Titre : Déterminants sociaux de la santé

Déterminants sociaux de la santé : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Formative Feedback

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment évaluer l'impact des déterminants sociaux sur la santé ?

L'impact peut être évalué par des études épidémiologiques et des enquêtes sociales.
Épidémiologie Conditions sociales
#2

Quels outils mesurent les déterminants sociaux de la santé ?

Des questionnaires standardisés et des indices de conditions de vie sont utilisés.
Questionnaires Conditions de vie
#3

Quels indicateurs sont utilisés pour le diagnostic social ?

Les indicateurs incluent le revenu, l'éducation, et l'accès aux soins de santé.
Revenu Éducation
#4

Comment les inégalités sociales affectent-elles la santé ?

Les inégalités sociales peuvent entraîner des disparités dans l'accès aux soins et la santé.
Inégalités sociales Accès aux soins
#5

Quel rôle joue l'environnement dans le diagnostic social ?

L'environnement physique et social influence la santé par l'accès aux ressources.
Environnement Ressources

Symptômes 5

#1

Quels symptômes peuvent indiquer des déterminants sociaux défavorables ?

Des symptômes de stress, dépression ou maladies chroniques peuvent apparaître.
Stress Dépression
#2

Comment la pauvreté affecte-t-elle la santé mentale ?

La pauvreté peut entraîner une augmentation de l'anxiété et de la dépression.
Pauvreté Santé mentale
#3

Quels symptômes physiques sont liés à des conditions sociales ?

Des maladies comme l'hypertension et le diabète peuvent être exacerbées par des conditions sociales.
Hypertension Diabète
#4

Les inégalités sociales provoquent-elles des symptômes spécifiques ?

Oui, elles peuvent entraîner des symptômes de maladies évitables et chroniques.
Inégalités sociales Maladies évitables
#5

Comment l'accès limité aux soins se manifeste-t-il ?

Il se manifeste par des symptômes non traités et des complications de santé.
Accès aux soins Complications de santé

Prévention 5

#1

Quelles stratégies de prévention ciblent les déterminants sociaux ?

Des programmes d'éducation, d'accès aux soins et de soutien communautaire sont essentiels.
Stratégies de prévention Éducation
#2

Comment sensibiliser aux déterminants sociaux de la santé ?

Par des campagnes d'information et des formations pour les professionnels de santé.
Sensibilisation Campagnes d'information
#3

Quel rôle des communautés dans la prévention ?

Les communautés peuvent mobiliser des ressources et créer des réseaux de soutien.
Communautés Ressources
#4

Comment les politiques publiques influencent-elles la prévention ?

Elles peuvent promouvoir l'équité en santé et améliorer l'accès aux services.
Politiques publiques Équité en santé
#5

Quels programmes de prévention sont efficaces ?

Les programmes intégrés qui abordent plusieurs déterminants sociaux sont les plus efficaces.
Programmes de prévention Déterminants sociaux

Traitements 5

#1

Comment adapter les traitements aux déterminants sociaux ?

Les traitements doivent tenir compte des ressources et des conditions de vie des patients.
Traitements Conditions de vie
#2

Quels traitements sont efficaces pour les populations défavorisées ?

Les programmes de santé communautaire et les interventions ciblées sont efficaces.
Programmes de santé Interventions ciblées
#3

Comment les services de santé peuvent-ils réduire les inégalités ?

En offrant des soins accessibles et adaptés aux besoins des populations vulnérables.
Services de santé Populations vulnérables
#4

Quel rôle joue l'éducation dans le traitement des maladies ?

L'éducation améliore l'adhésion aux traitements et la gestion des maladies.
Éducation Adhésion aux traitements
#5

Comment les politiques de santé influencent-elles les traitements ?

Elles déterminent l'accès aux soins et les ressources disponibles pour les traitements.
Politiques de santé Accès aux soins

Complications 5

#1

Quelles complications sont liées aux inégalités sociales ?

Les complications incluent des maladies chroniques non traitées et des décès prématurés.
Inégalités sociales Maladies chroniques
#2

Comment les déterminants sociaux aggravent-ils les maladies ?

Ils peuvent entraîner un accès limité aux soins et une mauvaise gestion des maladies.
Accès aux soins Gestion des maladies
#3

Quels sont les effets à long terme des déterminants sociaux ?

Ils peuvent mener à des problèmes de santé persistants et à une qualité de vie réduite.
Effets à long terme Qualité de vie
#4

Comment prévenir les complications liées aux déterminants sociaux ?

En améliorant l'accès aux soins et en renforçant les réseaux de soutien communautaire.
Prévention Réseaux de soutien
#5

Les complications de santé sont-elles évitables ?

Oui, de nombreuses complications peuvent être évitées par des interventions précoces.
Complications de santé Interventions précoces

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les principaux facteurs de risque sociaux ?

Les facteurs incluent la pauvreté, le manque d'éducation et l'isolement social.
Pauvreté Isolement social
#2

Comment l'éducation influence-t-elle les facteurs de risque ?

Une éducation supérieure est associée à une meilleure santé et à des comportements préventifs.
Éducation Comportements préventifs
#3

Quel impact a l'emploi sur la santé ?

Un emploi stable améliore la santé mentale et physique, réduisant les risques.
Emploi Santé mentale
#4

Comment l'environnement social affecte-t-il la santé ?

Un environnement social positif favorise le bien-être et réduit les risques de maladies.
Environnement social Bien-être
#5

Quels facteurs de risque sont liés à l'accès aux soins ?

Le manque d'accès aux soins médicaux et préventifs augmente les risques de maladies.
Accès aux soins Risques de maladies
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 14/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Mofya S Diallo

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Anesthesiology Critical Care Medicine, Children's Hospital Los Angeles, Keck School of Medicine at the University of Southern California, 4650 Sunset Boulevard, MS#3, Los Angeles, CA 90027, USA. Electronic address: modiallo@chla.usc.edu.
Publications dans "Déterminants sociaux de la santé" :

Sacharitha Bowers

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Dermatology, Department of Internal Medicine, Loyola University Medical Center, Stritch School of Medicine, 1S260 Summit Ave, Oakbrook Terrace, IL 60181, USA. Electronic address: sachbow@gmail.com.

Aileen Y Chang

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dermatology, University of California San Francisco, Zuckerberg San Francisco General Hospital, 995 Potrero Avenue, Building 90, Ward 92, San Francisco, CA 94110, USA.

Christina Pardo

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Obstetrics and Gynecology, Weill Cornell Medicine, New York, NY, USA. Electronic address: chp4022@med.cornell.edu.
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Julianne Holt-Lunstad

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychology, Brigham Young University, Provo, Utah, USA; email: julianne_holt-lunstad@byu.edu.

Torie Grant

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Johns Hopkins University School of Medicine, Baltimore, Maryland.
Publications dans "Déterminants sociaux de la santé" :

Emily Croce

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • The University of Texas at Austin Dell Medical School, Austin, Texas.
Publications dans "Déterminants sociaux de la santé" :

Elizabeth C Matsui

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • The University of Texas at Austin Dell Medical School, Austin, Texas. Electronic address: elizabeth.matsui@austin.utexas.edu.
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Deborah Klein Walker

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Boston University School of Public Health, United States of America; Tufts University School of Medicine, United States of America. Electronic address: debbie.walker@earthlink.net.
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Carli Friedman

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Council on Quality and Leadership (CQL).
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Fúlvio Borges Nedel

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Universidade Federal de Santa Catarina. Departamento de Saúde Pública. Florianópolis, SC, Brasil.
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João Luiz Bastos

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Universidade Federal de Santa Catarina. Departamento de Saúde Pública. Florianópolis, SC, Brasil.
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Nicole Rosendale

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Affiliations :
  • Neurohospitalist Division, Department of Neurology, University of California San Francisco, 1001 Potrero Avenue, Building 1, Room 101, Box 0870, San Francisco, CA 94110, USA. Electronic address: Nicole.Rosendale@ucsf.edu.
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Hoi Lam

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Surgery, Division of Trauma and Acute Care Surgery, Penn Medicine Lancaster General Health, Lancaster, PA, USA.
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Nate Harshaw

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Affiliations :
  • Department of Surgery, Division of Trauma and Acute Care Surgery, Penn Medicine Lancaster General Health, Lancaster, PA, USA.
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Kellie Bresz

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Affiliations :
  • Business Intelligence, Penn Medicine Lancaster General Health, Lancaster, PA, USA.
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Catherine Ting Brown

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Surgery, Division of Trauma and Acute Care Surgery, Penn Medicine Lancaster General Health, Lancaster, PA, USA.
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Lindsey L Perea

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Affiliations :
  • Department of Surgery, Division of Trauma and Acute Care Surgery, Penn Medicine Lancaster General Health, Lancaster, PA, USA.
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Suresh K Bhavnani

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Public and Population Health, University of Texas Medical Branch, Galveston, TX, USA.
  • Institute for Translational Sciences, University of Texas Medical Branch, Galveston, TX, USA.
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Weibin Zhang

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Public and Population Health, University of Texas Medical Branch, Galveston, TX, USA.
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Sources (10000 au total)

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Formative feedback plays a critical role in guiding learners to gain competence, serving as an opportunity for reflection and feedback on their learning progress and needs. Medical education in Japan ... The study is designed and analysed with a constructivist grounded theory lens. Medical students in Japan and the UK were interviewed on the topic of formative assessment and feedback they received dur... Japanese students perceived feedback as a model answer provided by tutors which they should not critically question, which contrasted with the views of UK students. Japanese students viewed formative ... The Japanese student experience of formative assessment and feedback supports the view that medical education and examination systems in Japan are focused on summative assessment, which operates along...

When Feedback is Not Perceived as Feedback: Challenges for Regulatory Body-Mandated Peer Review.

Safe and competent patient care depends on physicians recognizing and correcting performance deficiencies. Generating effective insight depends on feedback from credible sources. Unfortunately, physic... Between October 2018 and May 2020, 30 physicians representing various specialties and career stages were interviewed about their experiences with peer review in the context of regulatory body-mandated... Perceptions about the learning value of mandated peer review were mixed. Most saw value but felt anxiety about being selected due to being wary of regulatory bodies. Recognizing barriers such percepti... This study establishes an intriguing and challenging paradox: feedback appears often to not be recognized as feedback when it poses no threat, yet feedback that carries such threat is known to be subo...

Development and validation of immediate self-feedback very short answer questions for medical students: practical implementation of generalizability theory to estimate reliability in formative examination designs.

Very Short Answer Questions (VSAQs) reduce cueing and simulate better real-clinical practice compared with multiple-choice questions (MCQs). While integrating them into formative exams has potential, ... Ninety-four third-year pre-clinical students took two ten-item ISF-VSAQ exams on cardiovascular drugs. Each question comprised two sections: (1) Questions with space for student responses and (2) a li... Validity evidence included five sources: (1) Content: The expert reviewed the ISF-VSAQ format, and the question was aligned with a standard examination blueprint. (2) Response process: Before starting... Electronic ISF-VSAQs enhanced understanding elevates learning outcomes, rendering them suitable for formative assessments with clinical scenarios. Increasing the number of occasions effectively enhanc...

Teacher feedback and student learning-The students' perspective.

Feedback from teachers to students plays an important role in informing students about the outcome of their assessments. It contributes to students' ongoing learning. The aim of this study was to inve... An online questionnaire was completed by dental students throughout Europe in this quantitative study. Data were collected via Google Forms, transferred to an excel spreadsheet and analysed using SPSS... 234 students studying in 9 different European countries completed the questionnaire. These students were born in 36 different countries within and beyond Europe. 84% (n = 197) were undergraduate stude... It would appear that there is some diversity in dental students' perceptions of: i) who delivers feedback, ii) when feedback is given, iii) the consistency of feedback received, and iv) the style of f... Most European dental students prefer to receive constructive feedback. Feedback was seen to have a significant impact on future learning despite over one in five students not knowing who had delivered...

Application of the R2C2 Model to In-the-Moment Feedback and Coaching.

The R2C2 (relationship, reaction, content, coaching) model is an iterative, evidence-based, theory-informed approach to feedback and coaching that enables preceptors and learners to build relationship... A qualitative study using framework analysis through the lens of experiential learning was undertaken with 15 trained preceptor-learner dyads. Data were collected during feedback sessions and follow-u... Fifteen dyads were recruited from 8 disciplines (11 preceptors were paired with a single resident [n = 9] or a single medical student [n = 2]; 2 preceptors each had 2 residents). All dyads were able t... The R2C2 model can be adapted to contexts where in-the-moment feedback conversations occur shortly after a clinical encounter. Experiential learning approaches applying the R2C2 model are critical. Sk...

A qualitative study of medical students' perceptions of resident feedback.

Residents play a pivotal role in medical students' clinical education. From a feedback lens, the near-peer relationship between student and resident holds the potential to foster an educational allian... Our methodology was qualitative interpretive description, informed by phenomenology. We conducted 24 semi-structured interviews with third and fourth year medical students at one institution. The inte... From the students' perspectives, when residents contributed to building interpersonal relationships with students, this in turn influenced students' receptivity to both encouraging and constructive fe... Residents are uniquely positioned to create a strong educational alliance with students in which feedback conversations can flourish. Focusing educational efforts on resident feedback conversations ha...

Peer feedback in graduate training: A phenomenological investigation of possibilities.

Whilst feedback is an essential component of clinical education, it is often lacking in clinical workplaces due to competing priorities. Peer feedback has been proposed as a potential solution but rem... Following an Interpretative Phenomenological Analysis approach, the personal experiences of 12 paediatric trainees were explored using semi-structured interviews. Interpretive themes were developed be... We found that peer feedback was influenced by three contextual factors, namely, prevalent feedback culture, interpersonal consent, and the quality of relationships. Peer feedback culture was lacking i... Enabling peer feedback in clinical settings requires attention to cultural, relational, and consent barriers. Potential approaches should include helping clinicians to develop greater cultural reflexi...