[Esthetic reconstruction of traumatic defects by plastic surgery].

Plastisch-ästhetische Wiederherstellung traumatischer Defekte.
Body image Extremities Microsurgery Surgical flap Trauma

Journal

Unfallchirurgie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-703X
Titre abrégé: Unfallchirurgie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384886306676

Informations de publication

Date de publication:
23 Jul 2024
Historique:
accepted: 03 06 2024
medline: 23 7 2024
pubmed: 23 7 2024
entrez: 23 7 2024
Statut: aheadofprint

Résumé

The primary goal is preservation of the affected extremity, which can be associated with limitations in tasks relevant for daily life and a distorted body image caused by the original trauma. Therefore, a secondary goal is to reduce the trauma sequelae. For an esthetic outcome the choice of flap surgery is crucial. Factors such as tissue thickness, skin color, and hair covering need to be considered. The flap should blend seamlessly with the tissue surrounding the defect. The localization and closure of the defect are also important. The flaps undergo vascular, lymphatic and trophic postoperative changes caused by the so-called autonomization. Measures, such as compression therapy reshape the microcirculation and result in volume reduction of the transplant. It is important to preoperatively educate patients about this process. After completion of the conditioning surgical thinning procedures are available for persistent unattractive results, e.g., open surgical and liposuction techniques. Microsurgical defect coverage of traumatic skin and soft tissue defects is a compromise between limb preservation and functionality. In cases of missing local soft tissue, secure closure of the defect should be prioritized but initial esthetic considerations should also influence the choice of tissue transplant. Patients should be informed early about the development of the flap surgery and undergo postoperative compression therapy for conditioning. Secondary operative corrections are also possible. EINLEITUNG: Der Verschluss von Haut- und Weichteildefekten nach einem Trauma der Extremitäten gehört zu den Hauptaufgaben der plastisch-rekonstruktiven Mikrochirurgie. Primäres Ziel ist der Erhalt der betroffenen Extremität, der, bedingt durch das ursächliche Trauma, mit alltagsrelevanten Einschränkungen und einem gestörten Körperbild verbunden sein kann. Daher besteht ein sekundäres Ziel darin, Traumafolgen zu reduzieren. Für ein ästhetisches Ergebnis ist die Wahl der Lappenplastik entscheidend. Dicke, Hautfarbe und Behaarung des Gewebes sind zu beachten. Die Lappenplastik sollte sich von der Defektumgebung kaum unterscheiden. Auch Lokalisation und Verschluss des Hebedefekts sind zu bedenken. Die sog. Autonomisierung der Lappenplastiken bedingt postoperativ vaskuläre, lymphatische und trophische Veränderungen. Maßnahmen wie z. B. eine Kompressionstherapie modellieren die Mikrozirkulation und bewirken eine Volumenabnahme des Transplantats. Wichtig ist es, die Patientinnen und Patienten bereits präoperativ über diesen Prozess aufzuklären. Nach Abschluss der Konditionierung stehen bei weiterhin unästhetischen Ergebnissen chirurgische Ausdünnungsverfahren (offen-chirurgisch und Liposuktion) zur Verfügung. Die mikrochirurgische Defektdeckung traumatischer Haut- und Weichteildefekte ist ein Kompromiss zwischen Erhalt der Extremität und Funktionalität. Bei fehlenden lokalen Weichteilen sollte der sichere Verschluss des Defekts im Vordergrund stehen, allerdings sollten bereits initial ästhetische Überlegungen in die Wahl des Gewebetransplantats einfließen. Frühzeitig ist über die Entwicklung der Lappenplastik aufzuklären und postoperativ eine Kompressionstherapie zur Konditionierung durchzuführen. Sekundär sind operative Korrekturen möglich.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
EINLEITUNG: Der Verschluss von Haut- und Weichteildefekten nach einem Trauma der Extremitäten gehört zu den Hauptaufgaben der plastisch-rekonstruktiven Mikrochirurgie. Primäres Ziel ist der Erhalt der betroffenen Extremität, der, bedingt durch das ursächliche Trauma, mit alltagsrelevanten Einschränkungen und einem gestörten Körperbild verbunden sein kann. Daher besteht ein sekundäres Ziel darin, Traumafolgen zu reduzieren.

Identifiants

pubmed: 39042315
doi: 10.1007/s00113-024-01452-y
pii: 10.1007/s00113-024-01452-y
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Informations de copyright

© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

Marais LC, Hungerer S, Eckardt H, Zalavras C, Obremskey WT, Ramsden A, McNally MA, Morgenstern M, Metsemakers WJ, FRI Consensus Group (2024) Key aspects of soft tissue management in fracture-related infection: recommendations from an international expert group. Arch Orthop Trauma Surg 144(1):259–268. https://doi.org/10.1007/s00402-023-05073-9
doi: 10.1007/s00402-023-05073-9 pubmed: 37921993
Nanchanal JNS, Khan U et al (2009) Standards for the management of open fractures of the lower limb. British Association of Plastic, Reconstructive and Aesthetic Surgeons
Chim H, Ng ZY, Carlsen BT, Mohan AT, Saint-Cyr M (2014) Soft tissue coverage of the upper extremity: an overview. Hand Clin 30(4):459–473. https://doi.org/10.1016/j.hcl.2014.08.002
doi: 10.1016/j.hcl.2014.08.002 pubmed: 25440074
McKinley TO, D’Alleyrand J‑C, Valerio I, Schoebel S, Tetsworth K, Elster EA (2018) Management of mangled extremities and orthopaedic war injuries. J Orthop Trauma 32:S37–S42
doi: 10.1097/BOT.0000000000001121 pubmed: 29461402
Schmidt K, Jakubietz MG, Gilbert F, Hausknecht F, Meffert RH, Jakubietz RG Quality of life after flap reconstruction of the distal lower extremity: is there a difference between a Pedicled Suralis flap and a free anterior lateral thigh flap? https://doi.org/10.1097/GOX.0000000000002114
Cleveland EC, Fischer JP, Nelson JA, Wink JD, Levin LS, Kovach SJ 3rd (2014) Free flap lower extremity reconstruction in the obese population: does weight matter? J Reconstr Microsurg 30(4):263–270. https://doi.org/10.1055/s-0033-1357279
doi: 10.1055/s-0033-1357279 pubmed: 24590322
Cayci C, Carlsen BT, Saint-Cyr M (2014) Optimizing functional and aesthetic outcomes of upper limb soft tissue reconstruction. Hand Clin 30(2):225–238. https://doi.org/10.1016/j.hcl.2014.01.005
doi: 10.1016/j.hcl.2014.01.005 pubmed: 24731612
Shin JY, Roh SG, Lee NH, Yang KM (2016) Is obesity a predisposing factor for free flap failure and complications? Comparison between breast and nonbreast reconstruction: Systematic review and meta-analysis. Medicine 95(26):e4072. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000004072 (Erratum in: Medicine (Baltimore). 2017 Feb 17;96(7):e6213.)
doi: 10.1097/MD.0000000000004072 pubmed: 27368049 pmcid: 4937963
Mett TR, Boetger-Bolten S, Bucher F, Vogt PM (2023) Evaluation of the predictive value of the body-mass-index choosing perforator flaps from different donor sites. BMC Surg 23(1):65. https://doi.org/10.1186/s12893-023-01962-3
doi: 10.1186/s12893-023-01962-3 pubmed: 36973694 pmcid: 10041734
Zang M, Wang M, Wang D, Du Q, Zhu S, Chen B, Li S, Chen Z, Liu Y (2023) Extensive defect reconstruction with pre-expanded anterolateral thigh flap: tissue expansion of the “outskirts”. Ann Plast Surg 91(4):459–467
doi: 10.1097/SAP.0000000000003509 pubmed: 37713151
Zoccali G, Molina A, Farhadi J (2017) Is long-term post-operative monitoring of microsurgical flaps still necessary? J Plast Reconstr Aesthet Surg 70(8):996–1000
doi: 10.1016/j.bjps.2017.05.041 pubmed: 28648581
Ucuzian AA, Gassman AA, East AT, Greisler HP (2010) Molecular mediators of angiogenesis. J Burn Care Res 31(1):158–175
doi: 10.1097/BCR.0b013e3181c7ed82 pubmed: 20061852
Chu EA, Byrne PJ, Odland RM, Goding GS Jr. Skin flap physiology and wound healing. In: Cummings otolaryngology
Machens H‑G, Mailänder P, Brenner P, Pasel J, Funke M, Siemers F, Berger A (2000) Does free-flap perfusion remain autonomous? Handchir Mikrochir Plast Chir 32(3):193–196. https://doi.org/10.1055/s-2000-10927
doi: 10.1055/s-2000-10927 pubmed: 10929559
Kim TG, Choi MK (2018) Secondary contouring of flaps. Arch Plast Surg 45(4):319–324
doi: 10.5999/aps.2018.00542 pubmed: 30037191 pmcid: 6062696
Kaufmann R et al (2005) Dermatologische Operationen. https://doi.org/10.1055/b-0034-67602 (II Spezieller Teil: 5 Spezielle Eingriffe an Subkutis und Lymphknoten. 5.2 Liposuktion)

Auteurs

Y Molter (Y)

Abteilung für Plastische, Ästhetische und Spezielle Handchirurgie, Universitätsklinikum Leipzig, Liebigstraße 20, 04203, Leipzig, Deutschland. Yasmin.Molter@medizin.uni-leipzig.de.

T Schulz (T)

Abteilung für Plastische, Ästhetische und Spezielle Handchirurgie, Universitätsklinikum Leipzig, Liebigstraße 20, 04203, Leipzig, Deutschland.

S Langer (S)

Abteilung für Plastische, Ästhetische und Spezielle Handchirurgie, Universitätsklinikum Leipzig, Liebigstraße 20, 04203, Leipzig, Deutschland.

Classifications MeSH