Titre : Épilepsie partielle complexe

Épilepsie partielle complexe : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Occupational Therapy

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostique-t-on l'épilepsie partielle complexe ?

Le diagnostic repose sur l'historique médical, l'EEG et l'imagerie cérébrale.
Épilepsie Électroencéphalographie
#2

Quels tests sont utilisés pour confirmer le diagnostic ?

L'EEG et l'IRM sont essentiels pour visualiser l'activité cérébrale et les anomalies.
IRM Électroencéphalographie
#3

Les symptômes peuvent-ils varier d'un patient à l'autre ?

Oui, les symptômes peuvent différer selon la localisation de l'activité épileptique.
Symptômes Épilepsie
#4

Quel rôle joue l'historique médical dans le diagnostic ?

L'historique médical aide à identifier les antécédents de crises et les facteurs déclenchants.
Antécédents médicaux Épilepsie
#5

Peut-on diagnostiquer l'épilepsie partielle complexe chez les enfants ?

Oui, elle peut se manifester chez les enfants, nécessitant une évaluation spécialisée.
Épilepsie Enfants

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes typiques des crises ?

Les symptômes incluent des mouvements involontaires, des hallucinations et des troubles de la conscience.
Symptômes Crises épileptiques
#2

Les crises peuvent-elles affecter la mémoire ?

Oui, les crises peuvent entraîner des pertes de mémoire temporaires ou des confusions.
Mémoire Épilepsie
#3

Comment se manifestent les comportements automatisés ?

Les comportements automatisés incluent des gestes répétitifs sans conscience de l'environnement.
Comportements automatisés Épilepsie
#4

Les crises peuvent-elles être précédées d'aura ?

Oui, certaines personnes ressentent une aura, un signe avant-coureur de la crise.
Aura Épilepsie
#5

Les symptômes peuvent-ils persister après la crise ?

Oui, des symptômes comme la fatigue ou la confusion peuvent persister après la crise.
Fatigue Épilepsie

Prévention 5

#1

Peut-on prévenir les crises d'épilepsie partielle complexe ?

Bien qu'il soit difficile de prévenir, éviter les déclencheurs connus peut aider.
Prévention Déclencheurs
#2

Quels sont les déclencheurs courants des crises ?

Le stress, le manque de sommeil et l'alcool sont des déclencheurs fréquents.
Stress Alcool
#3

L'éducation des proches est-elle importante ?

Oui, informer les proches sur les crises et les premiers secours est crucial.
Éducation Premiers secours
#4

Les activités physiques sont-elles sûres ?

Certaines activités peuvent être sûres, mais il est important de consulter un médecin.
Activités physiques Sécurité
#5

Comment gérer le stress pour prévenir les crises ?

Des techniques de relaxation comme la méditation peuvent aider à gérer le stress.
Gestion du stress Méditation

Traitements 5

#1

Quels médicaments sont couramment prescrits ?

Les anticonvulsivants comme la carbamazépine et la lamotrigine sont souvent utilisés.
Anticonvulsivants Carbamazépine
#2

La chirurgie est-elle une option de traitement ?

Oui, la chirurgie peut être envisagée si les médicaments ne contrôlent pas les crises.
Chirurgie Épilepsie
#3

Quelles sont les alternatives aux médicaments ?

Les thérapies comportementales et la stimulation cérébrale peuvent être des options.
Thérapies comportementales Stimulation cérébrale
#4

Comment évaluer l'efficacité du traitement ?

L'efficacité est évaluée par la fréquence des crises et les effets secondaires des médicaments.
Évaluation Traitement
#5

Les changements de mode de vie peuvent-ils aider ?

Oui, un mode de vie sain, incluant sommeil et gestion du stress, peut aider.
Mode de vie Stress

Complications 5

#1

Quelles sont les complications possibles de l'épilepsie ?

Les complications incluent les blessures lors des crises et des problèmes psychologiques.
Complications Psychologiques
#2

L'épilepsie peut-elle affecter la vie sociale ?

Oui, elle peut entraîner des difficultés sociales et des stigmates associés.
Vie sociale Stigmates
#3

Y a-t-il un risque accru de dépression ?

Oui, les personnes épileptiques présentent un risque plus élevé de dépression et d'anxiété.
Dépression Anxiété
#4

Les crises peuvent-elles entraîner des blessures graves ?

Oui, les chutes ou les accidents pendant une crise peuvent causer des blessures graves.
Blessures Accidents
#5

Comment les complications peuvent-elles être gérées ?

Une prise en charge multidisciplinaire est essentielle pour gérer les complications.
Prise en charge Multidisciplinaire

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque de l'épilepsie partielle complexe ?

Les antécédents familiaux, les traumatismes crâniens et les infections cérébrales sont des facteurs de risque.
Facteurs de risque Traumatismes crâniens
#2

L'âge influence-t-il le risque d'épilepsie ?

Oui, l'épilepsie peut survenir à tout âge, mais elle est plus fréquente chez les jeunes enfants et les personnes âgées.
Âge Épilepsie
#3

Les maladies neurologiques augmentent-elles le risque ?

Oui, des maladies comme la sclérose en plaques peuvent augmenter le risque d'épilepsie.
Maladies neurologiques Sclérose en plaques
#4

Les facteurs environnementaux jouent-ils un rôle ?

Oui, des facteurs comme l'exposition à des toxines peuvent contribuer au risque d'épilepsie.
Facteurs environnementaux Toxines
#5

Le stress peut-il être un facteur de risque ?

Oui, le stress chronique peut déclencher des crises chez certaines personnes épileptiques.
Stress Crises épileptiques
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 24/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

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10 publications dans cette catégorie

Publications dans "Épilepsie partielle complexe" : Voir toutes les publications (10)

Xiao-Rong Liu

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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Yong-Hong Yi

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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Jie Wang

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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Wei-Ping Liao

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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Na He

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Neuroscience and Department of Neurology of the Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou 510260, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province and the Ministry of Education of China, Guangzhou 510260, China.

Paolo Curatolo

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Child Neurology and Psychiatry Unit, Systems Medicine Department, Tor Vergata University, Via Montpellier 1, Rome, 00133, Italy.
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Zhi-Gang Liu

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pediatrics, Affiliated Foshan Maternity and Child Healthcare Hospital, Southern Medical University, Foshan, China.
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Bing-Mei Li

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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Katarzyna Kotulska

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology and Epileptology, The Children's Memorial Health Institute, Al. Dzieci Polskich 20, Warsaw, 04-730, Poland.
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Lieven Lagae

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Affiliations :
  • Department of Development and Regeneration-Section Pediatric Neurology, University Hospitals KU Leuven, Leuven, Belgium.
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Martha Feucht

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Affiliations :
  • Department of Pediatrics, Medical University Vienna, Vienna, Austria.
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Rima Nabbout

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Affiliations :
  • Department of Pediatric Neurology, Reference Centre for Rare Epilepsies, Necker- Enfants Malades Hospital, University Paris Descartes, Imagine Institute, Paris, France.
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Christoph Hertzberg

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Affiliations :
  • Diagnose und Behandlungszentrum für Kinder und Jugendliche, Vivantes Klinikum Neuköln, Berlin, Germany.

Sergiusz Jozwiak

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Affiliations :
  • Department of Neurology and Epileptology, The Children's Memorial Health Institute, Al. Dzieci Polskich 20, Warsaw, 04-730, Poland.
  • Department of Child Neurology, Medical University of Warsaw, Warsaw, Poland.
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Sheng Luo

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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Liang-Di Gao

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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Wen-Jun Bian

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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Bin Li

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience and Department of Neurology of the Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou 510260, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province and the Ministry of Education of China, Guangzhou 510260, China.

Qiong-Xiang Zhai

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Affiliations :
  • Department of pediatrics, Guangdong General Hospital, Guangdong Academy of Medical Sciences, Guangzhou, China.

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Mild stroke is characterized by subtle impairments, such as low self-efficacy and emotional and behavioral symptoms, which restrict daily living. Functional and Cognitive Occupational Therapy (FaC... To examine the effectiveness of FaC... Community-dwelling individuals with mild stroke participated in a single-blind randomized controlled trial with assessments at pre, post, and 3-month follow-up. FaC... Sixty-six participants were randomized to FaC... The efficacy of FaC...

The change in occupational participation and quality of life following occupational therapy for people supervised by probation.

The probation system is a penal and enforcement system in which the completion of sentences of individuals who are incarcerated and rehabilitation processes are carried out together. This study consid... The research was planned as a pre-test and post-test study. Fifteen individuals participated in the study voluntarily. The participants completed the Socio-Demographic Information Form, COPM for occup... There was a significant difference between the pre-intervention and post-intervention measures of the total quality of life scores (p = 0.003) and the COPM scores for performance (p = 0.001) and satis... Implementing a client-centred occupational therapy intervention involving personal behaviour, organisational environment, and activity change resulted in an increase in clients' activity performance, ...

Quality indicators for occupational therapy: a scoping review.

Occupational therapists are increasingly asked to demonstrate the effectiveness, appropriateness, and efficiency of their interventions to funding bodies. However, the extent to which this is practice... We conducted a scoping review, limiting our search to Europe and the English-speaking world. To search for suitable literature, we used specialized databases from medicine, health sciences, and relate... The screening process identified 32 studies and documents from six national contexts. We identified and described process-level indicators, functional outcome indicators, one outcome indicator based o... All identified quality indicators have advantages and disadvantages. Process-level indicators specific to occupational therapy could be a chance to foster the use of best practice methods. GAS and PRO...

Transitioning from an occupational therapy student to a clinically competent occupational therapist - A qualitative study.

The transition process from being an occupational therapy student to becoming an occupational therapist has been shown to be stressful, with an increased risk of burnout and job turnover. Consequently... To describe newly graduated Swedish occupational therapists' experiences of the transition from being an occupational therapy student to becoming a clinically competent occupational therapist.... A qualitative study involving 15 participants was conducted using interviews to collect data and content data analysis was undertaken to capture occupational therapists' experiences of the transition ... A theme emerged: 'Bridging the gap by seeking stability in the transition from occupational therapy student to clinically competent occupational therapist', with two sub-themes, 1) 'Facing a new reali... To bridge the gap in the transition process, universities could review their curricula to identify changes to better prepare newly graduated occupational therapists for the demands of clinical practic...

A call to resist occupational therapy's promotion of ableism.

Critical occupational therapists have exhorted their profession to engage with disability studies' scholarship, curtail occupational therapy's promotion of ableism and amend its disabling practices. T... To interrogate occupational therapy's collusion with an ableist neoliberal agenda; and call for occupational therapists to resist their profession's disabling practices.... This paper draws from critical disability scholarship to expose, critique and contest the ableist ideology underpinning occupational therapy.... Interlinked with racism, heteronormativity and gender binarism, ableism upholds certain bodies as normal and appropriate. Ableist values shape occupational therapy, with clients classified according t... Collusion with colonialism's binary classificatory systems and neoliberal ableist norms, and avowed aspirations to improve bodies, 'normalize' performances, promote individualism, self-reliance, indep... This paper calls for occupational therapists to resist their profession's promotion of ableism, and refuse to collude with colonial practices that contribute to the oppression of disabled people....

Occupational therapy gender imbalance; revisiting a lingering issue.

Recently, it has been suggested that gender disparity in Occupational Therapy has to do with segregated gendered job norms that position female dominated professions as a 'step down' for many males. I... Thirteen male Occupational Therapists with a variety of backgrounds were invited to this Round Table research, focussing on the broader issue of the existing gender imbalance in Occupational Therapy.... Two themes emerged: '... A gender-unrelated approach to everyday problem-solving was put forward to achieve increased diversity in Occupational Therapists' backgrounds, better reflecting the people they serve. By broadening t... Diversity in the Occupational therapy workforce could be further facilitated with a shift in focus away from the male/female perspective to an intersectional approach....