische Privatuniversität Nürnberg, Nürnberg, Deutschland.

Volker Alt (V)

Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauss-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.

Johannes Weber (J)

Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauss-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.

Classifications MeSH