[Role of duplex ultrasonography of the ophthalmic artery in internal carotid artery stenosis].
Die Rolle der Duplexsonographie der Arteria ophthalmica bei Stenosen der Arteria carotis interna.
Collaterals
Duplex sonography
In-stent stenosis
Periorbital arteries
Vascular occlusion
Journal
Radiologie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7056
Titre abrégé: Radiologie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384887306676
Informations de publication
Date de publication:
20 Jun 2024
20 Jun 2024
Historique:
accepted:
29
05
2024
medline:
21
6
2024
pubmed:
21
6
2024
entrez:
20
6
2024
Statut:
aheadofprint
Résumé
Duplex sonographic visualization of a retrogradely perfused ophthalmic artery (AO) as an expression of an existing collateral supply in high-grade stenosis of the internal carotid artery (ACI) is a widely used and validated tool. After revascularization there may be another reversal of flow. Recently, the question of whether knowledge of the flow direction of the AO before and after implantation of a stent can be used as an outcome predictor has been posed more frequently. In this article, the method of duplex sonographic assessment of the AO is explained more elaborately and we present a case of a patient with 75% restenosis of the left ACI with contralateral chronic occlusion of the right ACI. We focus on the special aspect that the ipsilateral AO was initially perfused retrogradely and that postinterventionally there was a flow reversal to a physiological anterograde flow. The case report is used to illustrate the value of duplex sonographic visualization of the AO. Our case report is able to illustrate two aspects: On the one hand, the AO can be perfused retrogradely in the specific case of chronic ACI occlusion of the opposite side, even when the ACI stenosis of the considered side is less than 80%. On the other hand, the AO can offer added diagnostic value as a follow-up parameter for re- or in-stent stenoses. HINTERGRUND: Die duplexsonographische Darstellung einer retrograden A. ophthalmica (AO) als Ausdruck einer bestehenden Kollateralversorgung bei hochgradigen Stenosen der A. carotis interna (ACI) ist ein hinlänglich genutztes und validiertes Werkzeug. Nach Revaskularisierung kann es zu einer erneuten Flussumkehr kommen. In jüngerer Vergangenheit wurde sich vermehrt der Fragestellung zugewandt, ob die Kenntnis über die Flussrichtung der AO vor und nach einer Stentimplantation als Outcomeprädiktor genutzt werden kann. Im vorliegenden Artikel wird die Methodik der duplexsonographischen Beurteilung der AO näher erläutert und ein Fallbeispiel eines Patienten mit einer 75 %igen Restenose der ACI links mit kontralateralem chronischem Verschluss der ACI rechts aufgeführt. Dabei wird ein Augenmerk auf die Besonderheit gelegt, dass die ipsilaterale AO initial retrograd perfundiert war und sich postinterventionell eine Umkehr zum physiologischen anterograden Fluss zeigte. Anhand des Fallbeispiels wird der Stellenwert der duplexsonographischen Darstellung der AO resümiert. Unser Fallbeispiel zeigt im Wesentlichen zwei Aspekte: Zum einen kann die AO in der spezifischen Situation, in der ein chronischer ACI-Verschluss der Gegenseite vorliegt, auch bei einer ACI-Stenose von unter 80 % retrograd perfundiert sein. Zum anderen kann die AO als Verlaufsparameter bei Re- bzw. In-Stent-Stenosen einen diagnostischen Mehrwert bieten.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Duplex sonographic visualization of a retrogradely perfused ophthalmic artery (AO) as an expression of an existing collateral supply in high-grade stenosis of the internal carotid artery (ACI) is a widely used and validated tool. After revascularization there may be another reversal of flow. Recently, the question of whether knowledge of the flow direction of the AO before and after implantation of a stent can be used as an outcome predictor has been posed more frequently.
METHODS AND RESULTS
RESULTS
In this article, the method of duplex sonographic assessment of the AO is explained more elaborately and we present a case of a patient with 75% restenosis of the left ACI with contralateral chronic occlusion of the right ACI. We focus on the special aspect that the ipsilateral AO was initially perfused retrogradely and that postinterventionally there was a flow reversal to a physiological anterograde flow. The case report is used to illustrate the value of duplex sonographic visualization of the AO.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
Our case report is able to illustrate two aspects: On the one hand, the AO can be perfused retrogradely in the specific case of chronic ACI occlusion of the opposite side, even when the ACI stenosis of the considered side is less than 80%. On the other hand, the AO can offer added diagnostic value as a follow-up parameter for re- or in-stent stenoses.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Die duplexsonographische Darstellung einer retrograden A. ophthalmica (AO) als Ausdruck einer bestehenden Kollateralversorgung bei hochgradigen Stenosen der A. carotis interna (ACI) ist ein hinlänglich genutztes und validiertes Werkzeug. Nach Revaskularisierung kann es zu einer erneuten Flussumkehr kommen. In jüngerer Vergangenheit wurde sich vermehrt der Fragestellung zugewandt, ob die Kenntnis über die Flussrichtung der AO vor und nach einer Stentimplantation als Outcomeprädiktor genutzt werden kann.
METHODIK UND ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Im vorliegenden Artikel wird die Methodik der duplexsonographischen Beurteilung der AO näher erläutert und ein Fallbeispiel eines Patienten mit einer 75 %igen Restenose der ACI links mit kontralateralem chronischem Verschluss der ACI rechts aufgeführt. Dabei wird ein Augenmerk auf die Besonderheit gelegt, dass die ipsilaterale AO initial retrograd perfundiert war und sich postinterventionell eine Umkehr zum physiologischen anterograden Fluss zeigte. Anhand des Fallbeispiels wird der Stellenwert der duplexsonographischen Darstellung der AO resümiert.
DISKUSSION
CONCLUSIONS
Unser Fallbeispiel zeigt im Wesentlichen zwei Aspekte: Zum einen kann die AO in der spezifischen Situation, in der ein chronischer ACI-Verschluss der Gegenseite vorliegt, auch bei einer ACI-Stenose von unter 80 % retrograd perfundiert sein. Zum anderen kann die AO als Verlaufsparameter bei Re- bzw. In-Stent-Stenosen einen diagnostischen Mehrwert bieten.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Die duplexsonographische Darstellung einer retrograden A. ophthalmica (AO) als Ausdruck einer bestehenden Kollateralversorgung bei hochgradigen Stenosen der A. carotis interna (ACI) ist ein hinlänglich genutztes und validiertes Werkzeug. Nach Revaskularisierung kann es zu einer erneuten Flussumkehr kommen. In jüngerer Vergangenheit wurde sich vermehrt der Fragestellung zugewandt, ob die Kenntnis über die Flussrichtung der AO vor und nach einer Stentimplantation als Outcomeprädiktor genutzt werden kann.
Identifiants
pubmed: 38902538
doi: 10.1007/s00117-024-01331-y
pii: 10.1007/s00117-024-01331-y
doi:
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Informations de copyright
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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