Titre : Artériosclérose intracrânienne

Artériosclérose intracrânienne : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Language Development Disorders

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer l'artériosclérose intracrânienne ?

Le diagnostic repose sur l'imagerie cérébrale, comme l'IRM ou le scanner.
Artériosclérose Imagerie par résonance magnétique Tomodensitométrie
#2

Quels tests sont utilisés pour évaluer la circulation cérébrale ?

Des tests comme l'angiographie cérébrale et l'échographie Doppler sont utilisés.
Angiographie Échographie Doppler Circulation cérébrale
#3

Quels signes cliniques indiquent une artériosclérose intracrânienne ?

Des signes comme des maux de tête persistants et des troubles neurologiques peuvent indiquer la maladie.
Maux de tête Troubles neurologiques Signes cliniques
#4

L'évaluation neurologique est-elle nécessaire ?

Oui, une évaluation neurologique complète est essentielle pour le diagnostic.
Évaluation neurologique Diagnostic Neurologie
#5

Peut-on utiliser des biomarqueurs pour le diagnostic ?

Actuellement, il n'existe pas de biomarqueurs spécifiques pour cette condition.
Biomarqueurs Diagnostic Artériosclérose

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes courants de l'artériosclérose intracrânienne ?

Les symptômes incluent des maux de tête, des vertiges et des troubles de la vision.
Maux de tête Vertiges Troubles de la vision
#2

L'artériosclérose intracrânienne cause-t-elle des AVC ?

Oui, elle peut augmenter le risque d'accidents vasculaires cérébraux.
Accident vasculaire cérébral Artériosclérose Complications
#3

Peut-on avoir des symptômes sans douleur ?

Oui, certains patients peuvent présenter des symptômes neurologiques sans douleur.
Symptômes neurologiques Douleur Artériosclérose
#4

Les troubles cognitifs sont-ils fréquents ?

Oui, des troubles cognitifs peuvent survenir en raison de la réduction du flux sanguin.
Troubles cognitifs Flux sanguin Artériosclérose
#5

Les symptômes varient-ils selon l'âge ?

Oui, les symptômes peuvent varier en fonction de l'âge et de la gravité de la maladie.
Âge Symptômes Artériosclérose

Prévention 5

#1

Comment prévenir l'artériosclérose intracrânienne ?

La prévention passe par un mode de vie sain, incluant une alimentation équilibrée et de l'exercice.
Prévention Mode de vie Alimentation équilibrée
#2

Le contrôle de la pression artérielle est-il important ?

Oui, maintenir une pression artérielle normale est crucial pour prévenir la maladie.
Pression artérielle Prévention Artériosclérose
#3

Le tabagisme influence-t-il le risque ?

Oui, le tabagisme augmente le risque d'artériosclérose intracrânienne.
Tabagisme Risque Artériosclérose
#4

L'exercice régulier aide-t-il à prévenir la maladie ?

Oui, l'exercice régulier contribue à la santé cardiovasculaire et à la prévention.
Exercice Santé cardiovasculaire Prévention
#5

Les examens médicaux réguliers sont-ils nécessaires ?

Oui, des examens réguliers aident à détecter les problèmes précocement.
Examens médicaux Prévention Détection précoce

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour l'artériosclérose intracrânienne ?

Les traitements incluent des médicaments pour contrôler la pression artérielle et des interventions chirurgicales.
Médicaments Chirurgie Pression artérielle
#2

Les anticoagulants sont-ils utilisés ?

Oui, les anticoagulants peuvent être prescrits pour prévenir les caillots sanguins.
Anticoagulants Caillots sanguins Prévention
#3

La rééducation est-elle nécessaire après un AVC ?

Oui, la rééducation est souvent nécessaire pour récupérer des fonctions perdues.
Rééducation Accident vasculaire cérébral Fonctions neurologiques
#4

Les changements de mode de vie sont-ils recommandés ?

Oui, des changements comme une alimentation saine et l'exercice sont recommandés.
Mode de vie Alimentation Exercice
#5

Des interventions chirurgicales sont-elles possibles ?

Oui, des interventions comme le pontage ou l'angioplastie peuvent être envisagées.
Pontage Angioplastie Chirurgie

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir ?

Les complications incluent les AVC, les démences et les troubles cognitifs.
Complications Accident vasculaire cérébral Démence
#2

L'artériosclérose intracrânienne peut-elle entraîner des crises ?

Oui, elle peut augmenter le risque de crises épileptiques chez certains patients.
Crises épileptiques Risque Artériosclérose
#3

Les troubles de la mémoire sont-ils une complication ?

Oui, des troubles de la mémoire peuvent survenir en raison de la réduction du flux sanguin.
Troubles de la mémoire Flux sanguin Complications
#4

Peut-on avoir des troubles de l'équilibre ?

Oui, des troubles de l'équilibre peuvent être une complication de cette maladie.
Troubles de l'équilibre Complications Artériosclérose
#5

Les complications sont-elles réversibles ?

Certaines complications peuvent être réversibles avec un traitement approprié.
Réversibilité Complications Traitement

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les principaux facteurs de risque ?

Les facteurs incluent l'hypertension, le diabète, le tabagisme et l'obésité.
Facteurs de risque Hypertension Diabète
#2

L'âge est-il un facteur de risque ?

Oui, le risque d'artériosclérose augmente avec l'âge.
Âge Facteurs de risque Artériosclérose
#3

Le cholestérol élevé influence-t-il le risque ?

Oui, un taux de cholestérol élevé est un facteur de risque significatif.
Cholestérol Facteurs de risque Artériosclérose
#4

Le stress a-t-il un impact sur le risque ?

Oui, le stress chronique peut contribuer à l'augmentation du risque.
Stress Facteurs de risque Artériosclérose
#5

Les antécédents familiaux jouent-ils un rôle ?

Oui, des antécédents familiaux d'artériosclérose augmentent le risque.
Antécédents familiaux Facteurs de risque Artériosclérose
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 26/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Daniel Bos

6 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Epidemiology, Erasmus Medical Center, Rotterdam, CA, The Netherlands.
  • Department of Radiology and Nuclear Medicine, Erasmus Medical Center, Rotterdam, CA, The Netherlands.
  • Department of Epidemiology, Harvard T.H. Chan School of Public Health, Boston, Massachusetts, USA.

Meike W Vernooij

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Epidemiology, Erasmus Medical Center, Rotterdam, CA, The Netherlands.
  • Department of Radiology and Nuclear Medicine, Erasmus Medical Center, Rotterdam, CA, The Netherlands.

M Arfan Ikram

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Epidemiology, Erasmus Medical Center, Rotterdam, CA, The Netherlands.
Publications dans "Artériosclérose intracrânienne" :

Tim C van den Beukel

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Epidemiology, Erasmus Medical Center, Rotterdam, CA, The Netherlands.
  • Department of Radiology and Nuclear Medicine, Erasmus Medical Center, Rotterdam, CA, The Netherlands.
  • Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Utrecht, Utrecht, GA, The Netherlands.
Publications dans "Artériosclérose intracrânienne" :

Frank J Wolters

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Epidemiology, Erasmus Medical Center, Rotterdam, CA, The Netherlands.
  • Department of Neurology, Erasmus Medical Center, Rotterdam, CA, The Netherlands.
  • Alzheimer Center, Erasmus Medical Center, Rotterdam, CA, The Netherlands.
Publications dans "Artériosclérose intracrânienne" :

Pim A de Jong

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Utrecht, Utrecht, GA, The Netherlands.
Publications dans "Artériosclérose intracrânienne" :

Janine E van der Toorn

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Epidemiology (T.C.v.d.B., J.E.v.d.T., M.W.V., M.K., M.K.I., D.B.), Erasmus MC, University Medical Centre, Rotterdam, the Netherlands.
  • Department of Radiology and Nuclear Medicine (T.C.v.d.B., J.E.v.d.T., M.W.V., A.v.d.L., D.B.), Erasmus MC, University Medical Centre, Rotterdam, the Netherlands.

Maryam Kavousi

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Epidemiology (T.C.v.d.B., J.E.v.d.T., M.W.V., M.K., M.K.I., D.B.), Erasmus MC, University Medical Centre, Rotterdam, the Netherlands.

Yanhua Hu

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Departments of Cardiology (K.C., R.M., P.Z., X.X., L.J., Y.H., X.H., Qingbo Xu), the First Affiliated Hospital, Zhejiang University School of Medicine, Hangzhou, China.
Publications dans "Artériosclérose intracrânienne" :

Qingzhong Xiao

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Centre for Clinical Pharmacology, William Harvey Research Institute, Faculty of Medicine and Dentistry, Queen Mary University of London, United Kingdom (H.W., Qingzhong Xiao).
Publications dans "Artériosclérose intracrânienne" :

Qingbo Xu

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Departments of Cardiology (K.C., R.M., P.Z., X.X., L.J., Y.H., X.H., Qingbo Xu), the First Affiliated Hospital, Zhejiang University School of Medicine, Hangzhou, China.
Publications dans "Artériosclérose intracrânienne" :

Shuohua Chen

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Healthcare Center, Kailuan Medical group, Tangshan.
Publications dans "Artériosclérose intracrânienne" :

Shouling Wu

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Cardiology, Kailuan General Hospital, North China University of Science and Technology.
Publications dans "Artériosclérose intracrânienne" :

Xavier Pintó

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Unidad de Riesgo Vascular, Servicio de Medicina Interna, Hospital Universitario de Bellvitge. CiberObn. Idibell. Fipec. Universidad de Barcelona, Hospitalet de Llobregat, Barcelona, España. Electronic address: xpinto@bellvitgehospital.cat.
Publications dans "Artériosclérose intracrânienne" :

Luis Masana

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Unitat de Medicina Vascular i Metabolisme, Hospital Universitari Sant Joan. Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV). CIBERDEM. Universidad Rovira i Virgili, Reus, Tarragona, España.
Publications dans "Artériosclérose intracrânienne" :

None None

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Publications dans "Artériosclérose intracrânienne" :

Katrien De Vusser

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Microbiology and Immunology, KU Leuven - University of Leuven, Leuven, Belgium.
  • Department of Nephrology and Renal Transplantation, University Hospitals Leuven, Leuven, Belgium.
Publications dans "Artériosclérose intracrânienne" :

Dries Martens

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Centre for Environmental Sciences, Hasselt University, Hasselt, Belgium.
Publications dans "Artériosclérose intracrânienne" :

Evelyne Lerut

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Imaging and Pathology, KU Leuven - University of Leuven, Leuven, Belgium.
  • Department of Pathology, University Hospitals Leuven, Leuven, Belgium.
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Dirk Kuypers

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Microbiology and Immunology, KU Leuven - University of Leuven, Leuven, Belgium.
  • Department of Nephrology and Renal Transplantation, University Hospitals Leuven, Leuven, Belgium.
Publications dans "Artériosclérose intracrânienne" :

Sources (10000 au total)

Can Retrieval Practice Facilitate Verb Learning in Children With Developmental Language Disorder and Their Peers With Typical Language Development?

Children with developmental language disorder (DLD) have well-documented verb learning difficulties. In this study, we asked whether the inclusion of retrieval practice during the learning period woul... Eleven children with DLD (... Recall testing immediately after the learning period and 1 week later revealed greater recall for novel verbs in the RSR condition than for novel verbs in the RS condition. This was true for both grou... Retrieval practice provides benefits to verb learning-an important finding given the challenges that verbs present to children with DLD. However, these benefits do not appear to automatically translat...

The Language Environment at Home of Children With (a Suspicion of) a Developmental Language Disorder and Relations With Standardized Language Measures.

This study compares the home language environments of children with (a suspicion of) developmental language disorder (DLD) with that of children with typical development (TD). It does so by adopting n... Ninety-nine 2- to 4-year-old toddlers participated: 59 with (a suspicion of) DLD and 40 with TD. LENA metrics on adult word count, conversational turn count, and child vocalization count were obtained... We found lower adult word count, conversational turn count, and child vocalization count in the DLD group, independent of multilingualism but not of parental education. In the DLD group, receptive voc... Toddlers with (a suspicion of) DLD vocalize less at home than children with TD. They also hear fewer adult words and experience fewer conversational turns. Children with DLD's language outcomes are to...

Language intervention in bilingual children with developmental language disorder: A systematic review.

Although there is a growing body of literature on cognitive and language processing in bilingual children with developmental language disorder (DLD), there is a major gap in the evidence for language ... To examine evidence for language intervention and cross-language transfer effects in bilingual children with DLD. Specifically, the study aimed to review intervention evidence targeting non-linguistic... We carried out searches in five electronic databases: CINAHL, Scopus, Psychinfo, Proquest and Sciencedirect. Data from selected papers were extracted and organized into the three following categories:... We included 14 papers in the review. The majority indicated evidence for vocabulary intervention. There was limited evidence for intervention targeting phonology or morphosyntax. Cross-language genera... The present review indicates that there is a significant gap in the literature regarding language intervention for several key language areas such as morphosyntax, narrative skills and literacy. There... What is already known on the subject Previous studies have examined the effects of bi- and monolingual intervention in bilingual children with DLD. Although the results indicated superior effects for ...

Speech-Language Pathologists' Perceptions of Language and Literacy Instruction for Pre-K Children With Developmental Language Disorder.

Speech-language pathologists (SLPs) have multiple roles and responsibilities related to language and literacy instruction in schools. The purpose of this exploratory, qualitative study was to analyze ... Eight school-based SLPs participated in a 1-hr virtual focus group conducted via Zoom recording technology. The researchers used a conventional content analysis approach to analyze the focus group dat... The researchers developed two themes: (a) SLPs identified repeated exposure to books, peer interaction, and teaching vocabulary with visual supports and props as key elements of language and literacy ... SLPs identified several instructional practices inclusive pre-K teachers could be taught to use during professional development programs to support the emergent literacy development of children with D...

Predictors of Reading Development Among School-Age Bilingual Children With Developmental Language Disorder: A Scoping Review.

Systematic reviews of bilingual children's reading development are very limited, and none of which solely focus on predictors of reading difficulties among those with developmental language disorder (... The search parameters used in this scoping review included peer-reviewed journal articles written in English from 2000 to 2022 in order to synthesize the most recent empirical work, a focus on early c... The present review yielded nine articles, which all examined the predictive validity of either a measure or task with the ultimate goal of improving early identification of reading difficulties. Signi... To conclude, this review demonstrates that this is a highly under-researched topic. To have ended up including only nine articles that fit the criteria of our search reveals a large gap in the researc...

Developmental Language Disorder Terminology: A Survey of Speech-Language Pathologists' Use and Knowledge.

Developmental language disorder (DLD) is a relatively new, internationally promoted term to describe individuals with language impairments not secondary to a biomedical condition. This study aimed to ... After completing an online presurvey to evaluate current comfort levels in using DLD terminology and current knowledge of DLD, currently practicing SLPs viewed a 45-min prerecorded educational video o... After filtering to remove likely fraudulent responders, we included 77 participants in all analyses. Presurvey Likert scale responses indicated at least some comfort in using DLD terminology. Addition... Despite some limitations, it was concluded that diffusion efforts, such as educational presentations, are likely to increase SLPs' comfort levels in using DLD terminology and SLPs' knowledge of DLD.... https://doi.org/10.23641/asha.22344349....

Gesture-speech integration is related to vocabulary skills in children with developmental language disorder, Williams syndrome and typical development.

Individuals with developmental language disorder or Williams syndrome are reported to use more gestures than individuals with typical development. However, these two groups differ considerably in visu... We first examined whether children with both developmental language disorder and children Williams syndrome do indeed use more gestures. Our second aim was to disentangle the role of vocabulary and vi... In a cross-sectional group design, three participant groups watched and then retold a cartoon: children with typical development (n = 25), children with developmental language disorder (n = 25) and ch... Between-group comparisons showed that individuals with developmental language disorder or Williams syndrome did indeed use more gestures. Poisson loglinear modelling demonstrated that a relative highe... Regardless of neurodevelopmental condition or typical development, a higher use of supplementary gestures was influenced by expressive vocabulary skills. Children with lower vocabulary skills spontane... What is already known on the subject Children with developmental language disorder and children with Williams syndrome are more inclined to use gestures than typically developing children. Research co...