Titre : Transmission synaptique

Transmission synaptique : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Communication Disorders

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer un dysfonctionnement synaptique ?

Des tests électrophysiologiques et des imageries cérébrales peuvent être utilisés.
Dysfonctionnement synaptique Électrophysiologie
#2

Quels examens sont utilisés pour évaluer la transmission synaptique ?

L'IRM fonctionnelle et l'électroencéphalogramme (EEG) sont couramment utilisés.
IRM fonctionnelle Électroencéphalogramme
#3

Quels symptômes indiquent un problème de transmission synaptique ?

Des troubles de la mémoire, des convulsions ou des changements de comportement peuvent survenir.
Troubles de la mémoire Convulsions
#4

Peut-on mesurer la transmission synaptique directement ?

Oui, des techniques comme la microscopie à fluorescence permettent d'observer la transmission.
Microscopie à fluorescence Transmission synaptique
#5

Quels marqueurs biologiques sont associés à la transmission synaptique ?

Des protéines comme la synaptophysine peuvent servir de marqueurs pour la synapse.
Synaptophysine Marqueurs biologiques

Symptômes 5

#1

Quels symptômes sont liés à une transmission synaptique altérée ?

Des symptômes incluent des troubles cognitifs, des spasmes musculaires et des douleurs.
Troubles cognitifs Spasmes musculaires
#2

Comment la dépression affecte-t-elle la transmission synaptique ?

La dépression peut réduire la plasticité synaptique, affectant la communication neuronale.
Dépression Plasticité synaptique
#3

Les troubles de l'humeur sont-ils liés à la transmission synaptique ?

Oui, des déséquilibres dans les neurotransmetteurs peuvent provoquer des troubles de l'humeur.
Troubles de l'humeur Neurotransmetteurs
#4

Quels signes neurologiques peuvent indiquer un problème synaptique ?

Des signes incluent des tremblements, des troubles de la coordination et des réflexes anormaux.
Tremblements Troubles de la coordination
#5

La fatigue chronique est-elle liée à la transmission synaptique ?

Oui, des anomalies dans la transmission synaptique peuvent contribuer à la fatigue chronique.
Fatigue chronique Transmission synaptique

Prévention 5

#1

Comment prévenir les troubles de la transmission synaptique ?

Un mode de vie sain, incluant une alimentation équilibrée et de l'exercice, est essentiel.
Mode de vie sain Alimentation équilibrée
#2

Le stress affecte-t-il la transmission synaptique ?

Oui, le stress chronique peut altérer la transmission synaptique et la plasticité.
Stress chronique Plasticité synaptique
#3

L'exercice physique influence-t-il la transmission synaptique ?

Oui, l'exercice régulier favorise la santé neuronale et la transmission synaptique.
Exercice physique Santé neuronale
#4

Les habitudes de sommeil affectent-elles la transmission synaptique ?

Oui, un sommeil de qualité est crucial pour la régénération synaptique et cognitive.
Sommeil Régénération synaptique
#5

La méditation peut-elle améliorer la transmission synaptique ?

Oui, la méditation peut augmenter la plasticité synaptique et réduire le stress.
Méditation Plasticité synaptique

Traitements 5

#1

Quels traitements existent pour améliorer la transmission synaptique ?

Des médicaments comme les antidépresseurs et les nootropiques peuvent être utilisés.
Antidépresseurs Nootropiques
#2

La thérapie cognitive peut-elle aider la transmission synaptique ?

Oui, elle peut améliorer la plasticité synaptique et la fonction cognitive.
Thérapie cognitive Plasticité synaptique
#3

Les suppléments alimentaires influencent-ils la transmission synaptique ?

Certains suppléments comme les oméga-3 peuvent favoriser la santé synaptique.
Suppléments alimentaires Oméga-3
#4

Comment la stimulation cérébrale affecte-t-elle la transmission synaptique ?

La stimulation cérébrale peut renforcer les connexions synaptiques et améliorer la fonction.
Stimulation cérébrale Connexions synaptiques
#5

Les thérapies comportementales aident-elles la transmission synaptique ?

Oui, elles peuvent améliorer les interactions neuronales et la plasticité synaptique.
Thérapies comportementales Plasticité synaptique

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent résulter d'une transmission synaptique altérée ?

Des complications incluent des troubles neurologiques, des troubles de l'humeur et des crises.
Troubles neurologiques Crises
#2

Les maladies neurodégénératives affectent-elles la transmission synaptique ?

Oui, des maladies comme Alzheimer altèrent gravement la transmission synaptique.
Maladies neurodégénératives Alzheimer
#3

Comment les troubles de l'apprentissage sont-ils liés à la transmission synaptique ?

Des anomalies dans la transmission synaptique peuvent entraîner des difficultés d'apprentissage.
Troubles de l'apprentissage Transmission synaptique
#4

Les troubles psychotiques sont-ils liés à la transmission synaptique ?

Oui, des déséquilibres dans les neurotransmetteurs peuvent contribuer aux troubles psychotiques.
Troubles psychotiques Neurotransmetteurs
#5

La schizophrénie affecte-t-elle la transmission synaptique ?

Oui, la schizophrénie est associée à des dysfonctionnements dans la transmission synaptique.
Schizophrénie Dysfonctionnements synaptiques

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs de risque influencent la transmission synaptique ?

Des facteurs comme l'âge, le stress et la génétique peuvent influencer la transmission.
Âge Génétique
#2

L'alimentation joue-t-elle un rôle dans la transmission synaptique ?

Oui, une alimentation riche en nutriments favorise une transmission synaptique saine.
Alimentation Nutriments
#3

Le tabagisme affecte-t-il la transmission synaptique ?

Oui, le tabagisme peut altérer la fonction synaptique et augmenter le risque de troubles.
Tabagisme Fonction synaptique
#4

Les maladies chroniques influencent-elles la transmission synaptique ?

Oui, des maladies comme le diabète peuvent affecter la transmission synaptique.
Maladies chroniques Diabète
#5

Le manque d'activité physique est-il un facteur de risque ?

Oui, l'inactivité physique peut nuire à la santé synaptique et cognitive.
Inactivité physique Santé cognitive
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 23/02/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Dietmar Schmitz

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Neuroscience Research Center, Charité-Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany. dietmar.schmitz@charite.de.
  • Berlin Institute of Health, 10178, Berlin, Germany. dietmar.schmitz@charite.de.
  • German Center for Neurodegenerative Diseases (DZNE), 10117, Berlin, Germany. dietmar.schmitz@charite.de.
  • Cluster of Excellence NeuroCure, 10117, Berlin, Germany. dietmar.schmitz@charite.de.
  • Einstein Center for Neurosciences Berlin, 10117, Berlin, Germany. dietmar.schmitz@charite.de.
Publications dans "Transmission synaptique" :

Christian Lüscher

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Basic Neurosciences, Medical Faculty, University of Geneva, CH-1211 Geneva, Switzerland. christian.luscher@unige.ch.
  • Clinic of Neurology, Department of Clinical Neurosciences, Geneva University Hospital, CH-1211 Geneva, Switzerland.
Publications dans "Transmission synaptique" :

James E Rothman

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Affiliations :
  • Nanobiology Institute and Department of Cell Biology, Yale University, New Haven, CT, USA.
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Kirill Grushin

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Affiliations :
  • Nanobiology Institute and Department of Cell Biology, Yale University, New Haven, CT, USA.
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Manindra Bera

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Affiliations :
  • Nanobiology Institute and Department of Cell Biology, Yale University, New Haven, CT, USA.
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Frederic Pincet

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Affiliations :
  • Nanobiology Institute and Department of Cell Biology, Yale University, New Haven, CT, USA.
  • Laboratoire de Physique de l'Ecole Normale Supérieure, ENS, Université PSL, CNRS, Sorbonne Université, Université Paris Cité, Paris, France.
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Bin Wang

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Affiliations :
  • Department of Physics, University of California, San Diego, La Jolla, United States.
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Olga K Dudko

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Affiliations :
  • Department of Physics, University of California, San Diego, La Jolla, United States.
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Xiaoting Li

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Affiliations :
  • Department of Mathematics and Statistics, Université Laval, Québec City, QC, Canada.
  • Department of Psychiatry and Neuroscience, Université Laval, Québec City, QC, Canada.
  • CERVO Brain Research Centre, Québec City, QC, Canada.
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Gabriel Hémond

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Affiliations :
  • Department of Physics, Université Laval, Québec City, QC, Canada.
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Antoine G Godin

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Affiliations :
  • Department of Psychiatry and Neuroscience, Université Laval, Québec City, QC, Canada.
  • CERVO Brain Research Centre, Québec City, QC, Canada.
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Nicolas Doyon

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Affiliations :
  • Department of Mathematics and Statistics, Université Laval, Québec City, QC, Canada.
  • CERVO Brain Research Centre, Québec City, QC, Canada.
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Natali L Chanaday

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Affiliations :
  • Department of Pharmacology, School of Medicine, Vanderbilt University, Nashville, TN, 37240-7933, USA. Electronic address: natali.chanaday@vanderbilt.edu.
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Ege T Kavalali

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Affiliations :
  • Department of Pharmacology, School of Medicine, Vanderbilt University, Nashville, TN, 37240-7933, USA; Vanderbilt Brain Institute, Vanderbilt University, Nashville, TN, 37240-7933, USA. Electronic address: ege.kavalali@vanderbilt.edu.
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Joanne C Damborsky

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Affiliations :
  • Neurobiology Laboratory, National Institute of Environmental Health Sciences, National Institutes of Health, Department of Health and Human Services, 111 TW Alexander Dr., P.O. Box 12233, Mail Drop F2-08, Research Triangle Park, NC, 27709, USA.
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Jerrel L Yakel

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Affiliations :
  • Neurobiology Laboratory, National Institute of Environmental Health Sciences, National Institutes of Health, Department of Health and Human Services, 111 TW Alexander Dr., P.O. Box 12233, Mail Drop F2-08, Research Triangle Park, NC, 27709, USA. yakel@niehs.nih.gov.
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Jeong Joo Kim

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Affiliations :
  • Department of Neuroscience, UT Southwestern Medical Center, Dallas, TX, USA.
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Ryan E Hibbs

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Affiliations :
  • Department of Neuroscience, UT Southwestern Medical Center, Dallas, TX, USA. Electronic address: ryan.hibbs@utsouthwestern.edu.
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Elizabeth Hernández-Echeagaray

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Affiliations :
  • Laboratorio de Neurofisiología del desarrollo y la neurodegeneración, Unidad de Investigación en Biomedicina, Facultad de Estudios Superiores, Iztacala, Universidad Nacional Autónoma de México, Los Reyes Iztacala, México. Electronic address: aehe67@gmail.com.
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Hiroko Bannai

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Affiliations :
  • School of Advanced Science and Engineering, Department of Electrical Engineering and Biosciences, Waseda University, Tokyo, Japan.
  • Department of Neurophysiology, Keio University School of Medicine, Tokyo, Japan.
  • Japan Science and Technology Agency, PRESTO, Kawaguchi, Saitama, Japan.
  • Laboratory for Developmental Neurobiology, RIKEN Center for Brain Science, Wako, Japan.
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Collaborative Commentary for Understanding Communication Disorders.

The goal of the Collaborative Commentary (CC) system is to make the TalkBank adult clinical databases-including AphasiaBank, DementiaBank, RHDBank, and TBIBank-open to commentary and analysis from the... CC allows a group leader to establish a commentary group and invite colleagues or students to join as members of the group. Members can then browse through the transcript database using the TalkBank B... CC was released for public use in August 2022. It is being used currently in five research projects and eight classes. An important feature of CC is its ability to evaluate the reliability of coding s... CC can contribute to a better understanding of connected speech features in aphasia, dementia, right hemisphere disorder, and traumatic brain injury. CC represents an extreme innovation not only for t...

Communication experiences of healthcare students whilst managing adults with communication disorders.

Research has found that people with communication disabilities are three times more likely to encounter medical mishaps. Almost a third of patients with speech-language therapy (SLT) diagnoses have ot... This study aims to describe the communication challenges and strategies employed by a group of final year Nursing, Medicine, Dietetics and Human Nutrition, Physiotherapy and Occupational Therapy stude... A qualitative, phenomenological study design was used. Questionnaires were electronically distributed, and results were analysed thematically.... The most significant challenges whilst managing adults with communication disorders were patients' receptive and expressive language difficulties. Further challenges included lack of knowledge surroun... This study revealed that there is a need to develop healthcare students' skills in managing adults with communication disorders. This is because of the challenges faced and inefficiency of the strateg...

Effect of Multivoice Chorus on Interpersonal Communication Disorder.

As a type of music therapy, multipart chorus does not have high requirements for participants, and the basic level can be high or low. For college students, it is more likely to participate. Exploring... Fifty college students in prison were selected as subjects and randomly divided into the control group and experimental group. The multivoice chorus method was used to conduct an intervention test on ...

Dissemination Research in Communication Sciences and Disorders: A Tutorial.

The purpose of this tutorial is threefold: (a) to bring attention to the role and value of dissemination research in communication sciences and disorders (CSD), (b) to introduce a model that can be us... This tutorial begins with a discussion of the role of dissemination in clinical research, with emphasis on differentiating the unique value of dissemination within the broader context of dissemination... Dissemination research is an often overlooked but critical component of D&I efforts. When approached systematically and rigorously, dissemination can make meaningful contributions to clinical research...

Inequity in Peer Review in Communication Sciences and Disorders.

The American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) has committed to advancing diversity, equity, and inclusion (DEI) by retaining and advancing Black, Indigenous, and people of color (BIPOC) indi... Inequity at the individual and systemic levels in peer review can harm BIPOC CSD authors. Such inequity has effects not limited to peer review itself and exerts long-term adverse effects on the recrui...

Clinically Applicable Sociolinguistic Assessment for Cognitive-Communication Disorders.

The third International Cognitive-Communication Disorders Conference was held in early 2022, providing an opportunity for researchers and clinicians to discuss management of cognitive-communication di... Although there is a growing literature base that supports the inclusion of sociolinguistic methods, there remains a disconnect between the literature and clinical application that current researchers ... https://doi.org/10.23641/asha.21614268....

Open Science Practices in Communication Sciences and Disorders: A Survey.

Open science is a collection of practices that seek to improve the accessibility, transparency, and replicability of science. Although these practices have garnered interest in related fields, it rema... An online survey was disseminated to researchers in the United States actively engaged in CSD research. Four-core open science practices were examined:... Two hundred twenty-two participants met the inclusion criteria. Most participants were doctoral students (38%) or assistant professors (24%) at R1 institutions (58%). Participants reported low knowled... Although participation in open science appears low in the field of CSD, participants expressed a strong desire to learn more in order to engage in these practices in the future. Supplemental Material ...

Prevalence and functional impact of social (pragmatic) communication disorders.

The aim of this study was to evaluate the Children's Communication Checklist-2 (CCC-2) for measuring social-pragmatic communication deficits and to ascertain their prevalence and functional impact in ... We used parent and teacher responses to the CCC-2 to approximate inclusion (poor social-pragmatic skills) and exclusion (poor structural language skills or autistic symptomatology) criteria for social... Regardless of the diagnostic algorithm used, the resulting prevalence rates for social-pragmatic deficits indicated that very few children had isolated social-communication difficulties (0-1.3%). Howe... A considerable proportion of children in the early years of primary school has social-pragmatic deficits that interfere with behaviour and scholastic activity; however, these rarely occur in isolation...

Barriers to care: Caregivers' accounts of raising a child with a communication disorder.

There exists a dearth of research on the psychological experiences of childhood communication disorders. Caregivers of these children are one source who can provide us with this information since the ... The article presents the reported experiences of six parental caregivers raising a child with a communication disorder within Johannesburg.... Data were collected via semi-structured interviews and underwent an interpretative phenomenological analysis.... Five themes are presented: feeling out of control; barriers to accessing services; caregivers left speechless; a misunderstood disability; and relinquishing control: 'I needed to be a mommy'.... The caregivers relayed an initially negative experience in raising a child with a communication disorder, marred with worry and fear for the future. In accessing services, they narrated their experien...