Titre : Refus du traitement

Refus du traitement : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Language Tests

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment évaluer le refus de traitement chez un patient ?

L'évaluation implique des entretiens pour comprendre les raisons du refus et les croyances du patient.
Refus de traitement Évaluation médicale
#2

Quels outils peuvent aider à diagnostiquer le refus de traitement ?

Des questionnaires et des entretiens structurés peuvent aider à identifier les motifs de refus.
Outils d'évaluation Comportement de santé
#3

Le refus de traitement est-il un diagnostic médical ?

Non, c'est un comportement qui peut être associé à divers diagnostics médicaux sous-jacents.
Comportement de santé Diagnostic médical
#4

Quels facteurs influencent le diagnostic du refus de traitement ?

Les facteurs incluent la culture, l'éducation, l'expérience personnelle et la compréhension de la maladie.
Facteurs culturels Éducation en santé
#5

Comment les professionnels de santé identifient-ils le refus ?

Ils observent les interactions, posent des questions ouvertes et évaluent les réponses du patient.
Interaction patient-soignant Communication en santé

Symptômes 5

#1

Quels symptômes peuvent indiquer un refus de traitement ?

Des signes de détresse, d'anxiété ou de résistance lors des consultations peuvent indiquer un refus.
Symptômes psychologiques Anxiété
#2

Le refus de traitement peut-il causer des symptômes physiques ?

Oui, le stress lié au refus peut exacerber des symptômes physiques existants ou en créer de nouveaux.
Symptômes physiques Stress
#3

Comment le refus de traitement affecte-t-il la santé mentale ?

Il peut entraîner une augmentation de l'anxiété, de la dépression et un sentiment d'impuissance.
Santé mentale Dépression
#4

Le refus de traitement est-il associé à des symptômes spécifiques ?

Il peut être lié à des symptômes de maladies chroniques non traitées, comme la douleur ou la fatigue.
Maladies chroniques Douleur
#5

Quels signes comportementaux révèlent un refus de traitement ?

L'évitement des consultations, le manque de suivi des prescriptions et des changements d'attitude sont des signes.
Comportement de santé Suivi médical

Prévention 5

#1

Comment prévenir le refus de traitement ?

L'éducation des patients sur leur maladie et les traitements disponibles peut réduire le refus.
Éducation en santé Prévention des maladies
#2

Quel rôle joue la communication dans la prévention du refus ?

Une communication ouverte et empathique aide à établir la confiance et à réduire les craintes des patients.
Communication en santé Empathie
#3

Les groupes de soutien peuvent-ils aider à prévenir le refus ?

Oui, ils offrent un espace pour partager des expériences et des informations, réduisant ainsi l'isolement.
Groupes de soutien Isolement social
#4

Comment les antécédents médicaux influencent-ils le refus ?

Des expériences négatives passées avec des traitements peuvent augmenter la probabilité de refus futur.
Antécédents médicaux Expériences de traitement
#5

Quelles stratégies peuvent aider à prévenir le refus de traitement ?

Impliquer les patients dans le processus décisionnel et leur fournir des ressources éducatives sont efficaces.
Stratégies d'engagement Ressources éducatives

Traitements 5

#1

Quels traitements sont souvent refusés par les patients ?

Les traitements comme la chimiothérapie, la radiothérapie ou les interventions chirurgicales sont souvent refusés.
Chimiothérapie Interventions chirurgicales
#2

Comment aborder un patient qui refuse un traitement ?

Il est essentiel d'écouter ses préoccupations, d'expliquer les bénéfices et de respecter son choix.
Communication en santé Consentement éclairé
#3

Quels sont les risques de refuser un traitement ?

Le refus peut entraîner une aggravation de la maladie, des complications et une diminution de la qualité de vie.
Complications médicales Qualité de vie
#4

Le refus de traitement peut-il être temporaire ?

Oui, certains patients peuvent changer d'avis après avoir reçu plus d'informations ou de soutien.
Changement de comportement Soutien psychologique
#5

Comment les médecins peuvent-ils réduire le refus de traitement ?

En fournissant des informations claires, en établissant une relation de confiance et en impliquant le patient dans les décisions.
Relation patient-soignant Prise de décision partagée

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent résulter du refus de traitement ?

Les complications incluent la progression de la maladie, des hospitalisations fréquentes et des douleurs chroniques.
Complications médicales Hospitalisation
#2

Le refus de traitement peut-il affecter la famille ?

Oui, cela peut entraîner du stress familial, des conflits et des préoccupations concernant la santé du patient.
Stress familial Conflits familiaux
#3

Comment le refus de traitement impacte-t-il le système de santé ?

Il peut augmenter les coûts de soins de santé en raison de complications et de traitements d'urgence nécessaires.
Coûts de santé Système de santé
#4

Le refus de traitement peut-il entraîner des complications psychologiques ?

Oui, il peut provoquer des sentiments de culpabilité, d'anxiété et de dépression chez le patient.
Complications psychologiques Anxiété
#5

Quelles sont les conséquences à long terme du refus de traitement ?

Les conséquences peuvent inclure une détérioration de la santé physique et mentale et une qualité de vie réduite.
Santé physique Qualité de vie

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs de risque sont associés au refus de traitement ?

Les facteurs incluent des croyances culturelles, un manque d'information et des expériences passées négatives.
Facteurs culturels Croyances personnelles
#2

L'âge influence-t-il le refus de traitement ?

Oui, les personnes âgées peuvent être plus susceptibles de refuser des traitements en raison de préoccupations liées aux effets secondaires.
Âge Effets secondaires
#3

Le niveau d'éducation impacte-t-il le refus de traitement ?

Oui, un faible niveau d'éducation peut limiter la compréhension des traitements et augmenter le refus.
Niveau d'éducation Compréhension des traitements
#4

Les antécédents de maladie mentale influencent-ils le refus ?

Oui, les patients ayant des antécédents de maladie mentale peuvent avoir des réticences à accepter des traitements.
Antécédents de maladie mentale Réticence au traitement
#5

Les croyances religieuses peuvent-elles affecter le refus de traitement ?

Oui, certaines croyances religieuses peuvent amener les patients à refuser des traitements médicaux.
Croyances religieuses Refus de traitement
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 04/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Laura M Beskow

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Center for Biomedical Ethics and Society.

Daniel J Benedetti

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Center for Biomedical Ethics and Society.
  • Division of Hematology/Oncology, Department of Pediatrics, Vanderbilt University Medical Center, Nashville, Tennessee.

Catherine M Hammack-Aviran

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Center for Biomedical Ethics and Society, Vanderbilt University Medical Center, Nashville, TN, United States.

Carolyn Diehl

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Center for Biomedical Ethics and Society, Vanderbilt University Medical Center, Nashville, TN, United States.

Grégoire Moutel

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Équipe anticipe Inserm 1086, Université de Caen Normandie, esplanade de la Paix, 14032 Caen cedex 5, France; Service de médecine légale et droit de santé, CHU Caen, avenue de la Côte-de-Nacre, CS 30001, 14033 Caen cedex 9, France; Espace régional de réflexion éthique de Normandie, avenue de la Côte-de-Nacre, CS 30001, 14033 Caen cedex 9, France. Electronic address: gregoire.moutel@gmail.com.
Publications dans "Refus du traitement" :

Bertille Suzat

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Service de médecine légale et droit de santé, CHU Caen, avenue de la Côte-de-Nacre, CS 30001, 14033 Caen cedex 9, France.
Publications dans "Refus du traitement" :

Guillaume Grandazzi

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Espace régional de réflexion éthique de Normandie, avenue de la Côte-de-Nacre, CS 30001, 14033 Caen cedex 9, France.
Publications dans "Refus du traitement" :

Alec Samuels

1 publication dans cette catégorie

Publications dans "Refus du traitement" :

Benjamin Andoh

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Law School, Southampton Solent University, Southampton, UK.
Publications dans "Refus du traitement" :

Randy Christopher Bowen

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Affiliations :
  • Cole Eye Institute, Cleveland Clinic, Cleveland, Ohio, USA.
Publications dans "Refus du traitement" :

Soto Hansell

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Cole Eye Institute, Cleveland Clinic, Cleveland, Ohio, USA.
Publications dans "Refus du traitement" :

Vishal Raval

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Affiliations :
  • Cole Eye Institute, Cleveland Clinic, Cleveland, Ohio, USA.
Publications dans "Refus du traitement" :

Jacquelyn M Davanzo

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Cole Eye Institute, Cleveland Clinic, Cleveland, Ohio, USA.
Publications dans "Refus du traitement" :

Arun D Singh

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Cole Eye Institute, Cleveland Clinic, Cleveland, Ohio, USA.
Publications dans "Refus du traitement" :

Poppy Elvira Deviany

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Affiliations :
  • Center for Family Welfare, University of Indonesia, Jakarta, Indonesia.

Apar Kishor Ganti

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Affiliations :
  • Division of Oncology-Hematology, Department of Internal Medicine, VA Nebraska- Western Iowa Health Care System and University of Nebraska Medical Center, Omaha, Nebraska.

K M Monirul Islam

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Affiliations :
  • Institute of Public and Preventive Health and Department of Population Health Science, Medical College of Georgia, Augusta University, Augusta, Georgia.

Eduardo Rivera-López

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Universidad Torcuato Di Tella-Law School, Ciudad de Buenos Aires, Argentina.
  • IIF-SADAF-CONICET, Ciudad de Buenos Aires, Argentina.
Publications dans "Refus du traitement" :

Edward Christopher Dee

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Radiation Oncology, Dana-Farber Cancer Institute/Brigham and Women's Hospital, Harvard Medical School, Boston, MA.
  • Harvard Medical School, Boston, MA.
Publications dans "Refus du traitement" :

Sources (10000 au total)

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We present five studies aimed at developing an L1 vocabulary test for English-speaking university students. Such a test is useful as an indicator of crystallized intelligence and because vocabulary si...

How we measure language skills of children at scale: A call to move beyond domain-specific tests as a proxy for language.

The aim of this research note is to encourage child language researchers and clinicians to give careful consideration to the use of domain-specific tests as a proxy for language; particularly in the c... We report on data leveraged through the prospective Raine Study cohort. Participants included 1626 children aged 10 years (... Children with DLD performed within the average range on a measure of non-verbal intelligence (... Domain-specific language assessments, particularly those testing receptive vocabulary, may overestimate the language ability of children with DLD. Caution is urged when using such tests by clinicians ...

Brazilian Portuguese Adaptation and Validation of the Language Screening Test for Poststroke Patients.

There is a lack of standardized assessment tools for poststroke aphasia in Brazil, particularly bedside screenings for early identification of patients with suspected language disorders. The Language ... This study aimed to translate, culturally adapt, and validate the LAST into Brazilian Portuguese.... Following a systematic, multistep approach to translation and cultural adaptation of language instruments, this study developed the two parallel versions of the Brazilian Portuguese LAST (pLAST) Versi... Findings showed that the two versions (A and B) of the pLAST were equivalent (intraclass correlation coefficient = .91;... The Brazilian Portuguese version of the LAST is a valid, simple, easy, and rapid test to screen poststroke aphasia in hospital settings.... https://doi.org/10.23641/asha.23548911....

Validation of a Cantonese Version of the Amsterdam-Nijmegen Everyday Language Test (CANELT): A functional approach.

The current study aimed to validate the Cantonese version of the Amsterdam-Nijmegen Everyday Language Test (CANELT), a functional communication assessment tool for Cantonese speakers with aphasia. A q... CANELT was translated from its English version with cultural adaptations. The performance on the 20-item CANELT collected from 56 PWA and 100 neurologically healthy Cantonese-speaking controls aged 30... An age effect was found in neurologically healthy controls, and therefore z scores were used for subsequent comparisons between neurologically healthy controls and PWA. The test showed strong evidence... Measures on validity and reliability yielded promising results, suggesting CANELT as a useful and reliable functional communication assessment for PWA. Its application in managing PWA and potential ar...

The Language Environment at Home of Children With (a Suspicion of) a Developmental Language Disorder and Relations With Standardized Language Measures.

This study compares the home language environments of children with (a suspicion of) developmental language disorder (DLD) with that of children with typical development (TD). It does so by adopting n... Ninety-nine 2- to 4-year-old toddlers participated: 59 with (a suspicion of) DLD and 40 with TD. LENA metrics on adult word count, conversational turn count, and child vocalization count were obtained... We found lower adult word count, conversational turn count, and child vocalization count in the DLD group, independent of multilingualism but not of parental education. In the DLD group, receptive voc... Toddlers with (a suspicion of) DLD vocalize less at home than children with TD. They also hear fewer adult words and experience fewer conversational turns. Children with DLD's language outcomes are to...

Implementing the language comprehension test C-BiLLT: a qualitative description study using the COM-B model of behaviour change.

It is challenging to reliably assess the language comprehension of children with severe motor and speech impairments using traditional assessment tools. The Computer Based instrument for Low motor Lan... A qualitative approach including semi-structured individual interviews with 15 clinicians (speech-language pathologists, neuropsychologists, and one teacher, counsellor, and vision specialist) was use... Several meaningful barriers and facilitators were identified across the data. Clinicians used the C-BiLLT with two distinct groups of clients: (1) the population it was originally developed for, and (... This study provides timely insights into the capability, opportunity, and motivation factors important for creating and sustaining assessment behaviour change in clinicians who used or attempted to us...

Linking Language to Action: Enhancing Preschoolers' Communicative Abilities Within Language Stimulation.

Children's vocabulary and syntactic skills vary upon school entry in depth and breadth, persistently influencing academic performance, including reading. Enhancing early communicative abilities throug... Language skills were examined in a pre- to posttest design in which 43 typically developing participants, ages 3-5 years, were randomly assigned to clay-based (... Receptive and expressive vocabulary knowledge for items introduced in the language stimulation program, mean length of utterance (MLU), and conversational initiations improved for participants in the ... A language-to-action link is created when children engage with open-ended materials, such as clay, as they craft target objects hands on and step by step, affording additional opportunities for langua... https://doi.org/10.23641/asha.24093780....

Semantic Difficulty for Bilingual Children: Effects of Age, Language Exposure, and Language Ability.

Semantic tasks evaluate dimensions of children's lexical-semantic knowledge. However, the relative ease of semantic task completion depends on individual differences in developmental and language expe... Participants included 232 Spanish-English bilingual children in second through fifth grade with (... Results showed that language ability and grade level drive semantic task difficulty for all task types, and children with DLD experienced greater difficulty on all task types compared to their typical... This study clarifies developmental profiles of lexical-semantic performance in bilingual children with and without DLD and supports clinical decision-making regarding children's English language learn...

Language gains in 4-6-year-old children with developmental language disorder and the relation with language profile, severity, multilingualism and non-verbal cognition.

Early and effective treatment for children with developmental language disorder (DLD) is important. Although a growing body of research shows the effects of interventions at the group level, clinician... To assess changes in the language domains: expressive morphosyntax; receptive and expressive vocabulary; and comprehension, in children in special needs education for DLD. To explore if differences in... We extracted data from school records of 154 children (4-6 years old) in special needs education offering a language and communication-stimulating educational environment, including speech and languag... Overall, the children showed significant improvements in expressive morphosyntax, expressive vocabulary and language comprehension. Baseline scores and gains were lowest for expressive morphosyntax. D... Children with DLD in special needs education showed gains in language performance during one school year. There was, however, little change in morphosyntactic scores, which supports previous studies c... What is already known on the subject Intervention studies indicate that intervention can be effective, but not for all children with DLD, and not in all language domains. Longitudinal studies on langu...