Titre : Théorie freudienne

Théorie freudienne : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Language Development Disorders

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer un complexe d'Œdipe ?

Le diagnostic repose sur l'analyse des rêves, des associations libres et des comportements infantiles.
Complexe d'Œdipe Psychanalyse
#2

Quels signes indiquent un conflit intrapsychique ?

Des symptômes tels que l'anxiété, la dépression ou des comportements compulsifs peuvent indiquer un conflit.
Anxiété Dépression
#3

Qu'est-ce qu'une névrose selon Freud ?

Une névrose est un trouble psychologique causé par des conflits inconscients non résolus.
Névrose Psychanalyse
#4

Comment identifier un mécanisme de défense ?

Les mécanismes de défense se manifestent par des comportements tels que le déni ou la rationalisation.
Mécanismes de défense Psychologie
#5

Quels tests sont utilisés en psychanalyse ?

Des tests projectifs comme le Rorschach ou l'énoncé de TAT sont souvent utilisés.
Tests projectifs Psychanalyse

Symptômes 5

#1

Quels symptômes sont liés à la répression ?

La répression peut entraîner des troubles de l'humeur, des phobies ou des comportements compulsifs.
Répression Troubles de l'humeur
#2

Comment se manifeste l'angoisse selon Freud ?

L'angoisse se manifeste par des sensations physiques, des pensées intrusives et des comportements d'évitement.
Angoisse Psychanalyse
#3

Quels sont les signes d'un transfert ?

Le transfert se manifeste par des émotions intenses envers le thérapeute, souvent basées sur des relations passées.
Transfert Psychanalyse
#4

Quels symptômes indiquent une fixation ?

Une fixation peut se traduire par des comportements immatures ou des difficultés relationnelles à l'âge adulte.
Fixation Développement psychosexuel
#5

Comment reconnaître une projection ?

La projection se manifeste par l'attribution de ses propres sentiments ou pensées à autrui.
Projection Mécanismes de défense

Prévention 5

#1

Comment prévenir les troubles psychologiques ?

La prévention passe par la sensibilisation à la santé mentale et l'éducation émotionnelle dès l'enfance.
Prévention Santé mentale
#2

Quel rôle joue l'éducation émotionnelle ?

L'éducation émotionnelle aide les individus à reconnaître et gérer leurs émotions, réduisant ainsi les risques de troubles.
Éducation émotionnelle Santé mentale
#3

Comment favoriser un environnement sain ?

Un environnement familial stable et communicatif favorise le développement émotionnel positif.
Environnement familial Développement émotionnel
#4

Quels sont les signes d'alerte à surveiller ?

Des changements de comportement, d'humeur ou des difficultés relationnelles peuvent être des signes d'alerte.
Signes d'alerte Santé mentale
#5

Comment encourager la résilience ?

Encourager la résilience passe par le soutien social, l'empathie et le développement de compétences d'adaptation.
Résilience Soutien social

Traitements 5

#1

Quel est le but de la psychanalyse ?

Le but est d'explorer l'inconscient pour résoudre des conflits psychologiques et améliorer le bien-être.
Psychanalyse Thérapie
#2

Comment fonctionne l'association libre ?

L'association libre consiste à exprimer sans censure toutes les pensées qui viennent à l'esprit.
Association libre Psychanalyse
#3

Quels sont les effets de l'interprétation des rêves ?

L'interprétation des rêves aide à comprendre les désirs inconscients et les conflits psychologiques.
Interprétation des rêves Psychanalyse
#4

Quelles techniques sont utilisées en psychanalyse ?

Les techniques incluent l'écoute active, l'interprétation et l'analyse des résistances.
Techniques psychanalytiques Thérapie
#5

Comment se déroule une séance de psychanalyse ?

Une séance typique implique des échanges verbaux où le patient exprime librement ses pensées et émotions.
Séance de psychanalyse Thérapie

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent résulter d'une névrose ?

Les complications incluent des troubles de l'humeur, des problèmes relationnels et des comportements autodestructeurs.
Névrose Troubles de l'humeur
#2

Comment la répression affecte-t-elle la santé mentale ?

La répression peut mener à des troubles anxieux, dépressifs et à des comportements dysfonctionnels.
Répression Santé mentale
#3

Quels risques sont associés à un transfert mal géré ?

Un transfert mal géré peut entraîner des ruptures de la relation thérapeutique et des complications émotionnelles.
Transfert Relation thérapeutique
#4

Comment une fixation peut-elle affecter la vie adulte ?

Une fixation peut entraîner des comportements immatures et des difficultés dans les relations interpersonnelles.
Fixation Développement psychosexuel
#5

Quels effets peut avoir une mauvaise interprétation des rêves ?

Une mauvaise interprétation peut renforcer des croyances erronées et aggraver des conflits internes.
Interprétation des rêves Conflits internes

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs augmentent le risque de névrose ?

Des antécédents familiaux de troubles mentaux, un stress chronique et des traumatismes précoces augmentent le risque.
Névrose Facteurs de risque
#2

Comment l'environnement familial influence-t-il la santé mentale ?

Un environnement familial dysfonctionnel peut favoriser le développement de conflits psychologiques et de névroses.
Environnement familial Santé mentale
#3

Quel rôle joue le stress dans les troubles psychologiques ?

Le stress chronique peut exacerber les conflits inconscients et déclencher des troubles psychologiques.
Stress Troubles psychologiques
#4

Quels sont les impacts des traumatismes précoces ?

Les traumatismes précoces peuvent affecter le développement émotionnel et augmenter le risque de troubles mentaux.
Traumatismes précoces Développement émotionnel
#5

Comment les relations interpersonnelles influencent-elles la santé mentale ?

Des relations interpersonnelles instables ou conflictuelles peuvent contribuer à des troubles psychologiques.
Relations interpersonnelles Santé mentale
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 29/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Jessica Tran The

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • INSERM U1077 Neuropsychologie et Imagerie de la Mémoire Humaine, Caen, France.
  • Centre Hospitalier Universitaire de Caen, Caen, France.
  • Université de Caen Normandie, Caen, France.
  • Ecole Pratique des Hautes Etudes, Université Paris Sciences et Lettres, Paris, France.
  • Agalma Foundation Geneva, Geneva, Switzerland.
  • Cyceron, Caen, France.

Jean-Philippe Ansermet

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • École Polytechnique Fédérale de Lausanne, Lausanne, Switzerland.

Michael Kirsch

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Physiological Chemistry, Essen University Hospital, Essen, Germany.

Ingegerd Bergbom

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Health and Caring Sciences, Sahlgrenska Academy, University of Gothenburg and Åbo Akademi University, Vasa, Finland.

Dagfinn Nåden

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Nursing and Health Promotion, Oslo Metropolitan University, Oslo, Norway.

Lisbet Nyström

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Åbo Akademi University, Vasa, Finland.

Giulia Battilotti

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Mathematics, University of Padua, Via Trieste, 63, 35122 Padova, Italy.
Publications dans "Théorie freudienne" :

Miloš Borozan

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurosciences, Imaging and Clinical Sciences, G. d'Annunzio University of Chieti-Pescara, Via dei Vestini, 31, 66100 Chieti, Italy.
  • Center for Advanced Studies and Technologies (C.A.S.T.), Via Luigi Polacchi, 11, 66100 Chieti, Italy.
Publications dans "Théorie freudienne" :

Rosapia Lauro Grotto

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Health Sciences, University of Florence, Via San Salvi, 12, 50135 Firenze, Italy.
Publications dans "Théorie freudienne" :

Pierre J Magistretti

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Agalma Foundation Geneva, Geneva, Switzerland.
  • Division of Biological and Environmental Sciences and Engineering (BESE), King Abdullah University of Science and Technology, Thuwal, Saudi Arabia.
  • Brain Mind Institute, Swiss Federal Institute of Technology Lausanne, Lausanne, Switzerland.

Francois Ansermet

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Agalma Foundation Geneva, Geneva, Switzerland.
  • Département de Psychiatrie, Faculté de Médecine, Université de Genève, Geneva, Switzerland.

Matthew Webb

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Psychiatry Trainee, Royal Australian New Zealand College of Psychiatry, South Eastern Sydney Local Health Network, Sydney, Australia.
Publications dans "Théorie freudienne" :

Pierre Magistretti

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Agalma Foundation Geneva, Geneva, Switzerland.
  • Institut de L'esprit de Cerveau, École Polytechnique Fédérale de Lausanne, Sion, Switzerland.
  • Lausanne University Hospital (CHUV), Lausanne, Switzerland.

François Ansermet

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Faculty of Biology and Medicine, Université de Lausanne, Lausanne, Switzerland.
  • Agalma Foundation Geneva, Geneva, Switzerland.
  • Faculté de Médecine, Département de Psychiatrie, Université de Genève, Geneva, Switzerland.

Arthur A Lynch

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Arthur Lynch, 308 East 84th St., New York, NY 10028. E-mail: aal5@columbia.edu.
Publications dans "Théorie freudienne" :

Janet L Bachant

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Arthur Lynch, 308 East 84th St., New York, NY 10028. E-mail: aal5@columbia.edu.
Publications dans "Théorie freudienne" :

Arnold D Richards

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Arthur Lynch, 308 East 84th St., New York, NY 10028. E-mail: aal5@columbia.edu.
Publications dans "Théorie freudienne" :

Michael B Buchholz

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Social Psychology and Ph.D. Program, International Psychoanalytic University Berlin (IPU), Berlin, Germany.
Publications dans "Théorie freudienne" :

Nick Haslam

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Melbourne School of Psychological Sciences, The University of Melbourne, Parkville, VIC, Australia.
Publications dans "Théorie freudienne" :

Lotus Ye

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Melbourne School of Psychological Sciences, The University of Melbourne, Parkville, VIC, Australia.
Publications dans "Théorie freudienne" :

Sources (10000 au total)

Can Retrieval Practice Facilitate Verb Learning in Children With Developmental Language Disorder and Their Peers With Typical Language Development?

Children with developmental language disorder (DLD) have well-documented verb learning difficulties. In this study, we asked whether the inclusion of retrieval practice during the learning period woul... Eleven children with DLD (... Recall testing immediately after the learning period and 1 week later revealed greater recall for novel verbs in the RSR condition than for novel verbs in the RS condition. This was true for both grou... Retrieval practice provides benefits to verb learning-an important finding given the challenges that verbs present to children with DLD. However, these benefits do not appear to automatically translat...

The Language Environment at Home of Children With (a Suspicion of) a Developmental Language Disorder and Relations With Standardized Language Measures.

This study compares the home language environments of children with (a suspicion of) developmental language disorder (DLD) with that of children with typical development (TD). It does so by adopting n... Ninety-nine 2- to 4-year-old toddlers participated: 59 with (a suspicion of) DLD and 40 with TD. LENA metrics on adult word count, conversational turn count, and child vocalization count were obtained... We found lower adult word count, conversational turn count, and child vocalization count in the DLD group, independent of multilingualism but not of parental education. In the DLD group, receptive voc... Toddlers with (a suspicion of) DLD vocalize less at home than children with TD. They also hear fewer adult words and experience fewer conversational turns. Children with DLD's language outcomes are to...

Language intervention in bilingual children with developmental language disorder: A systematic review.

Although there is a growing body of literature on cognitive and language processing in bilingual children with developmental language disorder (DLD), there is a major gap in the evidence for language ... To examine evidence for language intervention and cross-language transfer effects in bilingual children with DLD. Specifically, the study aimed to review intervention evidence targeting non-linguistic... We carried out searches in five electronic databases: CINAHL, Scopus, Psychinfo, Proquest and Sciencedirect. Data from selected papers were extracted and organized into the three following categories:... We included 14 papers in the review. The majority indicated evidence for vocabulary intervention. There was limited evidence for intervention targeting phonology or morphosyntax. Cross-language genera... The present review indicates that there is a significant gap in the literature regarding language intervention for several key language areas such as morphosyntax, narrative skills and literacy. There... What is already known on the subject Previous studies have examined the effects of bi- and monolingual intervention in bilingual children with DLD. Although the results indicated superior effects for ...

Speech-Language Pathologists' Perceptions of Language and Literacy Instruction for Pre-K Children With Developmental Language Disorder.

Speech-language pathologists (SLPs) have multiple roles and responsibilities related to language and literacy instruction in schools. The purpose of this exploratory, qualitative study was to analyze ... Eight school-based SLPs participated in a 1-hr virtual focus group conducted via Zoom recording technology. The researchers used a conventional content analysis approach to analyze the focus group dat... The researchers developed two themes: (a) SLPs identified repeated exposure to books, peer interaction, and teaching vocabulary with visual supports and props as key elements of language and literacy ... SLPs identified several instructional practices inclusive pre-K teachers could be taught to use during professional development programs to support the emergent literacy development of children with D...

Predictors of Reading Development Among School-Age Bilingual Children With Developmental Language Disorder: A Scoping Review.

Systematic reviews of bilingual children's reading development are very limited, and none of which solely focus on predictors of reading difficulties among those with developmental language disorder (... The search parameters used in this scoping review included peer-reviewed journal articles written in English from 2000 to 2022 in order to synthesize the most recent empirical work, a focus on early c... The present review yielded nine articles, which all examined the predictive validity of either a measure or task with the ultimate goal of improving early identification of reading difficulties. Signi... To conclude, this review demonstrates that this is a highly under-researched topic. To have ended up including only nine articles that fit the criteria of our search reveals a large gap in the researc...

Developmental Language Disorder Terminology: A Survey of Speech-Language Pathologists' Use and Knowledge.

Developmental language disorder (DLD) is a relatively new, internationally promoted term to describe individuals with language impairments not secondary to a biomedical condition. This study aimed to ... After completing an online presurvey to evaluate current comfort levels in using DLD terminology and current knowledge of DLD, currently practicing SLPs viewed a 45-min prerecorded educational video o... After filtering to remove likely fraudulent responders, we included 77 participants in all analyses. Presurvey Likert scale responses indicated at least some comfort in using DLD terminology. Addition... Despite some limitations, it was concluded that diffusion efforts, such as educational presentations, are likely to increase SLPs' comfort levels in using DLD terminology and SLPs' knowledge of DLD.... https://doi.org/10.23641/asha.22344349....

Gesture-speech integration is related to vocabulary skills in children with developmental language disorder, Williams syndrome and typical development.

Individuals with developmental language disorder or Williams syndrome are reported to use more gestures than individuals with typical development. However, these two groups differ considerably in visu... We first examined whether children with both developmental language disorder and children Williams syndrome do indeed use more gestures. Our second aim was to disentangle the role of vocabulary and vi... In a cross-sectional group design, three participant groups watched and then retold a cartoon: children with typical development (n = 25), children with developmental language disorder (n = 25) and ch... Between-group comparisons showed that individuals with developmental language disorder or Williams syndrome did indeed use more gestures. Poisson loglinear modelling demonstrated that a relative highe... Regardless of neurodevelopmental condition or typical development, a higher use of supplementary gestures was influenced by expressive vocabulary skills. Children with lower vocabulary skills spontane... What is already known on the subject Children with developmental language disorder and children with Williams syndrome are more inclined to use gestures than typically developing children. Research co...