Titre : Troubles du contrôle des impulsions

Troubles du contrôle des impulsions : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Problem-Based Learning

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostique-t-on un trouble du contrôle des impulsions ?

Le diagnostic repose sur l'évaluation clinique des symptômes et l'historique du patient.
Troubles du contrôle des impulsions Évaluation clinique
#2

Quels critères sont utilisés pour le diagnostic ?

Les critères incluent des comportements impulsifs récurrents et des conséquences négatives.
Critères diagnostiques Comportement impulsif
#3

Les tests psychologiques sont-ils nécessaires ?

Des tests peuvent être utilisés pour évaluer la gravité des symptômes et l'impact fonctionnel.
Tests psychologiques Évaluation des symptômes
#4

Qui peut poser le diagnostic ?

Un psychiatre ou un psychologue qualifié peut poser le diagnostic après évaluation.
Psychiatre Psychologue
#5

Les antécédents familiaux influencent-ils le diagnostic ?

Oui, les antécédents familiaux de troubles mentaux peuvent être un facteur de risque.
Antécédents familiaux Facteurs de risque

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes courants des troubles du contrôle des impulsions ?

Les symptômes incluent l'agressivité, l'irritabilité et des comportements destructeurs.
Symptômes Comportement agressif
#2

Comment se manifeste l'impulsivité ?

L'impulsivité se manifeste par des actions sans réflexion préalable, souvent regrettées après.
Impulsivité Comportement impulsif
#3

Y a-t-il des signes d'alerte précoce ?

Des signes comme des accès de colère fréquents ou des comportements à risque peuvent alerter.
Accès de colère Comportements à risque
#4

Les troubles de l'humeur sont-ils liés ?

Oui, les troubles de l'humeur peuvent coexister avec des troubles du contrôle des impulsions.
Troubles de l'humeur Comorbidité
#5

Les symptômes varient-ils selon l'âge ?

Oui, les symptômes peuvent varier en fonction de l'âge et du développement psychologique.
Développement psychologique Âge

Prévention 5

#1

Peut-on prévenir les troubles du contrôle des impulsions ?

La prévention est possible par l'éducation et le soutien émotionnel dès le jeune âge.
Prévention Soutien émotionnel
#2

Quel rôle joue l'éducation dans la prévention ?

L'éducation aide à développer des compétences de gestion des émotions et des comportements.
Éducation Gestion des émotions
#3

Les programmes de sensibilisation sont-ils efficaces ?

Oui, les programmes de sensibilisation peuvent réduire les comportements à risque chez les jeunes.
Programmes de sensibilisation Comportements à risque
#4

Comment les parents peuvent-ils aider ?

Les parents peuvent aider en établissant des règles claires et en offrant un soutien affectif.
Règles parentales Soutien affectif
#5

Le soutien scolaire joue-t-il un rôle ?

Oui, un soutien scolaire adéquat peut aider à prévenir les comportements impulsifs chez les enfants.
Soutien scolaire Comportements impulsifs

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour ces troubles ?

Les traitements incluent la thérapie comportementale et, parfois, des médicaments.
Thérapie comportementale Médicaments
#2

La thérapie cognitive est-elle efficace ?

Oui, la thérapie cognitive aide à modifier les pensées et comportements impulsifs.
Thérapie cognitive Comportements impulsifs
#3

Les médicaments peuvent-ils aider ?

Des médicaments comme les antidépresseurs peuvent être prescrits pour réduire les symptômes.
Antidépresseurs Traitement médicamenteux
#4

La thérapie de groupe est-elle bénéfique ?

Oui, la thérapie de groupe offre un soutien et des stratégies de gestion des impulsions.
Thérapie de groupe Soutien psychologique
#5

Combien de temps dure le traitement ?

La durée du traitement varie selon la gravité des symptômes et la réponse au traitement.
Durée du traitement Réponse au traitement

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir ?

Les complications incluent des problèmes relationnels, juridiques et des troubles associés.
Complications Problèmes relationnels
#2

Les troubles de l'humeur sont-ils des complications possibles ?

Oui, les troubles de l'humeur comme la dépression peuvent survenir en raison de l'impulsivité.
Troubles de l'humeur Dépression
#3

Comment les comportements à risque affectent-ils la vie ?

Les comportements à risque peuvent entraîner des blessures, des problèmes juridiques et des regrets.
Comportements à risque Problèmes juridiques
#4

Les relations sociales sont-elles affectées ?

Oui, les troubles du contrôle des impulsions peuvent nuire aux relations interpersonnelles.
Relations sociales Interpersonnelles
#5

Y a-t-il un risque accru de toxicomanie ?

Oui, les personnes avec ces troubles peuvent avoir un risque accru de développer des addictions.
Toxicomanie Addictions

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque principaux ?

Les facteurs incluent des antécédents familiaux, des traumatismes et des troubles mentaux.
Facteurs de risque Antécédents familiaux
#2

Le stress peut-il aggraver ces troubles ?

Oui, le stress chronique peut exacerber les symptômes des troubles du contrôle des impulsions.
Stress Symptômes
#3

L'environnement familial joue-t-il un rôle ?

Oui, un environnement familial instable peut augmenter le risque de développer ces troubles.
Environnement familial Instabilité
#4

Les troubles de l'attention sont-ils un facteur de risque ?

Oui, les troubles de l'attention peuvent coexister et augmenter le risque d'impulsivité.
Troubles de l'attention Impulsivité
#5

L'âge d'apparition influence-t-il le risque ?

Oui, une apparition précoce des symptômes peut indiquer un risque accru de complications.
Âge d'apparition Complications
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 13/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

None None

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Affiliations :
  • 23andMe, Sunnyvale, California, USA.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Ana Marques

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • EA 7280 Laboratory of Neuropychopharmacology of the Subcortical Dopaminergic Systems, UFR Medecine, Université Clermont Auvergne, Clermont-Ferrand, France.
  • Neurology Service, CHU Clermont-Ferrand, Clermont-Ferrand, France.

Pedro M Paz-Alonso

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Basque Center on Cognition, Brain and Language (BCBL), San Sebastián, Spain. Electronic address: p.pazalonso@bcbl.eu.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Manuel Delgado-Alvarado

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Neurodegenerative Disorders Area, Biodonostia Health Research Institute, San Sebastián, Spain; Neurology Department, Sierrallana Hospital, Torrelavega, Spain; IDIVAL, Valdecilla Biomedical Research Institute, Santander, Spain; Biomedical Research Networking Center for Mental Health (CIBERSAM), Madrid, Spain. Electronic address: manueldelgadoalv@gmail.com.

Maria Livia Fantini

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • EA 7280 Laboratory of Neuropychopharmacology of the Subcortical Dopaminergic Systems, UFR Medecine, Université Clermont Auvergne, Clermont-Ferrand, France. mfantini@chu-clermontferrand.fr.
  • EEG and Sleep Unit, Neurology Service, University Hospital (CHU) Clermont Ferrand, 58, rue Montalembert, 63100, Clermont-Ferrand, France. mfantini@chu-clermontferrand.fr.
  • Neurology Service, CHU Clermont-Ferrand, Clermont-Ferrand, France. mfantini@chu-clermontferrand.fr.

Franck Durif

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • EA 7280 Laboratory of Neuropychopharmacology of the Subcortical Dopaminergic Systems, UFR Medecine, Université Clermont Auvergne, Clermont-Ferrand, France.
  • Neurology Service, CHU Clermont-Ferrand, Clermont-Ferrand, France.

Irene Navalpotro-Gómez

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Instituto de Investigación Sanitaria Biodonostia, Área de Neurociencias, San Sebastian, Spain; CIBERNED, Madrid, Spain.

María C Rodríguez-Oroz

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Instituto de Investigación Sanitaria Biodonostia, Área de Neurociencias, San Sebastian, Spain; CIBERNED, Madrid, Spain; Ikerbasque Foundation, Bilbao, Spain; Basque Center on Cognition, Brain and Language, San Sebastian, Spain; Clínica Universidad de Navarra, Centre for Applied Medical Research (CIMA), Pamplona, Spain. Electronic address: mcroroz@unav.es.

Daniel Weintraub

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychiatry, Perelman School of Medicine, University of Pennsylvania, Philadelphia, Pennsylvania, USA.
  • Department of Neurology, Perelman School of Medicine, University of Pennsylvania, Philadelphia, Pennsylvania, USA.
  • Parkinson's Disease Research, Education and Clinical Center (PADRECC), Philadelphia Veterans Affairs Medical Center, Philadelphia, Pennsylvania, USA.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Paul Krack

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Affiliations :
  • Department of Neurology, Bern University Hospital and University of Bern, Bern, Switzerland.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Bruno Pereira

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Affiliations :
  • Biostatistics Department, Clermont-Ferrand University Hospital, Clermont-Ferrand, France.

Juan Marín-Lahoz

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Movement Disorders Unit, Neurology Department, Hospital of Santa Creu and Sant Pau, Barcelona.
  • Sant Pau Biomedical Research Institute, Barcelona.
  • Neuroscience Institute, Autonomous University of Barcelona, Barcelona.
  • Center for Biomedical Research on Neurodegenerative Diseases, Madrid, Spain.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Frederic Sampedro

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Movement Disorders Unit, Neurology Department, Hospital of Santa Creu and Sant Pau, Barcelona.
  • Sant Pau Biomedical Research Institute, Barcelona.
  • Center for Biomedical Research on Neurodegenerative Diseases, Madrid, Spain.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Javier Pagonabarraga

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Movement Disorders Unit, Neurology Department, Hospital of Santa Creu and Sant Pau, Barcelona.
  • Sant Pau Biomedical Research Institute, Barcelona.
  • Neuroscience Institute, Autonomous University of Barcelona, Barcelona.
  • Center for Biomedical Research on Neurodegenerative Diseases, Madrid, Spain.
  • Medicine Department, Autonomous University of Barcelona, Barcelona.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Jaime Kulisevsky

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Movement Disorders Unit, Neurology Department, Hospital of Santa Creu and Sant Pau, Barcelona.
  • Sant Pau Biomedical Research Institute, Barcelona.
  • Neuroscience Institute, Autonomous University of Barcelona, Barcelona.
  • Center for Biomedical Research on Neurodegenerative Diseases, Madrid, Spain.
  • Medicine Department, Autonomous University of Barcelona, Barcelona.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Yuncheng Zhu

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Shanghai Hongkou Mental Health Center, Shanghai, 200083, China.
  • Clinical Research Center, Shanghai Mental Health Center, Shanghai Jiao Tong University School of Medicine, Shanghai, 200030, China.
  • Shanghai Changning Mental Health Center, Shanghai, 200335, China.

Li Liu

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Shanghai Changning Mental Health Center, Shanghai, 200335, China.

Haifeng Ji

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Shanghai Changning Mental Health Center, Shanghai, 200335, China.

Xixi Jiang

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Affiliations :
  • Shanghai Changning Mental Health Center, Shanghai, 200335, China. 226334295@qq.com.

Kaiyun Li

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Affiliations :
  • University of Jinan, Shandong Province, Jinan, 250022, China.

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Simulation-Based Learning Combined with Case and Problem-Based Learning in the Clinical Education of Joint Surgery.

Traditional education of clinical training mainly relies on a single mode of lecture-based learning (LBL), in which the teacher lectures and the students listen, and the teaching effect is often unsat... Through objective evaluation of joint surgery students' theoretical knowledge and clinical skills, and subjective evaluation of teaching quality by anonymous questionnaire, the teaching effects of LBL... Sixty students who participated in the standardized training of residents in the Center for Joint Surgery, Southwest Hospital, Army University, China from March 2020 to September 2021 were selected an... The scores of theoretical knowledge, clinical skills and total score of group C were (86.40 ± 9.76), (92.15 ± 4.49), (88.70 ± 5.75) points respectively, which were significantly higher than (78.80 ± 1... SBL combined with CPBL teaching mode can effectively improve the theoretical knowledge and clinical skills of the students, which could improve self-assessment and teaching satisfaction rate, and is w...

Perceptions of medical students at Najran University on the effectiveness of problem-based learning and team-based learning.

Team-based learning (TBL) and problem-based learning (PBL) are two effective educational approaches used in medical education for increasing knowledge acquisition, learning motivation, and collaborati... The present study aimed to evaluate the perceptions of current or previous preclinical students at the College of Medicine, Najran University (NU) about the effectiveness of PBL and TBL and to assess ... A cross-sectional survey was conducted on 106 preclinical students at NU, Saudi Arabia. The survey questionnaire was validated by a pilot study and designed based on Kirkpatrick's evaluation model. De... 73.6% of participants enjoyed PBL and found it motivating compared to TBL and classic lectures. PBL was reported as more effective for knowledge acquisition (50%), teamwork (62.3%), and high academic ... It is concluded that PBL was more favored by the students regarding the learning outcomes. TBL was reported to need more individual preparation and effort and require lecturer involvement, suggesting ...

Effectiveness of tutor shadowing on faculty development in problem-based learning.

To enhance tutors' teaching skills, tutor shadowing for novice tutors of problem-based learning (PBL) in addition to conventional faculty development (FD) was applied. This study aimed to develop a tu... This study employed a before-and-after study design with three phases. In phase 1, a TS-scale was elaborated. A validity examination was performed in phase 2. Phase 3 was a study of the effectiveness ... A TS-scale with a 32-item questionnaire of self-rated confidence for PBL tutors was identified in phase 1. In phase 2, 7 experienced specialists in medical education were invited to evaluate the conte... Novice PBL tutors benefit from FD that incorporates tutor shadowing in the 3 key domains of tutoring competencies. The TS-scale developed in this study can be applied in future research on FD design....

The effectiveness of problem-based learning compared with lecture-based learning in surgical education: a systematic review and meta-analysis.

This meta-analysis was conducted to systematically evaluate the impact of problem-based learning (PBL) and lecture-based learning (LBL) teaching models on students' learning in surgical education.... We systematically searched the publications related to the application of PBL and LBL in surgical courses in PubMed, Embase, Web of Science and Cochrane Library databases, the last retrieval time is S... Nine studies were included totally. The results showed that compared with LBL, PBL was superior in clinical competence (SMD = 0.81, 95% CI: 0.12 ~ 1.49, P = 0.020) and student satisfaction (SMD = 2.13... This study showed that the PBL teaching model is more effective than the LBL teaching model in surgical education on the aspects of enhancing clinical competence and student satisfaction. However, fur...

Application of problem based learning (PBL) and case based learning (CBL) in the teaching of international classification of diseases encoding.

To study the application of PBL combined with CBL teaching mode in the teaching of international classification of diseases (ICD) encoding, so as to improve students' grasp of ICD encoding knowledge. ...

Implementation of problem-based learning modules in an introduction to public health course.

With traditional lecture-based learning methods often criticized for their limited ability to foster critical thinking and cognitive engagement, problem-based learning (PBL) has emerged as a promising... PBL was implemented in an undergraduate public health course at a private university in the southeast US. The study was conducted in the Spring of 2022 using a convergent mixed-methods approach. Quant... Results indicated significant improvements in student communication skills, growth mindset, and metacognitive abilities across the semester. The thematic analysis of qualitative responses corroborated... The findings contribute to the growing body of evidence supporting PBL and offer practical insights for implementing PBL in public health education. The study also highlights the need for institutiona...

Measuring group function in problem-based learning: development of a reflection tool.

Problem-based learning (PBL) is a pedagogy involving self-directed learning in small groups around case problems. Group function is important to PBL outcomes, but there is currently poor scaffolding a... Tool development unfolded in four steps: 1) a literature review was conducted to identify existent evaluation tools for group function in PBL, 2) literature findings informed the development of this n... Nineteen scales relating to group function assessment were identified in the literature, lending 18 constructs that mapped into four dimensions: Learning Climate, Facilitation and Process, Engagement ... A four-dimension tool to assist group function reflection in PBL was produced. Its constructs were well supported by literature and experts. Faculty and student stakeholders acknowledged the utility o...

The effectiveness of problem based learning in improving critical thinking, problem-solving and self-directed learning in first-year medical students: A meta-analysis.

The adaptation process for first-year medical students is an important problem because it significantly affects educational activities. The previous study showed that 63% of students had difficulties ... We searched PubMed, ScienceDirect, Cochrane, and Google Scholar databases until June 5, 2021. Search terms included problem-based learning, effectiveness, effectivity, and medical student. We excluded... Seven eligible studies (622 patients) were included. The pooled analysis demonstrated no significant difference between PBL with conventional learning method in critical thinking/knowledge assessment ... The present study concluded that the PBL approach in first-year medical students appeared to be ineffective in improving critical thinking/knowledge, problem-solving, and self-directed compared with t...