[Meta-analyses-Explained my means of examples from anesthesia and pain medicine].

Metaanalysen – erklärt anhand von Beispielen aus der Anästhesie und Schmerzmedizin.
Effect estimate Effect size Evidence based Metaanalysis Weighted mean

Journal

Die Anaesthesiologie
ISSN: 2731-6866
Titre abrégé: Anaesthesiologie
Pays: Germany
ID NLM: 9918384886806676

Informations de publication

Date de publication:
23 Sep 2024
Historique:
accepted: 15 08 2024
medline: 23 9 2024
pubmed: 23 9 2024
entrez: 23 9 2024
Statut: aheadofprint

Résumé

Meta-analyses are a central part of systematic reviews. The term meta-analysis describes the statistical methods to summarize the results of the available scientific studies providing the highest possible evidence. In medicine, meta-analyses aim to guide clinical decisions. This article provides an overview of the necessary work steps.The classical meta-analysis summarizes the results of randomized controlled trials that compare an intervention against a control intervention. This is illustrated by means of an example from a Cochrane Review on videolaryngoscopy in comparison to direct laryngoscopy. Crucial methodological aspects such as the weighting of individual studies when pooling their results as well as the evaluation of study heterogeneity and potential publication bias are explained.The second part of the article focusses on two extensions of meta-analyses: the individual patient data meta-analysis and the network meta-analysis. The individual patient data meta-analysis makes use of the information that is available from the patient-level data of the included studies. As an example, the work accomplished by an international collaboration on the efficacy of acupuncture in chronic pain is presented. A network meta-analysis enables the comparison of more than two interventions by making use not only of the available direct but also of the respective indirect evidence. This is illustrated by means of a Cochrane Review on drugs for the prophylaxis of postoperative nausea and vomiting. Metaanalysen sind zentraler Teil systematischer Reviews. Die Metaanalyse beschreibt die Zusammenfassung von Ergebnissen aus den verfügbaren möglichst hochwertigen Studien mittels statistischer Methoden. In der Medizin bilden Metaanalysen eine Grundlage für klinische Entscheidungen. Der Artikel gibt eine Übersicht über die erforderlichen Arbeitsschritte.Die klassische Metaanalyse fasst Ergebnisse aus randomisierten kontrollierten Studien zum Vergleich einer Intervention gegenüber einer Kontrollintervention zusammen. Dies wird anhand eines Beispiels aus einem Cochrane Review zum Vergleich der videogestützten gegenüber der direkten Laryngoskopie erläutert. Dabei wird auf methodische Aspekte wie die Gewichtung der Einzelstudien bei der Ergebniszusammenfassung sowie die Bewertung der Heterogenität zwischen den Studien und eines möglichen Publikationsbias eingegangen.Der zweite Teil des Artikels befasst sich mit zwei Varianten von Metaanalysen: der individuellen Patientendaten-Metaanalyse und der Netzwerk-Metaanalyse. Die individuelle Patientendaten-Metaanalyse nutzt den Informationsgehalt der vollständigen Originaldaten aller Patient:innen in den eingeschlossenen Studien. Als Beispiel hierfür wird eine internationale Kollaborationsarbeit zur Effektivität der Akupunktur bei chronischen Schmerzerkrankungen vorgestellt. Die Netzwerk-Metaanalyse erlaubt den Vergleich von mehr als zwei Interventionen und berücksichtigt nicht nur die verfügbare direkte, sondern auch die daraus abgeleitete indirekte Evidenz. Dieses Vorgehen wird anhand eines Cochrane Review zur medikamentösen Prophylaxe von postoperativer Übelkeit und Erbrechen erläutert.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Metaanalysen sind zentraler Teil systematischer Reviews. Die Metaanalyse beschreibt die Zusammenfassung von Ergebnissen aus den verfügbaren möglichst hochwertigen Studien mittels statistischer Methoden. In der Medizin bilden Metaanalysen eine Grundlage für klinische Entscheidungen. Der Artikel gibt eine Übersicht über die erforderlichen Arbeitsschritte.Die klassische Metaanalyse fasst Ergebnisse aus randomisierten kontrollierten Studien zum Vergleich einer Intervention gegenüber einer Kontrollintervention zusammen. Dies wird anhand eines Beispiels aus einem Cochrane Review zum Vergleich der videogestützten gegenüber der direkten Laryngoskopie erläutert. Dabei wird auf methodische Aspekte wie die Gewichtung der Einzelstudien bei der Ergebniszusammenfassung sowie die Bewertung der Heterogenität zwischen den Studien und eines möglichen Publikationsbias eingegangen.Der zweite Teil des Artikels befasst sich mit zwei Varianten von Metaanalysen: der individuellen Patientendaten-Metaanalyse und der Netzwerk-Metaanalyse. Die individuelle Patientendaten-Metaanalyse nutzt den Informationsgehalt der vollständigen Originaldaten aller Patient:innen in den eingeschlossenen Studien. Als Beispiel hierfür wird eine internationale Kollaborationsarbeit zur Effektivität der Akupunktur bei chronischen Schmerzerkrankungen vorgestellt. Die Netzwerk-Metaanalyse erlaubt den Vergleich von mehr als zwei Interventionen und berücksichtigt nicht nur die verfügbare direkte, sondern auch die daraus abgeleitete indirekte Evidenz. Dieses Vorgehen wird anhand eines Cochrane Review zur medikamentösen Prophylaxe von postoperativer Übelkeit und Erbrechen erläutert.

Identifiants

pubmed: 39311918
doi: 10.1007/s00101-024-01460-y
pii: 10.1007/s00101-024-01460-y
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Informations de copyright

© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

Borenstein M, Hedges LV, Higgins JPT et al (2009) Introduction to meta-analysis. John Wiley & Sons, Ltd, Chichester, UK
doi: 10.1002/9780470743386
Hansel J, Rogers AM, Lewis SR et al (2022) Videolaryngoscopy versus direct laryngoscopy for adults undergoing tracheal intubation. Cochrane Database Syst Rev 4:Cd11136
pubmed: 35373840
Hansel J, Rogers AM, Lewis SR et al (2022) Videolaryngoscopy versus direct laryngoscopy for adults undergoing tracheal intubation: a Cochrane systematic review and meta-analysis update. Br J Anaesth 129:612–623
doi: 10.1016/j.bja.2022.05.027 pubmed: 35820934 pmcid: 9575044
Higgins JPT, Thomas J, Chandler J et al (eds) (2023) Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions. Cochrane. Available from www.training.cochrane.org/handbook , (updated August 2023)
Macpherson H, Vertosick E, Lewith G et al (2014) Influence of control group on effect size in trials of acupuncture for chronic pain: a secondary analysis of an individual patient data meta-analysis. Plos One 9:e93739
doi: 10.1371/journal.pone.0093739 pubmed: 24705624 pmcid: 3976298
Macpherson H, Vertosick EA, Foster NE et al (2017) The persistence of the effects of acupuncture after a course of treatment: a meta-analysis of patients with chronic pain. Pain 158:784–793
doi: 10.1097/j.pain.0000000000000747 pubmed: 27764035 pmcid: 5393924
Page MJ, Mckenzie JE, Bossuyt PM et al (2021) The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ 372:n71
doi: 10.1136/bmj.n71 pubmed: 33782057 pmcid: 8005924
Schünemann H, Brozek J, Guyatt G et al (Hrsg) (2013) GRADE handbook for grading quality of evidence and strength of recommendations. The GRADE Working Group
Shea BJ, Reeves BC, Wells G et al (2017) AMSTAR 2: a critical appraisal tool for systematic reviews that include randomised or non-randomised studies of healthcare interventions, or both. BMJ 358:j4008
doi: 10.1136/bmj.j4008 pubmed: 28935701 pmcid: 5833365
Sterne JC, Savović J, Page MJ et al (2019) RoB 2: a revised tool for assessing risk of bias in randomised trials. BMJ 366:l4898
doi: 10.1136/bmj.l4898 pubmed: 31462531
Vickers AJ, Vertosick EA, Lewith G et al (2018) Acupuncture for Chronic Pain: Update of an Individual Patient Data Meta-Analysis. J Pain 19:455–474
doi: 10.1016/j.jpain.2017.11.005 pubmed: 29198932
Weibel S, Rücker G, Eberhart LH et al (2020) Drugs for preventing postoperative nausea and vomiting in adults after general anaesthesia: a network meta-analysis. Cochrane Database Syst Rev 10:Cd12859
pubmed: 33075160

Auteurs

Petra Bäumler (P)

Interdisziplinäre Schmerzambulanz, Klinik für Anaesthesiologie, LMU Klinikum, LMU München, Pettenkoferstr 8a, 80336, München, Deutschland. Petra.Baeumler@med.uni-muenchen.de.

Dominik Irnich (D)

Interdisziplinäre Schmerzambulanz, Klinik für Anaesthesiologie, LMU Klinikum, LMU München, Pettenkoferstr 8a, 80336, München, Deutschland.

Classifications MeSH