[Outpatient cholecystectomy as the next step? : Discussion and possible criteria in the selection of patients].
Die ambulante Cholezystektomie als nächster Schritt? : Diskussion und mögliche Kriterien in der Auswahl der Patienten.
Complications
Indications
Outpatient surgery
Patient selection
Study principles
Journal
Chirurgie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-698X
Titre abrégé: Chirurgie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918383081906676
Informations de publication
Date de publication:
05 Sep 2024
05 Sep 2024
Historique:
accepted:
07
08
2024
medline:
5
9
2024
pubmed:
5
9
2024
entrez:
5
9
2024
Statut:
aheadofprint
Résumé
While laparoscopic cholecystectomy has largely been performed in an outpatient setting in some countries for years, in Germany it is still generally performed on an inpatient basis; however, with the progressive ambitions for more outpatient treatment within the German healthcare system, laparoscopic cholecystectomy will (have to) increasingly be performed on an outpatient basis in the upcoming years. Presentation of the current framework conditions and the potential for outpatient performance of laparoscopic cholecystectomy in Germany. Presentation and discussion on the current state of knowledge regarding patient selection, treatment pathways and safety of outpatient laparoscopic cholecystectomy. The potential for outpatient management of laparoscopic cholecystectomy in Germany is high. Based on the current literature, there are no safety concerns regarding outpatient performance of laparoscopic cholecystectomy in selected patients. Outpatient management of laparoscopic cholecystectomy is inevitably heading our way in the next years. The key to successful change will be comprehensive patient information, patient selection and structured outpatient treatment pathways. HINTERGRUND: Während die laparoskopische Cholezystektomie in einigen Ländern bereits seit Jahren großteils im ambulanten Setting durchgeführt wird, erfolgt sie in Deutschland bis dato in aller Regel noch stationär. Mit der fortschreitenden Ambulantisierung im deutschen Gesundheitswesen wird jedoch auch in Deutschland die laparoskopische Cholezystektomie in den kommenden Jahren zunehmend ambulant durchgeführt werden (müssen). Darstellung der aktuellen Rahmenbedingungen und des Potenzials zur ambulanten Durchführung der laparoskopischen Cholezystektomie in Deutschland. Darstellung und Diskussion des aktuellen Wissensstandes bez. der Patientenauswahl, Behandlungspfade und Sicherheit der ambulanten laparoskopischen Cholezystektomie. Das Ambulantisierungspotenzial für die laparoskopische Cholezystektomie in Deutschland ist hoch. Anhand der aktuellen Studienlage bestehen keine Sicherheitsbedenken bez. der ambulanten Durchführung der laparoskopischen Cholezystektomie bei ausgewählten Patienten. Die Ambulantisierung der laparoskopischen Cholezystektomie wird in den nächsten Jahren unweigerlich auf uns zukommen. Der Schlüssel zum erfolgreichen Wandel werden eine umfassende Patienteninformation, Patientenselektion und strukturierte ambulante Behandlungspfade sein.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
While laparoscopic cholecystectomy has largely been performed in an outpatient setting in some countries for years, in Germany it is still generally performed on an inpatient basis; however, with the progressive ambitions for more outpatient treatment within the German healthcare system, laparoscopic cholecystectomy will (have to) increasingly be performed on an outpatient basis in the upcoming years.
AIM OF THE WORK
OBJECTIVE
Presentation of the current framework conditions and the potential for outpatient performance of laparoscopic cholecystectomy in Germany. Presentation and discussion on the current state of knowledge regarding patient selection, treatment pathways and safety of outpatient laparoscopic cholecystectomy.
RESULTS
RESULTS
The potential for outpatient management of laparoscopic cholecystectomy in Germany is high. Based on the current literature, there are no safety concerns regarding outpatient performance of laparoscopic cholecystectomy in selected patients.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
Outpatient management of laparoscopic cholecystectomy is inevitably heading our way in the next years. The key to successful change will be comprehensive patient information, patient selection and structured outpatient treatment pathways.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Während die laparoskopische Cholezystektomie in einigen Ländern bereits seit Jahren großteils im ambulanten Setting durchgeführt wird, erfolgt sie in Deutschland bis dato in aller Regel noch stationär. Mit der fortschreitenden Ambulantisierung im deutschen Gesundheitswesen wird jedoch auch in Deutschland die laparoskopische Cholezystektomie in den kommenden Jahren zunehmend ambulant durchgeführt werden (müssen).
ZIEL DER ARBEIT
UNASSIGNED
Darstellung der aktuellen Rahmenbedingungen und des Potenzials zur ambulanten Durchführung der laparoskopischen Cholezystektomie in Deutschland. Darstellung und Diskussion des aktuellen Wissensstandes bez. der Patientenauswahl, Behandlungspfade und Sicherheit der ambulanten laparoskopischen Cholezystektomie.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Das Ambulantisierungspotenzial für die laparoskopische Cholezystektomie in Deutschland ist hoch. Anhand der aktuellen Studienlage bestehen keine Sicherheitsbedenken bez. der ambulanten Durchführung der laparoskopischen Cholezystektomie bei ausgewählten Patienten.
SCHLUSSFOLGERUNG
UNASSIGNED
Die Ambulantisierung der laparoskopischen Cholezystektomie wird in den nächsten Jahren unweigerlich auf uns zukommen. Der Schlüssel zum erfolgreichen Wandel werden eine umfassende Patienteninformation, Patientenselektion und strukturierte ambulante Behandlungspfade sein.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Während die laparoskopische Cholezystektomie in einigen Ländern bereits seit Jahren großteils im ambulanten Setting durchgeführt wird, erfolgt sie in Deutschland bis dato in aller Regel noch stationär. Mit der fortschreitenden Ambulantisierung im deutschen Gesundheitswesen wird jedoch auch in Deutschland die laparoskopische Cholezystektomie in den kommenden Jahren zunehmend ambulant durchgeführt werden (müssen).
Identifiants
pubmed: 39235631
doi: 10.1007/s00104-024-02167-x
pii: 10.1007/s00104-024-02167-x
doi:
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Informations de copyright
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Références
Alkatout I, Mechler U, Mettler L et al (2021) The Development of Laparoscopy—A Historical Overview. Front Surg 8:799442
doi: 10.3389/fsurg.2021.799442
pubmed: 34977146
pmcid: 8714650
Bundesauswertung Cholezystektomie (2023) IQTIG – Institut für Qualitätssicherung und Transparenz im Gesundheitswesen. https://iqtig.org/downloads/auswertung/2022/che/DeQS_CHE_2022_BUAW_Bund_2023-10-20.pdf
Fallpauschalenbezogene Krankenhausstatistik (DRG-Statistik) (2016) Statistisches Bundesamt (Destatis). https://www.destatis.de/DE/Themen/Gesellschaft-Umwelt/Gesundheit/Krankenhaeuser/Publikationen/Downloads-Krankenhaeuser/fallpauschalen-krankenhaus-2120640167004.pdf?__blob=publicationFile
Kontextfaktoren. https://www.dkgev.de/fileadmin/default/Mediapool/2_Themen/2.2_Finanzierung_und_Leistungskataloge/2.2.3._Ambulante_Verguetung/2.2.3.2._Ambulantes_Operieren_115b_SGB_V/2023-11-27_Kontextfaktoren_Anlage2_mit_Blattschutz.xlsx
AOP-Katalog. https://www.dkgev.de/fileadmin/default/Mediapool/2_Themen/2.2_Finanzierung_und_Leistungskataloge/2.2.3._Ambulante_Verguetung/2.2.3.2._Ambulantes_Operieren_115b_SGB_V/AOP-Katalog_2024.pdf
AOP-Vertrag. https://www.dkgev.de/fileadmin/default/Mediapool/2_Themen/2.2_Finanzierung_und_Leistungskataloge/2.2.3._Ambulante_Verguetung/2.2.3.2._Ambulantes_Operieren_115b_SGB_V/Vertrag_Ambulante_Operationen_und_stationsersetzende_Leistungen_2024.pdf
Balciscueta I, Barbera F, Lorenzo J et al (2021) Ambulatory laparoscopic cholecystectomy: Systematic review and meta-analysis of predictors of failure. Surgery 170:373–382
doi: 10.1016/j.surg.2020.12.029
pubmed: 33558068
Cao J, Liu B, Shi J et al (2021) Safety of ambulatory laparoscopic cholecystectomy in the elderly. ANZ J Surg 91:597–602
doi: 10.1111/ans.16656
pubmed: 33605041
Coelho JCU, Dalledone GO, Martins Filho EL et al (2019) Feasibility of Routine Ambulatory Laparoscopic Cholecystectomy in Brazil. JSLS 23:
Firla M (2014) Patienteneinschätzungen und Analyse der frühpostoperativen Rekonvaleszenz bei der laparoskopischen Cholezystektomie unter dem Aspekt einer ambulanten Durchführung. Eine klinische prospektive Beobachtungsstudie, Marburg
Gregori M, Miccini M, Biacchi D et al (2018) Day case laparoscopic cholecystectomy: Safety and feasibility in obese patients. Int J Surg 49:22–26
doi: 10.1016/j.ijsu.2017.11.051
pubmed: 29233788
Hao XY, Shen YF, Wei YG et al (2017) Safety and effectiveness of day-surgery laparoscopic cholecystectomy is still uncertain: meta-analysis of eight randomized controlled trials based on GRADE approach. Surg Endosc 31:4950–4963
doi: 10.1007/s00464-017-5610-1
pubmed: 28593414
Hildebrand P, Roblick UJ, Keller R et al (2007) What is the value of minimizing access trauma for patients? Chirurg 78(494):496–500
Pham H, Chiong C, Sinclair JL et al (2021) Day-only elective cholecystectomy: early experience and barriers to implementation in Australia. ANZ J Surg 91:590–596
doi: 10.1111/ans.16526
pubmed: 33369857
Schweins M, Edelmann M (1997) Ambulatory laparoscopic cholecystectomy. Chirurg 68:613–617
doi: 10.1007/s001040050240
pubmed: 9324441
Solodkyy A, Hakeem AR, Oswald N et al (2018) ‘True Day Case’ Laparoscopic Cholecystectomy in a High-Volume Specialist Unit and Review of Factors Contributing to Unexpected Overnight Stay. Minim Invasive Surg 2018:1260358
pubmed: 30140457
pmcid: 6081511
Tillmanns H, Jäckel D (2024) Entwicklung der Ambulantisierung. In: Klauber J, Wasem J, Beivers A, Mostert C, Scheller-Kreinsen D (Hrsg) Krankenhaus-Report 2024. Springer, Berlin, Heidelberg
Vaughan J, Gurusamy KS, Davidson BR (2013) Day-surgery versus overnight stay surgery for laparoscopic cholecystectomy. Cochrane Database Syst Rev: CD6798