Titre : Refus du traitement

Refus du traitement : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Language Development Disorders

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment évaluer le refus de traitement chez un patient ?

L'évaluation implique des entretiens pour comprendre les raisons du refus et les croyances du patient.
Refus de traitement Évaluation médicale
#2

Quels outils peuvent aider à diagnostiquer le refus de traitement ?

Des questionnaires et des entretiens structurés peuvent aider à identifier les motifs de refus.
Outils d'évaluation Comportement de santé
#3

Le refus de traitement est-il un diagnostic médical ?

Non, c'est un comportement qui peut être associé à divers diagnostics médicaux sous-jacents.
Comportement de santé Diagnostic médical
#4

Quels facteurs influencent le diagnostic du refus de traitement ?

Les facteurs incluent la culture, l'éducation, l'expérience personnelle et la compréhension de la maladie.
Facteurs culturels Éducation en santé
#5

Comment les professionnels de santé identifient-ils le refus ?

Ils observent les interactions, posent des questions ouvertes et évaluent les réponses du patient.
Interaction patient-soignant Communication en santé

Symptômes 5

#1

Quels symptômes peuvent indiquer un refus de traitement ?

Des signes de détresse, d'anxiété ou de résistance lors des consultations peuvent indiquer un refus.
Symptômes psychologiques Anxiété
#2

Le refus de traitement peut-il causer des symptômes physiques ?

Oui, le stress lié au refus peut exacerber des symptômes physiques existants ou en créer de nouveaux.
Symptômes physiques Stress
#3

Comment le refus de traitement affecte-t-il la santé mentale ?

Il peut entraîner une augmentation de l'anxiété, de la dépression et un sentiment d'impuissance.
Santé mentale Dépression
#4

Le refus de traitement est-il associé à des symptômes spécifiques ?

Il peut être lié à des symptômes de maladies chroniques non traitées, comme la douleur ou la fatigue.
Maladies chroniques Douleur
#5

Quels signes comportementaux révèlent un refus de traitement ?

L'évitement des consultations, le manque de suivi des prescriptions et des changements d'attitude sont des signes.
Comportement de santé Suivi médical

Prévention 5

#1

Comment prévenir le refus de traitement ?

L'éducation des patients sur leur maladie et les traitements disponibles peut réduire le refus.
Éducation en santé Prévention des maladies
#2

Quel rôle joue la communication dans la prévention du refus ?

Une communication ouverte et empathique aide à établir la confiance et à réduire les craintes des patients.
Communication en santé Empathie
#3

Les groupes de soutien peuvent-ils aider à prévenir le refus ?

Oui, ils offrent un espace pour partager des expériences et des informations, réduisant ainsi l'isolement.
Groupes de soutien Isolement social
#4

Comment les antécédents médicaux influencent-ils le refus ?

Des expériences négatives passées avec des traitements peuvent augmenter la probabilité de refus futur.
Antécédents médicaux Expériences de traitement
#5

Quelles stratégies peuvent aider à prévenir le refus de traitement ?

Impliquer les patients dans le processus décisionnel et leur fournir des ressources éducatives sont efficaces.
Stratégies d'engagement Ressources éducatives

Traitements 5

#1

Quels traitements sont souvent refusés par les patients ?

Les traitements comme la chimiothérapie, la radiothérapie ou les interventions chirurgicales sont souvent refusés.
Chimiothérapie Interventions chirurgicales
#2

Comment aborder un patient qui refuse un traitement ?

Il est essentiel d'écouter ses préoccupations, d'expliquer les bénéfices et de respecter son choix.
Communication en santé Consentement éclairé
#3

Quels sont les risques de refuser un traitement ?

Le refus peut entraîner une aggravation de la maladie, des complications et une diminution de la qualité de vie.
Complications médicales Qualité de vie
#4

Le refus de traitement peut-il être temporaire ?

Oui, certains patients peuvent changer d'avis après avoir reçu plus d'informations ou de soutien.
Changement de comportement Soutien psychologique
#5

Comment les médecins peuvent-ils réduire le refus de traitement ?

En fournissant des informations claires, en établissant une relation de confiance et en impliquant le patient dans les décisions.
Relation patient-soignant Prise de décision partagée

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent résulter du refus de traitement ?

Les complications incluent la progression de la maladie, des hospitalisations fréquentes et des douleurs chroniques.
Complications médicales Hospitalisation
#2

Le refus de traitement peut-il affecter la famille ?

Oui, cela peut entraîner du stress familial, des conflits et des préoccupations concernant la santé du patient.
Stress familial Conflits familiaux
#3

Comment le refus de traitement impacte-t-il le système de santé ?

Il peut augmenter les coûts de soins de santé en raison de complications et de traitements d'urgence nécessaires.
Coûts de santé Système de santé
#4

Le refus de traitement peut-il entraîner des complications psychologiques ?

Oui, il peut provoquer des sentiments de culpabilité, d'anxiété et de dépression chez le patient.
Complications psychologiques Anxiété
#5

Quelles sont les conséquences à long terme du refus de traitement ?

Les conséquences peuvent inclure une détérioration de la santé physique et mentale et une qualité de vie réduite.
Santé physique Qualité de vie

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs de risque sont associés au refus de traitement ?

Les facteurs incluent des croyances culturelles, un manque d'information et des expériences passées négatives.
Facteurs culturels Croyances personnelles
#2

L'âge influence-t-il le refus de traitement ?

Oui, les personnes âgées peuvent être plus susceptibles de refuser des traitements en raison de préoccupations liées aux effets secondaires.
Âge Effets secondaires
#3

Le niveau d'éducation impacte-t-il le refus de traitement ?

Oui, un faible niveau d'éducation peut limiter la compréhension des traitements et augmenter le refus.
Niveau d'éducation Compréhension des traitements
#4

Les antécédents de maladie mentale influencent-ils le refus ?

Oui, les patients ayant des antécédents de maladie mentale peuvent avoir des réticences à accepter des traitements.
Antécédents de maladie mentale Réticence au traitement
#5

Les croyances religieuses peuvent-elles affecter le refus de traitement ?

Oui, certaines croyances religieuses peuvent amener les patients à refuser des traitements médicaux.
Croyances religieuses Refus de traitement
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 04/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Laura M Beskow

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Center for Biomedical Ethics and Society.

Daniel J Benedetti

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Center for Biomedical Ethics and Society.
  • Division of Hematology/Oncology, Department of Pediatrics, Vanderbilt University Medical Center, Nashville, Tennessee.

Catherine M Hammack-Aviran

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Center for Biomedical Ethics and Society, Vanderbilt University Medical Center, Nashville, TN, United States.

Carolyn Diehl

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Center for Biomedical Ethics and Society, Vanderbilt University Medical Center, Nashville, TN, United States.

Grégoire Moutel

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Équipe anticipe Inserm 1086, Université de Caen Normandie, esplanade de la Paix, 14032 Caen cedex 5, France; Service de médecine légale et droit de santé, CHU Caen, avenue de la Côte-de-Nacre, CS 30001, 14033 Caen cedex 9, France; Espace régional de réflexion éthique de Normandie, avenue de la Côte-de-Nacre, CS 30001, 14033 Caen cedex 9, France. Electronic address: gregoire.moutel@gmail.com.
Publications dans "Refus du traitement" :

Bertille Suzat

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Service de médecine légale et droit de santé, CHU Caen, avenue de la Côte-de-Nacre, CS 30001, 14033 Caen cedex 9, France.
Publications dans "Refus du traitement" :

Guillaume Grandazzi

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Espace régional de réflexion éthique de Normandie, avenue de la Côte-de-Nacre, CS 30001, 14033 Caen cedex 9, France.
Publications dans "Refus du traitement" :

Alec Samuels

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Publications dans "Refus du traitement" :

Benjamin Andoh

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Affiliations :
  • Law School, Southampton Solent University, Southampton, UK.
Publications dans "Refus du traitement" :

Randy Christopher Bowen

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Affiliations :
  • Cole Eye Institute, Cleveland Clinic, Cleveland, Ohio, USA.
Publications dans "Refus du traitement" :

Soto Hansell

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Affiliations :
  • Cole Eye Institute, Cleveland Clinic, Cleveland, Ohio, USA.
Publications dans "Refus du traitement" :

Vishal Raval

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Affiliations :
  • Cole Eye Institute, Cleveland Clinic, Cleveland, Ohio, USA.
Publications dans "Refus du traitement" :

Jacquelyn M Davanzo

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Affiliations :
  • Cole Eye Institute, Cleveland Clinic, Cleveland, Ohio, USA.
Publications dans "Refus du traitement" :

Arun D Singh

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Cole Eye Institute, Cleveland Clinic, Cleveland, Ohio, USA.
Publications dans "Refus du traitement" :

Poppy Elvira Deviany

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Affiliations :
  • Center for Family Welfare, University of Indonesia, Jakarta, Indonesia.

Apar Kishor Ganti

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Affiliations :
  • Division of Oncology-Hematology, Department of Internal Medicine, VA Nebraska- Western Iowa Health Care System and University of Nebraska Medical Center, Omaha, Nebraska.

K M Monirul Islam

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Affiliations :
  • Institute of Public and Preventive Health and Department of Population Health Science, Medical College of Georgia, Augusta University, Augusta, Georgia.

Eduardo Rivera-López

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Affiliations :
  • Universidad Torcuato Di Tella-Law School, Ciudad de Buenos Aires, Argentina.
  • IIF-SADAF-CONICET, Ciudad de Buenos Aires, Argentina.
Publications dans "Refus du traitement" :

Edward Christopher Dee

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Affiliations :
  • Department of Radiation Oncology, Dana-Farber Cancer Institute/Brigham and Women's Hospital, Harvard Medical School, Boston, MA.
  • Harvard Medical School, Boston, MA.
Publications dans "Refus du traitement" :

Sources (10000 au total)

Can Retrieval Practice Facilitate Verb Learning in Children With Developmental Language Disorder and Their Peers With Typical Language Development?

Children with developmental language disorder (DLD) have well-documented verb learning difficulties. In this study, we asked whether the inclusion of retrieval practice during the learning period woul... Eleven children with DLD (... Recall testing immediately after the learning period and 1 week later revealed greater recall for novel verbs in the RSR condition than for novel verbs in the RS condition. This was true for both grou... Retrieval practice provides benefits to verb learning-an important finding given the challenges that verbs present to children with DLD. However, these benefits do not appear to automatically translat...

The Language Environment at Home of Children With (a Suspicion of) a Developmental Language Disorder and Relations With Standardized Language Measures.

This study compares the home language environments of children with (a suspicion of) developmental language disorder (DLD) with that of children with typical development (TD). It does so by adopting n... Ninety-nine 2- to 4-year-old toddlers participated: 59 with (a suspicion of) DLD and 40 with TD. LENA metrics on adult word count, conversational turn count, and child vocalization count were obtained... We found lower adult word count, conversational turn count, and child vocalization count in the DLD group, independent of multilingualism but not of parental education. In the DLD group, receptive voc... Toddlers with (a suspicion of) DLD vocalize less at home than children with TD. They also hear fewer adult words and experience fewer conversational turns. Children with DLD's language outcomes are to...

Language intervention in bilingual children with developmental language disorder: A systematic review.

Although there is a growing body of literature on cognitive and language processing in bilingual children with developmental language disorder (DLD), there is a major gap in the evidence for language ... To examine evidence for language intervention and cross-language transfer effects in bilingual children with DLD. Specifically, the study aimed to review intervention evidence targeting non-linguistic... We carried out searches in five electronic databases: CINAHL, Scopus, Psychinfo, Proquest and Sciencedirect. Data from selected papers were extracted and organized into the three following categories:... We included 14 papers in the review. The majority indicated evidence for vocabulary intervention. There was limited evidence for intervention targeting phonology or morphosyntax. Cross-language genera... The present review indicates that there is a significant gap in the literature regarding language intervention for several key language areas such as morphosyntax, narrative skills and literacy. There... What is already known on the subject Previous studies have examined the effects of bi- and monolingual intervention in bilingual children with DLD. Although the results indicated superior effects for ...

Speech-Language Pathologists' Perceptions of Language and Literacy Instruction for Pre-K Children With Developmental Language Disorder.

Speech-language pathologists (SLPs) have multiple roles and responsibilities related to language and literacy instruction in schools. The purpose of this exploratory, qualitative study was to analyze ... Eight school-based SLPs participated in a 1-hr virtual focus group conducted via Zoom recording technology. The researchers used a conventional content analysis approach to analyze the focus group dat... The researchers developed two themes: (a) SLPs identified repeated exposure to books, peer interaction, and teaching vocabulary with visual supports and props as key elements of language and literacy ... SLPs identified several instructional practices inclusive pre-K teachers could be taught to use during professional development programs to support the emergent literacy development of children with D...

Predictors of Reading Development Among School-Age Bilingual Children With Developmental Language Disorder: A Scoping Review.

Systematic reviews of bilingual children's reading development are very limited, and none of which solely focus on predictors of reading difficulties among those with developmental language disorder (... The search parameters used in this scoping review included peer-reviewed journal articles written in English from 2000 to 2022 in order to synthesize the most recent empirical work, a focus on early c... The present review yielded nine articles, which all examined the predictive validity of either a measure or task with the ultimate goal of improving early identification of reading difficulties. Signi... To conclude, this review demonstrates that this is a highly under-researched topic. To have ended up including only nine articles that fit the criteria of our search reveals a large gap in the researc...

Developmental Language Disorder Terminology: A Survey of Speech-Language Pathologists' Use and Knowledge.

Developmental language disorder (DLD) is a relatively new, internationally promoted term to describe individuals with language impairments not secondary to a biomedical condition. This study aimed to ... After completing an online presurvey to evaluate current comfort levels in using DLD terminology and current knowledge of DLD, currently practicing SLPs viewed a 45-min prerecorded educational video o... After filtering to remove likely fraudulent responders, we included 77 participants in all analyses. Presurvey Likert scale responses indicated at least some comfort in using DLD terminology. Addition... Despite some limitations, it was concluded that diffusion efforts, such as educational presentations, are likely to increase SLPs' comfort levels in using DLD terminology and SLPs' knowledge of DLD.... https://doi.org/10.23641/asha.22344349....

Gesture-speech integration is related to vocabulary skills in children with developmental language disorder, Williams syndrome and typical development.

Individuals with developmental language disorder or Williams syndrome are reported to use more gestures than individuals with typical development. However, these two groups differ considerably in visu... We first examined whether children with both developmental language disorder and children Williams syndrome do indeed use more gestures. Our second aim was to disentangle the role of vocabulary and vi... In a cross-sectional group design, three participant groups watched and then retold a cartoon: children with typical development (n = 25), children with developmental language disorder (n = 25) and ch... Between-group comparisons showed that individuals with developmental language disorder or Williams syndrome did indeed use more gestures. Poisson loglinear modelling demonstrated that a relative highe... Regardless of neurodevelopmental condition or typical development, a higher use of supplementary gestures was influenced by expressive vocabulary skills. Children with lower vocabulary skills spontane... What is already known on the subject Children with developmental language disorder and children with Williams syndrome are more inclined to use gestures than typically developing children. Research co...