Titre : Lectines liant le mannose

Lectines liant le mannose : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Problem-Based Learning

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer une déficience en lectines liant le mannose ?

Des tests sanguins peuvent mesurer les niveaux de lectines et évaluer la fonction immunitaire.
Déficience immunitaire Lectines Tests de laboratoire
#2

Quels tests sont utilisés pour évaluer les lectines ?

Les tests d'immunoessai et les dosages enzymatiques sont couramment utilisés.
Immunoessai Lectines Dosage enzymatique
#3

Les niveaux de lectines peuvent-ils varier ?

Oui, les niveaux de lectines peuvent fluctuer en fonction de l'état de santé et des infections.
Variabilité biologique Infection Lectines
#4

Quels symptômes peuvent indiquer un problème avec les lectines ?

Des infections récurrentes ou des maladies auto-immunes peuvent signaler un dysfonctionnement.
Infections récurrentes Maladies auto-immunes Lectines
#5

Peut-on mesurer les lectines dans d'autres fluides ?

Oui, les lectines peuvent également être mesurées dans les fluides corporels comme la salive.
Fluide corporel Salive Lectines

Symptômes 5

#1

Quels symptômes sont associés à une déficience en lectines ?

Les symptômes incluent des infections fréquentes, des allergies et des maladies auto-immunes.
Infections Allergies Maladies auto-immunes
#2

Les symptômes varient-ils selon l'âge ?

Oui, les symptômes peuvent se manifester différemment chez les enfants et les adultes.
Âge Symptômes Déficience immunitaire
#3

Y a-t-il des signes cutanés associés ?

Des éruptions cutanées peuvent survenir en raison de réactions immunitaires anormales.
Éruption cutanée Réaction immunitaire Lectines
#4

Les symptômes sont-ils toujours visibles ?

Non, certains patients peuvent être asymptomatiques malgré une déficience en lectines.
Asymptomatique Déficience immunitaire Lectines
#5

Les symptômes peuvent-ils s'aggraver avec le temps ?

Oui, sans traitement, les symptômes peuvent devenir plus graves et fréquents.
Progression de la maladie Symptômes Déficience immunitaire

Prévention 5

#1

Comment prévenir les infections chez les patients déficients ?

Une bonne hygiène, des vaccinations et un suivi médical régulier sont essentiels.
Prévention des infections Hygiène Vaccination
#2

L'alimentation joue-t-elle un rôle dans la prévention ?

Oui, une alimentation équilibrée peut renforcer le système immunitaire et la santé globale.
Alimentation Système immunitaire Prévention
#3

Les exercices physiques sont-ils bénéfiques ?

Oui, l'exercice régulier peut améliorer la santé immunitaire et réduire le stress.
Exercice physique Santé immunitaire Stress
#4

Y a-t-il des mesures spécifiques à prendre ?

Éviter les foules et se laver les mains fréquemment sont des mesures préventives clés.
Mesures préventives Hygiène Infections
#5

Les consultations médicales régulières sont-elles importantes ?

Oui, des consultations régulières permettent de surveiller la santé et d'ajuster les traitements.
Consultation médicale Surveillance de la santé Déficience immunitaire

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour les déficiences en lectines ?

Les traitements incluent des thérapies immunomodulatrices et des antibiotiques préventifs.
Thérapie immunomodulatrice Antibiotiques Déficience immunitaire
#2

Les suppléments peuvent-ils aider ?

Des suppléments nutritionnels peuvent soutenir le système immunitaire, mais pas spécifiquement les lectines.
Suppléments nutritionnels Système immunitaire Lectines
#3

La vaccination est-elle recommandée ?

Oui, les vaccinations peuvent aider à prévenir les infections chez les patients à risque.
Vaccination Prévention des infections Déficience immunitaire
#4

Y a-t-il des traitements expérimentaux ?

Des recherches sont en cours sur des thérapies géniques et des traitements ciblés.
Thérapie génique Traitements expérimentaux Lectines
#5

Les traitements sont-ils personnalisés ?

Oui, les traitements peuvent être adaptés en fonction des besoins individuels du patient.
Médecine personnalisée Traitement Déficience immunitaire

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec une déficience en lectines ?

Les complications incluent des infections graves, des maladies auto-immunes et des allergies.
Complications Infections graves Maladies auto-immunes
#2

Les infections peuvent-elles être mortelles ?

Oui, certaines infections peuvent être fatales si elles ne sont pas traitées rapidement.
Infections Mortalité Déficience immunitaire
#3

Y a-t-il un risque accru de cancer ?

Certaines études suggèrent un risque accru de cancer chez les patients immunodéprimés.
Cancer Immunodépression Risque accru
#4

Les complications sont-elles réversibles ?

Certaines complications peuvent être gérées, mais d'autres peuvent causer des dommages permanents.
Complications Gestion Dommages permanents
#5

Comment surveiller les complications ?

Des examens réguliers et des tests de laboratoire aident à surveiller les complications potentielles.
Surveillance Examens médicaux Tests de laboratoire

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque pour les déficiences en lectines ?

Les antécédents familiaux, les infections fréquentes et certaines maladies génétiques sont des facteurs de risque.
Facteurs de risque Antécédents familiaux Maladies génétiques
#2

L'âge influence-t-il le risque ?

Oui, les jeunes enfants et les personnes âgées sont plus susceptibles de présenter des déficiences.
Âge Déficience immunitaire Risque accru
#3

Les maladies auto-immunes augmentent-elles le risque ?

Oui, les personnes atteintes de maladies auto-immunes peuvent avoir un risque accru de déficiences.
Maladies auto-immunes Risque accru Déficience immunitaire
#4

Le mode de vie affecte-t-il le risque ?

Un mode de vie malsain, comme le tabagisme, peut augmenter le risque de déficiences immunitaires.
Mode de vie Tabagisme Risque accru
#5

Les infections chroniques sont-elles un facteur de risque ?

Oui, les infections chroniques peuvent affaiblir le système immunitaire et augmenter le risque.
Infections chroniques Système immunitaire Risque accru
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 10/03/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Jatinder Singh

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Molecular Biology and Biochemistry, Guru Nanak Dev University, Amritsar, India.

Manpreet Kaur

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Human Genetics, Guru Nanak Dev University, Amritsar, India.

Namarta Kalia

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Molecular Biology and Biochemistry, Guru Nanak Dev University, Amritsar, India.
  • Department of Biological Sciences, George Washington University, Washington, DC 20052, USA.

Kárita Cláudia Freitas Lidani

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratory of Molecular Immunopathology, Clinical Hospital, Federal University of Paraná, Curitiba, Brazil.
Publications dans "Lectines liant le mannose" :

Fabiana Antunes Andrade

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratory of Molecular Immunopathology, Clinical Hospital, Federal University of Paraná, Curitiba, Brazil.
Publications dans "Lectines liant le mannose" :

Iara J Messias-Reason

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratory of Molecular Immunopathology, Clinical Hospital, Federal University of Paraná, Curitiba, Brazil.
Publications dans "Lectines liant le mannose" :

Benoit Roubinet

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • GLYcoDiag, 2 rue du Cristal, 45100 Orléans, France.

Ludovic Landemarre

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • GLYcoDiag, 2 rue du Cristal, 45100 Orléans, France.

Oliver T Zishiri

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Discipline of Genetics, School of Life Sciences, University of KwaZulu-Natal, Private Bag X54001, Durban 4000, South Africa.
Publications dans "Lectines liant le mannose" :

Takalani J Mpofu

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Animal Sciences, Tshwane University of Technology, Private Bag X680, Pretoria 0001, South Africa.
Publications dans "Lectines liant le mannose" :

Khathutshelo A Nephawe

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Animal Sciences, Tshwane University of Technology, Private Bag X680, Pretoria 0001, South Africa.
Publications dans "Lectines liant le mannose" :

Bohani Mtileni

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Animal Sciences, Tshwane University of Technology, Private Bag X680, Pretoria 0001, South Africa.
Publications dans "Lectines liant le mannose" :

Renato Nisihara

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Internal Medicine Post Graduate, Clinical Hospital, Federal University of Paraná, Curitiba, Brazil; Department of Medicine, Positivo University, Curitiba, Brazil. Electronic address: renatonisihara@gmail.com.

Anna S Świerzko

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratory of Immunobiology of Infections, Institute of Medical Biology, Polish Academy of Sciences, Lodowa 106, 93-232 Łódź, Poland.

Anna Sokołowska

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratory of Immunobiology of Infections, Institute of Medical Biology, Polish Academy of Sciences, Lodowa 106, 93-232 Łódź, Poland.

Agnieszka Szala-Poździej

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratory of Immunobiology of Infections, Institute of Medical Biology, Polish Academy of Sciences, Lodowa 106, 93-232 Łódź, Poland.

Maciej Cedzyński

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratory of Immunobiology of Infections, Institute of Medical Biology, Polish Academy of Sciences, Lodowa 106, 93-232 Łódź, Poland. Electronic address: mcedzynski@cbm.pan.pl.

Peter Garred

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratory of Molecular Medicine, Department of Clinical Immunology, Section 7631, Rigshospitalet, Copenhagen, Denmark.
Publications dans "Lectines liant le mannose" :

Steffen Thiel

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Biomedicine, Aarhus University, Høegh-Guldbergs Gade 10, 8000, Aarhus C, Denmark.
Publications dans "Lectines liant le mannose" :

Carinna N Lima

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Biophysics and Radiobiology, Federal University of Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brazil.
Publications dans "Lectines liant le mannose" :

Sources (10000 au total)

Simulation-Based Learning Combined with Case and Problem-Based Learning in the Clinical Education of Joint Surgery.

Traditional education of clinical training mainly relies on a single mode of lecture-based learning (LBL), in which the teacher lectures and the students listen, and the teaching effect is often unsat... Through objective evaluation of joint surgery students' theoretical knowledge and clinical skills, and subjective evaluation of teaching quality by anonymous questionnaire, the teaching effects of LBL... Sixty students who participated in the standardized training of residents in the Center for Joint Surgery, Southwest Hospital, Army University, China from March 2020 to September 2021 were selected an... The scores of theoretical knowledge, clinical skills and total score of group C were (86.40 ± 9.76), (92.15 ± 4.49), (88.70 ± 5.75) points respectively, which were significantly higher than (78.80 ± 1... SBL combined with CPBL teaching mode can effectively improve the theoretical knowledge and clinical skills of the students, which could improve self-assessment and teaching satisfaction rate, and is w...

Perceptions of medical students at Najran University on the effectiveness of problem-based learning and team-based learning.

Team-based learning (TBL) and problem-based learning (PBL) are two effective educational approaches used in medical education for increasing knowledge acquisition, learning motivation, and collaborati... The present study aimed to evaluate the perceptions of current or previous preclinical students at the College of Medicine, Najran University (NU) about the effectiveness of PBL and TBL and to assess ... A cross-sectional survey was conducted on 106 preclinical students at NU, Saudi Arabia. The survey questionnaire was validated by a pilot study and designed based on Kirkpatrick's evaluation model. De... 73.6% of participants enjoyed PBL and found it motivating compared to TBL and classic lectures. PBL was reported as more effective for knowledge acquisition (50%), teamwork (62.3%), and high academic ... It is concluded that PBL was more favored by the students regarding the learning outcomes. TBL was reported to need more individual preparation and effort and require lecturer involvement, suggesting ...

Effectiveness of tutor shadowing on faculty development in problem-based learning.

To enhance tutors' teaching skills, tutor shadowing for novice tutors of problem-based learning (PBL) in addition to conventional faculty development (FD) was applied. This study aimed to develop a tu... This study employed a before-and-after study design with three phases. In phase 1, a TS-scale was elaborated. A validity examination was performed in phase 2. Phase 3 was a study of the effectiveness ... A TS-scale with a 32-item questionnaire of self-rated confidence for PBL tutors was identified in phase 1. In phase 2, 7 experienced specialists in medical education were invited to evaluate the conte... Novice PBL tutors benefit from FD that incorporates tutor shadowing in the 3 key domains of tutoring competencies. The TS-scale developed in this study can be applied in future research on FD design....

The effectiveness of problem-based learning compared with lecture-based learning in surgical education: a systematic review and meta-analysis.

This meta-analysis was conducted to systematically evaluate the impact of problem-based learning (PBL) and lecture-based learning (LBL) teaching models on students' learning in surgical education.... We systematically searched the publications related to the application of PBL and LBL in surgical courses in PubMed, Embase, Web of Science and Cochrane Library databases, the last retrieval time is S... Nine studies were included totally. The results showed that compared with LBL, PBL was superior in clinical competence (SMD = 0.81, 95% CI: 0.12 ~ 1.49, P = 0.020) and student satisfaction (SMD = 2.13... This study showed that the PBL teaching model is more effective than the LBL teaching model in surgical education on the aspects of enhancing clinical competence and student satisfaction. However, fur...

Application of problem based learning (PBL) and case based learning (CBL) in the teaching of international classification of diseases encoding.

To study the application of PBL combined with CBL teaching mode in the teaching of international classification of diseases (ICD) encoding, so as to improve students' grasp of ICD encoding knowledge. ...

Implementation of problem-based learning modules in an introduction to public health course.

With traditional lecture-based learning methods often criticized for their limited ability to foster critical thinking and cognitive engagement, problem-based learning (PBL) has emerged as a promising... PBL was implemented in an undergraduate public health course at a private university in the southeast US. The study was conducted in the Spring of 2022 using a convergent mixed-methods approach. Quant... Results indicated significant improvements in student communication skills, growth mindset, and metacognitive abilities across the semester. The thematic analysis of qualitative responses corroborated... The findings contribute to the growing body of evidence supporting PBL and offer practical insights for implementing PBL in public health education. The study also highlights the need for institutiona...

Measuring group function in problem-based learning: development of a reflection tool.

Problem-based learning (PBL) is a pedagogy involving self-directed learning in small groups around case problems. Group function is important to PBL outcomes, but there is currently poor scaffolding a... Tool development unfolded in four steps: 1) a literature review was conducted to identify existent evaluation tools for group function in PBL, 2) literature findings informed the development of this n... Nineteen scales relating to group function assessment were identified in the literature, lending 18 constructs that mapped into four dimensions: Learning Climate, Facilitation and Process, Engagement ... A four-dimension tool to assist group function reflection in PBL was produced. Its constructs were well supported by literature and experts. Faculty and student stakeholders acknowledged the utility o...

The effectiveness of problem based learning in improving critical thinking, problem-solving and self-directed learning in first-year medical students: A meta-analysis.

The adaptation process for first-year medical students is an important problem because it significantly affects educational activities. The previous study showed that 63% of students had difficulties ... We searched PubMed, ScienceDirect, Cochrane, and Google Scholar databases until June 5, 2021. Search terms included problem-based learning, effectiveness, effectivity, and medical student. We excluded... Seven eligible studies (622 patients) were included. The pooled analysis demonstrated no significant difference between PBL with conventional learning method in critical thinking/knowledge assessment ... The present study concluded that the PBL approach in first-year medical students appeared to be ineffective in improving critical thinking/knowledge, problem-solving, and self-directed compared with t...