Titre : Maladies sexuellement transmissibles bactériennes

Maladies sexuellement transmissibles bactériennes : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Problem-Based Learning

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostique-t-on une MST bactérienne ?

Le diagnostic se fait par des tests de laboratoire, comme des prélèvements ou des analyses sanguines.
Maladies sexuellement transmissibles Diagnostic médical
#2

Quels tests sont utilisés pour le gonorrhée ?

On utilise des cultures, des tests d'amplification des acides nucléiques ou des tests rapides.
Gonorrhée Tests de diagnostic
#3

Les symptômes sont-ils toujours présents ?

Non, certaines infections peuvent être asymptomatiques, rendant le diagnostic plus difficile.
Symptômes Infections asymptomatiques
#4

Peut-on diagnostiquer une MST par un examen physique ?

Oui, un examen physique peut révéler des signes d'infection, mais des tests sont nécessaires.
Examen physique Maladies sexuellement transmissibles
#5

Quelle est l'importance du dépistage régulier ?

Le dépistage régulier permet de détecter les infections précocement et de prévenir des complications.
Dépistage Prévention des maladies

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes de la chlamydia ?

Les symptômes incluent des douleurs abdominales, des pertes vaginales anormales et des brûlures urinaires.
Chlamydia Symptômes
#2

Comment se manifeste la syphilis ?

La syphilis se manifeste par des ulcères, des éruptions cutanées et des symptômes systémiques.
Syphilis Symptômes
#3

Les MST bactériennes causent-elles des douleurs ?

Oui, elles peuvent provoquer des douleurs lors des rapports sexuels ou des mictions.
Douleur Maladies sexuellement transmissibles
#4

Y a-t-il des symptômes communs à toutes les MST ?

Des symptômes comme des démangeaisons, des pertes inhabituelles et des douleurs peuvent être communs.
Symptômes Infections sexuellement transmissibles
#5

Les symptômes peuvent-ils varier selon le sexe ?

Oui, les symptômes peuvent différer entre les hommes et les femmes en fonction de l'infection.
Différences sexuelles Symptômes

Prévention 5

#1

Comment prévenir les MST bactériennes ?

L'utilisation de préservatifs et le dépistage régulier sont des méthodes efficaces de prévention.
Prévention Préservatifs
#2

Le vaccin protège-t-il contre les MST ?

Certains vaccins, comme celui contre le HPV, peuvent prévenir certaines infections sexuellement transmissibles.
Vaccins Prévention des maladies
#3

Pourquoi est-il important de se faire dépister ?

Le dépistage permet de détecter les infections précocement et de réduire la transmission.
Dépistage Transmission des maladies
#4

Les relations monogames réduisent-elles le risque ?

Oui, les relations monogames avec un partenaire testé peuvent réduire le risque de MST.
Relations monogames Risque de maladie
#5

Les MST peuvent-elles être évitées par l'éducation ?

Oui, l'éducation sexuelle aide à comprendre les risques et les méthodes de prévention des MST.
Éducation sexuelle Prévention des maladies

Traitements 5

#1

Quel est le traitement de la chlamydia ?

La chlamydia est généralement traitée avec des antibiotiques comme l'azithromycine ou la doxycycline.
Chlamydia Antibiotiques
#2

Comment traite-t-on la gonorrhée ?

La gonorrhée est traitée avec des antibiotiques, souvent une combinaison pour éviter la résistance.
Gonorrhée Traitement antibiotique
#3

Les traitements sont-ils efficaces ?

Oui, les traitements antibiotiques sont généralement efficaces, mais il est crucial de suivre les prescriptions.
Efficacité du traitement Antibiotiques
#4

Faut-il traiter les partenaires sexuels ?

Oui, il est recommandé de traiter tous les partenaires sexuels pour éviter la réinfection.
Partenaires sexuels Prévention des maladies
#5

Y a-t-il des effets secondaires aux traitements ?

Certains antibiotiques peuvent provoquer des effets secondaires comme des nausées ou des diarrhées.
Effets secondaires Antibiotiques

Complications 5

#1

Quelles sont les complications de la chlamydia ?

Sans traitement, la chlamydia peut entraîner des complications comme la maladie inflammatoire pelvienne.
Chlamydia Complications
#2

La syphilis peut-elle causer des problèmes graves ?

Oui, la syphilis non traitée peut entraîner des complications graves comme des maladies cardiaques ou neurologiques.
Syphilis Complications graves
#3

Les MST peuvent-elles affecter la fertilité ?

Certaines MST, comme la chlamydia et la gonorrhée, peuvent causer des problèmes de fertilité.
Fertilité Maladies sexuellement transmissibles
#4

Quelles sont les conséquences d'une infection non traitée ?

Les infections non traitées peuvent entraîner des complications chroniques et des risques accrus de transmission.
Infections non traitées Complications
#5

Les complications sont-elles réversibles ?

Certaines complications peuvent être réversibles avec un traitement précoce, d'autres non.
Réversibilité Complications

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les principaux facteurs de risque ?

Les facteurs incluent des rapports sexuels non protégés, plusieurs partenaires et un dépistage irrégulier.
Facteurs de risque Rapports sexuels
#2

L'âge influence-t-il le risque de MST ?

Oui, les jeunes adultes et adolescents sont plus à risque en raison de comportements sexuels à risque.
Âge Comportements sexuels
#3

Les antécédents d'infections augmentent-ils le risque ?

Oui, avoir des antécédents d'infections sexuellement transmissibles augmente le risque de nouvelles infections.
Antécédents médicaux Risque de maladie
#4

Le statut socio-économique joue-t-il un rôle ?

Oui, un statut socio-économique faible peut limiter l'accès aux soins et au dépistage.
Statut socio-économique Accès aux soins
#5

Les comportements à risque sont-ils influencés par l'éducation ?

Oui, une éducation sexuelle insuffisante peut conduire à des comportements à risque accrus.
Éducation sexuelle Comportements à risque
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 19/02/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

None None

5 publications dans cette catégorie

Connie Celum

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Global Health, University of Washington, Seattle, Washington DC, USA.
  • Department of Medicine, University of Washington, Seattle, Washington DC, USA.
  • Department of Epidemiology, University of Washington, Seattle, Washington DC, USA.
Publications dans "Maladies sexuellement transmissibles bactériennes" :

Anne F Luetkemeyer

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Zuckerberg San Francisco General, University of California, San Francisco, California, USA.
Publications dans "Maladies sexuellement transmissibles bactériennes" :

Jeffrey D Klausner

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Infectious Diseases, University of California-Los Angeles (UCLA) David Geffen School of Medicine, Los Angeles, California, USA.
  • Department of Epidemiology, University of California-Los Angeles (UCLA), Los Angeles, California, USA.
  • Fielding School of Public Health, University of California-Los Angeles (UCLA), Los Angeles, California, USA.
Publications dans "Maladies sexuellement transmissibles bactériennes" :

Troy Grennan

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • British Columbia Centre for Disease Control and Division of Infectious Diseases, University of British Columbia, Vancouver, Canada.
Publications dans "Maladies sexuellement transmissibles bactériennes" :

Jean-Michel Molina

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Infectious Diseases, St-Louis Hospital, University of Paris Diderot, Paris, France.
  • INSERM U944, Paris, France.
Publications dans "Maladies sexuellement transmissibles bactériennes" :

Oriol Mitjà

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Sexually Transmitted Infections and Skin Neglected Tropical Diseases Section, Fight Infectious Diseases Foundation, Hospital Germans Trias i Pujol, Badalona, Spain.
  • Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, Vic, Spain.
  • Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, Spain.
Publications dans "Maladies sexuellement transmissibles bactériennes" :

Magnus Unemo

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • WHO Collaborating Centre for Gonorrhoea and Other STIs, National Reference Laboratory for STIs, Department of Laboratory Medicine, Microbiology, Faculty of Medicine and Health, Örebro University, Örebro, Sweden.
  • Institute for Global Health, University College London, London, UK.
Publications dans "Maladies sexuellement transmissibles bactériennes" :

Deborah Donnell

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • From Zuckerberg San Francisco General Hospital and Trauma Center (A.F.L., C.L., D.V.H.), and the Departments of Medicine (A.F.L., S.C., C.L., E.V., D.V.H.) and Epidemiology and Biostatistics (E.D.C), University of California, San Francisco, and San Francisco Department of Public Health, Population Health Division (S.C., M.N., S.P.B., H.S.) - both in San Francisco; and Fred Hutchinson Cancer Center (D.D.), the Departments of Medicine (J.C.D., O.O.S., C.C.), Global Health (C.G., C.E.B., R.P., O.O.S., C.C.), and Epidemiology (C.C.), and the School of Nursing (R.P.), University of Washington, and Public Health-Seattle and King County (J.C.D., C.M.) - all in Seattle.
Publications dans "Maladies sexuellement transmissibles bactériennes" :

Julia C Dombrowski

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • From Zuckerberg San Francisco General Hospital and Trauma Center (A.F.L., C.L., D.V.H.), and the Departments of Medicine (A.F.L., S.C., C.L., E.V., D.V.H.) and Epidemiology and Biostatistics (E.D.C), University of California, San Francisco, and San Francisco Department of Public Health, Population Health Division (S.C., M.N., S.P.B., H.S.) - both in San Francisco; and Fred Hutchinson Cancer Center (D.D.), the Departments of Medicine (J.C.D., O.O.S., C.C.), Global Health (C.G., C.E.B., R.P., O.O.S., C.C.), and Epidemiology (C.C.), and the School of Nursing (R.P.), University of Washington, and Public Health-Seattle and King County (J.C.D., C.M.) - all in Seattle.
Publications dans "Maladies sexuellement transmissibles bactériennes" :

Cole Grabow

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • From Zuckerberg San Francisco General Hospital and Trauma Center (A.F.L., C.L., D.V.H.), and the Departments of Medicine (A.F.L., S.C., C.L., E.V., D.V.H.) and Epidemiology and Biostatistics (E.D.C), University of California, San Francisco, and San Francisco Department of Public Health, Population Health Division (S.C., M.N., S.P.B., H.S.) - both in San Francisco; and Fred Hutchinson Cancer Center (D.D.), the Departments of Medicine (J.C.D., O.O.S., C.C.), Global Health (C.G., C.E.B., R.P., O.O.S., C.C.), and Epidemiology (C.C.), and the School of Nursing (R.P.), University of Washington, and Public Health-Seattle and King County (J.C.D., C.M.) - all in Seattle.
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Clare E Brown

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  • From Zuckerberg San Francisco General Hospital and Trauma Center (A.F.L., C.L., D.V.H.), and the Departments of Medicine (A.F.L., S.C., C.L., E.V., D.V.H.) and Epidemiology and Biostatistics (E.D.C), University of California, San Francisco, and San Francisco Department of Public Health, Population Health Division (S.C., M.N., S.P.B., H.S.) - both in San Francisco; and Fred Hutchinson Cancer Center (D.D.), the Departments of Medicine (J.C.D., O.O.S., C.C.), Global Health (C.G., C.E.B., R.P., O.O.S., C.C.), and Epidemiology (C.C.), and the School of Nursing (R.P.), University of Washington, and Public Health-Seattle and King County (J.C.D., C.M.) - all in Seattle.
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Susan P Buchbinder

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Affiliations :
  • From Zuckerberg San Francisco General Hospital and Trauma Center (A.F.L., C.L., D.V.H.), and the Departments of Medicine (A.F.L., S.C., C.L., E.V., D.V.H.) and Epidemiology and Biostatistics (E.D.C), University of California, San Francisco, and San Francisco Department of Public Health, Population Health Division (S.C., M.N., S.P.B., H.S.) - both in San Francisco; and Fred Hutchinson Cancer Center (D.D.), the Departments of Medicine (J.C.D., O.O.S., C.C.), Global Health (C.G., C.E.B., R.P., O.O.S., C.C.), and Epidemiology (C.C.), and the School of Nursing (R.P.), University of Washington, and Public Health-Seattle and King County (J.C.D., C.M.) - all in Seattle.
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Olusegun O Soge

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Affiliations :
  • From Zuckerberg San Francisco General Hospital and Trauma Center (A.F.L., C.L., D.V.H.), and the Departments of Medicine (A.F.L., S.C., C.L., E.V., D.V.H.) and Epidemiology and Biostatistics (E.D.C), University of California, San Francisco, and San Francisco Department of Public Health, Population Health Division (S.C., M.N., S.P.B., H.S.) - both in San Francisco; and Fred Hutchinson Cancer Center (D.D.), the Departments of Medicine (J.C.D., O.O.S., C.C.), Global Health (C.G., C.E.B., R.P., O.O.S., C.C.), and Epidemiology (C.C.), and the School of Nursing (R.P.), University of Washington, and Public Health-Seattle and King County (J.C.D., C.M.) - all in Seattle.

Lao-Tzu Allan-Blitz

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Affiliations :
  • Division of Global Health Equity, Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital, USA.
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Cara Exten

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Affiliations :
  • From the The Pennsylvania State University College of Nursing, University Park.

Casey N Pinto

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Affiliations :
  • Department of Public Health Sciences, The Pennsylvania State University College of Medicine, Hershey, PA.

Elizabeth Page Bridges

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Affiliations :
  • Clinical Assistant Professor, Assistant Clerkship Director, University of South Carolina School of Medicine Greenville; Department of Emergency Medicine, Prisma Health-Upstate, Greenville, SC.
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Eduardo Campos de Oliveira

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Affiliations :
  • Secretaria Estadual de Saúde de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil.
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Simulation-Based Learning Combined with Case and Problem-Based Learning in the Clinical Education of Joint Surgery.

Traditional education of clinical training mainly relies on a single mode of lecture-based learning (LBL), in which the teacher lectures and the students listen, and the teaching effect is often unsat... Through objective evaluation of joint surgery students' theoretical knowledge and clinical skills, and subjective evaluation of teaching quality by anonymous questionnaire, the teaching effects of LBL... Sixty students who participated in the standardized training of residents in the Center for Joint Surgery, Southwest Hospital, Army University, China from March 2020 to September 2021 were selected an... The scores of theoretical knowledge, clinical skills and total score of group C were (86.40 ± 9.76), (92.15 ± 4.49), (88.70 ± 5.75) points respectively, which were significantly higher than (78.80 ± 1... SBL combined with CPBL teaching mode can effectively improve the theoretical knowledge and clinical skills of the students, which could improve self-assessment and teaching satisfaction rate, and is w...

Perceptions of medical students at Najran University on the effectiveness of problem-based learning and team-based learning.

Team-based learning (TBL) and problem-based learning (PBL) are two effective educational approaches used in medical education for increasing knowledge acquisition, learning motivation, and collaborati... The present study aimed to evaluate the perceptions of current or previous preclinical students at the College of Medicine, Najran University (NU) about the effectiveness of PBL and TBL and to assess ... A cross-sectional survey was conducted on 106 preclinical students at NU, Saudi Arabia. The survey questionnaire was validated by a pilot study and designed based on Kirkpatrick's evaluation model. De... 73.6% of participants enjoyed PBL and found it motivating compared to TBL and classic lectures. PBL was reported as more effective for knowledge acquisition (50%), teamwork (62.3%), and high academic ... It is concluded that PBL was more favored by the students regarding the learning outcomes. TBL was reported to need more individual preparation and effort and require lecturer involvement, suggesting ...

Effectiveness of tutor shadowing on faculty development in problem-based learning.

To enhance tutors' teaching skills, tutor shadowing for novice tutors of problem-based learning (PBL) in addition to conventional faculty development (FD) was applied. This study aimed to develop a tu... This study employed a before-and-after study design with three phases. In phase 1, a TS-scale was elaborated. A validity examination was performed in phase 2. Phase 3 was a study of the effectiveness ... A TS-scale with a 32-item questionnaire of self-rated confidence for PBL tutors was identified in phase 1. In phase 2, 7 experienced specialists in medical education were invited to evaluate the conte... Novice PBL tutors benefit from FD that incorporates tutor shadowing in the 3 key domains of tutoring competencies. The TS-scale developed in this study can be applied in future research on FD design....

The effectiveness of problem-based learning compared with lecture-based learning in surgical education: a systematic review and meta-analysis.

This meta-analysis was conducted to systematically evaluate the impact of problem-based learning (PBL) and lecture-based learning (LBL) teaching models on students' learning in surgical education.... We systematically searched the publications related to the application of PBL and LBL in surgical courses in PubMed, Embase, Web of Science and Cochrane Library databases, the last retrieval time is S... Nine studies were included totally. The results showed that compared with LBL, PBL was superior in clinical competence (SMD = 0.81, 95% CI: 0.12 ~ 1.49, P = 0.020) and student satisfaction (SMD = 2.13... This study showed that the PBL teaching model is more effective than the LBL teaching model in surgical education on the aspects of enhancing clinical competence and student satisfaction. However, fur...

Application of problem based learning (PBL) and case based learning (CBL) in the teaching of international classification of diseases encoding.

To study the application of PBL combined with CBL teaching mode in the teaching of international classification of diseases (ICD) encoding, so as to improve students' grasp of ICD encoding knowledge. ...

Implementation of problem-based learning modules in an introduction to public health course.

With traditional lecture-based learning methods often criticized for their limited ability to foster critical thinking and cognitive engagement, problem-based learning (PBL) has emerged as a promising... PBL was implemented in an undergraduate public health course at a private university in the southeast US. The study was conducted in the Spring of 2022 using a convergent mixed-methods approach. Quant... Results indicated significant improvements in student communication skills, growth mindset, and metacognitive abilities across the semester. The thematic analysis of qualitative responses corroborated... The findings contribute to the growing body of evidence supporting PBL and offer practical insights for implementing PBL in public health education. The study also highlights the need for institutiona...

Measuring group function in problem-based learning: development of a reflection tool.

Problem-based learning (PBL) is a pedagogy involving self-directed learning in small groups around case problems. Group function is important to PBL outcomes, but there is currently poor scaffolding a... Tool development unfolded in four steps: 1) a literature review was conducted to identify existent evaluation tools for group function in PBL, 2) literature findings informed the development of this n... Nineteen scales relating to group function assessment were identified in the literature, lending 18 constructs that mapped into four dimensions: Learning Climate, Facilitation and Process, Engagement ... A four-dimension tool to assist group function reflection in PBL was produced. Its constructs were well supported by literature and experts. Faculty and student stakeholders acknowledged the utility o...

The effectiveness of problem based learning in improving critical thinking, problem-solving and self-directed learning in first-year medical students: A meta-analysis.

The adaptation process for first-year medical students is an important problem because it significantly affects educational activities. The previous study showed that 63% of students had difficulties ... We searched PubMed, ScienceDirect, Cochrane, and Google Scholar databases until June 5, 2021. Search terms included problem-based learning, effectiveness, effectivity, and medical student. We excluded... Seven eligible studies (622 patients) were included. The pooled analysis demonstrated no significant difference between PBL with conventional learning method in critical thinking/knowledge assessment ... The present study concluded that the PBL approach in first-year medical students appeared to be ineffective in improving critical thinking/knowledge, problem-solving, and self-directed compared with t...