[Iron deficiency in cardiovascular disease].
Eisenmangel bei kardiovaskulären Erkrankungen.
Aortic valve stenosis
Ferritin
Heart failure
Hypertension, pulmonary
Transferrin saturation
Journal
Innere Medizin (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7099
Titre abrégé: Inn Med (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384885306676
Informations de publication
Date de publication:
30 Sep 2024
30 Sep 2024
Historique:
accepted:
14
08
2024
medline:
1
10
2024
pubmed:
1
10
2024
entrez:
30
9
2024
Statut:
aheadofprint
Résumé
Iron deficiency is worldwide the most frequently occurring deficiency of a trace element. Meanwhile, the indications are increasing that iron deficiency plays a relevant role in many cardiovascular diseases and that treatment is accessible with intravenous administration of iron. The aim of this article is to elucidate the clinical comorbidities, diagnostic dilemmas and treatment possibilities of iron deficiency in cardiovascular diseases. The study situation on iron deficiency and iron substitution in heart failure, aortic valve stenosis, atrial fibrillation and pulmonary hypertension (PH) is summarized. The diagnostic criteria of iron deficiency in cardiovascular diseases are not finally decided. The guidelines of the European Society of Cardiology recommend either ferritin below 100 ng/ml alone or ferritin between 100 and 299 ng/ml with a transferrin saturation (TSAT) < 20 %. Some authors consider the determination of TSAT as sufficient as the only diagnostic criterion for iron deficiency in heart failure. Most studies on iron substitution in heart failure showed an improvement in the physical capacity and a reduction of the probability of a heart failure-related hospitalization by the substitution of an existing iron deficiency; however, it has been determined that a relevant proportion of patients show no response to iron substitution and that the cause for this is ultimately unclear. Whether the diagnostic criteria for iron deficiency in heart failure can be transferred to other cardiovascular symptoms, cannot be clearly answered due to the lack of data from prospective interventional studies. The substitution of iron deficiency is one of very few possibilities to improve the physical capability in heart failure. The pivotal point of the discussion on iron deficiency and substitution in cardiovascular diseases is the correct identification of patients who benefit from treatment. HINTERGRUND: Eisenmangel ist der weltweit am häufigsten auftretende Mangel eines Spurenelements. Inzwischen mehren sich Hinweise, dass Eisenmangel bei vielen kardiovaskulären Erkrankungen eine relevante Rolle spielt und dass er einer Therapie mit intravenöser Eisengabe zugänglich ist. Ziel des vorliegenden Beitrags ist es, die klinischen Begleiterscheinungen, diagnostischen Dilemmata und Therapiemöglichkeiten in Bezug auf Eisenmangel bei kardiovaskulären Erkrankungen zu beleuchten. Dafür wird die Studienlage zu Eisenmangel und -substitution bei Herzinsuffizienz, Aortenklappenstenose, Vorhofflimmern und pulmonaler Hypertonie zusammengefasst. Die Diagnosekriterien des Eisenmangels bei kardiovaskulären Erkrankungen stehen nicht final fest. Die Leitlinien der European Society of Cardiology empfehlen als diagnostische Kriterien bei Herzinsuffizienz entweder ein Ferritin unter 100 ng/ml allein oder ein Ferritin zwischen 100 und 299 ng/ml bei Transferrinsättigung (TSAT) < 20 %. Einige Autoren halten die Bestimmung der TSAT als alleiniges diagnostisches Kriterium für Eisenmangel bei Herzinsuffizienz für ausreichend. Die meisten Studien zur Eisensubstitution bei Herzinsuffizienz zeigten eine Besserung der körperlichen Belastbarkeit und eine Senkung der Wahrscheinlichkeit einer herzinsuffizienzbedingten Krankenhausaufnahme durch die Substitution eines bestehenden Eisenmangels. Andererseits lässt sich feststellen, dass ein relevanter Anteil von Patienten nicht auf die Eisensubstitution anspricht und dass die Ursache hierfür letztlich unklar ist. Ob sich die Diagnosekriterien für Eisenmangel bei Herzinsuffizienz auf andere kardiovaskuläre Krankheitsbilder übertragen lassen, lässt sich in Ermangelung von Daten aus prospektiven Interventionsstudien nicht eindeutig beantworten. Die Substitution des Eisenmangels ist eine von ganz wenigen Möglichkeiten, die körperliche Belastbarkeit bei Herzinsuffizienz zu verbessern. Dreh- und Angelpunkt der Diskussion um Eisenmangel und -substitution bei kardiovaskulären Erkrankungen ist die korrekte Identifikation von Patienten, die von einer Therapie profitieren.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Iron deficiency is worldwide the most frequently occurring deficiency of a trace element. Meanwhile, the indications are increasing that iron deficiency plays a relevant role in many cardiovascular diseases and that treatment is accessible with intravenous administration of iron.
OBJECTIVE AND METHODS
OBJECTIVE
The aim of this article is to elucidate the clinical comorbidities, diagnostic dilemmas and treatment possibilities of iron deficiency in cardiovascular diseases. The study situation on iron deficiency and iron substitution in heart failure, aortic valve stenosis, atrial fibrillation and pulmonary hypertension (PH) is summarized.
RESULTS
RESULTS
The diagnostic criteria of iron deficiency in cardiovascular diseases are not finally decided. The guidelines of the European Society of Cardiology recommend either ferritin below 100 ng/ml alone or ferritin between 100 and 299 ng/ml with a transferrin saturation (TSAT) < 20 %. Some authors consider the determination of TSAT as sufficient as the only diagnostic criterion for iron deficiency in heart failure. Most studies on iron substitution in heart failure showed an improvement in the physical capacity and a reduction of the probability of a heart failure-related hospitalization by the substitution of an existing iron deficiency; however, it has been determined that a relevant proportion of patients show no response to iron substitution and that the cause for this is ultimately unclear. Whether the diagnostic criteria for iron deficiency in heart failure can be transferred to other cardiovascular symptoms, cannot be clearly answered due to the lack of data from prospective interventional studies.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
The substitution of iron deficiency is one of very few possibilities to improve the physical capability in heart failure. The pivotal point of the discussion on iron deficiency and substitution in cardiovascular diseases is the correct identification of patients who benefit from treatment.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Eisenmangel ist der weltweit am häufigsten auftretende Mangel eines Spurenelements. Inzwischen mehren sich Hinweise, dass Eisenmangel bei vielen kardiovaskulären Erkrankungen eine relevante Rolle spielt und dass er einer Therapie mit intravenöser Eisengabe zugänglich ist.
ZIELSETZUNG UND METHODEN
UNASSIGNED
Ziel des vorliegenden Beitrags ist es, die klinischen Begleiterscheinungen, diagnostischen Dilemmata und Therapiemöglichkeiten in Bezug auf Eisenmangel bei kardiovaskulären Erkrankungen zu beleuchten. Dafür wird die Studienlage zu Eisenmangel und -substitution bei Herzinsuffizienz, Aortenklappenstenose, Vorhofflimmern und pulmonaler Hypertonie zusammengefasst.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Die Diagnosekriterien des Eisenmangels bei kardiovaskulären Erkrankungen stehen nicht final fest. Die Leitlinien der European Society of Cardiology empfehlen als diagnostische Kriterien bei Herzinsuffizienz entweder ein Ferritin unter 100 ng/ml allein oder ein Ferritin zwischen 100 und 299 ng/ml bei Transferrinsättigung (TSAT) < 20 %. Einige Autoren halten die Bestimmung der TSAT als alleiniges diagnostisches Kriterium für Eisenmangel bei Herzinsuffizienz für ausreichend. Die meisten Studien zur Eisensubstitution bei Herzinsuffizienz zeigten eine Besserung der körperlichen Belastbarkeit und eine Senkung der Wahrscheinlichkeit einer herzinsuffizienzbedingten Krankenhausaufnahme durch die Substitution eines bestehenden Eisenmangels. Andererseits lässt sich feststellen, dass ein relevanter Anteil von Patienten nicht auf die Eisensubstitution anspricht und dass die Ursache hierfür letztlich unklar ist. Ob sich die Diagnosekriterien für Eisenmangel bei Herzinsuffizienz auf andere kardiovaskuläre Krankheitsbilder übertragen lassen, lässt sich in Ermangelung von Daten aus prospektiven Interventionsstudien nicht eindeutig beantworten.
SCHLUSSFOLGERUNGEN
UNASSIGNED
Die Substitution des Eisenmangels ist eine von ganz wenigen Möglichkeiten, die körperliche Belastbarkeit bei Herzinsuffizienz zu verbessern. Dreh- und Angelpunkt der Diskussion um Eisenmangel und -substitution bei kardiovaskulären Erkrankungen ist die korrekte Identifikation von Patienten, die von einer Therapie profitieren.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Eisenmangel ist der weltweit am häufigsten auftretende Mangel eines Spurenelements. Inzwischen mehren sich Hinweise, dass Eisenmangel bei vielen kardiovaskulären Erkrankungen eine relevante Rolle spielt und dass er einer Therapie mit intravenöser Eisengabe zugänglich ist.
Identifiants
pubmed: 39349882
doi: 10.1007/s00108-024-01783-3
pii: 10.1007/s00108-024-01783-3
doi:
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Informations de copyright
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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