[Numerical simulation in musculoskeletal biomechanics : Application perspectives and possibilities].

Numerische Simulation in der muskuloskelettalen Biomechanik : Anwendungsperspektiven und Möglichkeiten.
Artificial intelligence Biomechanics Computer models Finite element analysis Multi-body simulation

Journal

Orthopadie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7153
Titre abrégé: Orthopadie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384887206676

Informations de publication

Date de publication:
03 Jun 2024
Historique:
accepted: 02 05 2024
medline: 3 6 2024
pubmed: 3 6 2024
entrez: 3 6 2024
Statut: aheadofprint

Résumé

Computational research methods, such as finite element analysis (FEA) and musculoskeletal multi-body simulation (MBS), are important in musculoskeletal biomechanics because they enable a better understanding of the mechanics of the musculoskeletal system, as well as the development and evaluation of orthopaedic implants. These methods are used to analyze clinically relevant issues in various anatomical regions, such as the hip, knee, shoulder joints and spine. Preoperative simulation can improve surgical planning in orthopaedics and predict individual results. In this article, the methods of FE analysis and MBS are explained using two practical examples, and the activities of the "Numerical Simulation" cluster of the "Musculoskeletal Biomechanics Research Network (MSB-NET)" are presented in more detail. An outlook classifies numerical simulation in the age of artificial intelligence and draws attention to the relevance of simulation in the (re)approval of implants. HINTERGRUND: Computergestützte Untersuchungsmethoden, wie Finite-Elemente-Analyse (FEA) und muskuloskelettale Mehrkörpersimulation (MKS), sind in der muskuloskelettalen Biomechanik wichtig, denn sie ermöglichen ein besseres Verständnis der Mechanik des Bewegungsapparats sowie die Entwicklung und Evaluation orthopädischer Implantate. Diese Methoden werden zur Analyse klinisch relevanter Fragestellungen in verschiedenen anatomischen Regionen eingesetzt, wie Hüfte, Knie, Schultergelenke und Wirbelsäule. Die präoperative Simulation kann in der Orthopädie die chirurgische Planung verbessern und individuelle Ergebnisse vorhersagen. In diesem Artikel werden die Methoden der FEA und MKS anhand jeweils zweier Beispiele aus der Praxis erläutert und die Aktivitäten des Clusters „Numerische Simulation“ des Forschungsnetzwerks Muskuloskelettale Biomechanik (MSB-NET) näher vorgestellt. Ein Ausblick ordnet die numerische Simulation im Zeitalter der künstlichen Intelligenz ein, und lenkt den Blick auf die Relevanz der Simulation bei der (Neu‑)Zulassung von Implantaten.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Computational research methods, such as finite element analysis (FEA) and musculoskeletal multi-body simulation (MBS), are important in musculoskeletal biomechanics because they enable a better understanding of the mechanics of the musculoskeletal system, as well as the development and evaluation of orthopaedic implants. These methods are used to analyze clinically relevant issues in various anatomical regions, such as the hip, knee, shoulder joints and spine. Preoperative simulation can improve surgical planning in orthopaedics and predict individual results.
EXAMPLES FROM PRACTICE UNASSIGNED
In this article, the methods of FE analysis and MBS are explained using two practical examples, and the activities of the "Numerical Simulation" cluster of the "Musculoskeletal Biomechanics Research Network (MSB-NET)" are presented in more detail. An outlook classifies numerical simulation in the age of artificial intelligence and draws attention to the relevance of simulation in the (re)approval of implants.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Computergestützte Untersuchungsmethoden, wie Finite-Elemente-Analyse (FEA) und muskuloskelettale Mehrkörpersimulation (MKS), sind in der muskuloskelettalen Biomechanik wichtig, denn sie ermöglichen ein besseres Verständnis der Mechanik des Bewegungsapparats sowie die Entwicklung und Evaluation orthopädischer Implantate. Diese Methoden werden zur Analyse klinisch relevanter Fragestellungen in verschiedenen anatomischen Regionen eingesetzt, wie Hüfte, Knie, Schultergelenke und Wirbelsäule. Die präoperative Simulation kann in der Orthopädie die chirurgische Planung verbessern und individuelle Ergebnisse vorhersagen.
BEISPIELE AUS DER PRAXIS UNASSIGNED
In diesem Artikel werden die Methoden der FEA und MKS anhand jeweils zweier Beispiele aus der Praxis erläutert und die Aktivitäten des Clusters „Numerische Simulation“ des Forschungsnetzwerks Muskuloskelettale Biomechanik (MSB-NET) näher vorgestellt. Ein Ausblick ordnet die numerische Simulation im Zeitalter der künstlichen Intelligenz ein, und lenkt den Blick auf die Relevanz der Simulation bei der (Neu‑)Zulassung von Implantaten.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Computergestützte Untersuchungsmethoden, wie Finite-Elemente-Analyse (FEA) und muskuloskelettale Mehrkörpersimulation (MKS), sind in der muskuloskelettalen Biomechanik wichtig, denn sie ermöglichen ein besseres Verständnis der Mechanik des Bewegungsapparats sowie die Entwicklung und Evaluation orthopädischer Implantate. Diese Methoden werden zur Analyse klinisch relevanter Fragestellungen in verschiedenen anatomischen Regionen eingesetzt, wie Hüfte, Knie, Schultergelenke und Wirbelsäule. Die präoperative Simulation kann in der Orthopädie die chirurgische Planung verbessern und individuelle Ergebnisse vorhersagen.

Identifiants

pubmed: 38829399
doi: 10.1007/s00132-024-04515-5
pii: 10.1007/s00132-024-04515-5
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Informations de copyright

© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

Bologna FA, Putame G, Audenino AL, Terzini M (2024) Understanding the role of head size and neck length in micromotion generation at the taper junction in total hip arthroplasty. Sci Rep 14:6397. https://doi.org/10.1038/s41598-024-57017-x
doi: 10.1038/s41598-024-57017-x pubmed: 38493233 pmcid: 10944531
Braun S, Brenneis M, Meurer A et al. (2023) Factors for Prolonged Pain and Restriction of Movement Following Hemiepiphysiodesis Plating for the Correction of Lower Limb Malalignment in the Frontal Plane: An Explorative Analysis. Children 10:686. https://doi.org/10.3390/children10040686
doi: 10.3390/children10040686 pubmed: 37189935 pmcid: 10136852
Geier A, Kebbach M, Soodmand E et al. (2019) Neuro-musculoskeletal flexible multibody simulation yields a framework for efficient bone failure risk assessment. Sci Rep 9:6928. https://doi.org/10.1038/s41598-019-43028-6
doi: 10.1038/s41598-019-43028-6 pubmed: 31061388 pmcid: 6503141
Halilaj E, Rajagopal A, Fiterau M et al (2018) Machine learning in human movement biomechanics: Best practices, common pitfalls, and new opportunities. J Biomech 81:1–11. https://doi.org/10.1016/j.jbiomech.2018.09.009
doi: 10.1016/j.jbiomech.2018.09.009 pubmed: 30279002 pmcid: 6879187
Heller MO (2022) Finite element analysis in orthopedic biomechanics. In: Innocenti B, Galbusera F (Hrsg) Human Orthopaedic Biomechanics. Chapter, Bd. 32. Academic Press, S 637–658
doi: 10.1016/B978-0-12-824481-4.00026-3
Hucke L, Holder J, van Drongelen S et al (2023) Influence of tension-band plates on the mechanical loading of the femoral growth plate during guided growth due to coronal plane deformities. Front Bioeng Biotechnol 11: https://doi.org/10.3389/fbioe.2023.1165963
Innocenti B, Bori E, Armaroli F et al (2022) The use of computational models in orthopedic biomechanical research. In: Innocenti B, Galbusera F (Hrsg) Human Orthopaedic Biomechanics. Chapter, Bd. 34. Academic Press, S 681–712
doi: 10.1016/B978-0-12-824481-4.00003-2
Kluding PM, Dunning K, O’Dell MW et al (2013) Foot drop stimulation versus ankle foot orthosis after stroke: 30-week outcomes. Stroke 44:1660–1669. https://doi.org/10.1161/STROKEAHA.111.000334
Kluess D, Soodmand E, Lorenz A et al (2019) A round-robin finite element analysis of human femur mechanics between seven participating laboratories with experimental validation. Comput Methods Biomech Biomed Engin. https://doi.org/10.1080/10255842.2019.1615481
doi: 10.1080/10255842.2019.1615481 pubmed: 31084272
Kulkarni MC, Dandekar A, Burchnall M et al (2023) A Computational Parametric Design Approach for Orthopedic Implants Under Highly Nonlinear Conditions https://doi.org/10.1115/IMECE2022-95176
doi: 10.1115/IMECE2022-95176
Leher I, Fleischmann C, Scherb D et al (2022) Patient-Specific Modelling for Preoperative Estimation of Hip Mechanics for Improved Planning of Total Hip Endoprosthesis Using Multibody Simulations. In: Ahram T, Taiar R (Hrsg) Human Interaction, Emerging Technologies and Future Systems V. Springer, Cham, S 1088–1096
doi: 10.1007/978-3-030-85540-6_140
Oefner C, Herrmann S, Kebbach M et al (2021) Reporting checklist for verification and validation of finite element analysis in orthopedic and trauma biomechanics. Med Eng Phys 92:25–32. https://doi.org/10.1016/j.medengphy.2021.03.011
doi: 10.1016/j.medengphy.2021.03.011 pubmed: 34167708
Pfirrmann CWA, Notzli HP, Dora C et al (2005) Abductor tendons and muscles assessed at MR imaging after total hip arthroplasty in asymptomatic and symptomatic patients. Radiology 235:969–976. https://doi.org/10.1148/radiol.2353040403
doi: 10.1148/radiol.2353040403 pubmed: 15860673
Scherb D, Steck P, Wechsler I et al (2023) The Determination of Assistance-as-Needed Support by an Ankle—Foot Orthosis for Patients with Foot Drop. IJERPH 20:6687. https://doi.org/10.3390/ijerph20176687
doi: 10.3390/ijerph20176687 pubmed: 37681827 pmcid: 10487717
Schneider M, Buschbaum J, Joeris A et al (2018) Biomechanical investigation of two long bone growth modulation techniques by finite element simulations. J Orthop Res 36:1398–1405. https://doi.org/10.1002/jor.23762
doi: 10.1002/jor.23762 pubmed: 28976599
Soodmand E, Kluess D, Varady PA et al (2018) Interlaboratory comparison of femur surface reconstruction from CT data compared to reference optical 3D scan. BioMed Eng OnLine 17:29. https://doi.org/10.1186/s12938-018-0461-0
doi: 10.1186/s12938-018-0461-0 pubmed: 29495963 pmcid: 5833145
Stewart JD (2008) Foot drop: where, why and what to do? Pract Neurol 8:158–169. https://doi.org/10.1136/jnnp.2008.149393
doi: 10.1136/jnnp.2008.149393 pubmed: 18502948
Truskey GA (2023) The Potential of Deep Learning to Advance Clinical Applications of Computational Biomechanics. Bioengineering 10:1066. https://doi.org/10.3390/bioengineering10091066
doi: 10.3390/bioengineering10091066 pubmed: 37760168 pmcid: 10525821
Twiggs J, Miles B, Parker D et al (2023) Patient-reported impairment following TKA is reduced when a computationally simulated predicted ideal alignment is achieved. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 31:1098–1105. https://doi.org/10.1007/s00167-022-07225-7
doi: 10.1007/s00167-022-07225-7 pubmed: 36446908
Willegger M, Bouchard M, Windhager R et al (2022) Epiphysiodesen und Hemiepiphysiodesen. Orthopade 51:415–432. https://doi.org/10.1007/s00132-022-04219-8
doi: 10.1007/s00132-022-04219-8 pubmed: 35357554 pmcid: 9050799

Auteurs

Maeruan Kebbach (M)

Department of Orthopaedics, Rostock University Medical Center, Rostock, Deutschland.

Lucie Hucke (L)

Fachbereich 2: Informatik und Ingenieurwissenschaften, Frankfurt University of Applied Sciences, Frankfurt am Main, Deutschland.

Daniel Kluess (D)

Department of Orthopaedics, Rostock University Medical Center, Rostock, Deutschland.

Jörg Miehling (J)

Lehrstuhl für Konstruktionstechnik, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Deutschland.

David Scherb (D)

Lehrstuhl für Konstruktionstechnik, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Deutschland.

Sandro Wartzack (S)

Lehrstuhl für Konstruktionstechnik, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Deutschland.

Iris Wechsler (I)

Lehrstuhl für Konstruktionstechnik, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Deutschland.

Andreas Wittek (A)

Fachbereich 2: Informatik und Ingenieurwissenschaften, Frankfurt University of Applied Sciences, Frankfurt am Main, Deutschland.

Matthias Woiczinski (M)

Campus Eisenberg, Waldkliniken Eisenberg, Experimentelle Orthopädie Universitätsklinikum Jena, Eisenberg, Deutschland.

Michael Schwarze (M)

Labor für Biomechanik, Orthopädische Klinik, DIAKOVERE Annastift, Medizinische Hochschule Hannover, Anna von Borries Str. 1-7, 30625, Hannover, Deutschland. schwarze.michael@mh-hannover.de.
Medizintechnik, Hochschule Bremerhaven, An der Karlstadt 8, 27568, Bremerhaven, Deutschland. schwarze.michael@mh-hannover.de.

Classifications MeSH