Titre : Resténose coronaire

Resténose coronaire : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Problem-Based Learning

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostique-t-on la resténose coronaire ?

Elle est diagnostiquée par angiographie coronarienne et tests d'effort.
Resténose coronaire Angiographie Tests d'effort
#2

Quels examens sont utilisés pour évaluer la resténose ?

L'angiographie et l'échographie intravasculaire sont couramment utilisés.
Échographie intravasculaire Angiographie Resténose coronaire
#3

Quels symptômes peuvent indiquer une resténose ?

Des douleurs thoraciques ou un essoufflement peuvent signaler une resténose.
Douleur thoracique Essoufflement Resténose coronaire
#4

La scintigraphie cardiaque est-elle utile ?

Oui, elle peut aider à détecter des zones de mauvaise perfusion myocardique.
Scintigraphie cardiaque Perfusion myocardique Resténose coronaire
#5

Quand faut-il suspecter une resténose après une angioplastie ?

Si le patient présente des symptômes d'ischémie dans les mois suivant l'intervention.
Angioplastie Ischémie Resténose coronaire

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes courants de la resténose ?

Les symptômes incluent douleur thoracique, fatigue et essoufflement à l'effort.
Douleur thoracique Fatigue Essoufflement
#2

La resténose peut-elle être asymptomatique ?

Oui, certains patients ne présentent aucun symptôme malgré la resténose.
Asymptomatique Resténose coronaire Symptômes
#3

Comment la douleur thoracique se manifeste-t-elle ?

Elle peut être ressentie comme une pression ou une sensation de serrement dans la poitrine.
Douleur thoracique Sensation de serrement Resténose coronaire
#4

Les symptômes varient-ils selon les patients ?

Oui, l'intensité et la nature des symptômes peuvent varier d'un patient à l'autre.
Symptômes Variabilité Resténose coronaire
#5

Quand consulter un médecin pour des symptômes ?

Il est conseillé de consulter immédiatement en cas de douleur thoracique persistante.
Consultation médicale Douleur thoracique Resténose coronaire

Prévention 5

#1

Comment prévenir la resténose coronaire ?

Un mode de vie sain, l'arrêt du tabac et la gestion des facteurs de risque sont essentiels.
Prévention Mode de vie sain Facteurs de risque
#2

Le contrôle du cholestérol aide-t-il à prévenir la resténose ?

Oui, maintenir un taux de cholestérol sain réduit le risque de resténose.
Cholestérol Prévention Resténose coronaire
#3

L'exercice régulier est-il bénéfique ?

Oui, l'exercice régulier améliore la santé cardiaque et peut prévenir la resténose.
Exercice Santé cardiaque Prévention
#4

Les contrôles médicaux réguliers sont-ils importants ?

Oui, ils permettent de surveiller la santé cardiaque et d'ajuster les traitements.
Contrôles médicaux Santé cardiaque Prévention
#5

Le stress peut-il influencer la resténose ?

Oui, le stress chronique peut aggraver les problèmes cardiaques et favoriser la resténose.
Stress Santé cardiaque Resténose coronaire

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour la resténose ?

Les traitements incluent la revascularisation, les médicaments et la surveillance.
Revascularisation Médicaments Resténose coronaire
#2

Les stents sont-ils efficaces contre la resténose ?

Oui, les stents, surtout les stents médicamenteux, réduisent le risque de resténose.
Stents Stents médicamenteux Resténose coronaire
#3

Quel rôle jouent les médicaments antiagrégants ?

Ils aident à prévenir la formation de caillots et à réduire le risque de resténose.
Médicaments antiagrégants Caillots Resténose coronaire
#4

La chirurgie est-elle une option pour la resténose ?

Oui, dans certains cas, une chirurgie de pontage peut être nécessaire.
Chirurgie de pontage Resténose coronaire Traitements
#5

Comment la surveillance post-interventionnelle est-elle effectuée ?

Elle implique des contrôles réguliers et des tests d'effort pour évaluer la fonction cardiaque.
Surveillance Tests d'effort Resténose coronaire

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec la resténose ?

Les complications incluent l'angine de poitrine, l'infarctus du myocarde et l'insuffisance cardiaque.
Angine de poitrine Infarctus du myocarde Complications
#2

La resténose augmente-t-elle le risque d'infarctus ?

Oui, la resténose peut augmenter le risque d'infarctus du myocarde.
Infarctus du myocarde Resténose coronaire Risque
#3

Comment la resténose affecte-t-elle la qualité de vie ?

Elle peut limiter l'activité physique et entraîner des douleurs chroniques.
Qualité de vie Activité physique Resténose coronaire
#4

Les complications sont-elles réversibles ?

Certaines complications peuvent être gérées, mais d'autres peuvent être permanentes.
Complications Gestion Resténose coronaire
#5

Quels signes indiquent une complication grave ?

Des douleurs thoraciques sévères, des sueurs ou des nausées doivent alerter immédiatement.
Douleurs thoraciques Complications Urgence médicale

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les principaux facteurs de risque de resténose ?

Les facteurs incluent le tabagisme, l'hypertension, le diabète et l'hyperlipidémie.
Tabagisme Hypertension Diabète
#2

L'âge influence-t-il le risque de resténose ?

Oui, le risque de resténose augmente avec l'âge.
Âge Risque Resténose coronaire
#3

Le diabète est-il un facteur de risque ?

Oui, le diabète augmente significativement le risque de resténose.
Diabète Risque Resténose coronaire
#4

Le mode de vie sédentaire est-il un facteur de risque ?

Oui, un mode de vie sédentaire contribue à l'augmentation du risque de resténose.
Mode de vie sédentaire Risque Resténose coronaire
#5

Le stress peut-il aggraver les facteurs de risque ?

Oui, le stress peut exacerber d'autres facteurs de risque comme l'hypertension.
Stress Hypertension Risque
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 13/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Tommaso Gori

2 publications dans cette catégorie

Publications dans "Resténose coronaire" :

Moa Pehrson

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Affiliations :
  • Perinatal and Cardiovascular Epidemiology Lund University Diabetes Centre, Clinical Sciences Malmö, Lund University Malmö Sweden.

Giovanna Sarno

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Medical Sciences Cardiology and Uppsala Clinical Research Center, Uppsala University Uppsala Sweden.

Abigail Fraser

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Population Health Science, Bristol Medical School University of Bristol Bristol United Kingdom.

Janet W Rich-Edwards

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Women's Health Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital and Harvard Medical School Boston MA.

Mats Pihlsgård

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Perinatal and Cardiovascular Epidemiology Lund University Diabetes Centre, Clinical Sciences Malmö, Lund University Malmö Sweden.

Simon Timpka

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Perinatal and Cardiovascular Epidemiology Lund University Diabetes Centre, Clinical Sciences Malmö, Lund University Malmö Sweden.
  • Department of Obstetrics and Gynecology Skåne University Hospital Malmö Sweden.

Gregg W Stone

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Affiliations :
  • The Zena and Michael A. Wiener Cardiovascular Institute, Icahn School of Medicine at Mount Sinai, New York, New York, USA.
Publications dans "Resténose coronaire" :

Annapoorna Kini

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • The Zena and Michael A. Wiener Cardiovascular Institute, Icahn School of Medicine at Mount Sinai, New York, New York, USA.
Publications dans "Resténose coronaire" :

Samin K Sharma

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Affiliations :
  • The Zena and Michael A. Wiener Cardiovascular Institute, Icahn School of Medicine at Mount Sinai, New York, New York, USA. Electronic address: samin.sharma@mountsinai.org.
Publications dans "Resténose coronaire" :

Shiva Ganjali

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Medical Biotechnology and Nanotechnology, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad 9177948564, Iran.
Publications dans "Resténose coronaire" :

Seyed Hamid Aghaee-Bakhtiari

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Affiliations :
  • Bioinformatics Research Group, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad 9177948564, Iran.
Publications dans "Resténose coronaire" :

Amirhossein Sahebkar

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Affiliations :
  • Applied Biomedical Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad 9177948564, Iran.
  • Biotechnology Research Center, Pharmaceutical Technology Institute, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad 9177948954, Iran.
  • School of Medicine, The University of Western Australia, Perth, WA 6009, Australia.
  • Department of Biotechnology, School of Pharmacy, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad 9177948954, Iran.
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Rosalinda Posadas-Sánchez

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Affiliations :
  • Department of Endocrinology, Instituto Nacional de Cardiología Ignacio Chávez, Mexico City, Mexico.
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Gilberto Vargas-Alarcón

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Affiliations :
  • Department of Molecular Biology, Instituto Nacional de Cardiología Ignacio Chávez, Juan Badiano 1, Sección XVI, Del. Tlalpan, 14080, Mexico City, Mexico. gvargas63@yahoo.com.
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Cheng Zhang

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Affiliations :
  • Section of Interventional Cardiology, MedStar Washington Hospital Center, Washington, District of Columbia.

Ron Waksman

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Section of Interventional Cardiology, MedStar Washington Hospital Center, Washington, District of Columbia. Electronic address: ron.waksman@medstar.net.
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Kei Yamamoto

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Affiliations :
  • Division of Cardiology, Department of Medicine, Columbia University Medical Center, New York, NY, USA.
  • Clinical Trials Center, Cardiovascular Research Foundation, New York, NY, USA.
Publications dans "Resténose coronaire" :

Giuseppe Biondi-Zoccai

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Affiliations :
  • Unit of Interventional Cardiology, Mediterranea Cardiocentro, Naples, Italy.
  • Department of Medical-Surgical Sciences and Biotechnologies, Sapienza University, Latina, Italy.

Issam D Moussa

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Carle Heart & Vascular Institute, Carle Illinois College of Medicine, University of Illinois UC, Champaign, Illinois. Electronic address: imoussa@illinois.edu.
Publications dans "Resténose coronaire" :

Sources (10000 au total)

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Team-based learning (TBL) and problem-based learning (PBL) are two effective educational approaches used in medical education for increasing knowledge acquisition, learning motivation, and collaborati... The present study aimed to evaluate the perceptions of current or previous preclinical students at the College of Medicine, Najran University (NU) about the effectiveness of PBL and TBL and to assess ... A cross-sectional survey was conducted on 106 preclinical students at NU, Saudi Arabia. The survey questionnaire was validated by a pilot study and designed based on Kirkpatrick's evaluation model. De... 73.6% of participants enjoyed PBL and found it motivating compared to TBL and classic lectures. PBL was reported as more effective for knowledge acquisition (50%), teamwork (62.3%), and high academic ... It is concluded that PBL was more favored by the students regarding the learning outcomes. TBL was reported to need more individual preparation and effort and require lecturer involvement, suggesting ...

Effectiveness of tutor shadowing on faculty development in problem-based learning.

To enhance tutors' teaching skills, tutor shadowing for novice tutors of problem-based learning (PBL) in addition to conventional faculty development (FD) was applied. This study aimed to develop a tu... This study employed a before-and-after study design with three phases. In phase 1, a TS-scale was elaborated. A validity examination was performed in phase 2. Phase 3 was a study of the effectiveness ... A TS-scale with a 32-item questionnaire of self-rated confidence for PBL tutors was identified in phase 1. In phase 2, 7 experienced specialists in medical education were invited to evaluate the conte... Novice PBL tutors benefit from FD that incorporates tutor shadowing in the 3 key domains of tutoring competencies. The TS-scale developed in this study can be applied in future research on FD design....

The effectiveness of problem-based learning compared with lecture-based learning in surgical education: a systematic review and meta-analysis.

This meta-analysis was conducted to systematically evaluate the impact of problem-based learning (PBL) and lecture-based learning (LBL) teaching models on students' learning in surgical education.... We systematically searched the publications related to the application of PBL and LBL in surgical courses in PubMed, Embase, Web of Science and Cochrane Library databases, the last retrieval time is S... Nine studies were included totally. The results showed that compared with LBL, PBL was superior in clinical competence (SMD = 0.81, 95% CI: 0.12 ~ 1.49, P = 0.020) and student satisfaction (SMD = 2.13... This study showed that the PBL teaching model is more effective than the LBL teaching model in surgical education on the aspects of enhancing clinical competence and student satisfaction. However, fur...

Application of problem based learning (PBL) and case based learning (CBL) in the teaching of international classification of diseases encoding.

To study the application of PBL combined with CBL teaching mode in the teaching of international classification of diseases (ICD) encoding, so as to improve students' grasp of ICD encoding knowledge. ...

Implementation of problem-based learning modules in an introduction to public health course.

With traditional lecture-based learning methods often criticized for their limited ability to foster critical thinking and cognitive engagement, problem-based learning (PBL) has emerged as a promising... PBL was implemented in an undergraduate public health course at a private university in the southeast US. The study was conducted in the Spring of 2022 using a convergent mixed-methods approach. Quant... Results indicated significant improvements in student communication skills, growth mindset, and metacognitive abilities across the semester. The thematic analysis of qualitative responses corroborated... The findings contribute to the growing body of evidence supporting PBL and offer practical insights for implementing PBL in public health education. The study also highlights the need for institutiona...

Measuring group function in problem-based learning: development of a reflection tool.

Problem-based learning (PBL) is a pedagogy involving self-directed learning in small groups around case problems. Group function is important to PBL outcomes, but there is currently poor scaffolding a... Tool development unfolded in four steps: 1) a literature review was conducted to identify existent evaluation tools for group function in PBL, 2) literature findings informed the development of this n... Nineteen scales relating to group function assessment were identified in the literature, lending 18 constructs that mapped into four dimensions: Learning Climate, Facilitation and Process, Engagement ... A four-dimension tool to assist group function reflection in PBL was produced. Its constructs were well supported by literature and experts. Faculty and student stakeholders acknowledged the utility o...

The effectiveness of problem based learning in improving critical thinking, problem-solving and self-directed learning in first-year medical students: A meta-analysis.

The adaptation process for first-year medical students is an important problem because it significantly affects educational activities. The previous study showed that 63% of students had difficulties ... We searched PubMed, ScienceDirect, Cochrane, and Google Scholar databases until June 5, 2021. Search terms included problem-based learning, effectiveness, effectivity, and medical student. We excluded... Seven eligible studies (622 patients) were included. The pooled analysis demonstrated no significant difference between PBL with conventional learning method in critical thinking/knowledge assessment ... The present study concluded that the PBL approach in first-year medical students appeared to be ineffective in improving critical thinking/knowledge, problem-solving, and self-directed compared with t...