Titre : Vertige

Vertige : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Diagnostic Self Evaluation

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostique-t-on le vertige ?

Le diagnostic repose sur l'examen clinique, l'anamnèse et des tests vestibulaires.
Vertige Diagnostic médical
#2

Quels tests sont utilisés pour évaluer le vertige ?

Les tests incluent l'évaluation de l'équilibre, les tests calorimétriques et l'IRM.
Tests vestibulaires Imagerie par résonance magnétique
#3

Le vertige peut-il être confondu avec d'autres symptômes ?

Oui, il peut être confondu avec des nausées, des évanouissements ou des troubles de l'équilibre.
Symptômes Équilibre
#4

Quels antécédents médicaux sont importants pour le diagnostic ?

Les antécédents de traumatismes crâniens, d'infections ou de maladies neurologiques sont cruciaux.
Antécédents médicaux Traumatismes crâniens
#5

Le vertige nécessite-t-il toujours des examens complémentaires ?

Pas toujours, mais des examens peuvent être nécessaires si les symptômes persistent.
Examen clinique Symptômes

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes courants du vertige ?

Les symptômes incluent des sensations de rotation, des nausées, des vomissements et des troubles de l'équilibre.
Symptômes Nausées
#2

Le vertige peut-il provoquer des pertes d'équilibre ?

Oui, le vertige peut entraîner des chutes et des pertes d'équilibre significatives.
Chutes Équilibre
#3

Le vertige est-il toujours accompagné de nausées ?

Non, bien que fréquent, le vertige peut survenir sans nausées ni vomissements.
Nausées Vertige
#4

Peut-on ressentir des acouphènes avec le vertige ?

Oui, les acouphènes peuvent accompagner le vertige, surtout dans les troubles de l'oreille interne.
Acouphènes Oreille interne
#5

Le vertige peut-il être constant ou intermittent ?

Le vertige peut être intermittent, survenant par épisodes, ou constant selon la cause.
Épisodes Causes

Prévention 5

#1

Comment prévenir les épisodes de vertige ?

Éviter les mouvements brusques, rester hydraté et gérer le stress peuvent aider.
Prévention Hydratation
#2

Les exercices d'équilibre peuvent-ils prévenir le vertige ?

Oui, des exercices réguliers d'équilibre peuvent réduire la fréquence des épisodes.
Exercices Équilibre
#3

Faut-il éviter certains aliments pour prévenir le vertige ?

Éviter l'alcool et les aliments riches en sel peut aider à prévenir certains types de vertige.
Alcool Alimentation
#4

Le stress peut-il aggraver le vertige ?

Oui, le stress peut exacerber les symptômes de vertige chez certaines personnes.
Stress Symptômes
#5

Les changements de position peuvent-ils provoquer le vertige ?

Oui, des changements rapides de position peuvent déclencher des épisodes de vertige.
Changements de position Épisodes

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour le vertige ?

Les traitements incluent des médicaments, la rééducation vestibulaire et parfois la chirurgie.
Médicaments Rééducation vestibulaire
#2

Les médicaments peuvent-ils soulager le vertige ?

Oui, des antihistaminiques et des sédatifs peuvent aider à réduire les symptômes.
Antihistaminiques Sédatifs
#3

La rééducation vestibulaire est-elle efficace ?

Oui, elle aide à améliorer l'équilibre et à réduire les symptômes de vertige.
Rééducation vestibulaire Équilibre
#4

Quand la chirurgie est-elle envisagée pour le vertige ?

La chirurgie est envisagée si le vertige est causé par des anomalies structurelles persistantes.
Chirurgie Anomalies structurelles
#5

Les remèdes naturels peuvent-ils aider le vertige ?

Certains remèdes comme le gingembre peuvent soulager les symptômes, mais leur efficacité varie.
Remèdes naturels Gingembre

Complications 5

#1

Quelles sont les complications possibles du vertige ?

Les complications incluent des chutes, des blessures et des troubles de l'anxiété.
Complications Chutes
#2

Le vertige peut-il entraîner des troubles psychologiques ?

Oui, le vertige chronique peut provoquer de l'anxiété et de la dépression.
Troubles psychologiques Anxiété
#3

Le vertige peut-il affecter la qualité de vie ?

Oui, le vertige peut considérablement réduire la qualité de vie et l'autonomie.
Qualité de vie Autonomie
#4

Des complications auditives peuvent-elles survenir ?

Oui, des troubles auditifs peuvent accompagner certains types de vertige, comme la maladie de Ménière.
Troubles auditifs Maladie de Ménière
#5

Le vertige peut-il entraîner des problèmes de concentration ?

Oui, le vertige peut affecter la concentration et la capacité à effectuer des tâches quotidiennes.
Concentration Tâches quotidiennes

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque du vertige ?

Les facteurs incluent l'âge, les antécédents de traumatismes crâniens et certaines maladies.
Facteurs de risque Traumatismes crâniens
#2

Les personnes âgées sont-elles plus à risque de vertige ?

Oui, le vieillissement augmente le risque de troubles vestibulaires et de vertige.
Personnes âgées Troubles vestibulaires
#3

Certaines maladies augmentent-elles le risque de vertige ?

Oui, des maladies comme la migraine vestibulaire et la maladie de Ménière augmentent le risque.
Migraine vestibulaire Maladie de Ménière
#4

Le stress peut-il être un facteur de risque ?

Oui, le stress chronique peut contribuer à l'apparition de vertiges chez certaines personnes.
Stress Vertiges
#5

Les antécédents familiaux jouent-ils un rôle dans le vertige ?

Oui, des antécédents familiaux de troubles vestibulaires peuvent augmenter le risque.
Antécédents familiaux Troubles vestibulaires
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 15/05/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Ji-Soo Kim

8 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Dizziness Center, Clinical Neuroscience Center, and Department of Neurology, Seoul National University Bundang Hospital, 173-82 Gumi-ro, Bundang-gu, Seongnam-si, Gyeonggi-do, 13620, South Korea. jisookim@snu.ac.kr.
  • Department of Neurology, College of Medicine, Seoul National University, Seoul, South Korea. jisookim@snu.ac.kr.
Publications dans "Vertige" : Voir toutes les publications (8)

Michael Strupp

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology and German Center for Vertigo and Balance Disorders, Ludwig Maximilians University, Munich, Germany.
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Hyun Ah Kim

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, Keimyung University Dongsan Hospital, Daegu, South Korea.
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M V Tardov

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Peoples' Friendship University of Russia, Moscow, Russia.
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A V Boldin

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Sechenov First Moscow State Medical University, Moscow, Russia.
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Hyo-Jung Kim

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Research Administration Team, Seoul National University Bundang Hospital, Seongnam, South Korea.
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V A Parfenov

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Sechenov First Moscow State Medical University, Moscow, Russia.
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Kwang-Dong Choi

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, Pusan National University Hospital, Pusan National University School of Medicine and Biomedical Research Institute, Pusan, Republic of Korea.
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Marcello Cherchi

2 publications dans cette catégorie

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Andreas Zwergal

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, University Hospital, Ludwig Maximilians University.
  • German Center for Vertigo and Balance Disorders, DSGZ, Ludwig Maximilians University.
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Hyung Lee

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, Keimyung University Dongsan Hospital, Daegu, South Korea.
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Nicolina Goldschagg

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology and German Center for Vertigo and Balance Disorders, Ludwig Maximilians University, Munich, Germany.
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Jacob R Brodsky

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Otolaryngology, Harvard Medical School, Boston, MA, United States; Department of Otolaryngology and Communication Enhancement, Boston Children's Hospital, Boston, MA, United States. Electronic address: jacob.brodsky@childrens.harvard.edu.
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Roeland B van Leeuwen

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Apeldoorn Dizziness Center, Gelre Hospitals, Apeldoorn, Netherlands.

Carla Colijn

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Apeldoorn Dizziness Center, Gelre Hospitals, Apeldoorn, Netherlands.

Tjard R Schermer

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Apeldoorn Dizziness Center, Gelre Hospitals, Apeldoorn, Netherlands.
  • Department of Primary and Community Care, Radboud Institute for Health Sciences, Radboud University Medical Center, Nijmegen, Netherlands.

Seung-Han Lee

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, Chonnam National University Hospital, 42 Jebong-ro, Dong-gu, Gwangju, 61469, South Korea. nrshlee@chonnam.ac.kr.
  • Chonnam National University Medical School, Gwangju, South Korea. nrshlee@chonnam.ac.kr.
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Alexandre Bisdorff

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, Centre Hospitalier Emile Mayrisch, Esch-sur-Alzette, Luxembourg.
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Zdenek Kadanka

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, University Hospital, 625 00 Brno, Czech Republic.
  • Faculty of Medicine, Masaryk University, 625 00 Brno, Czech Republic.
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A L Guseva

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Pirogov Russian National Research Medical University, Moscow, Russia.
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Sources (10000 au total)

Self-evaluation and depression in adolescents with a chronic illness: A systematic review.

To conduct a systematic review to establish what is known about the relationship between depression and self-evaluation in adolescents with a chronic illness.... A systematic search was conducted using MEDLINE, EMBASE, PsycINFO, Web of Science, The Cochrane Library, and hand-searching. We sought to identify primary research that examined both the cross-section... A narrative synthesis was conducted, and a summary figure was included. These 4 studies included 236 adolescents aged 9-18 years with depression and either Type 1 Diabetes (T1D), chronic pain, headach... More robust studies of the association between self-evaluation and depression in adolescents with a chronic illness is needed, with attention to the nuances of differences between chronic illnesses. T...

Core self-evaluation and subjective wellbeing: A moderated mediation model.

Much has been written documenting the positive association between core self-evaluation and adolescents' subjective wellbeing, but little is known about the mediating and moderating mechanisms which u... A sample of 1,185 adolescents (11-17 years of age, 51.3% females) completed the Core Self-Evaluation Scale (CSES), the Meaning in Life Questionnaire (MLQ), the Rosenberg Self-esteem Scale (RSES), and ... The results indicate that after controlling for gender and age, core self-evaluation contributed significantly to subjective wellbeing (β = 0.900,... Based on the results, the following suggestions can be made: subjective wellbeing can be promoted through interventions such as enhancing adolescents' core self-evaluation and helping them understand ...

Validation of the Turkish version of the self-evaluation of negative symptoms scale (SNS).

The Self-Evaluation of Negative Symptoms Scale (SNS) is a self-report scale that evaluates a patient's subjective experience on all five domains of the negative symptoms. This study aimed to present t... Seventy-five patients and 50 controls were recruited for this study. After the approval of the translation, participants were asked to fill out SNS-TR by themselves. They were interviewed with the Bri... SNS-TR showed good internal consistency in the reliability analysis with Cronbach's alpha= 0.873. Subscale-total score correlation coefficients were significant (... To conclude, our study indicates that SNS-TR is an easily applicable self-evaluation tool with good psychometric properties for assessing negative symptoms. KEY POINTSSNS is a novel and easily applica...

Differences in Resident Self-Evaluation and Clinical Competency Committee Evaluation Using ACGME Milestone Versions 1.0 and 2.0.

Intentionally self-driven professional development of surgical resident physicians is a hallmark of surgical training and is expected to gain further traction as Entrustable Professional Activities (E... We asked 22 general surgical trainees for self-evaluation of Milestones (both M1.0 and M2.0) from 2017 semiannually to 2022. ACGME-required Milestone evaluations by the Clinical Competency Committee (... MercyOne Des Moines Medical Center, Des Moines, IA; Teaching tertiary referral center.... Twenty-two general surgical trainees at this hospital and 28 faculty surgeons participated in this study.... The average self-evaluation of surgical residents was lower in the M1.0 cohort compared to the corresponding CCC evaluation (1.96 ± 0.72 vs. 2.11 ± 0.67; p < 0.001). M1.0 self-assessments and CCC-asse... The difference between self-evaluated Milestone achievement and faculty-driven CCC evaluation of surgical resident physician performance is more evident in Milestones 2.0 than in Milestones 1.0. Resid...

Judging others makes me forget: Assessing the cognitive, behavioural, and emotional consequences of other-evaluations on self-evaluations for social anxiety.

People with Social Anxiety Disorder (SAD) evaluate themselves negatively before, during, and after anxiety-provoking social situations, which leads to negative consequences (e.g., performance deficits... 172 unselected participants completed several baseline questionnaires. We then randomly assigned participants to provide high-, medium-, or no-evaluation of a videotaped anxious person (i.e., other-ev... Although our manipulation was effective, we found no emotional or behavioural differences between conditions. However, people in the high-evaluation condition recalled significantly fewer facts about ... After data cleaning, the sample size was slightly smaller than planned; most analyses were nonetheless appropriately powered. Our findings may not generalize beyond unselected undergraduate students; ... These findings highlight the cognitive consequences (i.e., memory impairments) of other-evaluations, which cognitive behavioural therapists should consider when treating individuals with SAD....

Cognitive, physical, and mental profiles of older adults with misplaced self-evaluation of hearing loss.

Although inconsistency between objective and subjective hearing loss among older adults has been suggested, a systematic examination of the cognitive and physical functioning among such older adults i... The auditory acuity of 696 community-dwelling older adults was evaluated using a pure-tone average of hearing thresholds at 1.0 and 4.0 kHz in the better-hearing ear. Participants were then stratified... Among older adults, 63.5% of those with mild hearing loss and 22.2% of those with moderate hearing loss did not recognize hearing difficulties. Significantly lower cognition and gait performance were ... Our results suggest that failure to recognize a high level of age-related hearing loss may be related to impaired cognition and gait performance among older adults. Subjective hearing loss may indicat...

Self-evaluation of nursing students about their academic performance during the COVID-19 pandemic.

To analyze how university students self-evaluate their academic performance during the COVID-19 pandemic in a public university in southern Brazil.... A cross-sectional study was carried out with 527 students of undergraduate courses in the health field. Descriptive statistical analyses and the chi-square test were performed to assess associations.... For 49.5% of participants their academic performance was insufficient; for 24.1%, sufficient; 19.40%, good; 5.90% very good; and 1.10% excellent. It was found that there was an association between the... Academic performance during the suspension of face-to-face classes is insufficient for many students, and groups of students from the occupational therapy course, who entered the university through th...

Dental students' self-evaluation comparison between dual dental education systems in Korea.

This study aimed to examine the satisfaction, educational linkage, and self-perceived competence of dental students enrolled in either 4 + 4 dental program, comprising an undergraduate degree and Doct... The survey questionnaire using a 5-point Likert scale was developed and validated by four dental education experts, consisting of satisfaction with undergraduate courses, the interconnection of underg... Students' overall satisfaction level with the undergraduate education was higher in the 4 + 4 system than in the 3 + 4 system (P = 0.003). Students enrolled in the 4 + 4 system recognized that natural... Even though this study analyzed the case of a single university operating both 3 + 4 and 4 + 4 systems, it can be used as the groundwork for developing new opportunities and models of dental education...

Validation and Cross-Cultural Adaptation of Croatian Self-Evaluation of Communication Experiences after Laryngectomy Questionnaire.

The Self-Evaluation of Communication Experiences after Laryngectomy (SECEL) is a 35-item patient-reported questionnaire developed to address the communication needs of patients with laryngectomies. Th... The SECEL was translated from English by two independent translators and back-translated by a native speaker, after which it was approved by an expert committee. The Croatian version of the Self-Evalu... Among the Croatian patients, the questionnaire was well-accepted and demonstrated good test-retest reliability and internal consistency for two out of three subscales. The correlations between VHI, SF... Preliminary findings of the research indicate that the Croatian version of the SECEL has sufficient psychometric qualities, high reliability, and good internal consistency, with a Cronbach's alpha of ...