Titre : Gravitation

Gravitation : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Problem-Based Learning

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment évaluer l'impact de la gravitation sur la santé ?

Des études cliniques et des tests physiologiques mesurent les effets de la gravitation.
Gravitation Santé Physiologie
#2

Quels tests sont utilisés pour diagnostiquer des troubles liés à la gravitation ?

Des tests d'équilibre, d'ostéodensitométrie et d'imagerie sont couramment utilisés.
Équilibre Ostéodensitométrie Imagerie médicale
#3

La gravitation affecte-t-elle les résultats des tests médicaux ?

Oui, la gravitation peut influencer les résultats, notamment en microgravité.
Gravitation Tests médicaux Microgravité
#4

Quels symptômes peuvent indiquer un problème lié à la gravitation ?

Des vertiges, des troubles de l'équilibre et des douleurs musculo-squelettiques.
Vertiges Troubles de l'équilibre Douleurs musculo-squelettiques
#5

Comment la gravitation est-elle mesurée en milieu médical ?

Elle est mesurée par des capteurs et des dispositifs de surveillance en laboratoire.
Mesure de la gravitation Capteurs Laboratoire

Symptômes 5

#1

Quels symptômes sont liés à une exposition prolongée à la microgravité ?

Fatigue, perte de masse musculaire, troubles de la vision et désorientation.
Microgravité Fatigue Troubles de la vision
#2

La gravitation peut-elle causer des douleurs articulaires ?

Oui, des changements de pression et de gravité peuvent entraîner des douleurs articulaires.
Douleurs articulaires Pression Gravité
#3

Quels effets la gravitation a-t-elle sur le système cardiovasculaire ?

Elle peut provoquer des modifications de la circulation sanguine et de la pression artérielle.
Système cardiovasculaire Circulation sanguine Pression artérielle
#4

Comment la gravitation affecte-t-elle le système nerveux ?

Elle peut entraîner des troubles de la coordination et des réflexes en microgravité.
Système nerveux Coordination Réflexes
#5

Quels symptômes psychologiques peuvent survenir en microgravité ?

Anxiété, dépression et troubles du sommeil sont fréquents en microgravité.
Anxiété Dépression Troubles du sommeil

Prévention 5

#1

Quelles mesures préventives peuvent réduire les risques liés à la gravitation ?

Des exercices réguliers et une alimentation équilibrée sont essentiels.
Prévention Exercices Alimentation équilibrée
#2

Comment les astronautes se préparent-ils aux effets de la gravitation ?

Ils suivent des programmes d'entraînement physique et des simulations de microgravité.
Astronautes Entraînement physique Simulations
#3

Quels conseils de santé sont donnés aux personnes en microgravité ?

Hydratation, exercices quotidiens et suivi médical régulier sont recommandés.
Hydratation Exercices Suivi médical
#4

La formation en gravité zéro est-elle nécessaire pour les astronautes ?

Oui, elle est cruciale pour préparer le corps aux défis de la microgravité.
Formation Gravité zéro Préparation
#5

Quels équipements sont utilisés pour prévenir les effets de la gravitation ?

Des dispositifs de résistance et des simulateurs de gravité sont utilisés.
Équipements Dispositifs de résistance Simulateurs de gravité

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour les effets de la microgravité ?

La rééducation physique, la thérapie par l'exercice et des suppléments nutritionnels.
Rééducation physique Thérapie par l'exercice Suppléments nutritionnels
#2

Comment prévenir les effets négatifs de la gravitation en médecine spatiale ?

Des programmes d'exercice et des régimes alimentaires adaptés sont recommandés.
Médecine spatiale Exercice Régime alimentaire
#3

Les médicaments peuvent-ils aider à contrer les effets de la gravitation ?

Oui, certains médicaments peuvent soulager les symptômes liés à la gravité.
Médicaments Symptômes Gravité
#4

Quelles thérapies sont efficaces pour les troubles d'équilibre ?

La thérapie vestibulaire et les exercices de rééducation sont souvent utilisés.
Thérapie vestibulaire Rééducation Troubles d'équilibre
#5

Comment la nutrition peut-elle aider en cas de troubles liés à la gravitation ?

Une nutrition adéquate soutient la santé musculaire et osseuse en microgravité.
Nutrition Santé musculaire Santé osseuse

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir en microgravité ?

Atrophie musculaire, perte osseuse et troubles cardiovasculaires sont possibles.
Complications Atrophie musculaire Perte osseuse
#2

Les troubles de la vision sont-ils une complication de la microgravité ?

Oui, des changements de pression intracrânienne peuvent affecter la vision.
Troubles de la vision Pression intracrânienne Microgravité
#3

Comment la gravitation influence-t-elle les maladies chroniques ?

Elle peut aggraver certaines maladies chroniques, comme l'ostéoporose.
Maladies chroniques Ostéoporose Gravitation
#4

Quelles sont les conséquences psychologiques de la gravitation ?

Isolement et stress peuvent entraîner des troubles psychologiques en microgravité.
Conséquences psychologiques Isolement Stress
#5

Les effets de la gravitation peuvent-ils être réversibles ?

Oui, avec un traitement approprié et des exercices, de nombreux effets peuvent être inversés.
Effets réversibles Traitement Exercices

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs augmentent les risques liés à la gravitation ?

L'âge, la condition physique et des antécédents médicaux peuvent augmenter les risques.
Facteurs de risque Âge Condition physique
#2

Les personnes âgées sont-elles plus vulnérables aux effets de la gravitation ?

Oui, elles peuvent avoir une plus grande susceptibilité aux troubles musculo-squelettiques.
Personnes âgées Vulnérabilité Troubles musculo-squelettiques
#3

Comment le mode de vie influence-t-il les risques liés à la gravitation ?

Un mode de vie sédentaire augmente le risque de complications liées à la gravité.
Mode de vie Sédentarité Complications
#4

Les antécédents médicaux jouent-ils un rôle dans les risques de gravitation ?

Oui, des conditions comme l'ostéoporose ou les maladies cardiovasculaires augmentent les risques.
Antécédents médicaux Ostéoporose Maladies cardiovasculaires
#5

Les astronautes ont-ils des facteurs de risque spécifiques ?

Oui, leur exposition prolongée à la microgravité les rend plus susceptibles à divers troubles.
Astronautes Facteurs de risque Microgravité
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 11/02/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Hadi Godazgar

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Affiliations :
  • Max-Planck-Institut für Gravitationsphysik (Albert-Einstein-Institut), Mühlenberg 1, D-14476 Potsdam, Germany.
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Mahdi Godazgar

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Affiliations :
  • School of Mathematical Sciences, Queen Mary University of London, Mile End Road, London E1 4NS, United Kingdom.
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Nicolás Yunes

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Affiliations :
  • eXtreme Gravity Institute, Department of Physics, Montana State University, Bozeman, MT, USA. nicolas.yunes@montana.edu.
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Thomas W Baumgarte

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Affiliations :
  • Department of Physics and Astronomy, Bowdoin College, Brunswick, Maine 04011, USA.

Carsten Gundlach

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Affiliations :
  • School of Mathematical Sciences, University of Southampton, Southampton SO17 1BJ, United Kingdom.

David Hilditch

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Affiliations :
  • Centro de Astrofísica e Gravitação-CENTRA, Departamento de Física, Instituto Superior Técnico-IST, Universidade de Lisboa-UL, Avenida Rovisco Pais 1, 1049-001 Lisboa, Portugal.

Anton Khirnov

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Affiliations :
  • Institute of Theoretical Physics, Faculty of Mathematics and Physics, Charles University, CZ-180 00 Prague, Czech Republic.

Tomáš Ledvinka

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Affiliations :
  • Institute of Theoretical Physics, Faculty of Mathematics and Physics, Charles University, CZ-180 00 Prague, Czech Republic.

Julio Parra-Martinez

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Affiliations :
  • Walter Burke Institute for Theoretical Physics, California Institute of Technology, Pasadena, California 91125, USA.

Michael S Ruf

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Affiliations :
  • Physikalisches Institut, Albert-Ludwigs Universität Freiburg, D-79104 Freiburg, Germany.

Marc Kamionkowski

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  • Department of Physics and Astronomy, Johns Hopkins University, 3400 N. Charles Street, Baltimore, Maryland 21218, USA.
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Mariateresa Crosta

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  • Astrophysical Observatory of Turin (OATo)-INAF, via Osservatorio 20, 10025, Pino, Torinese, Italy. mariateresa.crosta@inaf.it.
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Mario Gilberto Lattanzi

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  • Astrophysical Observatory of Turin (OATo)-INAF, via Osservatorio 20, 10025, Pino, Torinese, Italy.
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Christophe Le Poncin-Lafitte

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Affiliations :
  • SYRTE, Observatoire de Paris, Université PSL, CNRS, Sorbonne Université, LNE, 61 avenue de l'Observatoire, 75014, Paris, France.
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Mario Gai

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  • Astrophysical Observatory of Turin (OATo)-INAF, via Osservatorio 20, 10025, Pino, Torinese, Italy.
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Qi Zhaoxiang

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  • Chinese Academy of Sciences (CAS), Shanghai Astronomical Observatory (SHAO), 80 Nandan Road, Shanghai, 200030, China.
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Alberto Vecchiato

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  • Astrophysical Observatory of Turin (OATo)-INAF, via Osservatorio 20, 10025, Pino, Torinese, Italy.
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Shinya Yamasaki

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  • Department of Chemistry, Faculty of Pure and Applied Sciences and Center for Research in Isotopes and Environmental Dynamics, University of Tsukuba, 1-1-1 Tennodai, Tsukuba, Ibaraki, 305-8577, Japan. Electronic address: s-yamasaki@ied.tsukuba.ac.jp.
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Hikaru Saito

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Affiliations :
  • Graduate School of Pure and Applied Sciences, University of Tsukuba, 1-1-1 Tennodai, Tsukuba, Ibaraki, 305-8577, Japan.
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Tsukasa Nakamura

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Affiliations :
  • Graduate School of Science and Technology, University of Tsukuba, 1-1-1 Tennodai, Tsukuba, Ibaraki, 305-8577, Japan.
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Simulation-Based Learning Combined with Case and Problem-Based Learning in the Clinical Education of Joint Surgery.

Traditional education of clinical training mainly relies on a single mode of lecture-based learning (LBL), in which the teacher lectures and the students listen, and the teaching effect is often unsat... Through objective evaluation of joint surgery students' theoretical knowledge and clinical skills, and subjective evaluation of teaching quality by anonymous questionnaire, the teaching effects of LBL... Sixty students who participated in the standardized training of residents in the Center for Joint Surgery, Southwest Hospital, Army University, China from March 2020 to September 2021 were selected an... The scores of theoretical knowledge, clinical skills and total score of group C were (86.40 ± 9.76), (92.15 ± 4.49), (88.70 ± 5.75) points respectively, which were significantly higher than (78.80 ± 1... SBL combined with CPBL teaching mode can effectively improve the theoretical knowledge and clinical skills of the students, which could improve self-assessment and teaching satisfaction rate, and is w...

Perceptions of medical students at Najran University on the effectiveness of problem-based learning and team-based learning.

Team-based learning (TBL) and problem-based learning (PBL) are two effective educational approaches used in medical education for increasing knowledge acquisition, learning motivation, and collaborati... The present study aimed to evaluate the perceptions of current or previous preclinical students at the College of Medicine, Najran University (NU) about the effectiveness of PBL and TBL and to assess ... A cross-sectional survey was conducted on 106 preclinical students at NU, Saudi Arabia. The survey questionnaire was validated by a pilot study and designed based on Kirkpatrick's evaluation model. De... 73.6% of participants enjoyed PBL and found it motivating compared to TBL and classic lectures. PBL was reported as more effective for knowledge acquisition (50%), teamwork (62.3%), and high academic ... It is concluded that PBL was more favored by the students regarding the learning outcomes. TBL was reported to need more individual preparation and effort and require lecturer involvement, suggesting ...

Effectiveness of tutor shadowing on faculty development in problem-based learning.

To enhance tutors' teaching skills, tutor shadowing for novice tutors of problem-based learning (PBL) in addition to conventional faculty development (FD) was applied. This study aimed to develop a tu... This study employed a before-and-after study design with three phases. In phase 1, a TS-scale was elaborated. A validity examination was performed in phase 2. Phase 3 was a study of the effectiveness ... A TS-scale with a 32-item questionnaire of self-rated confidence for PBL tutors was identified in phase 1. In phase 2, 7 experienced specialists in medical education were invited to evaluate the conte... Novice PBL tutors benefit from FD that incorporates tutor shadowing in the 3 key domains of tutoring competencies. The TS-scale developed in this study can be applied in future research on FD design....

The effectiveness of problem-based learning compared with lecture-based learning in surgical education: a systematic review and meta-analysis.

This meta-analysis was conducted to systematically evaluate the impact of problem-based learning (PBL) and lecture-based learning (LBL) teaching models on students' learning in surgical education.... We systematically searched the publications related to the application of PBL and LBL in surgical courses in PubMed, Embase, Web of Science and Cochrane Library databases, the last retrieval time is S... Nine studies were included totally. The results showed that compared with LBL, PBL was superior in clinical competence (SMD = 0.81, 95% CI: 0.12 ~ 1.49, P = 0.020) and student satisfaction (SMD = 2.13... This study showed that the PBL teaching model is more effective than the LBL teaching model in surgical education on the aspects of enhancing clinical competence and student satisfaction. However, fur...

Application of problem based learning (PBL) and case based learning (CBL) in the teaching of international classification of diseases encoding.

To study the application of PBL combined with CBL teaching mode in the teaching of international classification of diseases (ICD) encoding, so as to improve students' grasp of ICD encoding knowledge. ...

Implementation of problem-based learning modules in an introduction to public health course.

With traditional lecture-based learning methods often criticized for their limited ability to foster critical thinking and cognitive engagement, problem-based learning (PBL) has emerged as a promising... PBL was implemented in an undergraduate public health course at a private university in the southeast US. The study was conducted in the Spring of 2022 using a convergent mixed-methods approach. Quant... Results indicated significant improvements in student communication skills, growth mindset, and metacognitive abilities across the semester. The thematic analysis of qualitative responses corroborated... The findings contribute to the growing body of evidence supporting PBL and offer practical insights for implementing PBL in public health education. The study also highlights the need for institutiona...

Measuring group function in problem-based learning: development of a reflection tool.

Problem-based learning (PBL) is a pedagogy involving self-directed learning in small groups around case problems. Group function is important to PBL outcomes, but there is currently poor scaffolding a... Tool development unfolded in four steps: 1) a literature review was conducted to identify existent evaluation tools for group function in PBL, 2) literature findings informed the development of this n... Nineteen scales relating to group function assessment were identified in the literature, lending 18 constructs that mapped into four dimensions: Learning Climate, Facilitation and Process, Engagement ... A four-dimension tool to assist group function reflection in PBL was produced. Its constructs were well supported by literature and experts. Faculty and student stakeholders acknowledged the utility o...

The effectiveness of problem based learning in improving critical thinking, problem-solving and self-directed learning in first-year medical students: A meta-analysis.

The adaptation process for first-year medical students is an important problem because it significantly affects educational activities. The previous study showed that 63% of students had difficulties ... We searched PubMed, ScienceDirect, Cochrane, and Google Scholar databases until June 5, 2021. Search terms included problem-based learning, effectiveness, effectivity, and medical student. We excluded... Seven eligible studies (622 patients) were included. The pooled analysis demonstrated no significant difference between PBL with conventional learning method in critical thinking/knowledge assessment ... The present study concluded that the PBL approach in first-year medical students appeared to be ineffective in improving critical thinking/knowledge, problem-solving, and self-directed compared with t...