Proximal femoral fractures in patients with COVID-19 : Pneumonia and admission from a nursing home are the strongest predictors of mortality.
Proximale Femurfrakturen bei Patienten mit COVID-19 : Lungenentzündung und Aufnahme aus einem Pflegeheim sind die stärksten Prädiktoren für die Mortalität.
COVID-19
Frailty
Osteoporotic fractures
Proximal femoral fractures
Traumatology
Journal
Zeitschrift fur Gerontologie und Geriatrie
ISSN: 1435-1269
Titre abrégé: Z Gerontol Geriatr
Pays: Germany
ID NLM: 9506215
Informations de publication
Date de publication:
03 Jun 2024
03 Jun 2024
Historique:
received:
02
02
2024
accepted:
06
05
2024
medline:
4
6
2024
pubmed:
4
6
2024
entrez:
3
6
2024
Statut:
aheadofprint
Résumé
Proximal femoral fractures are severe injuries in geriatric patients. Additionally, geriatric patients are at a high risk of death due to coronavirus disease 2019 (COVID-19). To identify predictors of mortality in geriatric patients with COVID-19 and concurrent proximal femoral fractures. Patients who underwent surgical treatment for proximal femoral fractures and also tested positive for COVID-19 were included. The age, gender, the American Society of Anesthesiology (ASA) score and the admission from a nursing home were considered as variables. The rate of reoperations, the mortality at 3 months and discharge home were evaluated as outcomes. In this study 46 patients with COVID-19 (female/male 31/15, median age 87.0 years with an interquartile range [IQR] of 9.8 years) met the inclusion criteria. Of these, 32 patients (69.6%) had to be cared for in the intensive care unit and 26 patients (56.5%) had a severe course of COVID-19 with pneumonia. The median length of hospital stay for survivors was 19 (IQR 17.5) days and 4 of the patients (8.7%) required surgical revision. The in-hospital and 3‑month mortality were 40.0% (n = 17) and 43.5% (n = 20), respectively. The factors which influenced the in-hospital and 3‑month mortality rates were admission from a nursing home, the presence of pneumonia (increased the risk of death) and female gender (protective). The occurrence of COVID-19 in patients with proximal femoral fractures has a high mortality. Admission from a nursing home and the presence of pneumonia increased the risk of death, whereas women were at lower risk. HINTERGRUND: Proximale Femurfrakturen (PFF) sind schwere Verletzungen bei geriatrischen Patienten. Darüber hinaus besteht für geriatrische Patienten ein hohes Risiko, an COVID-19 zu sterben. Ermittlung von Prädiktoren für die Mortalität bei geriatrischen Patienten mit COVID-19 und gleichzeitiger proximaler Femurfraktur. Patienten wurden eingeschlossen, die sich einer chirurgischen Behandlung wegen PFF unterzogen und auch positiv auf COVID-19 getestet wurden. Als Variablen wurden Alter, Geschlecht, der ASA-Score, die Aufnahme aus einem Pflegeheim berücksichtigt. Als Ergebnisse wurden die Rate der Reoperationen, die Mortalität im Krankenhaus nach 3 Monaten und die Entlassungen nach Hause ausgewertet. In dieser Studie erfüllten 46 Patienten mit COVID-19 (weiblich/männlich 31/15, mittleres Alter 87,0 Jahre mit einem Interquartilsbereich [IQR] von 9,8 Jahren) die Einschlusskriterien. Davon mussten 32 Patienten (69,6 %) auf der Intensivstation betreut werden. 26 Patienten (56,5 %) hatten einen schweren Verlauf von COVID-19 mit Lungenentzündung. Bei den Überlebenden betrug die mittlere Krankenhausaufenthaltsdauer 19 (IQR 17,5) Tage. Vier der Patienten (8,7 %) benötigten eine chirurgische Revision. Die 3‑Monats-Mortalität im Krankenhaus betrug 40,0 % (n = 17) bzw. 43,5 % (n = 20). Die Faktoren, die die 3‑Monats-Sterblichkeitsraten im Krankenhaus beeinflussten, waren die Aufnahme aus einem Pflegeheim, das Vorliegen einer Lungenentzündung (erhöhtes Sterberisiko) und das weibliche Geschlecht (schützend). COVID-19, das bei Patienten mit PFF auftritt, weist eine hohe Mortalität auf. Die Aufnahme aus einem Pflegeheim und das Vorliegen einer Lungenentzündung erhöhten das Sterberisiko, wohingegen das weibliche Geschlecht schützend wirkte.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Proximal femoral fractures are severe injuries in geriatric patients. Additionally, geriatric patients are at a high risk of death due to coronavirus disease 2019 (COVID-19).
OBJECTIVE
OBJECTIVE
To identify predictors of mortality in geriatric patients with COVID-19 and concurrent proximal femoral fractures.
MATERIAL AND METHODS
METHODS
Patients who underwent surgical treatment for proximal femoral fractures and also tested positive for COVID-19 were included. The age, gender, the American Society of Anesthesiology (ASA) score and the admission from a nursing home were considered as variables. The rate of reoperations, the mortality at 3 months and discharge home were evaluated as outcomes.
RESULTS
RESULTS
In this study 46 patients with COVID-19 (female/male 31/15, median age 87.0 years with an interquartile range [IQR] of 9.8 years) met the inclusion criteria. Of these, 32 patients (69.6%) had to be cared for in the intensive care unit and 26 patients (56.5%) had a severe course of COVID-19 with pneumonia. The median length of hospital stay for survivors was 19 (IQR 17.5) days and 4 of the patients (8.7%) required surgical revision. The in-hospital and 3‑month mortality were 40.0% (n = 17) and 43.5% (n = 20), respectively. The factors which influenced the in-hospital and 3‑month mortality rates were admission from a nursing home, the presence of pneumonia (increased the risk of death) and female gender (protective).
CONCLUSION
CONCLUSIONS
The occurrence of COVID-19 in patients with proximal femoral fractures has a high mortality. Admission from a nursing home and the presence of pneumonia increased the risk of death, whereas women were at lower risk.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Proximale Femurfrakturen (PFF) sind schwere Verletzungen bei geriatrischen Patienten. Darüber hinaus besteht für geriatrische Patienten ein hohes Risiko, an COVID-19 zu sterben.
ZIEL DER ARBEIT
UNASSIGNED
Ermittlung von Prädiktoren für die Mortalität bei geriatrischen Patienten mit COVID-19 und gleichzeitiger proximaler Femurfraktur.
MATERIAL UND METHODEN
METHODS
Patienten wurden eingeschlossen, die sich einer chirurgischen Behandlung wegen PFF unterzogen und auch positiv auf COVID-19 getestet wurden. Als Variablen wurden Alter, Geschlecht, der ASA-Score, die Aufnahme aus einem Pflegeheim berücksichtigt. Als Ergebnisse wurden die Rate der Reoperationen, die Mortalität im Krankenhaus nach 3 Monaten und die Entlassungen nach Hause ausgewertet.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
In dieser Studie erfüllten 46 Patienten mit COVID-19 (weiblich/männlich 31/15, mittleres Alter 87,0 Jahre mit einem Interquartilsbereich [IQR] von 9,8 Jahren) die Einschlusskriterien. Davon mussten 32 Patienten (69,6 %) auf der Intensivstation betreut werden. 26 Patienten (56,5 %) hatten einen schweren Verlauf von COVID-19 mit Lungenentzündung. Bei den Überlebenden betrug die mittlere Krankenhausaufenthaltsdauer 19 (IQR 17,5) Tage. Vier der Patienten (8,7 %) benötigten eine chirurgische Revision. Die 3‑Monats-Mortalität im Krankenhaus betrug 40,0 % (n = 17) bzw. 43,5 % (n = 20). Die Faktoren, die die 3‑Monats-Sterblichkeitsraten im Krankenhaus beeinflussten, waren die Aufnahme aus einem Pflegeheim, das Vorliegen einer Lungenentzündung (erhöhtes Sterberisiko) und das weibliche Geschlecht (schützend).
DISKUSSION
CONCLUSIONS
COVID-19, das bei Patienten mit PFF auftritt, weist eine hohe Mortalität auf. Die Aufnahme aus einem Pflegeheim und das Vorliegen einer Lungenentzündung erhöhten das Sterberisiko, wohingegen das weibliche Geschlecht schützend wirkte.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Proximale Femurfrakturen (PFF) sind schwere Verletzungen bei geriatrischen Patienten. Darüber hinaus besteht für geriatrische Patienten ein hohes Risiko, an COVID-19 zu sterben.
Identifiants
pubmed: 38831113
doi: 10.1007/s00391-024-02317-0
pii: 10.1007/s00391-024-02317-0
doi:
Types de publication
Journal Article
Langues
eng
Sous-ensembles de citation
IM
Informations de copyright
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Références
Pass B, Vajna E, Knauf T, Rascher K, Aigner R, Eschbach D, Lendemans S, Knobe M, Schoeneberg C (2022) COVID-19 and Proximal Femur Fracture in Older Adults—A Lethal Combination? An Analysis of the Registry for Geriatric Trauma (ATR-DGU). J Am Med Dir Assoc 23:576–580
doi: 10.1016/j.jamda.2021.09.027
pubmed: 34678268
Pincus D, Ravi B, Wasserstein D, Huang A, Paterson JM, Nathens AB, Kreder HJ, Jenkinson RJ, Wodchis WP (2017) Association between wait time and 30-day mortality in adults undergoing hip fracture surgery. JAMA—J Am Med Assoc 318:1994–2003
Grigoryan KV, Javedan H, Rudolph JL (2014) Orthogeriatric care models and outcomes in hip fracture patients: a systematic review and meta-analysis. J Orthop Trauma 28:e49–55
doi: 10.1097/BOT.0b013e3182a5a045
pubmed: 23912859
pmcid: 3909556
Van Heghe A, Mordant G, Dupont J, Dejaeger M, Laurent MR, Gielen E (2022) Effects of Orthogeriatric Care Models on Outcomes of Hip Fracture Patients: A Systematic Review and Meta-Analysis. Calcif Tissue Int 110:162–184
doi: 10.1007/s00223-021-00913-5
pubmed: 34591127
Karagiannidis C, Mostert C, Hentschker C et al (2020) Case characteristics, resource use, and outcomes of 10 021 patients with COVID-19 admitted to 920 German hospitals: an observational study. Lancet Respir Med 8:853–862
doi: 10.1016/S2213-2600(20)30316-7
pubmed: 32735842
pmcid: 7386882
Zhong H, Poeran J, Liu J, Wilson LA, Memtsoudis SG (2021) Hip fracture characteristics and outcomes during COVID-19: a large retrospective national database review. Br J Anaesth 127:15–22
doi: 10.1016/j.bja.2021.04.003
pubmed: 33965205
Janssens WH, Van Den Noortgate NJ, Piers RD (2022) Terminal care in oldest old dying from COVID-19 in the acute hospital. Z Gerontol Geriatr: 129–134
Köller M (2022) “ Coronavirus disease 2019 ” und Frailty. Z Gerontol Geriatr: 564–568
Luengo-Alonso G, Pérez-Tabernero FG‑S, Tovar-Bazaga M, Arguello-Cuenca JM, Calvo E (2020) Critical adjustments in a department of orthopaedics through the COVID-19 pandemic. Int Orthop 44:1557–1564
doi: 10.1007/s00264-020-04647-1
pubmed: 32474718
Schoeneberg C, Eschbach; D‑A, Friess T, Lendemans S, Hoefer C, Ruchholtz S (2021) Effect of the COVID-19 Pandemic in German Trauma Centres and Geriatric Trauma Centres DGU. Z Orthop Unfall 159:209–215
Jain A, Goyal V, Varma C (2021) Reflection of Epidemiological Impact on Burden of Injury in Tertiary Care Centre, Pre-COVID and COVID Era: “Lockdown, a Good Fortune for Saving Life and Limb”. Indian J Surg 83:139–143
doi: 10.1007/s12262-020-02640-x
pubmed: 33132548
Jain KV, Lal H, Patralekh KM, Vaishya R (2020) Fracture management during COVID-19 pandemic: A systematic review. J Clin Orthop Trauma 11:S431–S441
doi: 10.1016/j.jcot.2020.06.035
Dallari D, Zagra L, Cimatti P et al (2021) Early mortality in hip fracture patients admitted during first wave of the COVID-19 pandemic in Northern Italy: a multicentre study. J Orthop Traumatol 22:15
doi: 10.1186/s10195-021-00577-9
pubmed: 33818650
pmcid: 8020826
Haffner MR, Le HV, Saiz AMJ, Han G, Fine J, Wolinsky P, Klineberg EO (2021) Postoperative In-Hospital Morbidity and Mortality of Patients With COVID-19 Infection Compared With Patients Without COVID-19 Infection. Jama Netw Open 4:e215697
doi: 10.1001/jamanetworkopen.2021.5697
pubmed: 33844002
pmcid: 8042521
Patralekh MK, Jain VK, Iyengar KP, Upadhyaya GK, Vaishya R (2021) Mortality escalates in patients of proximal femoral fractures with COVID-19: A systematic review and meta-analysis of 35 studies on 4255 patients. J Clin Orthop Trauma 18:80–93
doi: 10.1016/j.jcot.2021.03.023
pubmed: 33897205
pmcid: 8056882
Lim MA, Pranata R (2021) Coronavirus disease 2019 (COVID-19) markedly increased mortality in patients with hip fracture—A systematic review and meta-analysis. J Clin Orthop Trauma 12:187–193
doi: 10.1016/j.jcot.2020.09.015
pubmed: 32958988
Holmes N, Virani S, Relwani J (2021) Hospital transmission rates of the SARS-CoV 2 disease amongst orthopaedic in-patients in a secondary care centre: A quantitative review. J Clin Orthop Trauma 16:43–48
doi: 10.1016/j.jcot.2020.12.019
pubmed: 33519136
pmcid: 7834768
Baek YJ, Lee T, Cho Y et al (2020) A mathematical model of COVID-19 transmission in a tertiary hospital and assessment of the effects of different intervention strategies. PLoS ONE 15:e241169
doi: 10.1371/journal.pone.0241169
pubmed: 33104736
pmcid: 7588052
Carretta E, Bochicchio V, Rucci P, Fabbri G, Laus M, Fantini MP (2011) Hip fracture: effectiveness of early surgery to prevent 30-day mortality. Int Orthop 35:419–424
doi: 10.1007/s00264-010-1004-x
pubmed: 20373098
Verma S, Garg P, Gera M, Agarwal S, Verma A (2022) Complications and Outcomes of Surgical Patients Operated During COVID 19: a Single Centre Study. Indian J Surg 84:1367–1368
doi: 10.1007/s12262-022-03308-4
pubmed: 35125750
Ruiz-Huerta C, Canto MV, Ruiz C, Gonz I, Lozano-montoya I, Quezada-feijoo M, Francisco JG (2022) COVID-19 Mortality in Patients Aged 80 and over Residing in Nursing Homes—Six Pandemic Waves : OCTA-COVID Study. Int J Env Res Public Heal 19
Darwich A, Assaf E, Klein R, Gravius S, Wölfl CG, Jawhar A (2021) Einflussfaktoren auf die Mortalität bei Patienten mit hüft g elenknahen Frakturen an einem re g ionalen Traumazentrum Zusatzmaterial online. Z Gerontol Geriatr: 561–570
Dörr S, Joachim R, Chatzitomaris A, Lobmann R (2023) Risikofaktoren für Outcome und Mortalität bei hospitalisierten geriatrischen Patienten mit SARS-CoV-2-Infektion. Z Gerontol Geriatr: 118–124
Mohammadpour M, Yazdi H, Bagherifard A et al (2022) Evaluation of early complications, outcome, and mortality in Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) infection in patients who underwent orthopedic surgery. BMC Musculoskelet Disord 23:1–9
doi: 10.1186/s12891-022-05010-8
Mezera V, Fekete D, Bureš I (2019) Geriatric scales and rehabilitation after proximal femur fractures. Geriatr a Gerontol, vol 8, pp 107–111
Kahan BC, Harhay MO (2015) Many multicenter trials had few events per center, requiring analysis via random-effects models or GEEs. J Clin Epidemiol 68:1504–1511
doi: 10.1016/j.jclinepi.2015.03.016
pubmed: 25985892
pmcid: 4845666