[Outpatient cholecystectomy as the next step? : Discussion and possible criteria in the selection of patients].

Die ambulante Cholezystektomie als nächster Schritt? : Diskussion und mögliche Kriterien in der Auswahl der Patienten.
Complications Indications Outpatient surgery Patient selection Study principles

Journal

Chirurgie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-698X
Titre abrégé: Chirurgie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918383081906676

Informations de publication

Date de publication:
05 Sep 2024
Historique:
accepted: 07 08 2024
medline: 5 9 2024
pubmed: 5 9 2024
entrez: 5 9 2024
Statut: aheadofprint

Résumé

While laparoscopic cholecystectomy has largely been performed in an outpatient setting in some countries for years, in Germany it is still generally performed on an inpatient basis; however, with the progressive ambitions for more outpatient treatment within the German healthcare system, laparoscopic cholecystectomy will (have to) increasingly be performed on an outpatient basis in the upcoming years. Presentation of the current framework conditions and the potential for outpatient performance of laparoscopic cholecystectomy in Germany. Presentation and discussion on the current state of knowledge regarding patient selection, treatment pathways and safety of outpatient laparoscopic cholecystectomy. The potential for outpatient management of laparoscopic cholecystectomy in Germany is high. Based on the current literature, there are no safety concerns regarding outpatient performance of laparoscopic cholecystectomy in selected patients. Outpatient management of laparoscopic cholecystectomy is inevitably heading our way in the next years. The key to successful change will be comprehensive patient information, patient selection and structured outpatient treatment pathways. HINTERGRUND: Während die laparoskopische Cholezystektomie in einigen Ländern bereits seit Jahren großteils im ambulanten Setting durchgeführt wird, erfolgt sie in Deutschland bis dato in aller Regel noch stationär. Mit der fortschreitenden Ambulantisierung im deutschen Gesundheitswesen wird jedoch auch in Deutschland die laparoskopische Cholezystektomie in den kommenden Jahren zunehmend ambulant durchgeführt werden (müssen). Darstellung der aktuellen Rahmenbedingungen und des Potenzials zur ambulanten Durchführung der laparoskopischen Cholezystektomie in Deutschland. Darstellung und Diskussion des aktuellen Wissensstandes bez. der Patientenauswahl, Behandlungspfade und Sicherheit der ambulanten laparoskopischen Cholezystektomie. Das Ambulantisierungspotenzial für die laparoskopische Cholezystektomie in Deutschland ist hoch. Anhand der aktuellen Studienlage bestehen keine Sicherheitsbedenken bez. der ambulanten Durchführung der laparoskopischen Cholezystektomie bei ausgewählten Patienten. Die Ambulantisierung der laparoskopischen Cholezystektomie wird in den nächsten Jahren unweigerlich auf uns zukommen. Der Schlüssel zum erfolgreichen Wandel werden eine umfassende Patienteninformation, Patientenselektion und strukturierte ambulante Behandlungspfade sein.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
While laparoscopic cholecystectomy has largely been performed in an outpatient setting in some countries for years, in Germany it is still generally performed on an inpatient basis; however, with the progressive ambitions for more outpatient treatment within the German healthcare system, laparoscopic cholecystectomy will (have to) increasingly be performed on an outpatient basis in the upcoming years.
AIM OF THE WORK OBJECTIVE
Presentation of the current framework conditions and the potential for outpatient performance of laparoscopic cholecystectomy in Germany. Presentation and discussion on the current state of knowledge regarding patient selection, treatment pathways and safety of outpatient laparoscopic cholecystectomy.
RESULTS RESULTS
The potential for outpatient management of laparoscopic cholecystectomy in Germany is high. Based on the current literature, there are no safety concerns regarding outpatient performance of laparoscopic cholecystectomy in selected patients.
CONCLUSION CONCLUSIONS
Outpatient management of laparoscopic cholecystectomy is inevitably heading our way in the next years. The key to successful change will be comprehensive patient information, patient selection and structured outpatient treatment pathways.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Während die laparoskopische Cholezystektomie in einigen Ländern bereits seit Jahren großteils im ambulanten Setting durchgeführt wird, erfolgt sie in Deutschland bis dato in aller Regel noch stationär. Mit der fortschreitenden Ambulantisierung im deutschen Gesundheitswesen wird jedoch auch in Deutschland die laparoskopische Cholezystektomie in den kommenden Jahren zunehmend ambulant durchgeführt werden (müssen).
ZIEL DER ARBEIT UNASSIGNED
Darstellung der aktuellen Rahmenbedingungen und des Potenzials zur ambulanten Durchführung der laparoskopischen Cholezystektomie in Deutschland. Darstellung und Diskussion des aktuellen Wissensstandes bez. der Patientenauswahl, Behandlungspfade und Sicherheit der ambulanten laparoskopischen Cholezystektomie.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Das Ambulantisierungspotenzial für die laparoskopische Cholezystektomie in Deutschland ist hoch. Anhand der aktuellen Studienlage bestehen keine Sicherheitsbedenken bez. der ambulanten Durchführung der laparoskopischen Cholezystektomie bei ausgewählten Patienten.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Die Ambulantisierung der laparoskopischen Cholezystektomie wird in den nächsten Jahren unweigerlich auf uns zukommen. Der Schlüssel zum erfolgreichen Wandel werden eine umfassende Patienteninformation, Patientenselektion und strukturierte ambulante Behandlungspfade sein.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Während die laparoskopische Cholezystektomie in einigen Ländern bereits seit Jahren großteils im ambulanten Setting durchgeführt wird, erfolgt sie in Deutschland bis dato in aller Regel noch stationär. Mit der fortschreitenden Ambulantisierung im deutschen Gesundheitswesen wird jedoch auch in Deutschland die laparoskopische Cholezystektomie in den kommenden Jahren zunehmend ambulant durchgeführt werden (müssen).

Identifiants

pubmed: 39235631
doi: 10.1007/s00104-024-02167-x
pii: 10.1007/s00104-024-02167-x
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Informations de copyright

© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

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Auteurs

Ines Photiadis (I)

Klinik für Allgemein‑, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Klinikum Nürnberg, Universitätsklinik der Paracelsus Medizinischen Universität, Prof.-Ernst-Nathan-Str. 1, 90419, Nürnberg, Deutschland.

Daniel Eckhardt (D)

Klinik für Allgemein‑, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Klinikum Nürnberg, Universitätsklinik der Paracelsus Medizinischen Universität, Prof.-Ernst-Nathan-Str. 1, 90419, Nürnberg, Deutschland.

Elena Loch (E)

Klinik für Allgemein‑, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Klinikum Nürnberg, Universitätsklinik der Paracelsus Medizinischen Universität, Prof.-Ernst-Nathan-Str. 1, 90419, Nürnberg, Deutschland.

Felix J Hüttner (FJ)

Klinik für Allgemein‑, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Klinikum Nürnberg, Universitätsklinik der Paracelsus Medizinischen Universität, Prof.-Ernst-Nathan-Str. 1, 90419, Nürnberg, Deutschland.

Markus K Diener (MK)

Klinik für Allgemein‑, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Klinikum Nürnberg, Universitätsklinik der Paracelsus Medizinischen Universität, Prof.-Ernst-Nathan-Str. 1, 90419, Nürnberg, Deutschland. markus.diener@klinikum-nuernberg.de.

Patrick Heger (P)

Klinik für Allgemein‑, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Klinikum Nürnberg, Universitätsklinik der Paracelsus Medizinischen Universität, Prof.-Ernst-Nathan-Str. 1, 90419, Nürnberg, Deutschland.

Classifications MeSH