[Autoantibody-associated schizophreniform psychoses: clinical symptomatology].

Autoantikörper-assoziierte schizophreniforme Psychosen: klinische Symptomatik.
Antibody Autoimmune encephalitis Autoimmune psychosis Limbic encephalitis Schizophrenia

Journal

Der Nervenarzt
ISSN: 1433-0407
Titre abrégé: Nervenarzt
Pays: Germany
ID NLM: 0400773

Informations de publication

Date de publication:
May 2019
Historique:
pubmed: 11 4 2019
medline: 13 9 2019
entrez: 11 4 2019
Statut: ppublish

Résumé

According to present concepts, primary psychotic disorders in the schizophrenia spectrum are probably caused by a complex interaction between multigenetic vulnerability and causally relevant environmental factors. In contrast, secondary psychotic disorders are the result of likely identifiable organic factors either in terms of a first causation (etiology) or a secondary cause (pathogenesis). In this context, autoantibody(ab)-associated autoimmune encephalitis (AE) plays an increasingly important role. Within the group of ab-associated AE with neuropsychiatric symptoms, anti-N-methyl-D-aspartate receptor encephalitis is the most prevalent one. Psychopathologically, polymorphic psychotic symptoms are often observed at onset of AE; however, over the course of this condition or even initially other neuropsychiatric phenomena are also common. The ill-defined entity of a steroid-responsive encephalopathy with thyroid antibodies (Hashimoto's encephalitis) is a heterogeneous syndrome that may also comprise isolated psychotic disorders presenting as classical schizophrenia.

Identifiants

pubmed: 30968197
doi: 10.1007/s00115-019-0700-z
pii: 10.1007/s00115-019-0700-z
doi:

Substances chimiques

Autoantibodies 0

Types de publication

Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

547-563

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Auteurs

Dominique Endres (D)

Sektion für experimentelle Neuropsychiatrie, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Hauptstr. 5, 79104, Freiburg, Deutschland.

Karl Bechter (K)

Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie II, Bezirkskrankenhaus Günzburg, Universität Ulm, Günzburg, Deutschland.

Harald Prüss (H)

Deutsches Zentrum für Neurodegenerative Erkrankungen (DZNE) Berlin, Berlin, Deutschland.
Experimentelle Neurologie und Klinik und Poliklinik für Neurologie, Charité Universitätsmedizin, Berlin, Deutschland.

Alkomiet Hasan (A)

Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Klinikum der Universität München, LMU, München, Deutschland.

Johann Steiner (J)

Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Magdeburg, Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland.

Frank Leypoldt (F)

Institut für Klinische Chemie und Klinik, Universitätsklinik Schleswig-Holstein Campus Kiel, Kiel, Deutschland.

Ludger Tebartz van Elst (L)

Sektion für experimentelle Neuropsychiatrie, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Hauptstr. 5, 79104, Freiburg, Deutschland. tebartzvanelst@uniklinik-freiburg.de.

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