Titre : Lobe limbique

Lobe limbique : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Communication Disorders

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer une dysfonction du lobe limbique ?

Un diagnostic peut inclure des examens neurologiques et des imageries cérébrales.
Dysfonction cérébrale Imagerie par résonance magnétique
#2

Quels tests sont utilisés pour évaluer le lobe limbique ?

Les tests neuropsychologiques et l'IRM fonctionnelle sont couramment utilisés.
Tests neuropsychologiques IRM fonctionnelle
#3

Quels signes indiquent une atteinte du lobe limbique ?

Des troubles de la mémoire, des émotions instables et des comportements anormaux peuvent indiquer une atteinte.
Troubles de la mémoire Émotions
#4

Le lobe limbique peut-il être évalué par EEG ?

L'EEG peut montrer des anomalies d'activité électrique, mais il n'évalue pas directement le lobe limbique.
Électroencéphalographie Anomalies cérébrales
#5

Quels spécialistes évaluent le lobe limbique ?

Les neurologues et les psychiatres sont les principaux spécialistes impliqués dans l'évaluation.
Neurologie Psychiatrie

Symptômes 5

#1

Quels symptômes sont associés à une lésion du lobe limbique ?

Les symptômes incluent des troubles de la mémoire, des changements d'humeur et des comportements impulsifs.
Lésion cérébrale Troubles de l'humeur
#2

Comment les émotions sont-elles affectées par le lobe limbique ?

Le lobe limbique régule les émotions; une lésion peut entraîner des émotions inappropriées.
Régulation émotionnelle Lésion cérébrale
#3

La dépression peut-elle être liée au lobe limbique ?

Oui, des dysfonctionnements dans le lobe limbique sont souvent associés à des troubles dépressifs.
Dépression Troubles affectifs
#4

Quels troubles de la mémoire sont liés au lobe limbique ?

L'amnésie et les troubles de la mémoire épisodique sont souvent liés à des atteintes du lobe limbique.
Amnésie Mémoire épisodique
#5

Les troubles anxieux peuvent-ils être influencés par le lobe limbique ?

Oui, le lobe limbique joue un rôle clé dans la régulation de l'anxiété et des réponses au stress.
Troubles anxieux Réponses au stress

Prévention 5

#1

Comment prévenir les troubles liés au lobe limbique ?

Maintenir un mode de vie sain, gérer le stress et éviter les traumatismes crâniens sont essentiels.
Mode de vie sain Traumatismes crâniens
#2

L'exercice physique aide-t-il à protéger le lobe limbique ?

Oui, l'exercice régulier peut améliorer la santé cérébrale et réduire le risque de troubles.
Exercice physique Santé cérébrale
#3

Une alimentation équilibrée peut-elle influencer le lobe limbique ?

Oui, une alimentation riche en oméga-3 et antioxydants peut soutenir la santé cérébrale.
Alimentation équilibrée Oméga-3
#4

Le sommeil a-t-il un impact sur le lobe limbique ?

Un sommeil de qualité est crucial pour la fonction cognitive et émotionnelle du lobe limbique.
Sommeil Fonction cognitive
#5

La gestion du stress peut-elle prévenir des troubles limbique ?

Oui, des techniques de gestion du stress peuvent réduire le risque de troubles émotionnels.
Gestion du stress Troubles émotionnels

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour les troubles limbique ?

Les traitements incluent la thérapie comportementale, la médication et la réhabilitation cognitive.
Thérapie comportementale Réhabilitation cognitive
#2

La médication peut-elle aider les troubles du lobe limbique ?

Oui, des antidépresseurs et des anxiolytiques peuvent être prescrits pour traiter les symptômes.
Antidépresseurs Anxiolytiques
#3

La thérapie cognitive est-elle efficace pour les troubles limbique ?

Oui, la thérapie cognitive peut aider à gérer les symptômes émotionnels et comportementaux.
Thérapie cognitive Gestion des symptômes
#4

Les interventions chirurgicales sont-elles possibles pour le lobe limbique ?

Dans certains cas, des interventions chirurgicales peuvent être envisagées pour traiter des lésions spécifiques.
Chirurgie cérébrale Lésions cérébrales
#5

Les approches alternatives peuvent-elles aider les troubles limbique ?

Certaines approches comme la méditation et la pleine conscience peuvent aider à réduire les symptômes.
Méditation Pleine conscience

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec des troubles limbique ?

Des complications incluent des troubles de l'humeur, des problèmes de mémoire et des comportements agressifs.
Troubles de l'humeur Comportements agressifs
#2

Les troubles limbique peuvent-ils affecter la vie quotidienne ?

Oui, ils peuvent perturber les relations, le travail et la qualité de vie en général.
Qualité de vie Relations interpersonnelles
#3

Y a-t-il des risques de dépendance liés aux troubles limbique ?

Oui, les personnes peuvent développer des dépendances pour gérer leurs émotions ou leur stress.
Dépendance Gestion du stress
#4

Les troubles limbique peuvent-ils entraîner des problèmes de santé mentale ?

Oui, ils sont souvent associés à des troubles mentaux comme la dépression et l'anxiété.
Santé mentale Dépression
#5

Les complications peuvent-elles être réversibles ?

Certaines complications peuvent être réversibles avec un traitement approprié et un soutien.
Traitement Soutien psychologique

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque pour les troubles limbique ?

Les antécédents familiaux, le stress chronique et les traumatismes crâniens sont des facteurs de risque.
Antécédents familiaux Traumatismes crâniens
#2

Le stress peut-il augmenter le risque de troubles limbique ?

Oui, le stress chronique peut affecter la fonction du lobe limbique et augmenter le risque de troubles.
Stress chronique Fonction cérébrale
#3

Les traumatismes crâniens sont-ils un facteur de risque ?

Oui, les traumatismes crâniens peuvent endommager le lobe limbique et entraîner des troubles.
Traumatismes crâniens Lésion cérébrale
#4

L'âge influence-t-il le risque de troubles limbique ?

Oui, le vieillissement peut affecter la santé cérébrale et augmenter le risque de troubles limbique.
Vieillissement Santé cérébrale
#5

Les troubles mentaux antérieurs augmentent-ils le risque ?

Oui, des antécédents de troubles mentaux peuvent prédisposer à des dysfonctionnements limbique.
Troubles mentaux Dysfonctionnement cérébral
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 11/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Christian G Bien

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Affiliations :
  • Department of Epileptology (Krankenhaus Mara), Medical School, Bielefeld University, Bielefeld, Germany.
  • Laboratory Krone, Bad Salzuflen, Germany.
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Emilia Toth

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Affiliations :
  • Epilepsy and Cognitive Neurophysiology Laboratory, University of Alabama at Birmingham, Birmingham, AL, USA; Department of Neurology, University of Alabama at Birmingham, Birmingham, AL, USA.
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Ganne Chaitanya

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Affiliations :
  • Epilepsy and Cognitive Neurophysiology Laboratory, University of Alabama at Birmingham, Birmingham, AL, USA; Department of Neurology, University of Alabama at Birmingham, Birmingham, AL, USA.
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Sandipan Pati

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Affiliations :
  • Epilepsy and Cognitive Neurophysiology Laboratory, University of Alabama at Birmingham, Birmingham, AL, USA; Department of Neurology, University of Alabama at Birmingham, Birmingham, AL, USA.
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Juri-Alexander Witt

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Affiliations :
  • Department of Epileptology, University Hospital Bonn (UKB), 53127 Bonn, Germany.
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Christoph Helmstaedter

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Affiliations :
  • Department of Epileptology, University Hospital Bonn (UKB), 53127 Bonn, Germany.
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Volker Neugebauer

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Affiliations :
  • Department of Pharmacology and Neuroscience, Texas Tech University Health Sciences Center, School of Medicine, Lubbock, TX, United States; Center of Excellence for Translational Neuroscience and Therapeutics, Texas Tech University Health Sciences Center, Lubbock, TX, United States. Electronic address: volker.neugebauer@ttuhsc.edu.
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Simon Levinson

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Affiliations :
  • Department of Neurosurgery, David Geffen School of Medicine at the University of California, Los Angeles, Los Angeles, CA, United States.
  • Stanford Department of Neurosurgery, Stanford University, Palo Alto CA, United States.
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Michelle Miller

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Affiliations :
  • Department of Neurosurgery, David Geffen School of Medicine at the University of California, Los Angeles, Los Angeles, CA, United States.
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Ahmed Iftekhar

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Affiliations :
  • Department of Neurosurgery, David Geffen School of Medicine at the University of California, Los Angeles, Los Angeles, CA, United States.
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Monica Justo

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Affiliations :
  • Department of Neurosurgery, David Geffen School of Medicine at the University of California, Los Angeles, Los Angeles, CA, United States.
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Daniel Arriola

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Affiliations :
  • Department of Neurosurgery, David Geffen School of Medicine at the University of California, Los Angeles, Los Angeles, CA, United States.
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Wenxin Wei

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Affiliations :
  • Department of Neurosurgery, David Geffen School of Medicine at the University of California, Los Angeles, Los Angeles, CA, United States.
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Saman Hazany

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Affiliations :
  • Department of Radiology, VA Greater Los Angeles Healthcare System, David Geffen School of Medicine at UCLA, Los Angeles, CA, United States.
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Josue M Avecillas-Chasin

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  • Department of Neurosurgery, University of Nebraska Medical Center, Omaha, NE, United States.
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Taylor P Kuhn

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  • Department of Psychiatry and Biobehavioral Sciences, University of California, Los Angeles, Los Angeles, CA, United States.
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Andreas Horn

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  • Movement Disorder and Neuromodulation Unit, Department of Neurology, Charité-Universitätsmedizin Berlin, Corporate Member of Freie Universität Berlin and Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin, Germany.
  • Department of Neurology, Center for Brain Circuit Therapeutics, Harvard Medical School, Brigham and Women's Hospital, Boston, MA, United States.
  • Massachusetts General Hospital Neurosurgery and Center for Neurotechnology and Neurorecovery (CNTR) at MGH Neurology Massachusetts General Hospital, Harvard Medical School, Boston, MA, United States.
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Ausaf A Bari

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  • Department of Neurosurgery, David Geffen School of Medicine at the University of California, Los Angeles, Los Angeles, CA, United States.
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Bradley F Boeve

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  • From the Department of Radiology (Q.C., J.L.G., K.K.), Department of Neurology (B.F.B., C.D., L.F., D.G., J.G.-R., D.J., D.K., R.K.), Department of Health Sciences Research (N.T., T.L., D.B., J.S.), Department of Psychology and Psychiatry (J.F., M.L.), Department of Clinical Genomic and Neurology (R.G.), Alzheimer's Disease Research Center (B.F.B., D.B., C.D., L.F., D.G., J.G.-R., D.J., D.K., R.K., R.R., K.K.), and Research Services (D.H.), Mayo Clinic, Rochester, MN; Department of Neurology (Q.C.), West China Hospital of Sichuan University, Chengdu, Sichuan; Departments of Neurology (N.G.-R., Z.K.W.) and Neuroscience (R.R.), Mayo Clinic, Jacksonville, FL; and Memory and Aging Center (H.R., A.L.B.), University of California San Francisco.
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Jonathan Graff-Radford

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  • From the Department of Radiology (Q.C., J.L.G., K.K.), Department of Neurology (B.F.B., C.D., L.F., D.G., J.G.-R., D.J., D.K., R.K.), Department of Health Sciences Research (N.T., T.L., D.B., J.S.), Department of Psychology and Psychiatry (J.F., M.L.), Department of Clinical Genomic and Neurology (R.G.), Alzheimer's Disease Research Center (B.F.B., D.B., C.D., L.F., D.G., J.G.-R., D.J., D.K., R.K., R.R., K.K.), and Research Services (D.H.), Mayo Clinic, Rochester, MN; Department of Neurology (Q.C.), West China Hospital of Sichuan University, Chengdu, Sichuan; Departments of Neurology (N.G.-R., Z.K.W.) and Neuroscience (R.R.), Mayo Clinic, Jacksonville, FL; and Memory and Aging Center (H.R., A.L.B.), University of California San Francisco.
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Collaborative Commentary for Understanding Communication Disorders.

The goal of the Collaborative Commentary (CC) system is to make the TalkBank adult clinical databases-including AphasiaBank, DementiaBank, RHDBank, and TBIBank-open to commentary and analysis from the... CC allows a group leader to establish a commentary group and invite colleagues or students to join as members of the group. Members can then browse through the transcript database using the TalkBank B... CC was released for public use in August 2022. It is being used currently in five research projects and eight classes. An important feature of CC is its ability to evaluate the reliability of coding s... CC can contribute to a better understanding of connected speech features in aphasia, dementia, right hemisphere disorder, and traumatic brain injury. CC represents an extreme innovation not only for t...

Communication experiences of healthcare students whilst managing adults with communication disorders.

Research has found that people with communication disabilities are three times more likely to encounter medical mishaps. Almost a third of patients with speech-language therapy (SLT) diagnoses have ot... This study aims to describe the communication challenges and strategies employed by a group of final year Nursing, Medicine, Dietetics and Human Nutrition, Physiotherapy and Occupational Therapy stude... A qualitative, phenomenological study design was used. Questionnaires were electronically distributed, and results were analysed thematically.... The most significant challenges whilst managing adults with communication disorders were patients' receptive and expressive language difficulties. Further challenges included lack of knowledge surroun... This study revealed that there is a need to develop healthcare students' skills in managing adults with communication disorders. This is because of the challenges faced and inefficiency of the strateg...

Effect of Multivoice Chorus on Interpersonal Communication Disorder.

As a type of music therapy, multipart chorus does not have high requirements for participants, and the basic level can be high or low. For college students, it is more likely to participate. Exploring... Fifty college students in prison were selected as subjects and randomly divided into the control group and experimental group. The multivoice chorus method was used to conduct an intervention test on ...

Dissemination Research in Communication Sciences and Disorders: A Tutorial.

The purpose of this tutorial is threefold: (a) to bring attention to the role and value of dissemination research in communication sciences and disorders (CSD), (b) to introduce a model that can be us... This tutorial begins with a discussion of the role of dissemination in clinical research, with emphasis on differentiating the unique value of dissemination within the broader context of dissemination... Dissemination research is an often overlooked but critical component of D&I efforts. When approached systematically and rigorously, dissemination can make meaningful contributions to clinical research...

Inequity in Peer Review in Communication Sciences and Disorders.

The American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) has committed to advancing diversity, equity, and inclusion (DEI) by retaining and advancing Black, Indigenous, and people of color (BIPOC) indi... Inequity at the individual and systemic levels in peer review can harm BIPOC CSD authors. Such inequity has effects not limited to peer review itself and exerts long-term adverse effects on the recrui...

Clinically Applicable Sociolinguistic Assessment for Cognitive-Communication Disorders.

The third International Cognitive-Communication Disorders Conference was held in early 2022, providing an opportunity for researchers and clinicians to discuss management of cognitive-communication di... Although there is a growing literature base that supports the inclusion of sociolinguistic methods, there remains a disconnect between the literature and clinical application that current researchers ... https://doi.org/10.23641/asha.21614268....

Open Science Practices in Communication Sciences and Disorders: A Survey.

Open science is a collection of practices that seek to improve the accessibility, transparency, and replicability of science. Although these practices have garnered interest in related fields, it rema... An online survey was disseminated to researchers in the United States actively engaged in CSD research. Four-core open science practices were examined:... Two hundred twenty-two participants met the inclusion criteria. Most participants were doctoral students (38%) or assistant professors (24%) at R1 institutions (58%). Participants reported low knowled... Although participation in open science appears low in the field of CSD, participants expressed a strong desire to learn more in order to engage in these practices in the future. Supplemental Material ...

Prevalence and functional impact of social (pragmatic) communication disorders.

The aim of this study was to evaluate the Children's Communication Checklist-2 (CCC-2) for measuring social-pragmatic communication deficits and to ascertain their prevalence and functional impact in ... We used parent and teacher responses to the CCC-2 to approximate inclusion (poor social-pragmatic skills) and exclusion (poor structural language skills or autistic symptomatology) criteria for social... Regardless of the diagnostic algorithm used, the resulting prevalence rates for social-pragmatic deficits indicated that very few children had isolated social-communication difficulties (0-1.3%). Howe... A considerable proportion of children in the early years of primary school has social-pragmatic deficits that interfere with behaviour and scholastic activity; however, these rarely occur in isolation...

Barriers to care: Caregivers' accounts of raising a child with a communication disorder.

There exists a dearth of research on the psychological experiences of childhood communication disorders. Caregivers of these children are one source who can provide us with this information since the ... The article presents the reported experiences of six parental caregivers raising a child with a communication disorder within Johannesburg.... Data were collected via semi-structured interviews and underwent an interpretative phenomenological analysis.... Five themes are presented: feeling out of control; barriers to accessing services; caregivers left speechless; a misunderstood disability; and relinquishing control: 'I needed to be a mommy'.... The caregivers relayed an initially negative experience in raising a child with a communication disorder, marred with worry and fear for the future. In accessing services, they narrated their experien...