Assessment of a guideline-based heart substructures delineation in left-sided breast cancer patients undergoing adjuvant radiotherapy : Quality assessment within a randomized phase III trial testing a cardioprotective treatment strategy (SAFE-2014).
Bewertung einer leitlinienbasierten Konturierung von Herzunterstrukturen bei linksseitigen Brustkrebspatientinnen im Rahmen einer adjuvanten Strahlentherapie : Qualitätsbeurteilung innerhalb einer Phase-III-Studie zum Test einer kardioprotektiven Behandlungsstrategie (SAFE-2014).
Algorithms
Bisoprolol
/ administration & dosage
Cardiotonic Agents
/ administration & dosage
Chemotherapy, Adjuvant
/ methods
Combined Modality Therapy
/ methods
Drug Therapy, Combination
Echocardiography, Doppler
/ methods
Female
Guideline Adherence
Heart
/ drug effects
Humans
Observer Variation
Quality Assurance, Health Care
Radiation Injuries
/ diagnostic imaging
Radiometry
/ methods
Radiotherapy, Adjuvant
/ methods
Ramipril
/ administration & dosage
Reproducibility of Results
Unilateral Breast Neoplasms
/ drug therapy
Anthracyclines
Bisoprolol
Cardiovascular diseases
Ramipril
Trastuzumab
Journal
Strahlentherapie und Onkologie : Organ der Deutschen Rontgengesellschaft ... [et al]
ISSN: 1439-099X
Titre abrégé: Strahlenther Onkol
Pays: Germany
ID NLM: 8603469
Informations de publication
Date de publication:
Jan 2019
Jan 2019
Historique:
received:
01
07
2018
accepted:
17
10
2018
pubmed:
9
11
2018
medline:
16
3
2019
entrez:
9
11
2018
Statut:
ppublish
Résumé
In our institute, breast cancer patients undergoing adjuvant treatment are included in a protocol aimed to reduce cardiovascular morbidity (SAFE-2014, NCT2236806), assessing preclinical heart damage with heart speckle-tracking ultrasound. To develop a dose constraint related to subclinical heart damage, a reliable delineation of heart substructures based on a pre-existing guideline was made. Heart substructures of 16 left-sided breast cancer patients included in the SAFE protocol were delineated by five operators. For each substructure, a multi-contour delineation based on a majority vote algorithm (MCD) was created. A consensus-based delineation (CBD) was developed by an independent team of two blinded operators. Dice similarity coefficients (DSC) between volumes delineated by different operators and the MCD were collected and reported, as well as DSC between CBD and MCD. Mean DSCs between heart chambers delineated by each operator and the corresponding MCDs ranged between 0.78 and 0.96. Mean DSC between substructures delineated by all single operators and the corresponding MCD ranged between 0.84 and 0.94. Mean DSC between CBD and the corresponding MCD ranged from 0.89 to 0.97. Results showed low inter-observer variability of heart substructure delineation. This constitutes an external validation of the contouring atlas used, allowing a reliable dosimetric assessment of these volumes within the SAFE-2014 trial. HINTERGRUND UND ZIEL: In unserem Institut werden Brustkrebspatientinnen, die sich einer adjuvanten Chemotherapie unterziehen, in ein Protokoll eingeschlossen, mit dem Ziel die kardiovaskuläre Morbidität zu verringern (SAFE-2014, NCT2236806). Die präklinischen Herzschäden werden mit der „Speckle-tracking“-Echokardiographie untersucht. Um die Grenzdosis, die mit subklinischen Herzschäden einhergeht, verlässlich zu bestimmen, wurde eine Einteilung der Herzunterstrukturen auf Basis einer bereits existierenden Leitlinie festgelegt. Die Herzunterstrukturen von 16 Patienten mit linksseitigem Brustkrebs, die beim SAFE-Protokoll inkludiert wurden, wurden von 5 Untersuchern konturiert. Für jede Unterstruktur wurde ein Multikonturumriss geschaffen, der auf dem „Majority vote algorithm“ (MCD) gründet. Von einem unabhängigen Team aus zwei Untersuchern wurde ein konsensusbasierter Umriss („consensus-based delineation“, CBD) entwickelt. Der „Dice similarity coefficient“ (DSC) zwischen den von den unterschiedlichen Untersuchern umrissenen Volumina und dem MCD wurde jeweils bestimmt und aufgezeigt sowie die DSCs zwischen CBD und MCD. Der durchschnittliche Wert der DSCs zwischen den Herzhöhlen, die von den Untersuchern konturiert wurden, und den entsprechenden MCDs lag zwischen 0,78 und 0,96. Der durchschnittliche Wert der DSCs zwischen den Unterstrukturen, die von allen einzelnen Untersuchern skizziert wurden, und den entsprechenden MCDs lag im Intervall zwischen 0,84 und 0,94. Der durchschnittliche DSC zwischen CBD und entsprechendem MCD lag zwischen 0,89 und 0,97. Die Ergebnisse zeigten eine geringe Interobserver-Variabilität in der Konturierung der Herzunterstrukturen. Unsere Studie stellt eine externe Validierung der verwendeten Konturierungsleitlinie dar, die auch eine verlässliche dosimetrische Evaluierung dieser Volumina innerhalb der SAFE-2014-Studie ermöglicht.
Sections du résumé
BACKGROUND AND PURPOSE
OBJECTIVE
In our institute, breast cancer patients undergoing adjuvant treatment are included in a protocol aimed to reduce cardiovascular morbidity (SAFE-2014, NCT2236806), assessing preclinical heart damage with heart speckle-tracking ultrasound. To develop a dose constraint related to subclinical heart damage, a reliable delineation of heart substructures based on a pre-existing guideline was made.
PATIENTS AND METHODS
METHODS
Heart substructures of 16 left-sided breast cancer patients included in the SAFE protocol were delineated by five operators. For each substructure, a multi-contour delineation based on a majority vote algorithm (MCD) was created. A consensus-based delineation (CBD) was developed by an independent team of two blinded operators. Dice similarity coefficients (DSC) between volumes delineated by different operators and the MCD were collected and reported, as well as DSC between CBD and MCD.
RESULTS
RESULTS
Mean DSCs between heart chambers delineated by each operator and the corresponding MCDs ranged between 0.78 and 0.96. Mean DSC between substructures delineated by all single operators and the corresponding MCD ranged between 0.84 and 0.94. Mean DSC between CBD and the corresponding MCD ranged from 0.89 to 0.97.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
Results showed low inter-observer variability of heart substructure delineation. This constitutes an external validation of the contouring atlas used, allowing a reliable dosimetric assessment of these volumes within the SAFE-2014 trial.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND UND ZIEL: In unserem Institut werden Brustkrebspatientinnen, die sich einer adjuvanten Chemotherapie unterziehen, in ein Protokoll eingeschlossen, mit dem Ziel die kardiovaskuläre Morbidität zu verringern (SAFE-2014, NCT2236806). Die präklinischen Herzschäden werden mit der „Speckle-tracking“-Echokardiographie untersucht. Um die Grenzdosis, die mit subklinischen Herzschäden einhergeht, verlässlich zu bestimmen, wurde eine Einteilung der Herzunterstrukturen auf Basis einer bereits existierenden Leitlinie festgelegt.
PATIENTEN UND METHODEN
UNASSIGNED
Die Herzunterstrukturen von 16 Patienten mit linksseitigem Brustkrebs, die beim SAFE-Protokoll inkludiert wurden, wurden von 5 Untersuchern konturiert. Für jede Unterstruktur wurde ein Multikonturumriss geschaffen, der auf dem „Majority vote algorithm“ (MCD) gründet. Von einem unabhängigen Team aus zwei Untersuchern wurde ein konsensusbasierter Umriss („consensus-based delineation“, CBD) entwickelt. Der „Dice similarity coefficient“ (DSC) zwischen den von den unterschiedlichen Untersuchern umrissenen Volumina und dem MCD wurde jeweils bestimmt und aufgezeigt sowie die DSCs zwischen CBD und MCD.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Der durchschnittliche Wert der DSCs zwischen den Herzhöhlen, die von den Untersuchern konturiert wurden, und den entsprechenden MCDs lag zwischen 0,78 und 0,96. Der durchschnittliche Wert der DSCs zwischen den Unterstrukturen, die von allen einzelnen Untersuchern skizziert wurden, und den entsprechenden MCDs lag im Intervall zwischen 0,84 und 0,94. Der durchschnittliche DSC zwischen CBD und entsprechendem MCD lag zwischen 0,89 und 0,97.
SCHLUSSFOLGERUNG
UNASSIGNED
Die Ergebnisse zeigten eine geringe Interobserver-Variabilität in der Konturierung der Herzunterstrukturen. Unsere Studie stellt eine externe Validierung der verwendeten Konturierungsleitlinie dar, die auch eine verlässliche dosimetrische Evaluierung dieser Volumina innerhalb der SAFE-2014-Studie ermöglicht.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND UND ZIEL: In unserem Institut werden Brustkrebspatientinnen, die sich einer adjuvanten Chemotherapie unterziehen, in ein Protokoll eingeschlossen, mit dem Ziel die kardiovaskuläre Morbidität zu verringern (SAFE-2014, NCT2236806). Die präklinischen Herzschäden werden mit der „Speckle-tracking“-Echokardiographie untersucht. Um die Grenzdosis, die mit subklinischen Herzschäden einhergeht, verlässlich zu bestimmen, wurde eine Einteilung der Herzunterstrukturen auf Basis einer bereits existierenden Leitlinie festgelegt.
Identifiants
pubmed: 30406290
doi: 10.1007/s00066-018-1388-x
pii: 10.1007/s00066-018-1388-x
doi:
Substances chimiques
Cardiotonic Agents
0
Ramipril
L35JN3I7SJ
Bisoprolol
Y41JS2NL6U
Types de publication
Clinical Trial, Phase III
Comparative Study
Journal Article
Randomized Controlled Trial
Langues
eng
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
43-51Références
Darby SC, Ewertz M, McGale P et al (2013) Risk of ischemic heart disease in women after radiotherapy for breast cancer. N Engl J Med 368(11):987–998
doi: 10.1056/NEJMoa1209825
pubmed: 23484825
Duane F, Aznar MC, Bartlett F et al (2017) A cardiac contouring atlas for radiotherapy. Radiother Oncol 122(3):416–422
doi: 10.1016/j.radonc.2017.01.008
pubmed: 28233564
pmcid: 5356506
Meattini I, Curigliano G, Terziani F et al (2017) SAFE trial: an ongoing randomized clinical study to assess the role of cardiotoxicity prevention in breast cancer patients treated with anthracyclines with or without trastuzumab. Med Oncol 34(5):75
doi: 10.1007/s12032-017-0938-x
pubmed: 28364270
Dolz J, Laprie A, Ken S et al (2016) Supervised machine learning-based classification scheme to segment the brainstem on MRI in multicenter brain tumor treatment context. Int J Comput Assist Radiol Surg 11(1):43–51
doi: 10.1007/s11548-015-1266-2
pubmed: 26206715
Hanna GG, Hounsell AR, O’Sullivan JM (2010) Geometrical analysis of radiotherapy target volume delineation: a systematic review of reported comparison methods. Clin Oncol (R Coll Radiol) 22:515–525
doi: 10.1016/j.clon.2010.05.006
Zijdenbos AP, Dawant BM, Margolin RA et al (1994) Morphometric analysis of white matter lesions in MR images: method and validation. IEEE Trans Med Imaging 13:716–724
doi: 10.1109/42.363096
pubmed: 18218550
Mattiucci GC, Boldrini L, Chiloiro G et al (2013) Automatic delineation for replanning in nasopharynx radiotherapy: what is the agreement among experts to be considered as benchmark? Acta Oncol 52:1417–1422
doi: 10.3109/0284186X.2013.813069
pubmed: 23957565
Feng M, Moran JM, Koelling T et al (2011) Development and validation of a heart atlas to study cardiac exposure to radiation following treatment for breast cancer. Int J Radiat Oncol Biol Phys 79(1):10–18. https://doi.org/10.1016/j.ijrobp.2009.10.058
doi: 10.1016/j.ijrobp.2009.10.058
pubmed: 20421148
Li XA, Tai A, Arthur DW et al (2009) Variability of target and normal structure delineation for breast cancer radiotherapy: an RTOG Multi-Institutional and Multiobserver Study. Int J Radiat Oncol Biol Phys 73:944–951
doi: 10.1016/j.ijrobp.2008.10.034
pubmed: 19215827
pmcid: 2911777
Dipasquale G, Wang X, Chatelain-Fontanella V et al (2016) Automatic segmentation of breast in prone position: correlation of similarity indexes and breast pendulousness with dose/volume parameters. Radiother Oncol 120(1):124–127
doi: 10.1016/j.radonc.2016.04.041
pubmed: 27178144
Lo Q, Hee L, Batumalai V et al (2017) Strain imaging detects dose-dependent segmental cardiac dysfunction in the acute phase after breast irradiation. Int J Radiat Oncol Biol Phys 99(1):182–190. https://doi.org/10.1016/j.ijrobp.2017.05.030
doi: 10.1016/j.ijrobp.2017.05.030
pubmed: 28816145
Jacob S, Pathak A, Franck D et al (2016) Early detection and prediction of cardiotoxicity after radiation therapy for breast cancer: The BACCARAT prospective cohort study. Radiat Oncol 11(1):54. https://doi.org/10.1186/s13014-016-0627-5
doi: 10.1186/s13014-016-0627-5
pubmed: 27056179
pmcid: 4823906
Lorenzen EL, Taylor CW, Maraldo M et al (2013) Inter-observer variation in delineation of the heart and left anterior descending coronary artery in radiotherapy for breast cancer: a multi-centre study from Denmark and the UK. Radiother Oncol 108(2):254–258
doi: 10.1016/j.radonc.2013.06.025
pubmed: 23891098
Gagliardi G, Constine LS, Moiseenko V et al (2010) Radiation dose-volume effects in the heart. Int J Radiat Oncol Biol Phys 76(3 Suppl):S77–S85. https://doi.org/10.1016/j.ijrobp.2009.04.093
doi: 10.1016/j.ijrobp.2009.04.093
pubmed: 20171522
Fallah-Rad N, Walker JR, Wassef A et al (2011) The utility of cardiac biomarkers, tissue velocity and strain imaging, and cardiac magnetic resonance imaging in predicting early left ventricular dysfunction in patients with human epidermal growth factor receptor II-positive breast cancer treated with adjuvant trastuzumab therapy. J Am Coll Cardiol 57(22):2263–2270. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2010.11.063
doi: 10.1016/j.jacc.2010.11.063
pubmed: 21616287