Titre : Tomodensitométrie à faisceau conique

Tomodensitométrie à faisceau conique : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Problem-Based Learning

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Quels types de pathologies peuvent être diagnostiqués par CBCT ?

La CBCT est utilisée pour diagnostiquer des anomalies dentaires, des fractures et des tumeurs.
Imagerie par résonance magnétique Radiographie Pathologie
#2

La CBCT est-elle efficace pour les infections dentaires ?

Oui, elle permet de visualiser les infections dentaires et les abcès avec précision.
Infection dentaire Abcès Diagnostic par imagerie
#3

Peut-on utiliser la CBCT pour planifier une chirurgie dentaire ?

Oui, elle aide à planifier des interventions chirurgicales en fournissant des images détaillées.
Chirurgie dentaire Planification chirurgicale Imagerie 3D
#4

La CBCT est-elle utile pour évaluer les sinus maxillaires ?

Oui, elle permet d'évaluer les sinus maxillaires et de détecter des pathologies associées.
Sinusite Imagerie des sinus Pathologie maxillaire
#5

Comment la CBCT aide-t-elle dans l'orthodontie ?

Elle fournit des images précises des dents et des structures osseuses pour un meilleur traitement.
Orthodontie Imagerie dentaire Traitement orthodontique

Symptômes 5

#1

Quels symptômes peuvent nécessiter une CBCT ?

Des douleurs dentaires persistantes, des gonflements ou des anomalies visibles peuvent nécessiter une CBCT.
Douleur dentaire Symptômes Anomalies dentaires
#2

La CBCT peut-elle détecter des symptômes de cancer ?

Oui, elle peut aider à identifier des masses suspectes pouvant indiquer un cancer.
Cancer Symptômes Imagerie oncologique
#3

Quels signes cliniques justifient une CBCT en cas de traumatisme ?

Des fractures visibles, des douleurs intenses ou des déformations faciales justifient une CBCT.
Traumatisme Fracture Imagerie d'urgence
#4

La CBCT peut-elle aider à évaluer des douleurs faciales ?

Oui, elle permet d'identifier des causes sous-jacentes de douleurs faciales.
Douleur faciale Évaluation Imagerie diagnostique
#5

Quels symptômes dentaires peuvent indiquer une infection ?

Rougeur, gonflement, douleur intense et écoulement purulent peuvent indiquer une infection.
Infection dentaire Symptômes Pathologie dentaire

Prévention 5

#1

La CBCT peut-elle aider à la prévention des maladies dentaires ?

Oui, elle permet de détecter précocement des anomalies pouvant mener à des maladies dentaires.
Prévention Maladies dentaires Imagerie préventive
#2

Comment la CBCT contribue-t-elle à la santé bucco-dentaire ?

Elle aide à surveiller les conditions dentaires et à prévenir les complications futures.
Santé bucco-dentaire Prévention Surveillance
#3

Quels conseils de prévention peuvent être donnés après une CBCT ?

Maintenir une bonne hygiène bucco-dentaire et suivre les recommandations du dentiste.
Hygiène bucco-dentaire Prévention Conseils
#4

La CBCT peut-elle être utilisée pour des dépistages réguliers ?

Oui, elle peut être intégrée dans des dépistages réguliers pour une détection précoce.
Dépistage Prévention Imagerie
#5

Quels examens préventifs sont recommandés avec la CBCT ?

Des examens dentaires réguliers et des radiographies peuvent être recommandés avec la CBCT.
Examens dentaires Prévention Radiographie

Traitements 5

#1

Comment la CBCT influence-t-elle le traitement dentaire ?

Elle permet de personnaliser les traitements en fournissant des images précises des structures dentaires.
Traitement dentaire Imagerie Personnalisation des soins
#2

La CBCT est-elle utilisée pour les implants dentaires ?

Oui, elle est essentielle pour planifier la pose d'implants dentaires avec précision.
Implants dentaires Chirurgie dentaire Planification
#3

Quels traitements peuvent être guidés par la CBCT ?

Les traitements orthodontiques, endodontiques et chirurgicaux peuvent être guidés par la CBCT.
Orthodontie Endodontie Chirurgie dentaire
#4

La CBCT aide-t-elle dans le traitement des maladies parodontales ?

Oui, elle permet d'évaluer la gravité des maladies parodontales et de planifier le traitement.
Maladies parodontales Traitement Imagerie
#5

Peut-on utiliser la CBCT pour le suivi post-traitement ?

Oui, elle est utile pour évaluer l'efficacité des traitements dentaires après leur réalisation.
Suivi Traitement dentaire Évaluation

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir après une CBCT ?

Les complications sont rares, mais peuvent inclure des réactions allergiques aux produits de contraste.
Complications Réactions allergiques Imagerie
#2

La CBCT peut-elle causer des effets secondaires ?

Les effets secondaires sont minimes, mais une exposition excessive aux radiations est à considérer.
Effets secondaires Radiations Sécurité
#3

Quels risques sont associés à l'utilisation de la CBCT ?

Les principaux risques incluent l'exposition aux radiations et les erreurs d'interprétation.
Risques Radiations Interprétation
#4

Comment minimiser les complications lors d'une CBCT ?

En suivant les protocoles de sécurité et en limitant l'exposition aux radiations.
Minimisation des risques Sécurité Radiations
#5

Les complications de la CBCT sont-elles fréquentes ?

Non, les complications sont rares et généralement mineures si les protocoles sont respectés.
Complications Fréquence Sécurité

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs de risque augmentent la nécessité d'une CBCT ?

Les antécédents de maladies dentaires, les traumatismes et les douleurs persistantes augmentent le besoin.
Facteurs de risque Antécédents médicaux Traumatismes
#2

Les patients avec des implants dentaires ont-ils besoin de CBCT ?

Oui, pour évaluer la position et l'intégrité des implants, une CBCT peut être nécessaire.
Implants dentaires Évaluation Facteurs de risque
#3

Les enfants sont-ils plus à risque d'avoir besoin d'une CBCT ?

Oui, en raison de la croissance dentaire et des anomalies congénitales, les enfants peuvent nécessiter une CBCT.
Enfants Anomalies congénitales Croissance dentaire
#4

Les patients ayant des maladies parodontales nécessitent-ils souvent une CBCT ?

Oui, pour évaluer l'étendue des maladies parodontales, une CBCT est souvent recommandée.
Maladies parodontales Évaluation Facteurs de risque
#5

Les personnes âgées ont-elles besoin de CBCT plus souvent ?

Oui, en raison de la prévalence accrue des problèmes dentaires et osseux chez les personnes âgées.
Personnes âgées Problèmes dentaires Facteurs de risque
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 25/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Karla de Faria Vasconcelos

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Oral and Maxillofacial Surgery, Imaging and Pathology Research Group, Faculty of Medicine, Department of Imaging and Pathology, University of Leuven, University Hospitals Leuven, Leuven, Belgium.

Reinhilde Jacobs

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Oral and Maxillofacial Surgery, Imaging and Pathology Research Group, Faculty of Medicine, Department of Imaging and Pathology, University of Leuven, University Hospitals Leuven, Leuven, Belgium; Department of Dental Medicine, Karolinska Institutet, Stockholm, Sweden.

İlhan Bahşi

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Anatomy, Faculty of Medicine, Gaziantep University, Gaziantep, Turkey. dr.ilhanbahsi@gmail.com.
Publications dans "Tomodensitométrie à faisceau conique" :

Jardel Francisco Mazzi-Chaves

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Restorative Dentistry, School of Dentistry of Ribeirão Preto, University of São Paulo, Ribeirão Preto, São Paulo, Brazil; Oral and Maxillofacial Surgery, Imaging and Pathology Research Group, Faculty of Medicine, Department of Imaging and Pathology, University of Leuven, University Hospitals Leuven, Leuven, Belgium.

Ruben Pauwels

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Oral and Maxillofacial Surgery, Imaging and Pathology Research Group, Faculty of Medicine, Department of Imaging and Pathology, University of Leuven, University Hospitals Leuven, Leuven, Belgium; Aarhus Institute of Advanced Studies, Aarhus University, Aarhus, Denmark; Faculty of Dentistry, Department of Radiology, Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand.

Manoel Damião Sousa-Neto

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Restorative Dentistry, School of Dentistry of Ribeirão Preto, University of São Paulo, Ribeirão Preto, São Paulo, Brazil. Electronic address: sousanet@forp.usp.br.

Felicia Miranda

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Orthodontics and Pediatric Dentistry, University of Michigan School of Dentistry, MI, Ann Arbor, USA.
  • Department of Orthodontics, Bauru Dental School, University of São Paulo, Bauru, Brazil.
Publications dans "Tomodensitométrie à faisceau conique" :

Antonio Ruellas

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Orthodontics and Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Federal University of Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil.
Publications dans "Tomodensitométrie à faisceau conique" :

Marcela Gurgel

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Orthodontics and Pediatric Dentistry, University of Michigan School of Dentistry, MI, Ann Arbor, USA.
Publications dans "Tomodensitométrie à faisceau conique" :

Najla Al Turkestani

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Orthodontics and Pediatric Dentistry, University of Michigan School of Dentistry, MI, Ann Arbor, USA.
  • Department of Restorative and Aesthetic Dentistry, Faculty of Dentistry, King Abdulaziz University, Jeddah, Saudi Arabia.
Publications dans "Tomodensitométrie à faisceau conique" :

Luc Anchling

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Orthodontics and Pediatric Dentistry, University of Michigan School of Dentistry, MI, Ann Arbor, USA.
  • CPE Lyon, Lyon, France.
Publications dans "Tomodensitométrie à faisceau conique" :

Nathan Hutin

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Orthodontics and Pediatric Dentistry, University of Michigan School of Dentistry, MI, Ann Arbor, USA.
  • CPE Lyon, Lyon, France.
Publications dans "Tomodensitométrie à faisceau conique" :

Marilia Yatabe

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Orthodontics and Pediatric Dentistry, University of Michigan School of Dentistry, MI, Ann Arbor, USA.
Publications dans "Tomodensitométrie à faisceau conique" :

Jonas Bianchi

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Orthodontics, University of the Pacific, San Francisco, CA, USA.
Publications dans "Tomodensitométrie à faisceau conique" :

Lucia Cevidanes

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Orthodontics and Pediatric Dentistry, University of Michigan School of Dentistry, MI, Ann Arbor, USA.
Publications dans "Tomodensitométrie à faisceau conique" :

Juan Carlos Prieto

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychiatry, University of North Carolina, Chapel Hill, NC, USA.
Publications dans "Tomodensitométrie à faisceau conique" :

Mustafa Orhan

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Affiliations :
  • Department of Anatomy, Faculty of Medicine, Gaziantep University, Gaziantep, Turkey.
Publications dans "Tomodensitométrie à faisceau conique" :

Eda Didem Yalçin

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Affiliations :
  • Department of Dentomaxillofacial Radiology, Faculty of Dentistry, Gaziantep University, Gaziantep, Turkey.
Publications dans "Tomodensitométrie à faisceau conique" :

Kaan Orhan

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Affiliations :
  • Department of Dentomaxillofacial Radiology, Faculty of Dentistry, Ankara University, Ankara 06100, Turkey.
  • Medical Design Application and Research Center (MEDITAM), Ankara University, Ankara 06100, Turkey.
  • Department of Dental and Maxillofacial Radiodiagnostics, Medical University of Lublin, 20-081 Lublin, Poland.

Ahmad Abdelkarim

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Affiliations :
  • Department of Orthodontics, University of Mississippi Medical Center, 2500 North State Street, Jackson, MS 39216, USA. aabdelkarim@umc.edu.
Publications dans "Tomodensitométrie à faisceau conique" :

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Simulation-Based Learning Combined with Case and Problem-Based Learning in the Clinical Education of Joint Surgery.

Traditional education of clinical training mainly relies on a single mode of lecture-based learning (LBL), in which the teacher lectures and the students listen, and the teaching effect is often unsat... Through objective evaluation of joint surgery students' theoretical knowledge and clinical skills, and subjective evaluation of teaching quality by anonymous questionnaire, the teaching effects of LBL... Sixty students who participated in the standardized training of residents in the Center for Joint Surgery, Southwest Hospital, Army University, China from March 2020 to September 2021 were selected an... The scores of theoretical knowledge, clinical skills and total score of group C were (86.40 ± 9.76), (92.15 ± 4.49), (88.70 ± 5.75) points respectively, which were significantly higher than (78.80 ± 1... SBL combined with CPBL teaching mode can effectively improve the theoretical knowledge and clinical skills of the students, which could improve self-assessment and teaching satisfaction rate, and is w...

Perceptions of medical students at Najran University on the effectiveness of problem-based learning and team-based learning.

Team-based learning (TBL) and problem-based learning (PBL) are two effective educational approaches used in medical education for increasing knowledge acquisition, learning motivation, and collaborati... The present study aimed to evaluate the perceptions of current or previous preclinical students at the College of Medicine, Najran University (NU) about the effectiveness of PBL and TBL and to assess ... A cross-sectional survey was conducted on 106 preclinical students at NU, Saudi Arabia. The survey questionnaire was validated by a pilot study and designed based on Kirkpatrick's evaluation model. De... 73.6% of participants enjoyed PBL and found it motivating compared to TBL and classic lectures. PBL was reported as more effective for knowledge acquisition (50%), teamwork (62.3%), and high academic ... It is concluded that PBL was more favored by the students regarding the learning outcomes. TBL was reported to need more individual preparation and effort and require lecturer involvement, suggesting ...

Effectiveness of tutor shadowing on faculty development in problem-based learning.

To enhance tutors' teaching skills, tutor shadowing for novice tutors of problem-based learning (PBL) in addition to conventional faculty development (FD) was applied. This study aimed to develop a tu... This study employed a before-and-after study design with three phases. In phase 1, a TS-scale was elaborated. A validity examination was performed in phase 2. Phase 3 was a study of the effectiveness ... A TS-scale with a 32-item questionnaire of self-rated confidence for PBL tutors was identified in phase 1. In phase 2, 7 experienced specialists in medical education were invited to evaluate the conte... Novice PBL tutors benefit from FD that incorporates tutor shadowing in the 3 key domains of tutoring competencies. The TS-scale developed in this study can be applied in future research on FD design....

The effectiveness of problem-based learning compared with lecture-based learning in surgical education: a systematic review and meta-analysis.

This meta-analysis was conducted to systematically evaluate the impact of problem-based learning (PBL) and lecture-based learning (LBL) teaching models on students' learning in surgical education.... We systematically searched the publications related to the application of PBL and LBL in surgical courses in PubMed, Embase, Web of Science and Cochrane Library databases, the last retrieval time is S... Nine studies were included totally. The results showed that compared with LBL, PBL was superior in clinical competence (SMD = 0.81, 95% CI: 0.12 ~ 1.49, P = 0.020) and student satisfaction (SMD = 2.13... This study showed that the PBL teaching model is more effective than the LBL teaching model in surgical education on the aspects of enhancing clinical competence and student satisfaction. However, fur...

Application of problem based learning (PBL) and case based learning (CBL) in the teaching of international classification of diseases encoding.

To study the application of PBL combined with CBL teaching mode in the teaching of international classification of diseases (ICD) encoding, so as to improve students' grasp of ICD encoding knowledge. ...

Implementation of problem-based learning modules in an introduction to public health course.

With traditional lecture-based learning methods often criticized for their limited ability to foster critical thinking and cognitive engagement, problem-based learning (PBL) has emerged as a promising... PBL was implemented in an undergraduate public health course at a private university in the southeast US. The study was conducted in the Spring of 2022 using a convergent mixed-methods approach. Quant... Results indicated significant improvements in student communication skills, growth mindset, and metacognitive abilities across the semester. The thematic analysis of qualitative responses corroborated... The findings contribute to the growing body of evidence supporting PBL and offer practical insights for implementing PBL in public health education. The study also highlights the need for institutiona...

Measuring group function in problem-based learning: development of a reflection tool.

Problem-based learning (PBL) is a pedagogy involving self-directed learning in small groups around case problems. Group function is important to PBL outcomes, but there is currently poor scaffolding a... Tool development unfolded in four steps: 1) a literature review was conducted to identify existent evaluation tools for group function in PBL, 2) literature findings informed the development of this n... Nineteen scales relating to group function assessment were identified in the literature, lending 18 constructs that mapped into four dimensions: Learning Climate, Facilitation and Process, Engagement ... A four-dimension tool to assist group function reflection in PBL was produced. Its constructs were well supported by literature and experts. Faculty and student stakeholders acknowledged the utility o...

The effectiveness of problem based learning in improving critical thinking, problem-solving and self-directed learning in first-year medical students: A meta-analysis.

The adaptation process for first-year medical students is an important problem because it significantly affects educational activities. The previous study showed that 63% of students had difficulties ... We searched PubMed, ScienceDirect, Cochrane, and Google Scholar databases until June 5, 2021. Search terms included problem-based learning, effectiveness, effectivity, and medical student. We excluded... Seven eligible studies (622 patients) were included. The pooled analysis demonstrated no significant difference between PBL with conventional learning method in critical thinking/knowledge assessment ... The present study concluded that the PBL approach in first-year medical students appeared to be ineffective in improving critical thinking/knowledge, problem-solving, and self-directed compared with t...