Titre : Salpingo-ovariectomie

Salpingo-ovariectomie : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Problem-Based Learning

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer une maladie nécessitant une salpingo-ovariectomie ?

Un diagnostic peut être établi par échographie, IRM ou laparoscopie.
Échographie IRM Laparoscopie
#2

Quels tests sont utilisés avant une salpingo-ovariectomie ?

Des analyses sanguines, des examens d'imagerie et une évaluation clinique sont effectués.
Analyses sanguines Imagerie médicale
#3

Quels symptômes indiquent une salpingo-ovariectomie ?

Des douleurs pelviennes, des kystes ovariens ou des infections peuvent nécessiter cette chirurgie.
Douleurs pelviennes Kystes ovariens
#4

La biopsie est-elle nécessaire avant la chirurgie ?

Une biopsie peut être réalisée pour évaluer des lésions suspectes avant la chirurgie.
Biopsie Lésions
#5

Quels signes cliniques peuvent nécessiter une intervention ?

Des masses abdominales, des saignements anormaux ou des douleurs persistantes peuvent alerter.
Saignements anormaux Masse abdominale

Symptômes 5

#1

Quels symptômes peuvent indiquer une pathologie ovarienne ?

Douleurs abdominales, ballonnements, irrégularités menstruelles et fatigue sont fréquents.
Douleurs abdominales Irrégularités menstruelles
#2

Comment se manifestent les infections des trompes ?

Les infections peuvent provoquer des douleurs pelviennes, des fièvres et des pertes vaginales.
Infections Pertes vaginales
#3

Les kystes ovariens causent-ils des symptômes ?

Oui, ils peuvent provoquer des douleurs, des pressions pelviennes ou des saignements.
Kystes ovariens Saignements
#4

Quels sont les signes d'une torsion ovarienne ?

Une douleur aiguë soudaine, des nausées et des vomissements peuvent indiquer une torsion.
Torsion ovarienne Nausées
#5

Les symptômes varient-ils selon l'âge ?

Oui, les symptômes peuvent différer entre les adolescentes et les femmes plus âgées.
Âge Symptômes

Prévention 5

#1

Peut-on prévenir les maladies nécessitant une salpingo-ovariectomie ?

Certaines mesures comme le dépistage régulier et un mode de vie sain peuvent aider.
Dépistage Mode de vie sain
#2

Les antécédents familiaux influencent-ils le risque ?

Oui, des antécédents familiaux de cancers gynécologiques augmentent le risque.
Antécédents familiaux Cancer gynécologique
#3

Le contrôle des infections peut-il réduire le risque ?

Oui, un bon contrôle des infections pelviennes peut diminuer le risque de complications.
Infections pelviennes Complications
#4

Les examens réguliers sont-ils importants ?

Oui, des examens gynécologiques réguliers permettent de détecter précocement des problèmes.
Examens gynécologiques Détection précoce
#5

L'éducation sur la santé reproductive est-elle utile ?

Oui, elle aide à reconnaître les symptômes et à consulter rapidement un professionnel.
Éducation Santé reproductive

Traitements 5

#1

Quelle est la principale indication pour une salpingo-ovariectomie ?

Elle est souvent indiquée pour traiter des cancers, des kystes ou des infections sévères.
Cancer Kystes
#2

Quelles sont les alternatives à la salpingo-ovariectomie ?

Les traitements médicamenteux, la surveillance active ou d'autres interventions chirurgicales peuvent être envisagés.
Traitements médicamenteux Surveillance active
#3

La salpingo-ovariectomie est-elle toujours nécessaire ?

Pas toujours, une évaluation complète est nécessaire pour déterminer la meilleure approche.
Évaluation Approche thérapeutique
#4

Quels soins postopératoires sont nécessaires ?

Le suivi inclut la gestion de la douleur, la surveillance des infections et des contrôles réguliers.
Soins postopératoires Infections
#5

Peut-on conserver la fertilité après cette chirurgie ?

Cela dépend de l'étendue de la chirurgie; une salpingo-ovariectomie unilatérale peut préserver la fertilité.
Fertilité Chirurgie

Complications 5

#1

Quelles sont les complications possibles après une salpingo-ovariectomie ?

Les complications peuvent inclure des infections, des saignements ou des lésions organiques.
Infections Saignements
#2

Comment gérer les douleurs postopératoires ?

Des analgésiques et des techniques de relaxation peuvent aider à gérer la douleur.
Analgésiques Douleurs postopératoires
#3

Y a-t-il un risque de ménopause précoce ?

Oui, si les deux ovaires sont retirés, cela peut entraîner une ménopause précoce.
Ménopause précoce Ovariectomie
#4

Les cicatrices sont-elles une préoccupation ?

Des cicatrices peuvent se former, mais des techniques chirurgicales minimales peuvent réduire leur apparence.
Cicatrices Chirurgie minimale invasive
#5

Comment prévenir les infections postopératoires ?

Maintenir une bonne hygiène, suivre les instructions postopératoires et surveiller les signes d'infection.
Hygiène Infections postopératoires

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les principaux facteurs de risque pour les maladies ovariennes ?

Les facteurs incluent l'âge, les antécédents familiaux et certaines conditions médicales.
Âge Antécédents familiaux
#2

Le tabagisme influence-t-il le risque ?

Oui, le tabagisme est associé à un risque accru de maladies gynécologiques.
Tabagisme Risque accru
#3

L'obésité est-elle un facteur de risque ?

Oui, l'obésité peut augmenter le risque de développer des kystes et des cancers ovariens.
Obésité Kystes
#4

Les troubles hormonaux augmentent-ils le risque ?

Oui, des déséquilibres hormonaux peuvent contribuer à des problèmes ovariens.
Troubles hormonaux Problèmes ovariens
#5

Les antécédents de maladies gynécologiques sont-ils significatifs ?

Oui, des antécédents de maladies comme l'endométriose augmentent le risque de complications.
Antécédents médicaux Endométriose
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 04/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Joanne A de Hullu

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Obstetrics and Gynecology, Radboud University Medical Center, Nijmegen, the Netherlands.

Katja N Gaarenstroom

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Obstetrics and Gynecology, Leiden University Medical Center, Leiden, the Netherlands.

Marian J E Mourits

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Obstetrics and Gynecology, University Medical Center Groningen, University of Groningen, Groningen, the Netherlands.
  • Hereditary Breast and Ovarian Cancer Research Group Netherlands (HEBON), Coordinating Center: Netherlands Cancer Institute, Amsterdam, the Netherlands.

None None

4 publications dans cette catégorie

Helena C van Doorn

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Gynecologic Oncology, Erasmus MC Cancer Institute, University Medical Center Rotterdam, Rotterdam, the Netherlands.

Brigitte F M Slangen

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Gynecology, Maastricht University Medical Center, Maastricht, the Netherlands.

Geertruida H de Bock

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Epidemiology, University Medical Center Groningen, University of Groningen, Groningen, the Netherlands.

Miranda P Steenbeek

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Radboud Institute for Health Sciences, Department of Obstetrics and Gynaecology, Radboud University Medical Center, Nijmegen, the Netherlands.

Angela H E M Maas

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Cardiology, Radboud University Medical Center, Nijmegen, the Netherlands.

Majke H D van Bommel

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Radboud Institute for Health Sciences, Department of Obstetrics and Gynaecology, Radboud University Medical Center, Nijmegen, the Netherlands.

Marc van Beurden

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Centre for Gynecological Oncology Amsterdam, Netherlands Cancer Institute/Antoni van Leeuwenhoek Hospital, Amsterdam, the Netherlands.

Maria C Cusimano

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Obstetrics and Gynecology, University of Toronto, Toronto, Ontario, Canada; Institute of Health Policy, Management, and Evaluation, Dalla Lana School of Public Health, University of Toronto, Toronto, Ontario, Canada; Li Ka Shing Knowledge Institute, St. Michael's Hospital, Toronto, Ontario, Canada.

Rahim Moineddin

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Biostatistics Division, Dalla Lana School of Public Health, University of Toronto, Toronto, Ontario, Canada; Department of Family and Community Medicine, University of Toronto, Toronto, Ontario, Canada.

Maria Chiu

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Health Policy, Management, and Evaluation, Dalla Lana School of Public Health, University of Toronto, Toronto, Ontario, Canada; ICES (formerly the Institute for Clinical Evaluative Sciences), Toronto, Ontario, Canada.

Sarah E Ferguson

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Obstetrics and Gynecology, University of Toronto, Toronto, Ontario, Canada; Division of Gynecologic Oncology, Princess Margaret Cancer Centre and Sinai Health Systems, Toronto, Ontario, Canada.

Suriya Aktar

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • ICES (formerly the Institute for Clinical Evaluative Sciences), Toronto, Ontario, Canada.

Ning Liu

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • ICES (formerly the Institute for Clinical Evaluative Sciences), Toronto, Ontario, Canada.

Nancy N Baxter

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Health Policy, Management, and Evaluation, Dalla Lana School of Public Health, University of Toronto, Toronto, Ontario, Canada; Li Ka Shing Knowledge Institute, St. Michael's Hospital, Toronto, Ontario, Canada; ICES (formerly the Institute for Clinical Evaluative Sciences), Toronto, Ontario, Canada; Melbourne School of Population and Global Health, University of Melbourne, Melbourne, Victoria, Australia. Electronic address: nancy.baxter@unimelb.edu.au.

Michelle Jacobson

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Obstetrics and Gynaecology, University of Toronto (Drs. Norris, Gagnon, Jacobson, Sobel, and Shore); Department of Obstetrics and Gynaecology, Mount Sinai Hospital (Drs. Jacobson and Sobel).

Hidetaka Nomura

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • The Cancer Institute Hospital of Japanese Foundation for Cancer Research, Ariake 3-8-31, Koto-ku, Tokyo, 135-8550, Japan. hidetaka.nomura@jfcr.or.jp.

Sources (10000 au total)

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Perceptions of medical students at Najran University on the effectiveness of problem-based learning and team-based learning.

Team-based learning (TBL) and problem-based learning (PBL) are two effective educational approaches used in medical education for increasing knowledge acquisition, learning motivation, and collaborati... The present study aimed to evaluate the perceptions of current or previous preclinical students at the College of Medicine, Najran University (NU) about the effectiveness of PBL and TBL and to assess ... A cross-sectional survey was conducted on 106 preclinical students at NU, Saudi Arabia. The survey questionnaire was validated by a pilot study and designed based on Kirkpatrick's evaluation model. De... 73.6% of participants enjoyed PBL and found it motivating compared to TBL and classic lectures. PBL was reported as more effective for knowledge acquisition (50%), teamwork (62.3%), and high academic ... It is concluded that PBL was more favored by the students regarding the learning outcomes. TBL was reported to need more individual preparation and effort and require lecturer involvement, suggesting ...

Effectiveness of tutor shadowing on faculty development in problem-based learning.

To enhance tutors' teaching skills, tutor shadowing for novice tutors of problem-based learning (PBL) in addition to conventional faculty development (FD) was applied. This study aimed to develop a tu... This study employed a before-and-after study design with three phases. In phase 1, a TS-scale was elaborated. A validity examination was performed in phase 2. Phase 3 was a study of the effectiveness ... A TS-scale with a 32-item questionnaire of self-rated confidence for PBL tutors was identified in phase 1. In phase 2, 7 experienced specialists in medical education were invited to evaluate the conte... Novice PBL tutors benefit from FD that incorporates tutor shadowing in the 3 key domains of tutoring competencies. The TS-scale developed in this study can be applied in future research on FD design....

The effectiveness of problem-based learning compared with lecture-based learning in surgical education: a systematic review and meta-analysis.

This meta-analysis was conducted to systematically evaluate the impact of problem-based learning (PBL) and lecture-based learning (LBL) teaching models on students' learning in surgical education.... We systematically searched the publications related to the application of PBL and LBL in surgical courses in PubMed, Embase, Web of Science and Cochrane Library databases, the last retrieval time is S... Nine studies were included totally. The results showed that compared with LBL, PBL was superior in clinical competence (SMD = 0.81, 95% CI: 0.12 ~ 1.49, P = 0.020) and student satisfaction (SMD = 2.13... This study showed that the PBL teaching model is more effective than the LBL teaching model in surgical education on the aspects of enhancing clinical competence and student satisfaction. However, fur...

Application of problem based learning (PBL) and case based learning (CBL) in the teaching of international classification of diseases encoding.

To study the application of PBL combined with CBL teaching mode in the teaching of international classification of diseases (ICD) encoding, so as to improve students' grasp of ICD encoding knowledge. ...

Implementation of problem-based learning modules in an introduction to public health course.

With traditional lecture-based learning methods often criticized for their limited ability to foster critical thinking and cognitive engagement, problem-based learning (PBL) has emerged as a promising... PBL was implemented in an undergraduate public health course at a private university in the southeast US. The study was conducted in the Spring of 2022 using a convergent mixed-methods approach. Quant... Results indicated significant improvements in student communication skills, growth mindset, and metacognitive abilities across the semester. The thematic analysis of qualitative responses corroborated... The findings contribute to the growing body of evidence supporting PBL and offer practical insights for implementing PBL in public health education. The study also highlights the need for institutiona...

Measuring group function in problem-based learning: development of a reflection tool.

Problem-based learning (PBL) is a pedagogy involving self-directed learning in small groups around case problems. Group function is important to PBL outcomes, but there is currently poor scaffolding a... Tool development unfolded in four steps: 1) a literature review was conducted to identify existent evaluation tools for group function in PBL, 2) literature findings informed the development of this n... Nineteen scales relating to group function assessment were identified in the literature, lending 18 constructs that mapped into four dimensions: Learning Climate, Facilitation and Process, Engagement ... A four-dimension tool to assist group function reflection in PBL was produced. Its constructs were well supported by literature and experts. Faculty and student stakeholders acknowledged the utility o...

The effectiveness of problem based learning in improving critical thinking, problem-solving and self-directed learning in first-year medical students: A meta-analysis.

The adaptation process for first-year medical students is an important problem because it significantly affects educational activities. The previous study showed that 63% of students had difficulties ... We searched PubMed, ScienceDirect, Cochrane, and Google Scholar databases until June 5, 2021. Search terms included problem-based learning, effectiveness, effectivity, and medical student. We excluded... Seven eligible studies (622 patients) were included. The pooled analysis demonstrated no significant difference between PBL with conventional learning method in critical thinking/knowledge assessment ... The present study concluded that the PBL approach in first-year medical students appeared to be ineffective in improving critical thinking/knowledge, problem-solving, and self-directed compared with t...