Glucose Tolerance in Patients with Cystic Fibrosis - Results from the German Cystic Fibrosis Registry.

Glukosetoleranz bei Patienten mit zystischer Fibrose – Daten aus dem Deutschen Mukoviszidose Register.

Journal

Klinische Padiatrie
ISSN: 1439-3824
Titre abrégé: Klin Padiatr
Pays: Germany
ID NLM: 0326144

Informations de publication

Date de publication:
Jul 2020
Historique:
pubmed: 17 3 2020
medline: 16 7 2020
entrez: 17 3 2020
Statut: ppublish

Résumé

Oral glucose tolerance (OGT) deteriorates progressively in cystic fibrosis (CF). Clinical registries provide a unique basis to study real-world data. OGT tests (OGTTs) documented in the German CF-registry in 2016 were classified according WHO, modified by ADA: normal glucose tolerance (NGT), indeterminate glycaemia (INDET), impaired fasting glucose (IFG), impaired glucose tolerance (IGT), IFG+IGT, diabetes mellitus (DM). To study the association with lung function, multivariable regression adjusted for age, sex, and CFTR mutation was performed. Overall, OGTT screening was done in 35% of CF patients ≧10 years. Of the 996 patients (46.4% females; median age (IQR): 19 (14-27) years) with evaluable OGTTs, 56.2% had either NGT or INDET, whereas 34% had a pre-diabetic OGTT (IFG; IGT; IFG+IGT) and 9.8% a diabetic OGTT. 7 patients had glucose tolerance abnormalities <10 years. DM was more common in females or patients with F508del homozygote mutation, whereas IFG was more frequent in males (all p<0.05). Nearly 75% of patients after transplantation and about half with enteral/parental nutrition and/or steroid use had either a pre-diabetic or diabetic glucose tolerance. In the adjusted model, age (p<0.001) and OGTT category (p=0.013) had both a significant impact on %FEV1. Our data of the German CF-registry highlights incidence of glucose tolerance abnormalities in second decade of life in CF patients. However, it also underlines the need for improvement of the documentation and/or performance of OGTT screening in real-world CF care. Bei Mukoviszidose (zystischer Fibrose: CF) verschlechtert sich die orale Glukosetoleranz (OGT) im Krankheitsverlauf. OGT Tests (OGTTs), die 2016 im Deutschen CF-Register dokumentiert waren, wurden gemäß WHO (modifiziert nach ADA) kategorisiert: Normale Glukosetoleranz (NGT), intermittierende Glykämie (INDET), eingeschränkte Nüchternglukosetoleranz (IFG), gestörte Glukosetoleranz (IGT), IFG+IGT, Diabetes Mellitus (DM). Um den Zusammenhang mit der Lungenfunktion zu analysieren, wurde eine multivariable Regressionsanalyse adjustiert für Alter, Geschlecht und CFTR Mutation durchgeführt. Insgesamt wurden 35% der CF-Patienten ≥10 Jahre mittels OGTT gescreent. Von den 996 Patienten (46,4% weiblich, medianes Alter (IQR): 19 (14-27) Jahre) mit auswertbaren OGTTs hatten 56,2% entweder NGT oder INDET, wohingegen bei 34% ein prädiabetischer (IFG; IGT; IFG+IGT) und bei 9,8% ein diabetischer OGTT beobachtet wurde. Bei 7 Patienten zeigten sich vor dem 10. LJ Abnormalitäten im Glukosestoffwechsel. DM war häufiger bei Frauen und Patienten mit homozygoter F508del Mutation, wobei IFG öfters bei Männern vorlag (alle p<0,05). Ca. 75% der Patienten mit Transplantation und etwa die Hälfte der Patienten mit künstlicher Ernährung und/oder Steroidgabe hatten eine prädiabetische oder diabetische Glukosetoleranz. Das Alter (p<0,001) und die OGTT Kategorie (p=0,013) zeigten im adjustierten Modell eine signifikante Assoziation mit %FEV1. Unsere Daten unterstreichen das Auftreten von Abnormalitäten im Glukosestoffwechsel bei CF im 2. Lebensjahrzehnt. Jedoch weißt es auf die Notwendigkeit eines regelmäßigen Diabetesscreenings und/oder Dokumentation von OGTTs bei CF hin. Oral glucose tolerance (OGT) deteriorates progressively in cystic fibrosis (CF). Clinical registries provide a unique basis to study real-world data. OGT tests (OGTTs) documented in the German CF-registry in 2016 were classified according WHO, modified by ADA: normal glucose tolerance (NGT), indeterminate glycaemia (INDET), impaired fasting glucose (IFG), impaired glucose tolerance (IGT), IFG+IGT, diabetes mellitus (DM). To study the association with lung function, multivariable regression adjusted for age, sex, and CFTR mutation was performed. Overall, OGTT screening was done in 35% of CF patients ≧10 years. Of the 996 patients (46.4% females; median age (IQR): 19 (14–27) years) with evaluable OGTTs, 56.2% had either NGT or INDET, whereas 34% had a pre-diabetic OGTT (IFG; IGT; IFG+IGT) and 9.8% a diabetic OGTT. 7 patients had glucose tolerance abnormalities <10 years. DM was more common in females or patients with F508del homozygote mutation, whereas IFG was more frequent in males (all p<0.05). Nearly 75% of patients after transplantation and about half with enteral/parental nutrition and/or steroid use had either a pre-diabetic or diabetic glucose tolerance. In the adjusted model, age (p<0.001) and OGTT category (p=0.013) had both a significant impact on %FEV1. Our data of the German CF-registry highlights incidence of glucose tolerance abnormalities in second decade of life in CF patients. However, it also underlines the need for improvement of the documentation and/or performance of OGTT screening in real-world CF care. Bei Mukoviszidose (zystischer Fibrose: CF) verschlechtert sich die orale Glukosetoleranz (OGT) im Krankheitsverlauf. OGT Tests (OGTTs), die 2016 im Deutschen CF-Register dokumentiert waren, wurden gemäß WHO (modifiziert nach ADA) kategorisiert: Normale Glukosetoleranz (NGT), intermittierende Glykämie (INDET), eingeschränkte Nüchternglukosetoleranz (IFG), gestörte Glukosetoleranz (IGT), IFG+IGT, Diabetes Mellitus (DM). Um den Zusammenhang mit der Lungenfunktion zu analysieren, wurde eine multivariable Regressionsanalyse adjustiert für Alter, Geschlecht und CFTR Mutation durchgeführt. Insgesamt wurden 35% der CF-Patienten ≥10 Jahre mittels OGTT gescreent. Von den 996 Patienten (46,4% weiblich, medianes Alter (IQR): 19 (14–27) Jahre) mit auswertbaren OGTTs hatten 56,2% entweder NGT oder INDET, wohingegen bei 34% ein prädiabetischer (IFG; IGT; IFG+IGT) und bei 9,8% ein diabetischer OGTT beobachtet wurde. Bei 7 Patienten zeigten sich vor dem 10. LJ Abnormalitäten im Glukosestoffwechsel. DM war häufiger bei Frauen und Patienten mit homozygoter F508del Mutation, wobei IFG öfters bei Männern vorlag (alle p<0,05). Ca. 75% der Patienten mit Transplantation und etwa die Hälfte der Patienten mit künstlicher Ernährung und/oder Steroidgabe hatten eine prädiabetische oder diabetische Glukosetoleranz. Das Alter (p<0,001) und die OGTT Kategorie (p=0,013) zeigten im adjustierten Modell eine signifikante Assoziation mit %FEV1. Unsere Daten unterstreichen das Auftreten von Abnormalitäten im Glukosestoffwechsel bei CF im 2. Lebensjahrzehnt. Jedoch weißt es auf die Notwendigkeit eines regelmäßigen Diabetesscreenings und/oder Dokumentation von OGTTs bei CF hin.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Oral glucose tolerance (OGT) deteriorates progressively in cystic fibrosis (CF). Clinical registries provide a unique basis to study real-world data.
PATIENTS & METHODS METHODS
OGT tests (OGTTs) documented in the German CF-registry in 2016 were classified according WHO, modified by ADA: normal glucose tolerance (NGT), indeterminate glycaemia (INDET), impaired fasting glucose (IFG), impaired glucose tolerance (IGT), IFG+IGT, diabetes mellitus (DM). To study the association with lung function, multivariable regression adjusted for age, sex, and CFTR mutation was performed.
RESULTS RESULTS
Overall, OGTT screening was done in 35% of CF patients ≧10 years. Of the 996 patients (46.4% females; median age (IQR): 19 (14-27) years) with evaluable OGTTs, 56.2% had either NGT or INDET, whereas 34% had a pre-diabetic OGTT (IFG; IGT; IFG+IGT) and 9.8% a diabetic OGTT. 7 patients had glucose tolerance abnormalities <10 years. DM was more common in females or patients with F508del homozygote mutation, whereas IFG was more frequent in males (all p<0.05). Nearly 75% of patients after transplantation and about half with enteral/parental nutrition and/or steroid use had either a pre-diabetic or diabetic glucose tolerance. In the adjusted model, age (p<0.001) and OGTT category (p=0.013) had both a significant impact on %FEV1.
CONCLUSION CONCLUSIONS
Our data of the German CF-registry highlights incidence of glucose tolerance abnormalities in second decade of life in CF patients. However, it also underlines the need for improvement of the documentation and/or performance of OGTT screening in real-world CF care.
HINTERGRUND UNASSIGNED
Bei Mukoviszidose (zystischer Fibrose: CF) verschlechtert sich die orale Glukosetoleranz (OGT) im Krankheitsverlauf.
PATIENTEN & METHODEN UNASSIGNED
OGT Tests (OGTTs), die 2016 im Deutschen CF-Register dokumentiert waren, wurden gemäß WHO (modifiziert nach ADA) kategorisiert: Normale Glukosetoleranz (NGT), intermittierende Glykämie (INDET), eingeschränkte Nüchternglukosetoleranz (IFG), gestörte Glukosetoleranz (IGT), IFG+IGT, Diabetes Mellitus (DM). Um den Zusammenhang mit der Lungenfunktion zu analysieren, wurde eine multivariable Regressionsanalyse adjustiert für Alter, Geschlecht und CFTR Mutation durchgeführt.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Insgesamt wurden 35% der CF-Patienten ≥10 Jahre mittels OGTT gescreent. Von den 996 Patienten (46,4% weiblich, medianes Alter (IQR): 19 (14-27) Jahre) mit auswertbaren OGTTs hatten 56,2% entweder NGT oder INDET, wohingegen bei 34% ein prädiabetischer (IFG; IGT; IFG+IGT) und bei 9,8% ein diabetischer OGTT beobachtet wurde. Bei 7 Patienten zeigten sich vor dem 10. LJ Abnormalitäten im Glukosestoffwechsel. DM war häufiger bei Frauen und Patienten mit homozygoter F508del Mutation, wobei IFG öfters bei Männern vorlag (alle p<0,05). Ca. 75% der Patienten mit Transplantation und etwa die Hälfte der Patienten mit künstlicher Ernährung und/oder Steroidgabe hatten eine prädiabetische oder diabetische Glukosetoleranz. Das Alter (p<0,001) und die OGTT Kategorie (p=0,013) zeigten im adjustierten Modell eine signifikante Assoziation mit %FEV1.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Unsere Daten unterstreichen das Auftreten von Abnormalitäten im Glukosestoffwechsel bei CF im 2. Lebensjahrzehnt. Jedoch weißt es auf die Notwendigkeit eines regelmäßigen Diabetesscreenings und/oder Dokumentation von OGTTs bei CF hin.
BACKGROUND BACKGROUND
Oral glucose tolerance (OGT) deteriorates progressively in cystic fibrosis (CF). Clinical registries provide a unique basis to study real-world data.
PATIENTS & METHODS METHODS
OGT tests (OGTTs) documented in the German CF-registry in 2016 were classified according WHO, modified by ADA: normal glucose tolerance (NGT), indeterminate glycaemia (INDET), impaired fasting glucose (IFG), impaired glucose tolerance (IGT), IFG+IGT, diabetes mellitus (DM). To study the association with lung function, multivariable regression adjusted for age, sex, and CFTR mutation was performed.
RESULTS RESULTS
Overall, OGTT screening was done in 35% of CF patients ≧10 years. Of the 996 patients (46.4% females; median age (IQR): 19 (14–27) years) with evaluable OGTTs, 56.2% had either NGT or INDET, whereas 34% had a pre-diabetic OGTT (IFG; IGT; IFG+IGT) and 9.8% a diabetic OGTT. 7 patients had glucose tolerance abnormalities <10 years. DM was more common in females or patients with F508del homozygote mutation, whereas IFG was more frequent in males (all p<0.05). Nearly 75% of patients after transplantation and about half with enteral/parental nutrition and/or steroid use had either a pre-diabetic or diabetic glucose tolerance. In the adjusted model, age (p<0.001) and OGTT category (p=0.013) had both a significant impact on %FEV1.
CONCLUSION CONCLUSIONS
Our data of the German CF-registry highlights incidence of glucose tolerance abnormalities in second decade of life in CF patients. However, it also underlines the need for improvement of the documentation and/or performance of OGTT screening in real-world CF care.
HINTERGRUND UNASSIGNED
Bei Mukoviszidose (zystischer Fibrose: CF) verschlechtert sich die orale Glukosetoleranz (OGT) im Krankheitsverlauf.
PATIENTEN & METHODEN UNASSIGNED
OGT Tests (OGTTs), die 2016 im Deutschen CF-Register dokumentiert waren, wurden gemäß WHO (modifiziert nach ADA) kategorisiert: Normale Glukosetoleranz (NGT), intermittierende Glykämie (INDET), eingeschränkte Nüchternglukosetoleranz (IFG), gestörte Glukosetoleranz (IGT), IFG+IGT, Diabetes Mellitus (DM). Um den Zusammenhang mit der Lungenfunktion zu analysieren, wurde eine multivariable Regressionsanalyse adjustiert für Alter, Geschlecht und CFTR Mutation durchgeführt.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Insgesamt wurden 35% der CF-Patienten ≥10 Jahre mittels OGTT gescreent. Von den 996 Patienten (46,4% weiblich, medianes Alter (IQR): 19 (14–27) Jahre) mit auswertbaren OGTTs hatten 56,2% entweder NGT oder INDET, wohingegen bei 34% ein prädiabetischer (IFG; IGT; IFG+IGT) und bei 9,8% ein diabetischer OGTT beobachtet wurde. Bei 7 Patienten zeigten sich vor dem 10. LJ Abnormalitäten im Glukosestoffwechsel. DM war häufiger bei Frauen und Patienten mit homozygoter F508del Mutation, wobei IFG öfters bei Männern vorlag (alle p<0,05). Ca. 75% der Patienten mit Transplantation und etwa die Hälfte der Patienten mit künstlicher Ernährung und/oder Steroidgabe hatten eine prädiabetische oder diabetische Glukosetoleranz. Das Alter (p<0,001) und die OGTT Kategorie (p=0,013) zeigten im adjustierten Modell eine signifikante Assoziation mit %FEV1.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Unsere Daten unterstreichen das Auftreten von Abnormalitäten im Glukosestoffwechsel bei CF im 2. Lebensjahrzehnt. Jedoch weißt es auf die Notwendigkeit eines regelmäßigen Diabetesscreenings und/oder Dokumentation von OGTTs bei CF hin.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Oral glucose tolerance (OGT) deteriorates progressively in cystic fibrosis (CF). Clinical registries provide a unique basis to study real-world data.
Type: Publisher (ger)
Bei Mukoviszidose (zystischer Fibrose: CF) verschlechtert sich die orale Glukosetoleranz (OGT) im Krankheitsverlauf.

Identifiants

pubmed: 32176935
doi: 10.1055/a-1117-3771
doi:

Substances chimiques

Glucose IY9XDZ35W2

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

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210-216

Informations de copyright

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Nicole Prinz (N)

Institute of Epidemiology and Medical Biometry (ZIBMT), Ulm University, Ulm.
German Center for Diabetes Research (DZD), Munich-Neuherberg.

Julia Wosniok (J)

Interdisciplinary Centre for Clinical Trials (IZKS), University Medical Centre Mainz, Mainz.

Doris Staab (D)

Paed. Pneumology, Univ. Children's Hospital Charité, Berlin.

Manfred Ballmann (M)

Pediatric Clinic, University Medicine Rostock, Rostock.

Christian Dopfer (C)

Department of Pediatric Pneumology, Allergology and Neonatology, Hannover Medical School, Hannover.

Nicole Regenfuß (N)

Interdisciplinary Centre for Clinical Trials (IZKS), University Medical Centre Mainz, Mainz.

Josef Rosenecker (J)

Department of Pediatrics, Dr. von Hauner Children's Hospital, Ludwig Maximilian University, Munich.

Dirk Schramm (D)

Department of General Pediatrics, Neonatology, and Pediatric Cardiology, University Children's Hospital, Medical Faculty, Heinrich Heine University, Düsseldorf.

Reinhard Holl W (RH)

Institute of Epidemiology and Medical Biometry (ZIBMT), Ulm University, Ulm.
German Center for Diabetes Research (DZD), Munich-Neuherberg.

Lutz Nährlich (L)

Department of Pediatrics, Justus-Liebig-University giessen, Giessen.

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