[Emergencies in nephrology].
Notfälle in der Nephrologie.
Acute kidney failure
Dialysis
Electrolyte disorder
Hyperhydration
Metabolic acidosis
Journal
Innere Medizin (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7099
Titre abrégé: Inn Med (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384885306676
Informations de publication
Date de publication:
16 Jul 2024
16 Jul 2024
Historique:
accepted:
04
06
2024
medline:
16
7
2024
pubmed:
16
7
2024
entrez:
16
7
2024
Statut:
aheadofprint
Résumé
Emergencies in nephrology are mainly acute life-threatening situations for patients. Furthermore, one needs to consider constellations that are so damaging to the kidneys that the need for permanent dialysis develops within a short period of time. Acute kidney failure as an immediate consequence is categorized using the Acute Kidney Injury Network (AKIN) stages and is pathophysiologically subdivided into pre-, intra- and post-renal. This leads to changes in volume status, acid base and electrolytes, while the terms nephrotic and nephritic describe the amount of kidney damage and help to choose diagnostic steps wisely. Patients that are already undergoing dialysis treatment or have received a kidney transplant are a further specific group in the case of emergencies. Notfälle in der Nephrologie sind im Wesentlichen akute Situationen, in denen eine vitale Gefährdung des Patienten vorliegt. Hinzugezählt werden müssen aber auch Konstellationen, die in kurzer Zeit eine deutliche Verschlechterung der Nierenfunktion mit drohender dauerhafter Dialysepflichtigkeit mit sich bringen. Unmittelbarer Ausdruck einer verschlechterten Nierenfunktion ist das akute Nierenversagen, das unter Anwendung der Acute-Kidney-Injury-Network(AKIN)-Stadien beschrieben und pathophysiologisch in eine prärenale, renale und postrenale Genese eingeteilt wird. Dieses Nierenversagen manifestiert sich in Veränderungen des Volumen‑, Säure-Basen- und Elektrolythaushaltes. Die Termini nephrotisch und nephritisch beschreiben die Erscheinungsform der Nierenschädigung und helfen bei der Festlegung weiterführender Diagnostik. Besonderheiten hinsichtlich des Notfallgeschehens ergeben sich darüber hinaus in der Gruppe der terminal Nierenkranken, die bereits dialysieren oder einer Transplantation unterzogen wurden.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Notfälle in der Nephrologie sind im Wesentlichen akute Situationen, in denen eine vitale Gefährdung des Patienten vorliegt. Hinzugezählt werden müssen aber auch Konstellationen, die in kurzer Zeit eine deutliche Verschlechterung der Nierenfunktion mit drohender dauerhafter Dialysepflichtigkeit mit sich bringen. Unmittelbarer Ausdruck einer verschlechterten Nierenfunktion ist das akute Nierenversagen, das unter Anwendung der Acute-Kidney-Injury-Network(AKIN)-Stadien beschrieben und pathophysiologisch in eine prärenale, renale und postrenale Genese eingeteilt wird. Dieses Nierenversagen manifestiert sich in Veränderungen des Volumen‑, Säure-Basen- und Elektrolythaushaltes. Die Termini nephrotisch und nephritisch beschreiben die Erscheinungsform der Nierenschädigung und helfen bei der Festlegung weiterführender Diagnostik. Besonderheiten hinsichtlich des Notfallgeschehens ergeben sich darüber hinaus in der Gruppe der terminal Nierenkranken, die bereits dialysieren oder einer Transplantation unterzogen wurden.
Identifiants
pubmed: 39012350
doi: 10.1007/s00108-024-01739-7
pii: 10.1007/s00108-024-01739-7
doi:
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Informations de copyright
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Références
Jacob J, Dannenhoffer J, Rutter A (2020) Acute Kidney Injury. Prim Care 47(4):571–584
doi: 10.1016/j.pop.2020.08.008
pubmed: 33121629
Rossignol P, Legrand M, Kosiborod M, Hollenberg SM, Peacock WF, Emmett M, Epstein M, Kovesdy CP, Yilmaz MB, Stough WG, Gayat E, Pitt B, Zannad F, Mebazaa A (2016) Emergency management of severe hyperkalemia: Guideline for best practice and opportunities for the future. Pharmacol Res 113(Pt A):585–591
doi: 10.1016/j.phrs.2016.09.039
pubmed: 27693804
Hedbäck T, Chantzichristos D (2023) ABC om Hyperkalemi. Lakartidningen 120:22143
pubmed: 36912790
Rafique Z, Peacock F, Armstead T, Bischof JJ, Hudson J, Weir MR, Neuenschwander J (2021) Hyperkalemia management in the emergency department: An expert panel consensus. J Am Coll Emerg Physicians Open 1;2(5) e12572
Barbar SD, Clere-Jehl R, Bourredjem A et al (2018) Timing of Renal-Replacement Therapy in Patients with Acute Kidney Injury and Sepsis. N Eng J Med 379:1431–1442
doi: 10.1056/NEJMoa1803213
Zhang L, Chen D, Tang X et al (2020) Timing of Initiation of renal replacement therapy in acute kidney injury: an updated meta-analysis of randomized controlled trials. Ren Fail 42:77–88
doi: 10.1080/0886022X.2019.1705337
pubmed: 31893969
pmcid: 6968507
Saha M, Allon M (2017) Diagnosis, Treatment and Prevention of Hemodialysis Emergencies. Clin J Am Soc Nephrol 7;12(2):357–369
Greenberg KI, Choi MJ (2021) Hemodialysis Emergencies: Core Curriculum 2021. Am J Kidney Dis 77(5):796–809
doi: 10.1053/j.ajkd.2020.11.024
pubmed: 33771393
Reeves PB, Mc Causland FR (2018) Mechanisms, Clinical Implications and Treatment of Intradialytic Hypotension. Clin J Am Soc Nephrol 7;13(8):1297–1303
Spasovski G, Vanholder R, Allolio B et al (2014) Clinical practice guideline on diagnosis and treatment of hypoantriaemia. Nephrol Dial Transpant 29. Supp 2(i1):i39
Verbalis JG, Goldsmith SR, Greenberg A et al (2013) Diagnosis, evaluation and treatment of hyponatremia. Med, Bd. 126. expert, panel recommendations. Am J, S 1–42
Lindner G, Exadaktylos AK (2013) Störungen des Natriumhaushalts beim Notfallpatienten. Anaesthesist 62:296–303
doi: 10.1007/s00101-013-2161-2
pubmed: 23558720
Turner JJO (2017) Hypercalcaemia—presentation and management Clin Med. Lond 17(3):270–273
Li PK, Chow KM, Cho Y et al (2022) ISPD peritonitis guideline recommendations: 2022 update on prevention and treatment. Perit Dial Int 42:110–153
doi: 10.1177/08968608221080586
pubmed: 35264029
Perl J, Fuller DS, Bieber BA et al (2020) Peritoneal Dialysis-Related Infection Rates and Outcomes: Results from the Peritoneal Dialysis Outcomes and Practice Patterns Study (PDOPPS). Am J Kidney Dis 76:42–53
doi: 10.1053/j.ajkd.2019.09.016
pubmed: 31932094
Soomro QH, Amerling R (2021) Point-of-care-ultrasound in nephrology. Curr Opin Nephrol Hypertens 1;30(2):176–183
Hartmann A, Jenssen T, Midtvedt K, Reisaeter AV, Fauchald P, Henriksen T, Monn E, Christophersen B (2002) Protein-creatinine ratio—a simple method for proteinuria assessment in clinical practice. Tidsskr Nor Laegeforen 122(22):2180–2183
pubmed: 12426892
Becker GJ, Garigali G, Fogazzi GB (2016) Advances in Urine Microscopy. Am J Kidney Dis 67(6):954–964
doi: 10.1053/j.ajkd.2015.11.011
pubmed: 26806004
Kamel KS, Halperin ML (2021) Use of Urine Electrolytes and Urine Osmolality in the Clinical Diagnosis of Fluid, Electrolyte an Acid-Base Disorders. Kidney Int Rep. 13;6(5):1211–1224
S2k-Leitlinie: Rationelle Labordiagnostik zur Abklärung Akuter Nierenschädigungen und Progredienter Nierenerkrankungen, Version 1.1, AWMF-Registernummer 115-001, Stand 19. Apr. 2021 von DGfN und DGKL
S3-Leitlinie: Intravasale Volumentherapie bei Erwachsenen, AWMF-Registernummer 001-202, Stand 21. Sept. 2020
Schlondorff D (1993) Renal complications of nonsteroidal anti-inflammatory drugs. Kidney Int 44:643–653
doi: 10.1038/ki.1993.293
pubmed: 8231040
Mehta RL, McDonald B, Gabbai F et al (2002) Nephrology consultation in acute renal failure: does timing matter? Am J Med 113:456–461
doi: 10.1016/S0002-9343(02)01230-5
pubmed: 12427493
Clark WK, Huang SS, Walsh MW et al (2016) Plasmapheresis for the treament of kidney diseases. Kidney Int 90:874–984
doi: 10.1016/j.kint.2016.06.009
Connelly-Smith L, Alquist CR, Aqui NA, Hofmann JC, Klingel R, Onwuemene OA, Patriquin CJ, Pham HP, Sanchez AP, Schneiderman J, Witt V, Zantek ND, Dunbar NM (2023) Guidelines on the Use of Therapeutic Apharesis in Clinical Practice—Evidence-Based Approach from the Writing Commitee of the American Society for Apheresis: The Ninth Special Issue. J Clin Apher 38(2):77–278
doi: 10.1002/jca.22043
pubmed: 37017433
Lehner LJ, Oppert M, Kettritz R (2019) Schwere Azidose Differenzialdiagnostik und Therapie. Nephrologe 14:431–437
doi: 10.1007/s11560-019-00374-w
Roberts DM, Yates C, Megarbane B et al (2015) Recommendations for the role of extracorporeal treatments in the management of acute methanol poisoning: a systemic review and consensus statement. Crit Care Med 43:461–472
doi: 10.1097/CCM.0000000000000708
pubmed: 25493973
Kidney Disease: Improving Global Outcomes (KDIGO) (2012) Acute Kidney Injury Work Group. KDIGO Clinical Practice Guideline for Acute Kidney Injury. Kidney Int Suppl 2:1–138
Kaushal GP, Shah SV (2014) Challenges and advances in the treatment of AKI. J Am Soc Nephrol 25(5):877–883
doi: 10.1681/ASN.2013070780
pubmed: 24480828
pmcid: 4005310
Marik PE (2009) Critical Illness-Related Corticosteroid Insufficiency. Chest 135:181–193
doi: 10.1378/chest.08-1149
pubmed: 19136406
Go AS, Chertow GM, Fan D et al (2004) Chronic kidney disease and the risks of death, cardiovascular events and hospitalization. N Engl J Med 351:1296–1305
doi: 10.1056/NEJMoa041031
pubmed: 15385656