Thérapie par le récit : Questions médicales fréquentes
Nom anglais: Narrative Therapy
Descriptor UI:D062525
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Termes MeSH sélectionnés :
Focus Groups
Questions fréquentes et termes MeSH associés
Diagnostic
5
#1
Comment diagnostiquer un besoin de thérapie par le récit ?
Un besoin peut être identifié par des difficultés émotionnelles persistantes et des récits de vie négatifs.
Thérapie par le récitPsychothérapie
#2
Quels signes indiquent une bonne candidate pour cette thérapie ?
Une personne ouverte à explorer ses expériences et désireuse de changer sa narration personnelle.
Thérapie par le récitÉvaluation psychologique
#3
Quels professionnels peuvent diagnostiquer ce besoin ?
Psychologues, thérapeutes et conseillers formés à la thérapie narrative peuvent diagnostiquer.
PsychologieThérapie narrative
#4
Y a-t-il des tests spécifiques pour évaluer ce besoin ?
Il n'existe pas de tests standardisés, mais des entretiens et des questionnaires peuvent aider.
Évaluation psychologiqueThérapie par le récit
#5
Comment évaluer l'efficacité de cette thérapie ?
L'efficacité peut être évaluée par des changements dans le bien-être émotionnel et la perception de soi.
Évaluation psychologiqueThérapie par le récit
Symptômes
5
#1
Quels symptômes indiquent un besoin de thérapie narrative ?
Des sentiments de dépression, d'anxiété ou de désespoir liés à des récits de vie négatifs.
DépressionAnxiété
#2
Comment les récits personnels affectent-ils la santé mentale ?
Des récits négatifs peuvent renforcer des croyances limitantes et aggraver les symptômes psychologiques.
Santé mentaleThérapie narrative
#3
Les traumatismes influencent-ils les récits personnels ?
Oui, les traumatismes peuvent altérer la perception de soi et la narration de l'histoire personnelle.
TraumatismeThérapie par le récit
#4
Quels changements émotionnels peuvent survenir ?
Les individus peuvent ressentir une libération émotionnelle et une meilleure compréhension de soi.
ÉmotionsThérapie narrative
#5
Les symptômes physiques peuvent-ils être liés aux récits ?
Oui, des récits négatifs peuvent se manifester par des symptômes psychosomatiques comme des douleurs.
Symptômes psychosomatiquesThérapie par le récit
Prévention
5
#1
Comment la thérapie narrative aide-t-elle à prévenir les troubles mentaux ?
Elle permet de restructurer les récits négatifs, réduisant ainsi le risque de troubles émotionnels.
Prévention des troubles mentauxThérapie par le récit
#2
Peut-on utiliser cette thérapie en milieu scolaire ?
Oui, elle peut aider les élèves à gérer leurs émotions et à développer des compétences sociales.
ÉducationThérapie narrative
#3
Quels groupes peuvent bénéficier de la prévention par cette thérapie ?
Les adolescents, les victimes de traumatismes et les personnes en transition de vie peuvent bénéficier.
Groupes à risqueThérapie par le récit
#4
Comment intégrer la thérapie narrative dans la vie quotidienne ?
Pratiquer l'écriture de journaux et partager des histoires avec des proches peut être bénéfique.
Écriture thérapeutiqueThérapie par le récit
#5
Y a-t-il des programmes de prévention basés sur cette thérapie ?
Oui, certains programmes communautaires utilisent la thérapie narrative pour promouvoir le bien-être mental.
Programmes de préventionThérapie narrative
Traitements
5
#1
Comment se déroule une séance de thérapie narrative ?
Le thérapeute guide le client à explorer et à reformuler ses récits personnels en toute sécurité.
Thérapie narrativePsychothérapie
#2
Quels outils sont utilisés en thérapie narrative ?
Des métaphores, des journaux, et des récits écrits sont souvent utilisés pour faciliter l'exploration.
Outils thérapeutiquesThérapie par le récit
#3
Combien de séances sont généralement nécessaires ?
Le nombre de séances varie, mais un engagement de plusieurs mois est souvent recommandé.
Thérapie par le récitDurée du traitement
#4
Quels résultats peut-on attendre de cette thérapie ?
Les résultats incluent une meilleure compréhension de soi, une réduction des symptômes et une résilience accrue.
Résultats thérapeutiquesThérapie narrative
#5
La thérapie narrative est-elle adaptée à tous ?
Elle peut convenir à de nombreuses personnes, mais un diagnostic préalable est essentiel pour certains cas.
Thérapie par le récitÉvaluation psychologique
Complications
5
#1
Quelles complications peuvent survenir lors de cette thérapie ?
Des émotions intenses peuvent émerger, nécessitant un soutien supplémentaire du thérapeute.
Complications thérapeutiquesThérapie par le récit
#2
Comment gérer les résistances en thérapie narrative ?
Le thérapeute doit créer un espace sûr et utiliser des techniques adaptées pour surmonter les résistances.
Résistance au traitementThérapie narrative
#3
Les récits peuvent-ils causer des traumatismes supplémentaires ?
Oui, revisiter des récits traumatiques peut être difficile, d'où l'importance d'un encadrement professionnel.
TraumatismeThérapie par le récit
#4
Comment évaluer les risques avant de commencer ?
Une évaluation approfondie des antécédents et des besoins émotionnels est essentielle avant de commencer.
Évaluation des risquesThérapie narrative
#5
Les complications sont-elles fréquentes ?
Elles ne sont pas fréquentes, mais chaque individu réagit différemment aux récits explorés.
Complications thérapeutiquesThérapie par le récit
Facteurs de risque
5
#1
Quels facteurs augmentent le besoin de thérapie narrative ?
Des antécédents de traumatismes, des troubles émotionnels ou des transitions de vie difficiles peuvent augmenter le besoin.
Facteurs de risqueThérapie par le récit
#2
Les antécédents familiaux influencent-ils ce besoin ?
Oui, des antécédents de troubles mentaux dans la famille peuvent accroître le risque de difficultés émotionnelles.
Antécédents familiauxThérapie narrative
#3
Le soutien social joue-t-il un rôle ?
Un faible soutien social peut augmenter le besoin de thérapie narrative en raison de l'isolement émotionnel.
Soutien socialThérapie par le récit
#4
Les événements de vie stressants sont-ils des facteurs de risque ?
Oui, des événements tels que le divorce ou la perte d'un emploi peuvent déclencher le besoin de cette thérapie.
Événements de vieThérapie narrative
#5
Les croyances culturelles influencent-elles le recours à cette thérapie ?
Certaines croyances culturelles peuvent affecter la perception de la thérapie narrative et son acceptation.
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Medicina Familiar y Comunitaria, Centro de Salud Puerta de Madrid, Atención Primaria de Madrid, Madrid, España. Electronic address: antonio.aguilar@salud.madrid.org.
Department of Ophthalmology, Hospital of Ludwigshafen, Akademisches Lehrkrankenhaus der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz und der Medizinischen Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Ludwigshafen am Rhein, Germany.
Department of Ophthalmology, Hospital of Ludwigshafen, Akademisches Lehrkrankenhaus der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz und der Medizinischen Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Ludwigshafen am Rhein, Germany.
Department of Periodontics, Guangdong Engineering Research Center of Oral Restoration and Reconstruction, Guangzhou Key Laboratory of Basic and Applied Research of Oral Regenerative Medicine, Affiliated Stomatology Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
Department of Periodontics, State Key Laboratory of Oral Disease & National Clinical Research Center for Oral Disease, West China Hospital of Stomatology, Sichuan University, Chengdu, China.
Department of Oral Medicine, Hebei Key Laboratory of Stomatology, Hebei Clinical Research Center for Oral Diseases, School and Hospital of Stomatology, Hebei Medical University, Shijiazhuang, China.
Department of Periodontics, Guangdong Engineering Research Center of Oral Restoration and Reconstruction, Guangzhou Key Laboratory of Basic and Applied Research of Oral Regenerative Medicine, Affiliated Stomatology Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
Department of Periodontics, Guangdong Engineering Research Center of Oral Restoration and Reconstruction, Guangzhou Key Laboratory of Basic and Applied Research of Oral Regenerative Medicine, Affiliated Stomatology Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
The number of adolescents reporting that they are stressed has more than doubled among both boys and girls. Most focus is given to girls because they typically not only report higher levels of stress ...
Eight focus groups were conducted with 39 adolescent boys aged 12-19 years enrolled in four schools in southern Sweden. The data was analysed inductively with conventional content analysis....
The analysis resulted in three categories: Stress perception - time as a key factor, Identifying stressors and levels of stress, and Silent struggles and distractions. The boys had experienced conside...
Adolescent boys might need assistance in identifying stress and clearly voicing their specific concerns. They should also be provided with spaces that are free from stigmatization and judgement. Paren...
To communicate the experience of developing concepts for the construction of a care model through focus groups....
An experience report on the development of concepts through remote focus groups with members of a research group from a public university in southern Brazil....
Focus groups were developed in which homogeneity and heterogeneity criteria were observed among participants. In addition to the concepts of the nursing metaparadigm, the concepts of care and family-c...
Despite the challenges of conducting remote focus groups, they were suitable for the collective construction of concepts for a nursing care model, allowing the interaction of participants from differe...
The aim of this study was to examine women's experience of menopausal transition and their expectations and wishes for support from healthcare. Further, to examine their knowledge about menopause and ...
Data was collected through three focus group interviews with 14 women experiencing menopausal symptoms. The qualitative analysis was transacted through systematic text condensation, where categories w...
The women in this study told us about being inadequately prepared for menopause through having insufficient knowledge of the menopausal transition. They experienced lack of clarity about where in the ...
This work indicates that women want more and improved information about menopause in order to be better prepared. Advice and treatment for menopausal healthcare care should be easily accessible for wo...
The working day of Norwegian GPs was turned on its head during the COVID-19 pandemic due to the extreme, ongoing pressure the GP service was under. We conducted a qualitative study of the GPs' percept...
Focus group interviews were conducted with 19 GPs from four medical practices in the county of Innlandet. The interviews were analysed using the systematic text condensation method....
The GPs described how they have coped with the extremely challenging demands on them. They expressed an expectation of rapid adaptability, and considered this a fundamental characteristic of the role ...
The GP service's adaptability during times of crisis depends on the GPs' strong individual and collective sense of responsibility and their ability to cope. The latter is the GP service's great streng...
Vaccination can protect vaccinated individuals and often also prevent them from spreading disease to other people. This opens up the possibility of getting vaccinated for the sake of others. In fact, ...
In order to best prepare medical students for their increasingly complex future career, interdisciplinary higher education is swiftly gaining popularity. However, the implementation of interdisciplina...
We conducted four semi-structured focus group interviews, of which two were held before, and two were held after the course. Seven MS and six CISS participated voluntarily. A pre-arranged interview gu...
The focus group interviews revealed three differences in epistemics between students in terms of 1) curriculum content, 2) educational formats and 3) student's competence perceptions. These factors in...
We conclude that factors that influence interdisciplinary learning are personal epistemics, individual learning preferences, and the synergy that is achieved throughout interdisciplinary learning. Org...
Rural populations consistently experience a disproportionate burden of cancer, including higher incidence and mortality rates, compared to the urban populations. Factors that are thought to contribute...
We conducted two semi-structured focus group interviews with cancer patients receiving active treatment for any type of cancer (n = 8). The participants were recruited from the rural areas of Hawaii, ...
Content analysis revealed that 47% of the discussions were related to CC-related challenges, including access to care (27.3%), insurance (9.1%), inter-island travel (6.1%), and medical literacy (4.5%)...
Our findings indicate that there are notable challenges in rural patients' experiences regarding their cancer care coordination. Specific factors such as the lack of oncologist and oncology services, ...
Not required....
The problem of a lack of nurses is expected to worsen in the future. With an ever-increasing number of elderly patients with multimorbidity and a shortage of healthcare professionals, primary care mus...
The aim of the study was to explore healthcare professionals' experiences of interprofessional collaboration in care for patients with multimorbidity in a community virtual ward in the Norwegian conte...
Focus group interviews were conducted in this qualitative exploratory study. A purposive sample of 17 healthcare professionals working in a community virtual ward in Norway was interviewed. Data were ...
The study results show that healthcare professionals recognise a need for patient involvement in the community virtual ward to offer more sustainable healthcare services at home. Furthermore, the resu...
We found that interprofessional collaboration in community virtual wards may be a sustainable way of organising healthcare services for patients with multimorbidity living at home. Interprofessional c...
The aim of this study was to gain insight in motivators and demotivators of the Dutch neurosurgical residents and neurosurgeons....
A mixed method study was conducted. A survey was sent by the Dutch Neurosurgical Society to all Dutch neurosurgeons and residents in the framework of the yearly national quality conference. The focus ...
The survey yielded a response rate of 47.3% of neurosurgeons and 72.5% of residents. 42.5% of residents participated in the focus groups. Overall, motivators according to residents and neurosurgeons w...
Neurosurgeons and residents in neurosurgery are mostly motivated by intrinsic motivators. Factors such as administrative burden, less perceived respect from patients and society, and increase in non-p...
Data sharing can accelerate scientific discovery while increasing return on investment beyond the researcher or group that produced them. Data repositories enable data sharing and preservation over th...