Rezidivierende fulminante Myokarditis mit wiederholtem Einsatz der ECMO bei einem Kind.

Journal

Klinische Padiatrie
ISSN: 1439-3824
Titre abrégé: Klin Padiatr
Pays: Germany
ID NLM: 0326144

Informations de publication

Date de publication:
Mar 2019
Historique:
entrez: 15 3 2019
pubmed: 15 3 2019
medline: 25 4 2019
Statut: ppublish

Résumé

Recurrent myocarditis is rare with only few reports having been published for paediatric cases. Repeated use of extracorporeal membrane oxygenation is also uncommon. In this paper we will present a very rare case of a 7-year old girl with recurrent fulminant myocarditis with heart failure requiring cardiopulmonary resuscitation and mechanical circulatory support with extracorporeal membrane oxygenation. Both episodes were precipitated by a viral upper respiratory tract infection, and in both cases the cardiac function eventually completely recovered. The second episode of fulminant myocarditis was particularly complex with markedly elevated markers of myocardiocytolysis, multiorgan dysfunction and the need for prolonged mechanical circulatory support. Nevertheless, the patient made a remarkable recovery. A comprehensive diagnostic workup pointed towards an aberrant immune response as the likely cause of the girl's susceptibility for fulminant myocarditis. Die rezidivierende Myokarditis ist selten und es wurden nur wenige pädiatrische Fallberichte darüber publiziert. Ebenso ist der wiederholte Einsatz der extrakorporalen Membranoxygenierung (ECMO) ungewöhnlich. In dieser Publikation stellen wir den äußerst seltenen Fall eines 7-jährigen Mädchens vor, bei dem eine rezidivierende fulminante Myokarditis mit Herzinsuffizienz die kardiopulmonale Reanimation und mechanische Kreislaufunterstützung durch ECMO erforderte. Beide Krankheitsepisoden wurden durch eine Virusinfektion der oberen Atemwege ausgelöst, und beide Male erholte sich die Herzfunktion schließlich vollständig. Die zweite Episode der fulminanten Myokarditis war besonders komplex mit deutlich erhöhten Markern einer Myokardiozytolyse, Multiorganversagen und der Notwendigkeit einer längeren mechanischen Kreislaufunterstützung. Dennoch machte der Patient einen außergewöhnlichen Genesungsprozess durch. Die ausführliche diagnostische Abklärung deutete als mögliche Ursache für die Empfänglichkeit des Mädchens für die fulminante Myokarditis auf eine aberrante Immunreaktion hin.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Die rezidivierende Myokarditis ist selten und es wurden nur wenige pädiatrische Fallberichte darüber publiziert. Ebenso ist der wiederholte Einsatz der extrakorporalen Membranoxygenierung (ECMO) ungewöhnlich. In dieser Publikation stellen wir den äußerst seltenen Fall eines 7-jährigen Mädchens vor, bei dem eine rezidivierende fulminante Myokarditis mit Herzinsuffizienz die kardiopulmonale Reanimation und mechanische Kreislaufunterstützung durch ECMO erforderte. Beide Krankheitsepisoden wurden durch eine Virusinfektion der oberen Atemwege ausgelöst, und beide Male erholte sich die Herzfunktion schließlich vollständig. Die zweite Episode der fulminanten Myokarditis war besonders komplex mit deutlich erhöhten Markern einer Myokardiozytolyse, Multiorganversagen und der Notwendigkeit einer längeren mechanischen Kreislaufunterstützung. Dennoch machte der Patient einen außergewöhnlichen Genesungsprozess durch. Die ausführliche diagnostische Abklärung deutete als mögliche Ursache für die Empfänglichkeit des Mädchens für die fulminante Myokarditis auf eine aberrante Immunreaktion hin.

Identifiants

pubmed: 30870874
doi: 10.1055/a-0831-2593
doi:

Types de publication

Case Reports Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

80-86

Informations de copyright

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare no conflict of interest.

Auteurs

Gregor Vercek (G)

Division of Surgery, Department of Paediatric Surgery and Intensive Therapy, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Gasper Markelj (G)

Division of Paediatrics, Department of Allergology, Rheumatology and Clinical Immunology, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Gorazd Mlakar (G)

Division of Surgery, Department of Paediatric Surgery and Intensive Therapy, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Zvonka Rener Primec (ZR)

Division of Paediatrics, Department of Paediatric Neurology, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.
Faculty of Medicine, University of Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Sara Bertok (S)

Division of Paediatrics, Department of Endocrinology, Diabetes and Metabolic Disorders, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Karin Writzl (K)

Clinical Institute of Medical Genetics, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Magdalena Avbelj Stefanija (MA)

Division of Paediatrics, Department of Endocrinology, Diabetes and Metabolic Disorders, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Stevan Bajic (S)

Division of Paediatrics, Department of Cardiology, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Samo Vesel (S)

Division of Paediatrics, Department of Cardiology, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Alojz Ihan (A)

Faculty of Medicine, University of Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.
Faculty of Medicine, Institute of Microbiology and Immunology, University of Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Albin Stritar (A)

Division of Surgery, Department of Plastic, Reconstructive, Aesthetic Surgery and Burns, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Marko Pokorn (M)

Faculty of Medicine, University of Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.
Department of Infectious Diseases, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Jernej Kovac (J)

Division of Paediatrics, Unit for Special Laboratory Diagnostics, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Marusa Debeljak (M)

Division of Paediatrics, Unit for Special Laboratory Diagnostics, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Ivan Vidmar (I)

Division of Surgery, Department of Paediatric Surgery and Intensive Therapy, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Tadej Avcin (T)

Division of Paediatrics, Department of Allergology, Rheumatology and Clinical Immunology, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.
Faculty of Medicine, University of Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

Stefan Grosek (S)

Department of Perinatology, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.
Division of Surgery, Department of Paediatric Surgery and Intensive Therapy, University Medical Centre Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.
Faculty of Medicine, University of Ljubljana, Ljubljana, Slovenia.

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