Ultrasound Markers in Fetal Hydronephrosis to Predict Postnatal Surgery.

Ultraschallmarker in fetaler Hydronephrose zur Prädiktion einer postnatalen Operation.

Journal

Ultraschall in der Medizin (Stuttgart, Germany : 1980)
ISSN: 1438-8782
Titre abrégé: Ultraschall Med
Pays: Germany
ID NLM: 8303585

Informations de publication

Date de publication:
Jun 2020
Historique:
pubmed: 6 7 2018
medline: 21 7 2020
entrez: 6 7 2018
Statut: ppublish

Résumé

 Parents confronted with the finding of antenatal hydronephrosis (ANH) are particularly interested in whether their baby will need postnatal surgery. The objective of this study was to predict ANH requiring surgery on the basis of the fetal anteroposterior renal pelvic diameter (APRPD) and the Society for Fetal Urology (SFU) grading system.  The medical records of 179 patients with the finding of ANH were reviewed retrospectively. ANH was graded according to the SFU grading system. Prenatal ultrasound examinations were correlated to postnatal outcome, which was divided into three groups: prenatal resolution, conservative management and surgical treatment.  58 (32.4 %) cases were classified as prenatal resolution, 89 (49.7 %) babies were assigned to the conservative outcome group and 32 (17.9 %) patients needed surgical repair. Postnatal surgery was best predicted in the second trimester (area under the receiver operating characteristics curve: 0.839) by an APRPD cut-off of 8.3 mm (sensitivity: 77.8 %; specificity: 85.7 %; PPV of 53.9 %, NPV of 94.7 %). The combination of the parameters "progression of SFU grade" and SFU grade 3 or 4 achieved a sensitivity of 84.4 % and a specificity of 80.3 % for the prediction of surgery.  Second-trimester APRPD is a useful parameter for predicting the risk for postnatal surgery. The SFU grade should be assessed in every prenatal ultrasound examination as some further risk estimates can be made based on its dynamics over time. ZIEL:  Wenn Eltern mit der pränatalen Diagnose einer antenatalen Hydronephrose (ANH) konfrontiert werden, sind sie vor allem daran interessiert, ob ihr Baby postnatal eine Operation benötigen wird. Ziel dieser Studie war es, die Notwendigkeit einer Operation bei ANH anhand des fetalen anteroposterioren (AP) Nierenbeckendurchmessers und dem Grading System der Society for Fetal Urology (SFU) vorher zu sagen.  Die Krankengeschichten von 179 Patienten mit der Diagnose einer ANH wurden retrospektiv analysiert. Die ANH wurde nach dem SFU Grading System eingeteilt. Die pränatalen Untersuchungen wurden mit dem postnatalen Outcome korreliert, welche in drei Gruppen eingeteilt wurden: pränatale Resolution, konservatives Management und operative Behandlung.  58 (32,4 %) Fälle wurden als pränatale Resolution klassifiziert, 89 (49,7 %) Babies wurden in die konservative Outcome Gruppe eingeordnet und 32 (17,9 %) Patienten brauchten eine chirurgische Intervention. Die Notwendigkeit einer Operation wurde am besten im zweiten Trimenon (area under the receiver operating characteristics curve: 0,839) mit einem cut-off von 8,3 mm im AP Durchmesser des Nierenbeckens (Sensitivität: 77,8 %; Spezifität: 85,7 %; PPV von 53,9 %, NPV von 94,7 %) vorhergesagt. Die Kombination der Parameter „Progression im SFU Grad“ und SFU Grad 3 oder 4 erreichten eine Sensitivität von 84,4 % und eine Spezifität von 80,3 % für die Vorhersage einer Operation.  Zweittrimester Ultraschall ist ein nützlicher Parameter für die Vorhersage einer Operation bei ANH. Der SFU Grad sollte bei jeder pränatalen Verlaufsuntersuchung evaluiert werden, da eine Risikoeinschätzung anhand der Dynamik gemacht werden kann.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
ZIEL:  Wenn Eltern mit der pränatalen Diagnose einer antenatalen Hydronephrose (ANH) konfrontiert werden, sind sie vor allem daran interessiert, ob ihr Baby postnatal eine Operation benötigen wird. Ziel dieser Studie war es, die Notwendigkeit einer Operation bei ANH anhand des fetalen anteroposterioren (AP) Nierenbeckendurchmessers und dem Grading System der Society for Fetal Urology (SFU) vorher zu sagen.

Identifiants

pubmed: 29975970
doi: 10.1055/a-0591-3303
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

278-285

Informations de copyright

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Teresa Antonia Kiener (TA)

Obstetrics and Gynecology, Paracelsus Medical University, Salzburg, Austria.

Christoph Wohlmuth (C)

Obstetrics and Gynecology, Paracelsus Medical University, Salzburg, Austria.

Christa Schimke (C)

Pediatric and Adolescent Surgery, Paracelsus Medical University, Salzburg, Austria.

Martha Georgina Brandtner (MG)

Pediatric and Adolescent Surgery, Paracelsus Medical University, Salzburg, Austria.

Dagmar Wertaschnigg (D)

Obstetrics and Gynecology, Paracelsus Medical University, Salzburg, Austria.

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