Titre : Internet

Internet : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Attention Deficit and Disruptive Behavior Disorders

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment l'Internet aide-t-il au diagnostic médical ?

Il permet l'accès à des bases de données médicales et à des outils de diagnostic en ligne.
Télémédecine Diagnostic médical
#2

Peut-on diagnostiquer des maladies en ligne ?

Oui, certains outils en ligne offrent des évaluations préliminaires, mais ils ne remplacent pas un médecin.
Télémédecine Évaluation clinique
#3

Quels outils en ligne sont utilisés pour le diagnostic ?

Des applications et des sites web fournissent des questionnaires et des algorithmes de diagnostic.
Applications mobiles Diagnostic médical
#4

L'Internet peut-il influencer le diagnostic ?

Oui, il peut introduire des biais si les patients s'auto-diagnostiquent sans avis médical.
Auto-diagnostic Biais cognitif
#5

Quels risques sont associés au diagnostic en ligne ?

Les risques incluent des diagnostics erronés et la propagation de fausses informations médicales.
Désinformation Diagnostic médical

Symptômes 5

#1

Comment l'Internet aide-t-il à comprendre les symptômes ?

Il offre des ressources éducatives et des forums pour partager des expériences sur les symptômes.
Éducation à la santé Symptômes
#2

Peut-on trouver des symptômes en ligne ?

Oui, de nombreux sites fournissent des descriptions de symptômes pour diverses conditions.
Symptômes Recherche d'information
#3

Quels sont les dangers de rechercher des symptômes en ligne ?

Cela peut mener à l'anxiété et à des interprétations erronées des symptômes.
Anxiété Auto-diagnostic
#4

Les forums en ligne sont-ils fiables pour les symptômes ?

Ils peuvent être utiles, mais les informations doivent être vérifiées par des professionnels.
Forums de santé Désinformation
#5

Comment éviter les fausses informations sur les symptômes ?

Consultez des sources médicales reconnues et évitez les sites non vérifiés.
Désinformation Sources d'information

Prévention 5

#1

Comment l'Internet aide-t-il à la prévention des maladies ?

Il offre des informations sur les comportements sains et les campagnes de sensibilisation.
Prévention des maladies Éducation à la santé
#2

Quels outils en ligne sont disponibles pour la prévention ?

Des applications de suivi de la santé et des sites d'éducation à la santé sont disponibles.
Applications de santé Prévention
#3

Les réseaux sociaux jouent-ils un rôle dans la prévention ?

Oui, ils peuvent diffuser des messages de santé publique et encourager des comportements sains.
Réseaux sociaux Santé publique
#4

Comment éviter la désinformation sur la prévention ?

Vérifiez les sources et privilégiez les sites d'organisations de santé reconnues.
Désinformation Sources d'information
#5

Quels sont les défis de la prévention en ligne ?

La surcharge d'informations et la difficulté à distinguer le vrai du faux sont des défis majeurs.
Surcharge d'information Désinformation

Traitements 5

#1

L'Internet peut-il aider à trouver des traitements ?

Oui, il permet d'accéder à des informations sur les traitements disponibles et les essais cliniques.
Traitements médicaux Essais cliniques
#2

Quels types de traitements sont discutés en ligne ?

Des traitements conventionnels, alternatifs et des thérapies innovantes sont souvent abordés.
Médecine alternative Thérapies innovantes
#3

Les avis en ligne sur les traitements sont-ils fiables ?

Ils peuvent être biaisés; il est important de consulter des sources médicales fiables.
Avis en ligne Sources d'information
#4

Comment l'Internet influence-t-il les choix de traitement ?

Il permet aux patients de s'informer et de discuter des options avec leurs médecins.
Prise de décision Éducation à la santé
#5

Quels risques sont associés aux traitements trouvés en ligne ?

Les traitements non validés peuvent être inefficaces ou dangereux; prudence requise.
Traitements non prouvés Sécurité des patients

Complications 5

#1

L'Internet peut-il causer des complications médicales ?

Oui, des diagnostics erronés ou des traitements inappropriés trouvés en ligne peuvent causer des complications.
Complications médicales Désinformation
#2

Comment l'Internet influence-t-il la gestion des complications ?

Il permet aux patients de partager des expériences et d'accéder à des conseils sur la gestion.
Gestion des complications Forums de santé
#3

Quels types de complications sont souvent discutés en ligne ?

Des complications liées à des maladies chroniques, des effets secondaires de traitements, etc.
Maladies chroniques Effets secondaires
#4

Les patients peuvent-ils trouver des solutions aux complications en ligne ?

Oui, mais il est crucial de valider ces informations avec des professionnels de santé.
Solutions médicales Consultation médicale
#5

Quels sont les risques de partager des complications en ligne ?

Cela peut entraîner des inquiétudes excessives ou des conseils inappropriés de la part d'internautes.
Désinformation Anxiété

Facteurs de risque 5

#1

Comment l'Internet aide-t-il à identifier les facteurs de risque ?

Il fournit des informations sur les facteurs de risque associés à diverses maladies.
Facteurs de risque Éducation à la santé
#2

Quels facteurs de risque sont souvent discutés en ligne ?

Des facteurs liés au mode de vie, à la génétique et à l'environnement sont souvent abordés.
Mode de vie Génétique
#3

Les tests en ligne peuvent-ils évaluer les facteurs de risque ?

Certains tests en ligne offrent des évaluations, mais ils ne remplacent pas un avis médical.
Évaluation des risques Tests en ligne
#4

Comment éviter les fausses informations sur les facteurs de risque ?

Consultez des sources fiables et évitez les sites non vérifiés pour des informations médicales.
Désinformation Sources d'information
#5

Quels sont les dangers de mal interpréter les facteurs de risque en ligne ?

Cela peut mener à des comportements inappropriés ou à une anxiété inutile chez les patients.
Anxiété Comportements inappropriés
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 03/03/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Weijun Wang

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Psychology, Central China Normal University, Wuhan, Hubei, China.
  • Key Laboratory of Adolescent Cyberpsychology and Behavior, Ministry of Education, Wuhan, Hubei, China.

Thomas Berger

2 publications dans cette catégorie

Publications dans "Internet" :

Oliver Bur

2 publications dans cette catégorie

Publications dans "Internet" :

Tobias Krieger

2 publications dans cette catégorie

Publications dans "Internet" :

Jody Early

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Nursing and Health Studies. University of Washington Bothell, Bothell, Washington, USA.
Publications dans "Internet" :

Dan Bustillos

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Nursing and Health Studies. University of Washington Bothell, Bothell, Washington, USA.
Publications dans "Internet" :

Yang Yue

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Psychology, Zhejiang Normal University, Jinhua, China.
  • Zhejiang Philosophy and Social Science Laboratory for the Mental Health and Crisis Intervention of Children and Adolescents, Zhejiang Normal University, Jinhua, China.

Zhan Jun

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Postdoctoral Station of Psychology, School of Psychology, Fujian Normal University, Fuzhou, China.
  • Fujian Agriculture and Forestry University, Fuzhou, China.

Ni Yao

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Fujian Agriculture and Forestry University, Fuzhou, China.

Fan Yanwen

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Fujian Agriculture and Forestry University, Fuzhou, China.

Zhang Yiting

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Postdoctoral Station of Psychology, School of Psychology, Fujian Normal University, Fuzhou, China.

Fang Yiting

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Postdoctoral Station of Psychology, School of Psychology, Fujian Normal University, Fuzhou, China.

Yue Yang

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Psychology, Zhejiang Normal University, Jinhua, China.
  • Zhejiang Philosophy and Social Science Laboratory for the Mental Health and Crisis Intervention of Children and Adolescents, Zhejiang Normal University, Jinhua, China.

Jun Zhan

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Postdoctoral Station of Psychology, School of Psychology, Fujian Normal University, Fuzhou, China.
  • Fujian Agriculture and Forestry University, Fuzhou, China.

Yao Ni

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Fujian Agriculture and Forestry University, Fuzhou, China.

Yanwen Fan

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Fujian Agriculture and Forestry University, Fuzhou, China.

Yiting Zhang

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Fujian Agriculture and Forestry University, Fuzhou, China.

Yiting Fang

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Fujian Agriculture and Forestry University, Fuzhou, China.

Vishruth M Nagam

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Stony Brook University, Stony Brook, USA. vnagam@outlook.com.

Andreas Vossler

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Psychology and Counselling, Faculty of Arts and Social Science, The Open University, Milton Keynes, UK.
Publications dans "Internet" :

Sources (10000 au total)

Online parent training platform for complementary treatment of disruptive behavior disorders in attention deficit hyperactivity disorder: A randomized controlled trial protocol.

Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is associated with a diversity of impairments and Oppositional Defiant Disorder (ODD) is a very frequent comorbidity. Parent Training, as an evidence-ba... Patients and their families will be screened upon their entry into the Research Center of Impulsivity and Attention (NITIDA) at UFMG-Brazil. Ninety families whose children are male, between 6-12 years... This clinical trial intends to verify the effects of a new, online, model of an evidence-based intervention, which would allow a wider access in the Brazilian context.... Registered on Brazilian Registry of Clinical Trials (ReBEC). Number: RBR-6cvc85. July 24th (2020) 05:35 pm....

Examining attention-deficit/hyperactivity disorder and related behavioral disorders by fertility treatment exposure in a prospective cohort.

To evaluate whether underlying infertility and mode of conception are associated with childhood behavioral disorders.... Oversampling on fertility treatment exposure using vital records, the Upstate KIDS Study followed 2057 children (of 1754 mothers) from birth to 11 years. Type of fertility treatment and time to pregna... Children conceived with fertility treatment (34%) did not have an increased risk of attention-deficit/hyperactivity disorder (aRR): 1.21; 95% CI: 0.88, 1.65), or conduct or oppositional defiant disord... Underlying infertility or its treatment was not associated with risk of attention-deficit/hyperactivity disorder. Observations of increased anxiety or depression require replication....

Attachment in adolescents with attention deficit hyperactivity disorder and oppositional defiant disorder.

To assess attachment styles among adolescents (13-16 years) with ADHD or ADHD and oppositional defiant disorders (ODD).... The Parents and Peers Attachment (IPPA) and the Parent Bonding Questionnaire (PBI) were used in three groups of teenagers raised in biological families: (1) ADHD/ODD group (n = 40), (2) ADHD group (n ... Parental attachment styles in the area of "Trust", "Communication" and "Alienation" (IPPA), and "Care" and "Control" (PBI) in the ADHD/ODD group differ significantly compared to the control group. Tee... The attachment style is significantly different in adolescents diagnosed with ADHD and ODD than in adolescents with only ADHD. In the ADHD/ODD group and the ADHD group, unlike in the group of adolesce...

The functioning of families of teens with attention deficit hyperactivity disorder and oppositional defiant disorder.

Comparison of the functioning of families of teens (13-16 years) with the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) or ADHD and oppositional defiant disorder (ODD).... Assessment using the Family Assessment Questionnaire in three groups of adolescents growing up in biological families: (1) ADHD/ODD group (n = 40), (2) ADHD group (n = 40) and (3) group C (control gro... Mothers, fathers and adolescents from the ADHD/ODD group scored significantly lower in all important aspects of family functioning compared to the control group. In the ADHD group, less favorable moth... The functioning of families of patients with ADHD and ODD, and families of patients with ADHD significantly differs in all or most of the examined dimensions compared with families of people without d...

Understanding Attentional Functioning in Adult Attention Deficit Hyperactivity Disorder-Could This Improve Diagnostic Specificity?

The diagnostic criteria for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) reflect the behavioural and functional outcomes of cognitive processes. Historically they have been based on external observ...

Updates in Pharmacologic Strategies for Emotional Dysregulation in Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

Emotional dysregulation (ED) manifesting as irritability or aggression produces appreciable impairment in children with attention deficit hyperactivity disorder and a main reason why they present for ...

Different executive function impairments in medication-naïve children with attention-deficit/hyperactivity disorder comorbid with oppositional defiant disorder and conduct disorder.

The impairment of executive functions (EFs) in attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) might vary from one individual to another, indicating high heterogeneity. Comorbidity may contribute to t...

The effectiveness of child-centered play therapy for executive functions in children with attention-deficit/hyperactivity disorder.

Child-centered play therapy (CCPT) is a practical and recommended non-medication intervention for children with Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) but the mechanism in between is unclear.... This study proposed to examine the effectiveness of CCPT on neuropsychological deficits and behavioral symptoms in ADHD.... Participants with ADHD diagnosis were referred from senior child and adolescent psychiatrists, and typical developmental children (TD) were recruited from community as a control group. All participant... Total 52 participants were recruited (17 with ADHD and 35 typically developed children, TD). The results showed that overall the ADHD groups had worse neuropsychological performance and more behaviour...