Clinical and Surgical Evaluation of Sentinel Node Biopsy in Patients with Early-Stage Endometrial Cancer and Atypical Hyperplasia.

atypical endometrial hyperplasia endometrial cancer indocyanine green sentinel node biopsy surgery

Journal

Geburtshilfe und Frauenheilkunde
ISSN: 0016-5751
Titre abrégé: Geburtshilfe Frauenheilkd
Pays: Germany
ID NLM: 0370732

Informations de publication

Date de publication:
May 2024
Historique:
received: 29 01 2024
accepted: 20 03 2024
medline: 31 5 2024
pubmed: 31 5 2024
entrez: 31 5 2024
Statut: epublish

Résumé

The medical and surgical treatment of endometrial cancer (EC) is evolving toward a more patient-centered and personalized approach. The role of laparoscopic sentinel node biopsy (SNB) for early-stage EC is unclear, and very few data are available for atypical endometrial hyperplasia (AEH). The present study investigated the effectiveness of SNB combined with laparoscopic hysterectomy in patients with early-stage EC and AEH. This was a retrospective, single-center cohort study for the period from January 2018 to December 2023. A total of 102 patients with atypical hyperplasia (n = 20) and early-stage EC (n = 82) findings on diagnostic curettage underwent pelvic sentinel node biopsy during the final operation. Eleven patients (55%) who had initially been diagnosed with AEH were found to have EC in the final pathology report. No lymph node metastases were detected in patients who had initially been diagnosed with AEH; a 3.6% rate of positive SNBs was found in patients with EC. Changes in tumor grade occurred in 31.3% of the patients and changes in FIGO stage in 33%. Bilateral sentinel node (SN) mapping was successful in 94.1% of the patients. The postoperative outcomes were comparable to those of routine clinical practice without SNB. SNB can be safely offered to patients who have precursor lesions and early-stage EC without notably extending surgical times or increasing postoperative morbidity. This approach can be considered and is safe for patients diagnosed with AEH, but it appears to have a rather small impact on these patients. Die medizinisch-chirurgische Behandlung des Endometriumkarzinoms (EK) verändert sich hin zu einer mehr patientenorientierten und personalisierten Vorgehensweise. Die Rolle der laparoskopisch durchgeführten Sentinel-Lymphknoten-Biopsie (SNB) bei EK im Frühstadium ist noch unklar, und es gibt nur wenige Daten zur atypischen Endometriumhyperplasie (AEH). Die vorliegende Studie untersuchte die Effektivität von SNB in Kombination mit einer laparoskopischen Hysterektomie bei Patientinnen mit EK im Frühstadium und AEH. Es handelt sich um eine retrospektive monozentrische Kohortenstudie, die zwischen Januar 2018 bis Dezember 2023 durchgeführt wurde. Insgesamt erhielten 102 Patientinnen mit dem Befund der atypischen Hyperplasie (n = 20) und EK im Frühstadium (n = 82) nach diagnostischer Abrasio während der endgültigen Operation eine Sentinel-Lymphknoten-Biopsie. Bei 11 Patientinnen (55%), die ursprünglich mit AEH diagnostiziert wurden, wurde gemäß dem abschließenden Pathologiebericht ein EK identifiziert. Es wurden keine Lymphknotenmetastasen bei Patientinnen gefunden, deren ursprüngliche Diagnose AEH lautete; die Rate der positiven SNB bei Patientinnen mit EK betrug 3,6%. Bei 31,3% der Patientinnen kam es zu einer Veränderung des Tumorgrads und bei 33% zu einer Änderung des FIGO-Stadiums. Das bilaterale Sentinel-Lymphknoten-Mapping war bei 94,1% der Patientinnen erfolgreich. Die postoperativen Ergebnisse aller Patientinnen waren mit denen eines routinemäßigen chirurgischen Eingriffs ohne Durchführung einer SNB vergleichbar. Die SNB kann problemlos bei Patientinnen mit Vorläuferläsionen und EK im Frühstadium durchgeführt werden, ohne dass sich die Operationszeit wesentlich verlängert oder sich die postoperative Morbidität erhöht. Während diese Vorgehensweise für Patientinnen mit einer Diagnose von AEH als sicher betrachtet werden kann und ist, scheint sie nur geringe Auswirkungen auf diese Patientinnen zu haben.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Die medizinisch-chirurgische Behandlung des Endometriumkarzinoms (EK) verändert sich hin zu einer mehr patientenorientierten und personalisierten Vorgehensweise. Die Rolle der laparoskopisch durchgeführten Sentinel-Lymphknoten-Biopsie (SNB) bei EK im Frühstadium ist noch unklar, und es gibt nur wenige Daten zur atypischen Endometriumhyperplasie (AEH). Die vorliegende Studie untersuchte die Effektivität von SNB in Kombination mit einer laparoskopischen Hysterektomie bei Patientinnen mit EK im Frühstadium und AEH.

Identifiants

pubmed: 38817597
doi: 10.1055/a-2293-5700
pii: GebFra-2024-01-2150-O
pmc: PMC11136525
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Pagination

470-476

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Déclaration de conflit d'intérêts

Conflict of Interest J.E. reports personal fees from Eisai, Novartis, and Pfizer. P.G. has received honoraria from Novartis, MSD, and AstraZeneca. A.H. had an advisory role and received honoraria from BMS, MSD, Roche, Cepheid, Qiagen, Agilent, Diaceutics, Lilly, AstraZeneca, Boehringer Ingelheim, Abbvie, Jansen-Cilag, Pfizer, and Ipsen. R.E. has received honoraria from Roche, Eisai, Pfizer, BioNTech, Veracyte (PROCURE), Diaceutics, and Novartis. The institution to which A.H. and R.E. are affiliated conducts research for AstraZeneca, Roche, Janssen-Cilag, NanoString Technologies, Biocartis, ZytoVision, Novartis, Cepheid, Mindpeak, and BioNTech. The authors declare no conflicts of interest.

Auteurs

Patrik Pöschke (P)

Department of Gynecology and Obstetrics, Erlangen University Hospital, Comprehensive Cancer Center Erlangen-EMN (CCC ER-EMN), Friedrich Alexander University of Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany.
Bavarian Center for Cancer Research (BZKF), Erlangen, Germany.

Paul Gass (P)

Department of Gynecology and Obstetrics, Erlangen University Hospital, Comprehensive Cancer Center Erlangen-EMN (CCC ER-EMN), Friedrich Alexander University of Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany.
Bavarian Center for Cancer Research (BZKF), Erlangen, Germany.

Annika Krückel (A)

Department of Gynecology and Obstetrics, Erlangen University Hospital, Comprehensive Cancer Center Erlangen-EMN (CCC ER-EMN), Friedrich Alexander University of Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany.

Katharina Keller (K)

Department of Gynecology and Obstetrics, Erlangen University Hospital, Comprehensive Cancer Center Erlangen-EMN (CCC ER-EMN), Friedrich Alexander University of Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany.

Ramona Erber (R)

Bavarian Center for Cancer Research (BZKF), Erlangen, Germany.
Institute of Pathology, Erlangen University Hospital, Comprehensive Cancer Center Erlangen-EMN (CCC ER-EMN), Friedrich Alexander University of Erlangen-Nuremberg (FAU), Erlangen, Germany.

Arndt Hartmann (A)

Bavarian Center for Cancer Research (BZKF), Erlangen, Germany.
Institute of Pathology, Erlangen University Hospital, Comprehensive Cancer Center Erlangen-EMN (CCC ER-EMN), Friedrich Alexander University of Erlangen-Nuremberg (FAU), Erlangen, Germany.

Matthias W Beckmann (MW)

Department of Gynecology and Obstetrics, Erlangen University Hospital, Comprehensive Cancer Center Erlangen-EMN (CCC ER-EMN), Friedrich Alexander University of Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany.
Bavarian Center for Cancer Research (BZKF), Erlangen, Germany.

Julius Emons (J)

Department of Gynecology and Obstetrics, Erlangen University Hospital, Comprehensive Cancer Center Erlangen-EMN (CCC ER-EMN), Friedrich Alexander University of Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany.
Bavarian Center for Cancer Research (BZKF), Erlangen, Germany.

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