[Histomorphological patterns of regional lymph nodes in COVID-19 lungs].

Reaktionsmuster der lokoregionären Lymphknoten im Abflussgebiet von COVID-19-Lungen.
CD8-positive T‑lymphocytes Cytokine release syndrome Germinal center Immunohistochemistry SARS-CoV‑2

Journal

Der Pathologe
ISSN: 1432-1963
Titre abrégé: Pathologe
Pays: Germany
ID NLM: 8006541

Informations de publication

Date de publication:
Mar 2021
Historique:
accepted: 07 12 2020
pubmed: 13 2 2021
medline: 11 3 2021
entrez: 12 2 2021
Statut: ppublish

Résumé

A dysregulated immune response is considered one of the major factors leading to severe COVID-19. Previously described mechanisms include the development of a cytokine storm, missing immunoglobulin class switch, antibody-mediated enhancement, and aberrant antigen presentation. To understand the heterogeneity of immune response in COVID-19, a thorough investigation of histomorphological patterns in regional lymph nodes was performed. Lymph nodes from the cervical, mediastinal, and hilar regions were extracted from autopsies of patients with lethal COVID-19 (n = 20). Histomorphological characteristics, SARS-CoV‑2 qRT-PCR, and gene expression profiling on common genes involved in immunologic response were analyzed. Lymph nodes displayed moderate to severe capillary stasis and edema, an increased presence of extrafollicular plasmablasts, mild to moderate plasmacytosis, a dominant population of CD8 Taken together, our findings imply a dysregulated immune response in lethal COVID-19. The absence/hypoplasia of germinal centers and increased presence of plasmablasts implies a transient B‑cell response, implying an impaired development of long-term immunity against SARS-CoV‑2 in such occasions. HINTERGRUND: Eine dysregulierte Immunantwort, z. B. in der Form eines Zytokinsturmes, einer Störung des Immunglobulinklassenwechsels, eines sog. antikörpervermitteltem Enhancements oder einer aberranten Antigenpräsentation wurde bereits in schweren Krankheitsverläufen von COVID-19 beschrieben. Zur Charakterisierung der COVID-19-Immunantwort wurde die Histomorphologie der Lymphknoten des pulmonalen Abflussgebietes untersucht. Regionale Lymphknoten des pulmonalen Abflussgebiets wurden bei COVID-19-Autopsien asserviert (n = 20). Deren Histomorphologie, SARS-CoV-2-qRT-PCR sowie Genexpressionsanalysen von gängigen Genen der Immunantwort wurden berücksichtigt. Histologisch zeigten sich ein mäßig- bis schwergradiges Ödem mit Kapillarostase, eine erhöhte Anzahl von extrafollikulären Plasmablasten, milde bis mäßige Plasmazytose, vermehrte CD8 Die Befunde in den Lymphknoten deuten auf eine dysregulierte Immunantwort bei schweren COVID-19-Krankheitsverläufen hin. Insbesondere impliziert das Ausbleiben der Keimzentrumsreaktion und die vermehrte Präsenz von Plasmablasten eine nur transiente B‑Zellreaktion, welche die Entwicklung einer Langzeitimmunität infrage stellt.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
A dysregulated immune response is considered one of the major factors leading to severe COVID-19. Previously described mechanisms include the development of a cytokine storm, missing immunoglobulin class switch, antibody-mediated enhancement, and aberrant antigen presentation.
OBJECTIVES OBJECTIVE
To understand the heterogeneity of immune response in COVID-19, a thorough investigation of histomorphological patterns in regional lymph nodes was performed.
MATERIALS AND METHODS METHODS
Lymph nodes from the cervical, mediastinal, and hilar regions were extracted from autopsies of patients with lethal COVID-19 (n = 20). Histomorphological characteristics, SARS-CoV‑2 qRT-PCR, and gene expression profiling on common genes involved in immunologic response were analyzed.
RESULTS RESULTS
Lymph nodes displayed moderate to severe capillary stasis and edema, an increased presence of extrafollicular plasmablasts, mild to moderate plasmacytosis, a dominant population of CD8
CONCLUSIONS CONCLUSIONS
Taken together, our findings imply a dysregulated immune response in lethal COVID-19. The absence/hypoplasia of germinal centers and increased presence of plasmablasts implies a transient B‑cell response, implying an impaired development of long-term immunity against SARS-CoV‑2 in such occasions.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Eine dysregulierte Immunantwort, z. B. in der Form eines Zytokinsturmes, einer Störung des Immunglobulinklassenwechsels, eines sog. antikörpervermitteltem Enhancements oder einer aberranten Antigenpräsentation wurde bereits in schweren Krankheitsverläufen von COVID-19 beschrieben.
ZIEL DER ARBEIT UNASSIGNED
Zur Charakterisierung der COVID-19-Immunantwort wurde die Histomorphologie der Lymphknoten des pulmonalen Abflussgebietes untersucht.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
Regionale Lymphknoten des pulmonalen Abflussgebiets wurden bei COVID-19-Autopsien asserviert (n = 20). Deren Histomorphologie, SARS-CoV-2-qRT-PCR sowie Genexpressionsanalysen von gängigen Genen der Immunantwort wurden berücksichtigt.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Histologisch zeigten sich ein mäßig- bis schwergradiges Ödem mit Kapillarostase, eine erhöhte Anzahl von extrafollikulären Plasmablasten, milde bis mäßige Plasmazytose, vermehrte CD8
DISKUSSION CONCLUSIONS
Die Befunde in den Lymphknoten deuten auf eine dysregulierte Immunantwort bei schweren COVID-19-Krankheitsverläufen hin. Insbesondere impliziert das Ausbleiben der Keimzentrumsreaktion und die vermehrte Präsenz von Plasmablasten eine nur transiente B‑Zellreaktion, welche die Entwicklung einer Langzeitimmunität infrage stellt.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Eine dysregulierte Immunantwort, z. B. in der Form eines Zytokinsturmes, einer Störung des Immunglobulinklassenwechsels, eines sog. antikörpervermitteltem Enhancements oder einer aberranten Antigenpräsentation wurde bereits in schweren Krankheitsverläufen von COVID-19 beschrieben.

Identifiants

pubmed: 33575887
doi: 10.1007/s00292-021-00914-z
pii: 10.1007/s00292-021-00914-z
pmc: PMC7877533
doi:

Types de publication

Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

188-196

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Auteurs

Jasmin D Haslbauer (JD)

Pathologie, Institut für Medizinische Genetik und Pathologie, Universitätsspital Basel, Universität Basel, Basel, Schweiz.

Matthias S Matter (MS)

Pathologie, Institut für Medizinische Genetik und Pathologie, Universitätsspital Basel, Universität Basel, Basel, Schweiz.

Anna K Stalder (AK)

Pathologie, Institut für Medizinische Genetik und Pathologie, Universitätsspital Basel, Universität Basel, Basel, Schweiz.

Alexandar Tzankov (A)

Pathologie, Institut für Medizinische Genetik und Pathologie, Universitätsspital Basel, Universität Basel, Basel, Schweiz. alexandar.tzankov@usb.ch.
Institut für Medizinische Genetik und Pathologie, Schönbeinstrasse 40, 4031, Basel, Schweiz. alexandar.tzankov@usb.ch.

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