Titre : Troubles du contrôle des impulsions

Troubles du contrôle des impulsions : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Communication Disorders

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostique-t-on un trouble du contrôle des impulsions ?

Le diagnostic repose sur l'évaluation clinique des symptômes et l'historique du patient.
Troubles du contrôle des impulsions Évaluation clinique
#2

Quels critères sont utilisés pour le diagnostic ?

Les critères incluent des comportements impulsifs récurrents et des conséquences négatives.
Critères diagnostiques Comportement impulsif
#3

Les tests psychologiques sont-ils nécessaires ?

Des tests peuvent être utilisés pour évaluer la gravité des symptômes et l'impact fonctionnel.
Tests psychologiques Évaluation des symptômes
#4

Qui peut poser le diagnostic ?

Un psychiatre ou un psychologue qualifié peut poser le diagnostic après évaluation.
Psychiatre Psychologue
#5

Les antécédents familiaux influencent-ils le diagnostic ?

Oui, les antécédents familiaux de troubles mentaux peuvent être un facteur de risque.
Antécédents familiaux Facteurs de risque

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes courants des troubles du contrôle des impulsions ?

Les symptômes incluent l'agressivité, l'irritabilité et des comportements destructeurs.
Symptômes Comportement agressif
#2

Comment se manifeste l'impulsivité ?

L'impulsivité se manifeste par des actions sans réflexion préalable, souvent regrettées après.
Impulsivité Comportement impulsif
#3

Y a-t-il des signes d'alerte précoce ?

Des signes comme des accès de colère fréquents ou des comportements à risque peuvent alerter.
Accès de colère Comportements à risque
#4

Les troubles de l'humeur sont-ils liés ?

Oui, les troubles de l'humeur peuvent coexister avec des troubles du contrôle des impulsions.
Troubles de l'humeur Comorbidité
#5

Les symptômes varient-ils selon l'âge ?

Oui, les symptômes peuvent varier en fonction de l'âge et du développement psychologique.
Développement psychologique Âge

Prévention 5

#1

Peut-on prévenir les troubles du contrôle des impulsions ?

La prévention est possible par l'éducation et le soutien émotionnel dès le jeune âge.
Prévention Soutien émotionnel
#2

Quel rôle joue l'éducation dans la prévention ?

L'éducation aide à développer des compétences de gestion des émotions et des comportements.
Éducation Gestion des émotions
#3

Les programmes de sensibilisation sont-ils efficaces ?

Oui, les programmes de sensibilisation peuvent réduire les comportements à risque chez les jeunes.
Programmes de sensibilisation Comportements à risque
#4

Comment les parents peuvent-ils aider ?

Les parents peuvent aider en établissant des règles claires et en offrant un soutien affectif.
Règles parentales Soutien affectif
#5

Le soutien scolaire joue-t-il un rôle ?

Oui, un soutien scolaire adéquat peut aider à prévenir les comportements impulsifs chez les enfants.
Soutien scolaire Comportements impulsifs

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour ces troubles ?

Les traitements incluent la thérapie comportementale et, parfois, des médicaments.
Thérapie comportementale Médicaments
#2

La thérapie cognitive est-elle efficace ?

Oui, la thérapie cognitive aide à modifier les pensées et comportements impulsifs.
Thérapie cognitive Comportements impulsifs
#3

Les médicaments peuvent-ils aider ?

Des médicaments comme les antidépresseurs peuvent être prescrits pour réduire les symptômes.
Antidépresseurs Traitement médicamenteux
#4

La thérapie de groupe est-elle bénéfique ?

Oui, la thérapie de groupe offre un soutien et des stratégies de gestion des impulsions.
Thérapie de groupe Soutien psychologique
#5

Combien de temps dure le traitement ?

La durée du traitement varie selon la gravité des symptômes et la réponse au traitement.
Durée du traitement Réponse au traitement

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir ?

Les complications incluent des problèmes relationnels, juridiques et des troubles associés.
Complications Problèmes relationnels
#2

Les troubles de l'humeur sont-ils des complications possibles ?

Oui, les troubles de l'humeur comme la dépression peuvent survenir en raison de l'impulsivité.
Troubles de l'humeur Dépression
#3

Comment les comportements à risque affectent-ils la vie ?

Les comportements à risque peuvent entraîner des blessures, des problèmes juridiques et des regrets.
Comportements à risque Problèmes juridiques
#4

Les relations sociales sont-elles affectées ?

Oui, les troubles du contrôle des impulsions peuvent nuire aux relations interpersonnelles.
Relations sociales Interpersonnelles
#5

Y a-t-il un risque accru de toxicomanie ?

Oui, les personnes avec ces troubles peuvent avoir un risque accru de développer des addictions.
Toxicomanie Addictions

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque principaux ?

Les facteurs incluent des antécédents familiaux, des traumatismes et des troubles mentaux.
Facteurs de risque Antécédents familiaux
#2

Le stress peut-il aggraver ces troubles ?

Oui, le stress chronique peut exacerber les symptômes des troubles du contrôle des impulsions.
Stress Symptômes
#3

L'environnement familial joue-t-il un rôle ?

Oui, un environnement familial instable peut augmenter le risque de développer ces troubles.
Environnement familial Instabilité
#4

Les troubles de l'attention sont-ils un facteur de risque ?

Oui, les troubles de l'attention peuvent coexister et augmenter le risque d'impulsivité.
Troubles de l'attention Impulsivité
#5

L'âge d'apparition influence-t-il le risque ?

Oui, une apparition précoce des symptômes peut indiquer un risque accru de complications.
Âge d'apparition Complications
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 13/04/2025

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Auteurs principaux

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10 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • 23andMe, Sunnyvale, California, USA.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Ana Marques

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • EA 7280 Laboratory of Neuropychopharmacology of the Subcortical Dopaminergic Systems, UFR Medecine, Université Clermont Auvergne, Clermont-Ferrand, France.
  • Neurology Service, CHU Clermont-Ferrand, Clermont-Ferrand, France.

Pedro M Paz-Alonso

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Basque Center on Cognition, Brain and Language (BCBL), San Sebastián, Spain. Electronic address: p.pazalonso@bcbl.eu.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Manuel Delgado-Alvarado

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Neurodegenerative Disorders Area, Biodonostia Health Research Institute, San Sebastián, Spain; Neurology Department, Sierrallana Hospital, Torrelavega, Spain; IDIVAL, Valdecilla Biomedical Research Institute, Santander, Spain; Biomedical Research Networking Center for Mental Health (CIBERSAM), Madrid, Spain. Electronic address: manueldelgadoalv@gmail.com.

Maria Livia Fantini

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • EA 7280 Laboratory of Neuropychopharmacology of the Subcortical Dopaminergic Systems, UFR Medecine, Université Clermont Auvergne, Clermont-Ferrand, France. mfantini@chu-clermontferrand.fr.
  • EEG and Sleep Unit, Neurology Service, University Hospital (CHU) Clermont Ferrand, 58, rue Montalembert, 63100, Clermont-Ferrand, France. mfantini@chu-clermontferrand.fr.
  • Neurology Service, CHU Clermont-Ferrand, Clermont-Ferrand, France. mfantini@chu-clermontferrand.fr.

Franck Durif

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • EA 7280 Laboratory of Neuropychopharmacology of the Subcortical Dopaminergic Systems, UFR Medecine, Université Clermont Auvergne, Clermont-Ferrand, France.
  • Neurology Service, CHU Clermont-Ferrand, Clermont-Ferrand, France.

Irene Navalpotro-Gómez

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Instituto de Investigación Sanitaria Biodonostia, Área de Neurociencias, San Sebastian, Spain; CIBERNED, Madrid, Spain.

María C Rodríguez-Oroz

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Instituto de Investigación Sanitaria Biodonostia, Área de Neurociencias, San Sebastian, Spain; CIBERNED, Madrid, Spain; Ikerbasque Foundation, Bilbao, Spain; Basque Center on Cognition, Brain and Language, San Sebastian, Spain; Clínica Universidad de Navarra, Centre for Applied Medical Research (CIMA), Pamplona, Spain. Electronic address: mcroroz@unav.es.

Daniel Weintraub

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychiatry, Perelman School of Medicine, University of Pennsylvania, Philadelphia, Pennsylvania, USA.
  • Department of Neurology, Perelman School of Medicine, University of Pennsylvania, Philadelphia, Pennsylvania, USA.
  • Parkinson's Disease Research, Education and Clinical Center (PADRECC), Philadelphia Veterans Affairs Medical Center, Philadelphia, Pennsylvania, USA.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Paul Krack

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, Bern University Hospital and University of Bern, Bern, Switzerland.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Bruno Pereira

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Affiliations :
  • Biostatistics Department, Clermont-Ferrand University Hospital, Clermont-Ferrand, France.

Juan Marín-Lahoz

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Movement Disorders Unit, Neurology Department, Hospital of Santa Creu and Sant Pau, Barcelona.
  • Sant Pau Biomedical Research Institute, Barcelona.
  • Neuroscience Institute, Autonomous University of Barcelona, Barcelona.
  • Center for Biomedical Research on Neurodegenerative Diseases, Madrid, Spain.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Frederic Sampedro

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Movement Disorders Unit, Neurology Department, Hospital of Santa Creu and Sant Pau, Barcelona.
  • Sant Pau Biomedical Research Institute, Barcelona.
  • Center for Biomedical Research on Neurodegenerative Diseases, Madrid, Spain.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Javier Pagonabarraga

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Movement Disorders Unit, Neurology Department, Hospital of Santa Creu and Sant Pau, Barcelona.
  • Sant Pau Biomedical Research Institute, Barcelona.
  • Neuroscience Institute, Autonomous University of Barcelona, Barcelona.
  • Center for Biomedical Research on Neurodegenerative Diseases, Madrid, Spain.
  • Medicine Department, Autonomous University of Barcelona, Barcelona.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Jaime Kulisevsky

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Movement Disorders Unit, Neurology Department, Hospital of Santa Creu and Sant Pau, Barcelona.
  • Sant Pau Biomedical Research Institute, Barcelona.
  • Neuroscience Institute, Autonomous University of Barcelona, Barcelona.
  • Center for Biomedical Research on Neurodegenerative Diseases, Madrid, Spain.
  • Medicine Department, Autonomous University of Barcelona, Barcelona.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Yuncheng Zhu

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Shanghai Hongkou Mental Health Center, Shanghai, 200083, China.
  • Clinical Research Center, Shanghai Mental Health Center, Shanghai Jiao Tong University School of Medicine, Shanghai, 200030, China.
  • Shanghai Changning Mental Health Center, Shanghai, 200335, China.

Li Liu

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Shanghai Changning Mental Health Center, Shanghai, 200335, China.

Haifeng Ji

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Shanghai Changning Mental Health Center, Shanghai, 200335, China.

Xixi Jiang

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Shanghai Changning Mental Health Center, Shanghai, 200335, China. 226334295@qq.com.

Kaiyun Li

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • University of Jinan, Shandong Province, Jinan, 250022, China.

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Collaborative Commentary for Understanding Communication Disorders.

The goal of the Collaborative Commentary (CC) system is to make the TalkBank adult clinical databases-including AphasiaBank, DementiaBank, RHDBank, and TBIBank-open to commentary and analysis from the... CC allows a group leader to establish a commentary group and invite colleagues or students to join as members of the group. Members can then browse through the transcript database using the TalkBank B... CC was released for public use in August 2022. It is being used currently in five research projects and eight classes. An important feature of CC is its ability to evaluate the reliability of coding s... CC can contribute to a better understanding of connected speech features in aphasia, dementia, right hemisphere disorder, and traumatic brain injury. CC represents an extreme innovation not only for t...

Communication experiences of healthcare students whilst managing adults with communication disorders.

Research has found that people with communication disabilities are three times more likely to encounter medical mishaps. Almost a third of patients with speech-language therapy (SLT) diagnoses have ot... This study aims to describe the communication challenges and strategies employed by a group of final year Nursing, Medicine, Dietetics and Human Nutrition, Physiotherapy and Occupational Therapy stude... A qualitative, phenomenological study design was used. Questionnaires were electronically distributed, and results were analysed thematically.... The most significant challenges whilst managing adults with communication disorders were patients' receptive and expressive language difficulties. Further challenges included lack of knowledge surroun... This study revealed that there is a need to develop healthcare students' skills in managing adults with communication disorders. This is because of the challenges faced and inefficiency of the strateg...

Effect of Multivoice Chorus on Interpersonal Communication Disorder.

As a type of music therapy, multipart chorus does not have high requirements for participants, and the basic level can be high or low. For college students, it is more likely to participate. Exploring... Fifty college students in prison were selected as subjects and randomly divided into the control group and experimental group. The multivoice chorus method was used to conduct an intervention test on ...

Dissemination Research in Communication Sciences and Disorders: A Tutorial.

The purpose of this tutorial is threefold: (a) to bring attention to the role and value of dissemination research in communication sciences and disorders (CSD), (b) to introduce a model that can be us... This tutorial begins with a discussion of the role of dissemination in clinical research, with emphasis on differentiating the unique value of dissemination within the broader context of dissemination... Dissemination research is an often overlooked but critical component of D&I efforts. When approached systematically and rigorously, dissemination can make meaningful contributions to clinical research...

Inequity in Peer Review in Communication Sciences and Disorders.

The American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) has committed to advancing diversity, equity, and inclusion (DEI) by retaining and advancing Black, Indigenous, and people of color (BIPOC) indi... Inequity at the individual and systemic levels in peer review can harm BIPOC CSD authors. Such inequity has effects not limited to peer review itself and exerts long-term adverse effects on the recrui...

Clinically Applicable Sociolinguistic Assessment for Cognitive-Communication Disorders.

The third International Cognitive-Communication Disorders Conference was held in early 2022, providing an opportunity for researchers and clinicians to discuss management of cognitive-communication di... Although there is a growing literature base that supports the inclusion of sociolinguistic methods, there remains a disconnect between the literature and clinical application that current researchers ... https://doi.org/10.23641/asha.21614268....

Open Science Practices in Communication Sciences and Disorders: A Survey.

Open science is a collection of practices that seek to improve the accessibility, transparency, and replicability of science. Although these practices have garnered interest in related fields, it rema... An online survey was disseminated to researchers in the United States actively engaged in CSD research. Four-core open science practices were examined:... Two hundred twenty-two participants met the inclusion criteria. Most participants were doctoral students (38%) or assistant professors (24%) at R1 institutions (58%). Participants reported low knowled... Although participation in open science appears low in the field of CSD, participants expressed a strong desire to learn more in order to engage in these practices in the future. Supplemental Material ...

Prevalence and functional impact of social (pragmatic) communication disorders.

The aim of this study was to evaluate the Children's Communication Checklist-2 (CCC-2) for measuring social-pragmatic communication deficits and to ascertain their prevalence and functional impact in ... We used parent and teacher responses to the CCC-2 to approximate inclusion (poor social-pragmatic skills) and exclusion (poor structural language skills or autistic symptomatology) criteria for social... Regardless of the diagnostic algorithm used, the resulting prevalence rates for social-pragmatic deficits indicated that very few children had isolated social-communication difficulties (0-1.3%). Howe... A considerable proportion of children in the early years of primary school has social-pragmatic deficits that interfere with behaviour and scholastic activity; however, these rarely occur in isolation...

Barriers to care: Caregivers' accounts of raising a child with a communication disorder.

There exists a dearth of research on the psychological experiences of childhood communication disorders. Caregivers of these children are one source who can provide us with this information since the ... The article presents the reported experiences of six parental caregivers raising a child with a communication disorder within Johannesburg.... Data were collected via semi-structured interviews and underwent an interpretative phenomenological analysis.... Five themes are presented: feeling out of control; barriers to accessing services; caregivers left speechless; a misunderstood disability; and relinquishing control: 'I needed to be a mommy'.... The caregivers relayed an initially negative experience in raising a child with a communication disorder, marred with worry and fear for the future. In accessing services, they narrated their experien...