Myocardial Minimal Damage After Rapid Ventricular Pacing - the prospective randomized multicentre MyDate-Trial.


Journal

Scientific reports
ISSN: 2045-2322
Titre abrégé: Sci Rep
Pays: England
ID NLM: 101563288

Informations de publication

Date de publication:
16 03 2020
Historique:
received: 15 08 2019
accepted: 01 03 2020
entrez: 18 3 2020
pubmed: 18 3 2020
medline: 15 12 2020
Statut: epublish

Résumé

Therapy of choice for the primary and secondary prevention of sudden cardiac death is the implantation of an implantable cardioverter defibrillator (ICD). Whereas appropriate and inappropriate ICD shocks lead to myocardial microdamage, this is not known for antitachycardia pacing (ATP). In total, 150 ICD recipients (66 ± 12 years, 81.3% male, 93.3% primary prevention, 30.0% resynchronization therapy) were randomly assigned to an ICD implantation with or without intraoperative ATP. In the group with ATP, the pacing maneuver was performed twice, each time applying 8 impulses à 6 Volt x 1.0 milliseconds to the myocardium. High sensitive Troponin T (hsTnT) levels were determined prior to the implantation and thereafter. There was no significant difference in the release of hsTnT between the two randomization groups (delta TnT without ATP in median 0.010 ng/ml [min. -0.016 ng/ml-max. 0.075 ng/ml] vs. with ATP in median 0.013 ng/ml [min. -0.005-0.287 ng/ml], p = 0.323). Setting a hsTnT cutoff of 0.059 ng/dl as a regularly augmented postoperative hsTnT level, no relevant difference between the two groups regarding the postoperative hsTnT levels above this cutoff could be identified (without ATP n = 10 [14.7%] vs. with ATP n = 16 [21.9%], p = 0.287). There was no significant difference in the release of high sensitive Troponin between patients without intraoperative ATP compared to those with intraoperative ATP. Hence, antitachycardia pacing does not seem to cause significant myocardial microdamage. This may further support its use as a painless and efficient method to terminate ventricular tachycardia in high-risk patients.

Identifiants

pubmed: 32179792
doi: 10.1038/s41598-020-61625-8
pii: 10.1038/s41598-020-61625-8
pmc: PMC7075963
doi:

Substances chimiques

Biomarkers 0
Troponin T 0

Types de publication

Comparative Study Journal Article Multicenter Study Randomized Controlled Trial Research Support, Non-U.S. Gov't

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

4753

Références

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Auteurs

Verena Semmler (V)

Deutsches Herzzentrum München, Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen, Abteilung Elektrophysiologie, Technische Universität München, Munich, Germany. semmler@dhm.mhn.de.

Clara Deutschmann (C)

Deutsches Herzzentrum München, Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen, Abteilung Elektrophysiologie, Technische Universität München, Munich, Germany.

Bernhard Haller (B)

Klinikum rechts der Isar, Institut für Medizinische Informatik, Statistik und Epidemiologie, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany.

Carsten Lennerz (C)

Deutsches Herzzentrum München, Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen, Abteilung Elektrophysiologie, Technische Universität München, Munich, Germany.
DZHK (German Centre for Cardiovascular Research), partner site Munich Heart Alliance, Munich, Germany.

Amir Brkic (A)

Deutsches Herzzentrum München, Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen, Abteilung Elektrophysiologie, Technische Universität München, Munich, Germany.

Christian Grebmer (C)

Deutsches Herzzentrum München, Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen, Abteilung Elektrophysiologie, Technische Universität München, Munich, Germany.

Patrick Blazek (P)

Deutsches Herzzentrum München, Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen, Abteilung Elektrophysiologie, Technische Universität München, Munich, Germany.

Severin Weigand (S)

Deutsches Herzzentrum München, Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen, Abteilung Elektrophysiologie, Technische Universität München, Munich, Germany.

Martin Karch (M)

Herz- und Gefäßzentrum Oberallgäu-Kempten, Klinikum Kempten, Kempten, Germany.

Sonia Busch (S)

Klinikum Coburg, Abteilung für Kardiologie und Angiologie, Coburg, Germany.

Christof Kolb (C)

Deutsches Herzzentrum München, Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen, Abteilung Elektrophysiologie, Technische Universität München, Munich, Germany.

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